Mitä tallissa tapahtuu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Auttakaas nyt.

Vaihdan akran putkiin uudet kupit päihin. Haluan vanhat rivetin puolikkaat putken sisältä pois.

Kikkoja miten ton päädyn saa vedettyä irti? Tuntuu olevan todella tiukassa.

IMG_6897.jpg


IMG_6908.jpg
 
Kannattais vaikka puukalikalla hieman kopsutella putken nysän molemmin puolin niin kyllä ne irtoaa toisistaan. Ovat kyllä tiukalla sovitteella kasattuja.
 
Trumppaan daymaker ledivalot. Valoteho vielä testaamatta, mutta ainakin näkyy :grin:
 

Liitetiedostot

  • IMG_4870.jpg
    IMG_4870.jpg
    83,3 KB · Katselut: 87
Missä STP arvossa kaasuläpät alkaa aukeamaan? Kannattaa suosiolla poistaa ISC käytöstä.

En ole tarkasti katsonut, mutta jossain 50 paikkeilla.

Kun on noin vahva suositus ISC:n osalta, niin miksi? Ajettavuus oletettavasti, mutta pelkkä täppähän ei riitä ja mitä sivuvaikutuksia?
 
Onko moottorijarrutuksen aikana palotilassa yleensäkään palokelpoista seosta mikä kipinästä syttyisi?

Polttoaineen syötön katkaisu on poistettu. Jotkut lisäävät jopa runsaastikin polttoaineen syöttöä tuon lisäksi. Ilmaa, polttoainetta, kipinää, eiköhän se pala.
 
Onko moottorijarrutuksen aikana palotilassa yleensäkään palokelpoista seosta mikä kipinästä syttyisi?

On, koska toisioläppien servo avaa myös ensiöläppiä epäkeskon ja vivuston välityksellä, jolloin ECU näkee TPS-arvon samalla tapaa kuin kuskin avatessa kaasua ja syöttää soppaa sen mukaan.
 
Polttoaineen syötön katkaisu on poistettu. Jotkut lisäävät jopa runsaastikin polttoaineen syöttöä tuon lisäksi. Ilmaa, polttoainetta, kipinää, eiköhän se pala.

Tuo sopan reilu lisääminen on huono tapa jos vaihtoehtona on kaasuläpån avaaminen. Liika soppa nimittäin huuhtelee öljykalvon sylinterin seiniltä ja männät on entiset ihan hetkessä. Mulla nimittäin joku nero oli poistanu ton moottorijarrun ensiöläppien ohjauksen moottorijarrussa ja lisänny pirusti soppaa alle 5% kaasunasennoille. Tuloksena komeet liekit moottorijarrussa ja ennen aikojaan kuluneet männät.
 
En ole tarkasti katsonut, mutta jossain 50 paikkeilla.

Kun on noin vahva suositus ISC:n osalta, niin miksi? Ajettavuus oletettavasti, mutta pelkkä täppähän ei riitä ja mitä sivuvaikutuksia?

Eli aika sama asetus kuin mulla. Tosta ei ole kuin haittaa ja se mennee epäkuntoon ennemmin tai myöhemmin. Sivuvaikutuksena on parempi tyhjäkäynti. :)

Ilmaletku pois, tulpat tilalle ja johto irti.
 
Onko moottorijarrutuksen aikana palotilassa yleensäkään palokelpoista seosta mikä kipinästä syttyisi?
Vakioekuissa yleensä syöttö katkastaan, mutta kisa/viri/flash-ecuissa syöttöä yleensä ei katkaista, tai usein sen voi valita että katkastaanko vai ei.
Luullakseni se syöttö on ehdoton edellytys sille että moottorijarrua voidaan ylipäätään edes säätää.
 
Homma ei ole ihan noin yksioikoinen. Liian iso ennakko johtaa siihen, että paineen nousu sylinterissä jarruttaa männän liikettä ylöspäin liiaksi ja ääritapauksessa sylinteripaineen maksimi saavutetaan ennen yläkuolokohtaa -> tehot laskee. Normaalisti tosin moottori nakuttaa rajusti jo ennen tuota. Lisäksi nakutusanturin poistaminen on vähän pöljää, koska nakuttava palotapahtuma tuottaa huonommin tehoa. Se mitä ehkä voi tehdä on se, että tietyissä tilanteissa koneen annetaan nakuttaa yksittäisiä tahteja tai sytytystä ei myöhäistetä kuin inan verran kun nakutus havaitaan.
Toki rajansa kaikella, mut mun pointti oli lähinnä se ett mitä tapahtuu ennakonsäädöllä mihinkin suuntaan.
 
Vakioekuissa yleensä syöttö katkastaan, mutta kisa/viri/flash-ecuissa syöttöä yleensä ei katkaista, tai usein sen voi valita että katkastaanko vai ei.
Luullakseni se syöttö on ehdoton edellytys sille että moottorijarrua voidaan ylipäätään edes säätää.

Jonkin verran pystyy tekemään pelkillä kaasuläpillä, mutta kyllähän tuo vaikutus on kertaluokkaa suurempi kun samalla syötetään soppaa.
 
Toki rajansa kaikella, mut mun pointti oli lähinnä se ett mitä tapahtuu ennakonsäädöllä mihinkin suuntaan.

Juu, teho kasvaa kun lisätään ennakkoa siihen asti, että kone alkaa nakuttaa. Tästä syystä noissa moottoreissa on tuo nakutussensori, että vakiokonekin saataisiin säädettyä suht lähelle nakutusrajaa vaikka ajetaan vaihtelevilla polttoaineilla. Toki melko varman puolella nuo sytkäkartat tuppaa vakiona olemaan.
 
Vakioekuissa yleensä syöttö katkastaan, mutta kisa/viri/flash-ecuissa syöttöä yleensä ei katkaista, tai usein sen voi valita että katkastaanko vai ei.
Luullakseni se syöttö on ehdoton edellytys sille että moottorijarrua voidaan ylipäätään edes säätää.

Niin, moottorin pitää vetää kuten pikkukaasulla, esim 5-10%. Pakko siinä on järjellinen palava seos olla.
 
On, koska toisioläppien servo avaa myös ensiöläppiä epäkeskon ja vivuston välityksellä, jolloin ECU näkee TPS-arvon samalla tapaa kuin kuskin avatessa kaasua ja syöttää soppaa sen mukaan.

No tietenkin moottorijarrutus vähenee kun kaasuläpät aukenevat ja enemmän ilmaa kulkee moottorin läpi mutta ei se vielä tarkoita että jotain palotapahtumaa olisi kuin vasta pakoputkessa tai putken jälkeen... :D
 
No tietenkin moottorijarrutus vähenee kun kaasuläpät aukenevat ja enemmän ilmaa kulkee moottorin läpi mutta ei se vielä tarkoita että jotain palotapahtumaa olisi kuin vasta pakoputkessa tai putken jälkeen... :D

Äkkiseltään voisi luulla, että se on juuri päinvastoin.
Läpät kiinni, niin palotilaan ei pääse ilmaa mitä puristaa=loiva moottorijarru
Läpät auki, niin palotilaan pääsee ilmaa, jota puristaa=jäykempi moottorijarru.

Puristuspainemittauksessa pitää kaasuläppä olla auki tai tulokset on mitä sattuu...
 
Käytännössä havaittua että kun starttaa ilman kipinää tai bensaa, niin moottori pyörii huomattavasti nopeammin kun kaasu on auki.
 
Jostain mulle on tullut mielikuva että kun sylinteriä (autossa) lepuutetaan, jätetään sen venttiilit (ainakin imu-)avaamatta. Silloin pumppaushäviöitä tulee vähemmän.
 
Auttakaas nyt.

Vaihdan akran putkiin uudet kupit päihin. Haluan vanhat rivetin puolikkaat putken sisältä pois.

Kikkoja miten ton päädyn saa vedettyä irti? Tuntuu olevan todella tiukassa.

Lämpö on taikasana tiukossa sovitteissa.

Pieni veto päälle ja päätyä lämmittäen, irtoaa jossain vaiheessa.
Vedätyksellä siksi että lämpö siirtyy aika nopeasti ulommasta osasta sisempään noin ohuilla aineilla.
Mutta siinä on hetki jolloin irtoaa.

Takaisin laitossa päätyä voi lämmittää reippaammin ja viedä pönttö vaikka hankeen jäähtymään niin saa enemmän lämpötilaeroa ja aikaa sovitella.
 
Back
Ylös