Mitä tallissa tapahtuu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No en... Tuolla kun pyöritelty jo yli 90 tkm, niin laitetaan kaikki hilut uusiksi kun purkamaan lähdetään. X11:ssa hiljeni myös kiristimen vaihdolla ja kiristin oli koneen kyljessä, mutta tuossa SC24:ssa keskellä konetta eli tosiaan samalla kertaa hoidetaan koko ketjupaketti.

Ei kai siinä ketjussa mitään vikaa voi noilla kilsoilla (90t) olla. Kiristin voi luovuttaa/jumittaa, lukemani mukaan.
 
Ei kai siinä ketjussa mitään vikaa voi noilla kilsoilla (90t) olla. Kiristin voi luovuttaa/jumittaa, lukemani mukaan.

Ketjun viallisuus selviää pitkälti mittaamalla sen venymä. Yleensä ohjeen mukaan pitäisi mitata joku 20 lenkkiä ja sille on annettu pituus x. Nokkapyörien välistä ei noin montaa mitata, mutta sen verran, että siitä voi päätellä, onko se ketju venynyt vai ei. 90t kilometrilla 1 rivinen ketju voi kyllä hyvinkin olla venynyt. Työsyklejä tulee esim autoon verrattuna karkeasti 2 kertaa enemmän.
 
Tarvit jonkun ajastetun kolmijakoreleen, jotta laturi on kiinni yhessä akussa esim 24h ja sit seuraava.
Jos akkutyyppi on sama niin latauksen pitäisi kyllä käydä rinnankytkettynä. Näin muistelen kun noita silmukkavirtamenetelmällä tekussa laskettiin. Vakiojännitteellä ladattaessa akku lakkaa ottamasta virtaa kun se on täysi.

Eihän tota missään suositella mutta taidan kuitenkin kokeilla.
 
Ketjun viallisuus selviää pitkälti mittaamalla sen venymä. Yleensä ohjeen mukaan pitäisi mitata joku 20 lenkkiä ja sille on annettu pituus x. Nokkapyörien välistä ei noin montaa mitata, mutta sen verran, että siitä voi päätellä, onko se ketju venynyt vai ei. 90t kilometrilla 1 rivinen ketju voi kyllä hyvinkin olla venynyt. Työsyklejä tulee esim autoon verrattuna karkeasti 2 kertaa enemmän.

Joo, mutta mä ajattelisin että ei se kone voi noissa kilsoissa olla nyt just hajoomassa nokkaketjun takia, mutta joku mielikuva on että hondailijat on noista ketjunkiristimistä aina joskus kirjoitelleet. Että jos aloittaja tuskailee 500€ remontin mahdottomuutta budjettiin, niin en itse ilman kunnon todisteita (mitattu venymä) alkais sitä ketjua vaihtamaan, vaan ostaisin sen muutamankympin kiristimen ja ajaisin seuraavat xxkyt tonnia.
 
Jos akkutyyppi on sama niin latauksen pitäisi kyllä käydä rinnankytkettynä. Näin muistelen kun noita silmukkavirtamenetelmällä tekussa laskettiin. Vakiojännitteellä ladattaessa akku lakkaa ottamasta virtaa kun se on täysi.

Mietitääs vähän lisää vaikkapa Ctekin toimintalogiikalla. Lataus tapahtuu ensin vakiovirralla, ja kun jännite nousee tarpeeksi, siirrytään vakiojännitteeseen ja vakiovirtaan, ja kun jännite nousee taas tarpeeksi, siirrytään vakiojännitteeseen 14.4V. Kun virta putoaa riittävän pieneksi, pidetään mittaustauko, jonka jälkeen ehtojen täyttyessä jatketaan vakiojännitteellä 13.6V max 10 päivää, jonka jälkeen siirrytään pulssitilaan. Tässä mekanismissa on aika montakin asiaa, joiden valossa rinnankytketyt akut eivät ole hyvä ajatus. Huonoimmillaan tuohon loppuvaiheen ylläpitotilaan ei päästä lainkaan. Toki epäilemättä "väärin lataaminenkin" on akuille vähemmän huono kuin se, että akut seisoisivat koko talven lataamatta virtaa kuluttavaan pyörään kytkettynä.

Tuo esimerkki on mxs 3.8-mallin latauslogiikasta, ja noissa näkyy olevan eroja jo mallisarjojen sisälläkin. Tuossa on agm-akuille erillinen 14.7V ohjelma, kun taas vaikkapa mxs 5.0 polarissa korotetun jännitteen moodi onkin 15.0V ja tarkoitettu vain lataukseen pakkasessa. Oman laturimallin logiikan voi tarkistaa Ctekin kotisivuilta mallikohtaisesta käyttöoppaasta jos paperiversio on hukassa.
 
Mietitääs vähän lisää vaikkapa Ctekin toimintalogiikalla. Lataus tapahtuu ensin vakiovirralla, ja kun jännite nousee tarpeeksi, siirrytään vakiojännitteeseen ja vakiovirtaan, ja kun jännite nousee taas tarpeeksi, siirrytään vakiojännitteeseen 14.4V. Kun virta putoaa riittävän pieneksi, pidetään mittaustauko, jonka jälkeen ehtojen täyttyessä jatketaan vakiojännitteellä 13.6V max 10 päivää, jonka jälkeen siirrytään pulssitilaan. Tässä mekanismissa on aika montakin asiaa, joiden valossa rinnankytketyt akut eivät ole hyvä ajatus. Huonoimmillaan tuohon loppuvaiheen ylläpitotilaan ei päästä lainkaan. Toki epäilemättä "väärin lataaminenkin" on akuille vähemmän huono kuin se, että akut seisoisivat koko talven lataamatta virtaa kuluttavaan pyörään kytkettynä.

Tuo esimerkki on mxs 3.8-mallin latauslogiikasta, ja noissa näkyy olevan eroja jo mallisarjojen sisälläkin. Tuossa on agm-akuille erillinen 14.7V ohjelma, kun taas vaikkapa mxs 5.0 polarissa korotetun jännitteen moodi onkin 15.0V ja tarkoitettu vain lataukseen pakkasessa. Oman laturimallin logiikan voi tarkistaa Ctekin kotisivuilta mallikohtaisesta käyttöoppaasta jos paperiversio on hukassa.
Hyvä pointti. Akkujen kannalta oleellisinta lienee kuitenkin se, ettei latausjännite nouse niin korkeaksi että vesi alkaisi hajota vedyksi ja hapeksi. Laiskana ihmisenä kun en viitsisi käydä juoksuttamassa tapsia pyörästä toiseen. Mutta pitäis kans testata mitä ctek tekee jos releellä vaihdetaan akku lennossa, tai jos tulee sähkökatko niin mihin tilaan se käynnistyy (ja kuinka luotettavasti).

Eipä silti, hyvin ctekki on hommansa hoitanut.
 
Minulle uusi R1 sai viime viikkko sitten uudet motul 15w-50 öljyt+suodattimen ja uudet jäähdytinnesteet. Tänä viikonloppuna laturin töpselin akkuunsa sekä uudet motul rbf 600 jarrunesteet. Ilmansuodatin ja tulpat odottelee tallin pöydällä asennusta. Ja vielä kun postipoika tuo ohjausiskarin niin kesä saa minun puolesta tulla.
 
20170403_182443b1e45.jpg


Pätkin pitkää putkea pieniksi pätkiksi ja hitsailen niitä takaisin peräkkäin :p
 
Vaihdoin Kotarin jäärata-alustan ja renkaat jo valmiiksi supermoto kauteen. Samallahan siinä vaihtuu ihan oikeat jarrut. Männän vaihto on vielä edessä, että 2-stoke power on voimissaan.
 
Sehän on Triumph! Ei muuta kuin kasaamaan.
No joo... Lasikuituhommia on vielä rutkasti edessä. Se on siinä ja siinä, ehtiikö vapuksi. Jos riipaisee vakiotankin ja penkin, niin sit ehtisi varmasti.
 

Liitetiedostot

  • 17523137306057.jpg
    17523137306057.jpg
    47,6 KB · Katselut: 137
Viimeksi muokattu:
Voipa olla eräätkin earl greyt kurkussa kun tota munkin vekotinta kattoo :p

Hirvee draivi päällä yks kaks, täytyy käydä tänään vähän shoppashoppa kaffakumia, niittimuttereita ja muuta sellasta jänskää. Tulis vaan uuet tangonkiinnikkeet jo niin sais laittaa dragbarin kiinni, olleet yli viikon jo suomessa mutkun tulee vissiin kirjepostina kotiin asti niin seuranta päätty rajalle :rant:
 
Voipa olla eräätkin earl greyt kurkussa kun tota munkin vekotinta kattoo :p

Hirvee draivi päällä yks kaks

Hah! Hyvin sanottu.

Itse koitan tänään pitää kanssa talli-iltaa. Katotaan kuinka pitkälle pääsee.

Huomenna vois käydä katsomassa, kuinka etelän metissä on jäätä ja lunta jäljellä (lue vesilammikoita), ennen kuin vaihtaa suvikumit enskaan. Kai sen männänkin voisi vaihtaa, ennen kunnollisten ajopäivien alkua.

Mihin sä muuten sitä takahäkkiä etsiskelit? Vakio takahäkki? Ei sillä, että mulla sellaista olisi, mutta näppäränä harrastehitsarina saat varmasti putkia liimailtua yhteen.
 
Joo vakkaria uutta kun menin tollo sipaseen hätäpäissäni poikki... tuosta kun otat sivun taaksepäin ja toisiks viimenen postaus niin uus on jo tekeillä :p
 
Apriliaprojekti jatkuu.
Viime viikolla laitoin jäähdytysnesteet koneeseen ja en käynnistänyt konetta, mutta sen verran starttasin, että öljynpaineen merkkivalo sammui.
Tänään tulin Apriliaa taas tuusaamaan, niin oli teelusikallisen verran vuotanut jäähdytysnestettä.
Mutta ei hätiä mitiä. Kone on ollut kuivana pari vuotta ja eiköhän ne stefat siitä tormistu, kun koneen laittaa sitten joskus käymään.
joten nou hätä...vielä.

Onneksi varaosahyllystä löytyy vesipumpun korjaussarja.
 
Tarkkaa touhua...:thumbup:
DSCweN0085 (2).jpg

Tästä jatketaan sitten ketjulinjan suoristamisella ja ketjusuojan asennuksella.
 
20170409_1627579aa6b.jpg

20170409_162817e5415.jpg

20170409_162827b2f2f.jpg


Valorautaa askartelen. Ei ihan 100% onnistuminen mutta tarpeeks lähellä. Kantavana ideana tossa se ettei ole iskaritolpissa kiinni. Myöhemmin toki vielä siistitään. Tulis vaan ne suorat tangonkannakkeet jo hiljalleen että pääsis laittaan dragbarin kiinni ja sen jälkeen suunnittelemaan maskia (toi on vaan semmonen idea/proto, lopputuloksesta ei tule ihan tommonen)
 
toi on vaan semmonen idea/proto, lopputuloksesta ei tule ihan tommonen

20170410_23023533578.jpg


...vaan tämmönen. Kuvassa vasen puolisko menee vielä uusiks, siinä on sen verran syviä työstöjälkiä ettei lähde järkevällä työllä hioen veke. Muuten ei huono. Ripustamisessa tulee olemaan jonkinmoinen inssaaminen kun täytyy saada kuitenkin kolmiulotteisesti "kellumaan" niin ettei osu mihkään. Mut jos se ois helppoo kaikki tekis sitä tjsp...
 
Back
Ylös