Mitä tallissa tapahtuu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Akku on vielä kiinni pitää ottaa irti ja ladata. Mutta pitääkö paikkansa että täyteen ladattuna kylmässä ennen kun lämpimässä?
 
Kone tuli tiputettua rungosta joulun kunniaksi, taitaa olla jo jokatalvinen perinne nykyisessä mopossa :grin:
Meikän mielestä mopoissa on aivan liian vähän tilaa tehdä muitakin hommia kuin öljynvaihtoja.
 
Vaihdoin öljyt ja käytin lämpimäksi, laskin ulos ja laitoin uudet sisään. Onpahan kaikki 2000 km matkalla syntyneet epäpuhtaudet pois koneesta. Keväällä sitten taas uudet öljyt ennen ajoa sisään. Akun laitoin viinikaappiin sopivaan lämpötilaan ja kiinni älylaturiin. Pyörän pesin neutraalilla pesuaineella (mittasin ph-arvon) ja kolot sähköhammasharjalla, huuhtelin 35-asteisella vedellä. Kuivaus vasikannahkasäämiskällä. Vielä vahaus afrikkalaisella mehiläisvahalla. Renkaat täytin 1,8 bariin argonilla etteivät hapetu. Kumien päällipuoli pitää vielä sivellä lanoliinilla ettei kuivu. Kaikki liittimet avasin ja suihkautin kontaktisprayta. Nostin pyörää keskeltä ettei jouset kuoleennu. Takapyörä ottaa vähän lattiaan, ostin siihen väliin kumisen auton lattiamaton ettei petonikosketus tee tuhojaan. Pölysuojaksi hommasin aitosilkkisen lakanan, en tiä pitäiskö se pestä ennen käyttöä, pitää kooklettaa ohjeita. Unohtukohan jotain vai mennäänkö näillä?
 
Unohtukohan jotain vai mennäänkö näillä?

Lisäaineet tankkiin, kahvat nipparilla pohjaan ja pakoputkistoon kannattaa laittaa joku gerbiili juoksemaan niin se näppärästi poistaa karstat talven aikana. Kannattaa toki ensin googlettaa millä pussirotalla se turkki on optimaalinen tuohon hommaan.
 
Nostin pyörää keskeltä ettei jouset kuoleennu.
Yleinen harhaluulo on että tuo riittäisi estämään jousien kuoleentumisen. Alustassa kun kuitenkin on enemmän ja vähemmän esijännitystä jousissa. Joten vähin mitä voi tehdä on avata esijännityssäätimet kokonaan. Siltikin jouseen useimmiten jää ns. asennettua esijännitystä. Joten ainoa kunnon keino on purkaa jouset kokonaan irti alustasta, ja säilyttää jouset irtonaisina ja vaakatasossa.
 
Yleinen harhaluulo on että tuo riittäisi estämään jousien kuoleentumisen. Alustassa kun kuitenkin on enemmän ja vähemmän esijännitystä jousissa. Joten vähin mitä voi tehdä on avata esijännityssäätimet kokonaan. Siltikin jouseen useimmiten jää ns. asennettua esijännitystä. Joten ainoa kunnon keino on purkaa jouset kokonaan irti alustasta, ja säilyttää jouset irtonaisina ja vaakatasossa.

Ai perhana, nyt tuli joulunpyhiksi hommia !
 
2014 mallin tylsät grafiikat päivitetty WSBK 2015 Replicaan.
 

Liitetiedostot

  • WSBK2.jpg
    WSBK2.jpg
    102,6 KB · Katselut: 137
  • WSBK1.jpg
    WSBK1.jpg
    102,2 KB · Katselut: 112
  • WSBK3.jpg
    WSBK3.jpg
    98,8 KB · Katselut: 117
Apikka jaksaa yllättää. Jonkun dremeli on lipsahtanut. Kuvassa näkyy kanteen kuuluva reikä, joka on umpikuja, mutta sitten on sinne kuulumaton reikä. Lattialla makaavassa koneessa on merkkejä tehtaalla tehdystä avarruksesta ilmeisesti tulppaa varten, mutta on ainakin ummessa. Mitvit!?

WP_20161228_18_32_43_Pro_zpsqn2mfthc.jpg
 
Eikös sytytystulpan juurella usein ole viemärireikä mistä ylijimääräinen vesi valuu jonnekin. Ainakin jos tulppa on syvässä paikassa. Saattaa olla tukkeentunut myös usein, mullakin on vieläkin ruosteisen sytytystulpan ruostetta yhdessä tulppakaivossa minkä drain hole oli tukossa. Tönin teräslangalla auki.
 
Juu.. toi on sisemmän tulpan viemäri, jonka ulkokuoresta puuttuu palanen. Haitta on ilmeisen kosmeettinen, koska viemäristä tuleva vesi päätyy ulommalle tulpalle, johon vettä pääsee muutoinkin. Ulompi tulppa ei sijaitse "kaivossa".

Edit: kuvassa ulompi tulppa.
 
Jaa katos nyt vasta kännykällä tajusin väsyneenä tsuumata... Joku tehnyt tilaa paksumalle tulppa-avaimelle?
 
Re: Mitä tallissa tapahtuu?

Rasvasin takin, lankkasin ajokengät ja pesin ajofarkut. Talvitauko alkaa olla puolessavälissä. Päivät pitenee...
 
Pientä uudenvuoden säätöä....:D
 

Liitetiedostot

  • IMG_0276.jpg
    IMG_0276.jpg
    92,6 KB · Katselut: 99
  • IMG_0277.jpg
    IMG_0277.jpg
    93,3 KB · Katselut: 95
Irrotin moottorin rungosta, putsasin ja maalasin rungon. Totesin että uusien sähköjen teko siirtyy vuodella (opiskelijabudjettia saa syyttää). Aloin putsaa moottoria maalausta varten. Tein merkit pakoputken muokkausta varten.

Seuraavaks jos maalais rungon vielä kertaalleen ja alkas uusia huonot piuhat. Kokonaan tehdään kunhan on uudet katkaisijat ja kahvat pöydällä.
 
Vanhempi Zetori odottelee eturattaan pulttia Hollannista. Uusi Zetori kotiutui samaan talliin ja sai samantien GPS telineen... Ja odottelee nyt tuplakuplaa...
 
Back
Ylös