• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Millä jarrutat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juzu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Millä jarrutat? - etu, taka vai molemmilla?

• Etujarrulla pelkästään

Ääniä: 2 66,7%
  • Takajarrulla pelkästään

Ääniä: 0 0,0%
  • Molemmilla aina

Ääniä: 1 33,3%
  • Vain molemmilla kun toinen on kyydissä

Ääniä: 0 0,0%

• Ääniä yhteensä
    3
omg.gif
100 rosentisesti jarruilla,vai pysähtyykö se jollain muulla konstilla....ok. tiedän ei tarvitse kommentoida,tuntuu vaan
välillä nämä kyselyt aikas tehdyiltä,sorry on vähän huono
päivä.
kaboom.gif

omg.gif
100 rosentisesti jarruilla,vai pysähtyykö se jollain muulla konstilla....ok. tiedän ei tarvitse kommentoida,tuntuu vaan
välillä nämä kyselyt aikas tehdyiltä,sorry on vähän huono
päivä.
kaboom.gif
Esim. puuhun törmäämällä tai farkkujen varaan laskeutumalla tiedän myös motoristien vauhtiaan hidastaneen. Myös minä pidin kysymystä turhana, mutta vastaustaukset eriävät toisistaan yllättävän paljon.

Ajelen ylleensä sen verta ennakoiden et moottori jarruttelee pääasiassa liiat vauhdit pois. Toki jarrujakin tarvii ja etujarru enempi käytössä.

etujarrulla,soralla molempia..(jarrut on vauhdin surma
buttrock.gif
)

Missäs moottorijarru on ?? HUHUU ?? Muistakaa että täällä on myös 1-pyttysiä, joissa ei tarvita jarruja ollenkaan.
biggrin.gif

Omassa kun heittää pari pykälää pienempää sisään, niin menee takanakki lukkoon! Ei ainakaan jarrupalat kulu
smile_org.gif
Normireissuilla ei tarvi jarruja ollenkaan. Moottorijarrua ja vähän ennakointia: kas näin se sujuu! Toki jarruja pitää välillä kokeilumielessä käyttää: Jos sattuisi joskus niitä tarvitsemaankin.

"Myös minulle tuli mieleen vertaus siitä, että kysyisi automieheltä pysäytätkö jarrulla vai käsijarrulla. Ainakaan näillä nykypyörillä ei perä täysjarrutuksessa juuri katua kohtaa. Yleensä moottori hidastaa takapyörää aivan tarpeeksi."
Molemmat jarruttaa, vaikka jalkajarrua käytänkin vain oikeastaan hiekalla tms.. Noilla Bemun integraaleilla kun ei oikein voi tuota takapään jarrutusta välttää.. Yllättäen takapalat loppuu n. 20 tkm jälkeen ja etupaloilla pääsee lähes 50 tkm.

Eli kylläpä taitaa takapyöräkin kohdata katua ihan kummasti, tuskin nuo palat muuten katoaisivat..

Ja onhan noita testitilanteitakin nähty.. Ensin pelkkää takajarrua, siiten pelkkää etujarrua ja lopuksi molempia. Jarrutusmatka on pienistäkin nopeuksista oleellisesti lyhyempi molempia jarruja käytettäessä. Toki niin dramaattista eroa kuin pelkkä takajarru vs. pelkkä etujarru ei olekaan, mutta se 1-2 metriäkin voi joskus olla liikaa..

Molemmilla periaatteessa, mutta käytännössä tuo takajarru on maltillisella poljennalla sen verran tehoton, että etunen hoitaa homman kotiin.

Molemmiilla miltei aina, tahtoo kovassa jarrutukessa olla takanen aika hyödytö, ei se ilmassa paljon jarruta, tai vie perän vain poikittain!

Etujarrulla, yhden kesän ajelin takajarruttomalla mopolla sillä seurauksella, etten takajarrua osaa enää käyttääkään.

Yleensä molemmilla, vilkkaassa liikenteessä voi tehdä `hienosäätöä` pelkällä takajarrulla.

itse joskus kun olin kevari korttia suorittamassa niin opettaja sanoi että pelkästään etujarrua että ei missään nimessä takajarrua, ja muutaman kerran kun painoin molempia niin hyvät huudot sai kuulla
biggrin.gif
että kyllä näillä kokemuksilla se etujarru pelkästään paitsi jos on hiekkainen alamäki tai jtn muuta vastaavaa.
biggrin.gif

Yleensä etujarrua ja moottorijarrutuksella. Jos tulee yllättäviä esteitä eteen niin sitten myös takajarrua
sport05.gif

Pitäisi oppia käyttämään enemmän myös takajarrua
idea3.gif

Pääosin vain etujarrulla. Minkä huomas siitä, kun loppukesästä oli pieniä ruosteläikkiä takana havaittavissa jarrulevyissä (vai mikkä ne onkaan -> ei oo toi tekninen sanasto 110% hallussa)
blush.gif
Tehokkain jarrustus tietysti yhdistelmänä, mutta näköjään toi rata-ajelu jääny sen verran päälle et jäi takajarru melkein tykkänään käyttämättä. Edellisenä kesänä taas ennen rata-ajelua tuli käytettyä oikeastaan vain takajarrua
omg.gif

Mikä ihmeen etujarru? Mulla semmosta ole..
No eihän siinä pannussa eikä lätyskässä eikä juuri heritagessakaan alunperin kovin kummoista etujarrua ole. Eli on ollut pakko jarruttaa takajarrulla, mutta viimeisien vuosien aikana olen opetellut etujarrulla jaruttamisen, ihan oman turvallisuuden takia ja että on tullut hankittua pyörä joisa on myös etujarru.

Back