• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mitä tallissa tapahtuu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuota, eikös tuon ohjausputken eli koko alakolmion pitäs nyt pudota läpi? Kun tuon adjuster nutin otin pois?

Vaan jumissa?

Eikös se tuosta tipahda kun vähän kopauttaa akselin päähän?

Kunnon rasvan kanssa uudet sit uudet laakerit ja pitkää pinnaa koolien irroitukseen. Näyttää sen verran olleen tuolla kosteutta, että voi olla aika tiukassa.

Edit: edellinen oli nopeampi
 
Irroitusainetta ja jopa lämpöä jo koolien irroitukseen. Ja hyvät tuurnat.

Ulkokoolit pakkaseen ja lämpöä runkoon kiinni laitettaessa (varoo, ettei sulata mitään).

Ohjausakseli pakkaseen kanssa ja lämmittelee siihen tulevaa sisäkoolia uunissa tai pistoleeroksella.

Disclaimer: Olen humalassa
 
Osaa ne jumia ruosteesta. Laita mutteri päähän ennen vasarointia. Tuo tiheä jenka lyttääntyy aika helposti. Ei sitä kovaa tarvitse lyödä.
 
Disclaimer: Olen humalassa

Tämä on kyllä paha/hyvä.
Kumivasaralla koittaisin kyllä itte. Tai millä tahansa ettei tule jälkiä siihen putkeen.
 
Kiitokset vastauksista ja nyt kun onnistuin tästä saadaan hyvä opetustarina. Eli nopea googletus toi ulkomaiselta foorumilta huomautuksen puun kimmoisuudesta, jota itsekin jo noiden pyöränlaakereiden kohdalla huomioin/opin.

Varustukseen kuului puuvasara ja toki ensimmäisen koelyönnin jälkeen tajusin tuon päämutterin laittaa kierteiden suojaksi. Vasara ja siinä välissä pitämäni laudanpätkä imivät liikaa energiaa, koitin sitten tuolla alumiinipätkällä jollanen sattu nurkassa olemaan. Irtos heti ekalla lyönnillä. Huomioidaan, että olihan tuo yön yli WD40 myös vaikuttamassa, mutta pelkän puun kanssa se oli kyllä edelleen ihan jumi aamullakin.

Jatkamme purkua ja sitten uuden asentamista.

DSC_0128.jpg
 
Kiitokset vastauksista ja nyt kun onnistuin tästä saadaan hyvä opetustarina. Eli nopea googletus toi ulkomaiselta foorumilta huomautuksen puun kimmoisuudesta, jota itsekin jo noiden pyöränlaakereiden kohdalla huomioin/opin.

Varustukseen kuului puuvasara ja toki ensimmäisen koelyönnin jälkeen tajusin tuon päämutterin laittaa kierteiden suojaksi. Vasara ja siinä välissä pitämäni laudanpätkä imivät liikaa energiaa, koitin sitten tuolla alumiinipätkällä jollanen sattu nurkassa olemaan. Irtos heti ekalla lyönnillä. Huomioidaan, että olihan tuo yön yli WD40 myös vaikuttamassa, mutta pelkän puun kanssa se oli kyllä edelleen ihan jumi aamullakin.

Jatkamme purkua ja sitten uuden asentamista.

katso liitettä 20892
Pajavasara. https://www.motonet.fi/fi/haku?q=pajavasara
Jos ei pienellä lähde, niin isommalla.
Ja puuta väliin.

Ja aiheeseen liittyen: https://www.motonet.fi/fi/haku?q=massavasara
 
Törmäsin heti seuraavaan ihmetykseen ja rohkeuden puutteeseen. Tuo alakolmion juuressa oleva vastaava on tietysti myös kovaa kiinni. Eikä siihen saa yhtä helposti hyvin suunnattua voimaa. Kauheesti tosin houkuttaa sahaa tai laikata se auki... Ei varmaan sallittua. :)
 
Yksi rakkaimpia työkalujani on 100x60mm pätkä alumiinitankoa, johon on porattu reikä kylkeen keskelle ja siihen pätkä heinähangon vartta kahvaksi.
Alumiinilekalla saa kunnolla voimaa mutta rautaosat ei muuta muotoaan.
 
Savottaa pukkaa. SXC:stä hoideltu ilmanputsari, venojen välykset katsottu, uudet öljyt ja filsut laitettu sekä alusta purettu vieterien vaihtoa ja huoltoa varten.

Uuden etujarrulevynkin se kait vaatis, ehkä etusen vois vaihtaa ja jos jaksaa, niin kääntää takanen purevammaks. Kai sitä linkkuakin pitää vähän rasvailla kun pöydällä on.
 
Yhden illan rohkeudenkeräilyn jälkeen tänään ahersin tuon alemman sisäosan irti akselista. Kyllä aika rajusti helpotti juttua, kun heti ekalla taltan survasulla laakeri liikahti millin irti pohjasta. Sittenhän tuo olikin naputtelua ja sopivien välilevyjen sovittelua välin auetessa. Pienet jäljet onnistuin kolmioon tekemään, mutta lasken tämänkin onnistumiseks.

Sitten ihmettelemään miten nuo uudet laakerit asennellaan... Tässä on mahdollisuus myös valintaan, tulin ostaneeksi sekä Suzukin alkuperäiset versiot, että tarvikemalliset kartio laakerit. Ajatus ollut nuo kartiolliset laittaa.

Tänään oli ulkona jo melko lämmintä jopa. :)
 
Orkkikset kuulilla?

Helpompi kiristää, kun vetelee manuskan momenttiin. Kartiorullissa voi mennä urho-matti jos toinenkin, että on sopivan tiukalla.
 
Taas on kertaalleen venavälykset tsekattu. Ok oli. Pitäisköhän uskoa että ei ne sen ekan säädön jälkeen minnekään muutu.
 
Minäkin tsekkailin venttiilivälykset ja joutui toteamaan että 105 tkm aikana ne muuttuu, imut oli kaikki nipin napin alarajalla mutta pakovenat 0,07, 0,12, 0,14 ja 0,18. Pitäis olla 0,2-0,3 :grin:
Alkuperäiset shimmit, koska molemmissa pytyissä kaikki samaa kokoa. Nyt on kaikki ylärajoilla, jännä nähä miten ne välykset siellä pysyy.

Synkkasin lisäksi läppärungot, säädin asentoanturit ja laitoin uudet tulpat ja ilmanputsarin. Käy ja kulkee vähän eri tavalla, asiaan kuulumattomat kolkotukset ja paukkeet hävis ja tilalle tuli venttiilien kilinä :orgmp:
 
Mitäs täällä tallissa, muuta kuin ahdistusta ja vastoinkäymisiä.

Miula on kaksi pikkulohko Moto Guzzin kardaania.
Löysin niihin etsinnän jälkeen uudet ristinivelet.
Purin kardaanin (n. 2h) ja totesin, että tässä saa*anan kardaanissa on 19mm reiät ja miun uusissa ristinivelissä on 20mm kupit...:rant:
Mittasin toisen kardaanin ja siinä on 20mm reiät...

Joten, kun alkuperäinen suunnitelma oli kaksi korjattua kardaania, niin nyt suunnitelmassa on yksi korjattu kardaani.

Miksi en mitannut etukäteen? No siksi, kun molemmat on pikkulohkon kardaaneja, joihin myydään yhtä ristiniveltä...
 
Takajarru sai vihdoin jarruvalon, muistaiskohan huomenna käydä tiedustelemassa uutta rekisterikilpeä katkenneen tilalle. Käyköhän rikoontumisen syyksi toistuva 180-190 kmh nopeuden ilmanvastus? Sitte tarttis vielä ottaa keula käsittelyyn, vaihtaa keulaöljyt ja jarrulevyt. Paitti että autoon pitää saada kesärenkaat ja jarrunesteet vaihdettua. Mahtaako tästä päästä ajelemaan ennen toukokuun loppua ollenkaan :blink: Täytyy vielä askarrella tee-se-itse-keulaputken puristustyökalukin.
 
Back
Ylös