• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mitä tallissa tapahtuu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
cvl_Jj2XqzW8wMgQ2gP6Lsak32uQPUyqvN3hAjZs9Ogrq6LLwpMtEw5Gujs4H5z3aphw-Er3whhPe0urlJ8SzfXT_Wfqh0fgiz29N_RGVXCkvSZaAX0_atyfxcSFf7_3yK5obJfTkcgCCq3o8nRIIpVo3Q3FnIIFeLKqFoq4cXnTEzpH8OT6QkP_VHNrYox8t4MBu-7UjqU92bAvSt5ul3i0mrpOuOGchlmtDsTGKcGVIe6Nd6ZlVXn1D2VEAIATG9AQsu4VZcLpV8EEZsq1eGUMfdPNVY2IQXuV_uUj9THuxFW30_i41MR9dLsmvQSQZL697divU-5gS_hRDsDnKKWiteZi4zq9FZJQX27seC3w5Uv72Vf5rNn1CaAHcDlBNpsWWFmEBZd51x_VCSty819Mq7TbEaO892ZUOnr1Ht6u0XENqRpHnkZuYf12pDcH1b8MtQMaubiXa9VteI6qihFsuza3vTBGLfMmO9aS6VWBRYSW5kfXur_-Hz4iOmEbyqQQwdKW4ZnB4H91g-RyaeLl0zGeCN9ebLyj5oJyB46IAoPGcFflgyPJ8AP-FgxhGaVC3t4FWD6Y6uhCARRkYviF2ZZ7G076JQreA0ii5IrSLn6417zdeJ82iYJCTdKTvgvehcyEa3IsuWtBsgot1FuxBNBT173NAiuprHouHa5_bQh0yOyNzNbopkLoKHrtyfTN9TsWgEDfEl_BiYOzJcKp=w830-h622-no

Vanhukseen kytkinremppaa. Suht kivuttomasti mennyt tähän saakka, vain yksi korkattu ristipääruuvi joka sekin irtosi manuaalisella iskumeisselillä. Nyt pitäisi vain raapia vanha posken tiiviste irti. Huoh.

Ja sitten Aito Bilteman etuvalo taatusti laittomilla ledilampuilla murentuneen ja himmentyneen tilalle. Kissojen ja koirien kanssa etsin 180mm jaolla olevaa geneeristä lamppua enkä löytänyt. Tuumasin että laitan sitten tuon bilteman 5,75" 26,90 valon vaikka mutterit väliin tai jotain. Vaan katos vaan, se "alkuperäinen" ei sitten ollutkaan alkuperäinen vaan liian iso. Lampunpitimet ja vilkut oikenivat selvästi ja tuo "väärän" kokoinen istuikin täydellisesti. No, kaikkea johtospagettia en saanut tungettua kuupan sisään. Olkoon. Korjataan sitten kun joku prakaa.

Lähinnä ketutus kasvaa. Ehtii tekemään vartin vappuna ja toisen jouluna. Eilen päätin vihdoin lyödä sivuposken uudella tiivistemassalla kasaan ja arvioin, että max tunti menee. Taisi mennä 3 tai 4h.

1. Ei mitään hajua paljonko tiivistepinnalle pitää Permatexiä laittaa. Yritin laittaa mahdollisimman vähän, mutta se "hammastahnatuubi" on ihan susi ja kärki liian leveä vaikka leikkasin pois niin vähän kuin mahdollista. Kunhan sai reiän siihen ja pienen kulman. Silti tuntui, että sitä tulee liikaa ja kun osittain on 3mm leveä pinta niin helvetin vaikea saada osumaan keskelle kun kärki on leveämpi kuin pinta.

2. Sälät nippuun ja pultit sormitiukkuuteen. Momenttiavaimella 10Newtoniin (M6). Yhden kohdalla avain pyörii pari kierrosta ympäri ilman vastusta. Pultti pois->pultin päässä 2-3mm kierteen pätkä :hanuria:
Kokemuksista viisastuneena ennen purkua piirsin pahville kartan pulttien sijainneista ja tökin ne siihen. Ei auta kuin etsiä service manualista josko siellä kerrottaisiin ovatko pultit sittenkin vaihtaneet paikkoja. Siellähän on kerrottu ihan eri kokoja mitä paikalla oli ja paikalla olevat kuitenkin selvästi ovat tehtaanpultit :D

3. Onneksi kierrettä on reilusti jäljellä ja ei ole mitään ongelmaa laittaa pidempää pulttia. Pois otettu 20mm ja hyllyssä on 20mm tai 40mm osakierteellä. Eli ei muuta kun kairaamaan 40mm kierre loppuun ja prikkoja alle :D Optimaalinen olisi totta kai ollut 30-35mm.

Jos jotain positiivista haluaa etsiä niin ainakaan ulospäin ei paljoa tursunnut massaa ja on 100x siistimpi kuin tehtaan. Toivottavasti ei kauheasti olisi sisälläkään, sitä kun ei mistään näe. Tietysti olisi myös mukava jos on tiivis :D
Hiukan ihmettelen miten ne oli tehtaalla saanut niin paljon massaa pursuamaan ulospäin muttei sisällä kuitenkaan ollut mitenkään hirveästi.

Imusiivilästä sen näkee jos on sisään pursunnut. Jos epäilyttää niin kurkkaa sen vaikka ekan tonnin jälkeen. Se on myös se paikka mistä se tuho liialla liimalla tehdään. Jos pumppu ei saa öljyä niin narahtaahan se. Todennäköisesti, kun olet muistanut ajatella että tätä ei saa laittaa liikaa, et ole laittanut liikaa.

Imusiivilästä sen näkee jos on sisään pursunnut. Jos epäilyttää niin kurkkaa sen vaikka ekan tonnin jälkeen. Se on myös se paikka mistä se tuho liialla liimalla tehdään. Jos pumppu ei saa öljyä niin narahtaahan se. Todennäköisesti, kun olet muistanut ajatella että tätä ei saa laittaa liikaa, et ole laittanut liikaa.

Selevä ja kiitoksia. Se lienee se koneen kyljessä oleva metalliverkkosuodatin (mesh filter), en ainakaan muuta keksi :)

Permatex vaikutti ihan hyvältä aineelta, mutta se tuubi saisi kyllä olla parempi varsinkin tälläisessä kun tuo pinnan leveys pulttien kohdalla on niin pieni ja sinne pultin reiän "sisäpuolelle" se tiivisteaine kuitenkin pitäisi saada. Emmä usko että tuota tiivisteainetta tarvitsisi olla edes 1x1mm palkoa jotta tiivistää, mutta ei siitä tuubista kyllä mitenkään niin pientä saanut.

Selevä ja kiitoksia. Se lienee se koneen kyljessä oleva metalliverkkosuodatin (mesh filter), en ainakaan muuta keksi :)

Permatex vaikutti ihan hyvältä aineelta, mutta se tuubi saisi kyllä olla parempi varsinkin tälläisessä kun tuo pinnan leveys pulttien kohdalla on niin pieni ja sinne pultin reiän "sisäpuolelle" se tiivisteaine kuitenkin pitäisi saada. Emmä usko että tuota tiivisteainetta tarvitsisi olla edes 1x1mm palkoa jotta tiivistää, mutta ei siitä tuubista kyllä mitenkään niin pientä saanut.

Tippa sinne tänne ja sitten tulitikulla tms levittää sen niin saopivasti määrän joka ei turus
sitähän tarvittan vain pintojen välissä eikä niiden ulko puolella

2. Sälät nippuun ja pultit sormitiukkuuteen. Momenttiavaimella 10Newtoniin (M6). Yhden kohdalla avain pyörii pari kierrosta ympäri ilman vastusta. Pultti pois->pultin päässä 2-3mm kierteen pätkä :hanuria:
Kokemuksista viisastuneena ennen purkua piirsin pahville kartan pulttien sijainneista ja tökin ne siihen. Ei auta kuin etsiä service manualista josko siellä kerrottaisiin ovatko pultit sittenkin vaihtaneet paikkoja. Siellähän on kerrottu ihan eri kokoja mitä paikalla oli ja paikalla olevat kuitenkin selvästi ovat tehtaanpultit :D

Silloin kun pultit on oikeilla paikoillaan, niin niitä tarvii kiertää likimain yhtä paljon kaikkia että ovat kiinni. Eli kun laitat posken kaikkiin pultinreikiin pultit mutta et kierrä niitä yhtään, niin kaikki törröttävät likimain yhtä paljon ulkona. Jos ei, niin vaihda paikkoja tarpeen mukaan.

Tippa sinne tänne ja sitten tulitikulla tms levittää sen niin saopivasti määrän joka ei turus
sitähän tarvittan vain pintojen välissä eikä niiden ulko puolella

Näin minäkin tuon käsittäisin. Sen takia ihmetyttikin se tehtaanjälki. No toivotaan että olin vaan laakista niin hyvä ja tuli juuri oikea määrä. Tuli meinaan ulospäin erittäin siisti sauma.
Renzosilin suutin oli muuten ihan samannäköinen, mutta siitä sai kärjen leikattua auki juuri sopivasti eli oli helppo tehdä vaikka 1/10mm palkoa. Harmi etten muistanut sen olemassaoloa silloin kun tuota tein.

Silloin kun pultit on oikeilla paikoillaan, niin niitä tarvii kiertää likimain yhtä paljon kaikkia että ovat kiinni. Eli kun laitat posken kaikkiin pultinreikiin pultit mutta et kierrä niitä yhtään, niin kaikki törröttävät likimain yhtä paljon ulkona. Jos ei, niin vaihda paikkoja tarpeen mukaan.

Tää ei kyllä tullut mieleen, mutta olisi ollut hyvä tietää. Siellä ne nyt on ja kartankin piirsin ihan selvinpäin&tökin pultit kiinni joten luotto on kova :D Ei tuossa nyt ollut kuin tuo yksi joka kettuili. Pitää hakea passeli kun ehtii. Ei viitsi enää koko operaatiota tehdä uusiksi niin vaihdan sitten yksi kerrallaan uusiin (ihan vaan ulkonäön takia).

Kiitoksia kuitenkin vinkeistä tulevaisuutta ajatellen.

EDIT: Itseasiassa kun jaksoi tuota service manualia tarpeeksi tutkia niin on siinä nuo pulttien pituudet merkattuina, mutta tuo ongelma pultti on yksi kolmesta jonka alla on "letkukiinnike" (=hose clamp). Muut vastaavat on merkattu 30mm pitkiksi ja tuo 25mm (joka siinä olikin), mutta jälkimmäisessä kappaleessa annetaan kuitenkin ymmärtää, että 30mm siihen kuuluisi :D Otin vähän kaikkia kun nuo kuusiokolot on muutenkin loppu hyllystä, pistää sitten vaikka 35mm jos siellä on tarpeeksi kierrettä.

Viimeksi muokattu:
EDIT: Itseasiassa kun jaksoi tuota service manualia tarpeeksi tutkia niin on siinä nuo pulttien pituudet merkattuina, mutta tuo ongelma pultti on yksi kolmesta jonka alla on "letkukiinnike" (=hose clamp). Muut vastaavat on merkattu 30mm pitkiksi ja tuo 25mm (joka siinä olikin), mutta jälkimmäisessä kappaleessa annetaan kuitenkin ymmärtää, että 30mm siihen kuuluisi :D Otin vähän kaikkia kun nuo kuusiokolot on muutenkin loppu hyllystä, pistää sitten vaikka 35mm jos siellä on tarpeeksi kierrettä.

Semmoinen juttu lyhyiden pultien korvaamisella pitemillä,
mikä kanattaa tarkistta ja varmistaa
on että
joisakin koneisa on pulteja minkä pää menee öljy kanvaan
ja sitten kun laittaa pitemän niin on kanva tukossa
niitä löytyy vaikka mistä muta tuskin sivukopan kiinitys pultin kohdista

Olen tykänny pitää jemmassa pitkähköjä täyskierteisiä M6 pultteja, niistä saa lyhentämällä sopivia. Katkaisukohta on syytä viimeistellä viilalla tai dremelillä niin että että mutteri menee sujuvasti, tää on tärkeää jos se tulee alumiiniin. Tietysti jos tarvii useita niin kannattaa jo hakea, mutta silloin tällöin käy niin että tarttis yhden.

Joku mainitsi että rosteripultti tarttuu alumiiniin herkemmin kuin tavallinen...auttaisko tuohon mieto kierrelukite.

Ite oon tykänny kiertää mutterin sinne kierteen juureen ennen katkaisua, sillä saa pultin pään viilaamisen jälkeen näppärästi nostettua kierteen kärjen suoraan kun sen ruuvaa sieltä pois niin lähtee sitten paljon helpommin kierteelle kohteessa.

Semmoinen juttu lyhyiden pultien korvaamisella pitemillä,
mikä kanattaa tarkistta ja varmistaa
on että
joisakin koneisa on pulteja minkä pää menee öljy kanvaan
ja sitten kun laittaa pitemän niin on kanva tukossa
niitä löytyy vaikka mistä muta tuskin sivukopan kiinitys pultin kohdista

Joo ei noissa ainakaan ollut öljyä kun otti pois, mutta hyvä pointti.

Olen tykänny pitää jemmassa pitkähköjä täyskierteisiä M6 pultteja, niistä saa lyhentämällä sopivia. Katkaisukohta on syytä viimeistellä viilalla tai dremelillä niin että että mutteri menee sujuvasti, tää on tärkeää jos se tulee alumiiniin. Tietysti jos tarvii useita niin kannattaa jo hakea, mutta silloin tällöin käy niin että tarttis yhden.

Joku mainitsi että rosteripultti tarttuu alumiiniin herkemmin kuin tavallinen...auttaisko tuohon mieto kierrelukite.

Mullakin yleensä on eri kokoja yleisimpiä, mutta nyt on varastot tyhjät. Tilasin sitten samalla ne täyteen ja saapi poskiin samanlaiset sitten kauttaaltaan :) Pyrin kyllä muutenkin välttämään katkomista, koska harrastelut painottuu yöaikaan eikä ole tiloja missä leikellä. Pihalla pimeessä on ikävä rälläköidä ja saattaa naapurit häiriintyä :D

Noihin eri pareihin olen laittanut CRC Ceramic pastea. En tiedä onko tuosta apua ja yleensä kyllä pyrin välttämään esim. alu + rst yhdistelmää. Vaikka toistaiseksi missään ei ole tullut eteen ongelmia silläkään.

Ite oon tykänny kiertää mutterin sinne kierteen juureen ennen katkaisua, sillä saa pultin pään viilaamisen jälkeen näppärästi nostettua kierteen kärjen suoraan kun sen ruuvaa sieltä pois niin lähtee sitten paljon helpommin kierteelle kohteessa.

Bilteman kierteenkorjaussarja on ollut yllättävän monikäyttöinen. Tuolla saa aika nätisti kierteet putsattua, en niinkään ole kokeillut korjata rikkinäisiä. Mutta jos olen katkonut niin olen yleensä kiertänyt tuosta tuon "mutterin" ennen katkaisua.

BTW. Jos sen verta voi vielä topiccia vetää offin puolelle. Niin mikä idea tuossa on, että Permatex Supra Grey pitää kiristää sormikireyteen ja antaa tunnin kuivua ennen lopullista kiristystä ? Toi tunti on melko pitkä aika odotella :D

Tänään iski pikku nostalgian kaipuuta päälle kun eilen naapuri oli saanut Suzuki PV:n kunnostuksen valmiiksi ja kaivoin oman vanhan Suzuki S1 mopon esille. Se on uutena Kaarinan Kesmotorsilta mulle haettu syyskuussa 1991 ja nyt oli seissyt käynnistämättä ainakin 15 vuotta joista osan huonossa tallessa talon seinustalla ja isomman osan ajasta vanhassa tiilinavetassa.
image027.jpg
Tankki ja kaasutin olivat kuivuneet bensoista ja kaikki öljynjämät ja muut hartsit olivat jääneet niin että kaasuttimessa oli kaikki mahdollinen tukossa ja bensahanakin oli tankissa niin turvoksissa kaikesta patskasta että ei meinannut sieltä pois tulla. Kipinää se antoi heti ensi kokeilulla joten kaikki puhtaaksi ja kasaan, hiukan jarrukliineriä imupuolella ja parilla polkaisulla pärisi. Nyt lähtee hyvin käyntiin kun vaan nyppää ryypyn päälle Dellorto PHBG 18 kaasarista ja polkaisee muutaman kerran. Pikku koeajokin tuli tehtyä mutta savuttaa kuin kolme höyryveturia ja puolitoista hiilivoimalaa, taitaa olla valunut kampikammioonkin bensaa ja öljyt vaan jäljellä.
image029.jpg
Kuivarte se noin pieneltä KTM:n vieressä näyttääkään nykyään?

Millä ihmeellä noita hapettuneita ja tummuneita muoviosia mahtaisi saada elvytettyä ilman maalausta? Tankin varmaan bensat ja öljyn väriaineet läpivärjänneet tummaksi. Mahtaisikohan jossakin saada pinnoitettua uudelleen etuhaarukan kromiputket? Uusia ei ole enää missään.

Viimeksi muokattu:
Mitä tallissa tapahtuu?

Tänään iski pikku nostalgian kaipuuta päälle ja kaivoin oman vanhan mopon esille. Se on uutena Kaarinan Kesmotorsilta mulle haettu syyskuussa 1991 ja nyt oli seissyt käynnistämättä ainakin 15 vuotta joista osan huonossa tallessa talon seinustalla ja isomman osan ajasta vanhassa tiilinavetassa.
katso liitettä 23579
Tankki ja kaasutin olivat kuivuneet bensoista ja kaikki öljynjämät ja muut hartsit olivat jääneet niin että kaasuttimessa oli kaikki mahdollinen tukossa ja bensahanakin oli tankissa niin turvoksissa kaikesta patskasta että ei meinannut sieltä pois tulla. Kipinää se antoi heti ensi kokeilulla joten kaikki puhtaaksi ja kasaan, hiukan jarrukliineriä imupuolella ja parilla polkaisulla pärisi. Nyt lähtee hyvin käyntiin kun vaan nyppää ryypyn päälle Dellorto PHBG 18 kaasarista ja polkaisee muutaman kerran. Pikku koeajokin tuli tehtyä mutta savuttaa kuin kolme höyryveturia ja puolitoista hiilivoimalaa, taitaa olla valunut kampikammioonkin bensaa ja öljyt vaan jäljellä.
katso liitettä 23580
Kuivarte se noin pieneltä KTM:n vieressä näyttääkään nykyään?

Millä ihmeellä noita hapettuneita ja tummuneita muoviosia mahtaisi saada elvytettyä ilman maalausta? Tankin varmaan bensat ja öljyn väriaineet läpivärjänneet tummaksi. Mahtaisikohan jossakin saada pinnoitettua uudelleen etuhaarukan kromiputket? Uusia ei ole enää missään.

Youtubesta löytyy paljon vinkkejä muoviosien kunnostamiseen. Tuossa mm. yksi jossa perusasiat aikalailla kunnossa:

https://youtu.be/n5JLhBEcROc

Itse olen nuo alkuhionnat tehnyt 240 -> 320 -> 400, kuivana epäkeskolla ja siitä eteenpäin sitten sopivin pykälin aina 2000:seen asti märkänä (saatoinpa hioa hienommallakin, mutta en ole varma). Sama idea kuin metallin kiillotuksessa, että edellisen hiontavaiheen naarmut oltava poistettu ennen kuin siirtyy seuraavaan pykälään. Ja alun karkeahio nassa ei kannata säästellä, vaan reippaasti vaan ”terveelle” muoville asti. Loppukiillotuksen olen itse tehnyt pehmeällä puuvillalumppulaikalla kuivana. Tuo kuivana kiillottaminen on todella tarkka kierrosluvusta ja käytetystä paineesta, ettei leikkaa kiinni, mutta ainakin xt:n muoveihin sain tuolla meiningillä omasta mielestä parhaan lopputuloksen. Aikaa menee ja on prkleeen työlästä, mutta jos jaksaa kunnolla tehdä, niin lopputulos kyllä palkitsee.

Youtubesta löytyy paljon vinkkejä muoviosien kunnostamiseen. Tuossa mm. yksi jossa perusasiat aikalailla kunnossa:

Itse olen nuo alkuhionnat tehnyt 240 -> 320 -> 400, kuivana epäkeskolla ja siitä eteenpäin sitten sopivin pykälin aina 2000:seen asti märkänä. Sama idea kuin metallin kiillotuksessa, että edellisen hiontavaiheen naarmut oltava poistettu ennen kuin siirtyy seuraavaan pykälään. Ja alun karkeahio nassa ei kannata säästellä, vaan reippaasti vaan ”terveelle” muoville asti. Loppukiillotuksen olen itse tehnyt pehmeällä puuvillalumppulaikalla kuivana. Tuo kuivana kiillottaminen on todella tarkka kierrosluvusta ja käytetystä paineesta, ettei leikkaa kiinni, mutta ainakin xt:n muoveihin sain tuolla meiningillä omasta mielestä parhaan lopputuloksen. Aikaa menee ja on prkleeen työlästä, mutta jos jaksaa kunnolla tehdä, niin lopputulos kyllä palkitsee.

Hiontaa muoveille en ole koskaan kokeillut muuten kuin että Fareclalla konehionnalla parit auton ajovaloumpiot olen saanut pelastettua, täytyypä kokeilla tuon videon ohjeilla.

Viimeksi muokattu:
Mitä tallissa tapahtuu?

Itse olen nuo alkuhionnat tehnyt 240 -> 320 -> 400, kuivana epäkeskolla ja siitä eteenpäin sitten sopivin pykälin aina 2000:seen asti märkänä (saatoinpa hioa hienommallakin, mutta en ole varma). Sama idea kuin metallin kiillotuksessa, että edellisen hiontavaiheen naarmut oltava poistettu ennen kuin siirtyy seuraavaan pykälään. Ja alun karkeahio nassa ei kannata säästellä, vaan reippaasti vaan ”terveelle” muoville asti. Loppukiillotuksen olen itse tehnyt pehmeällä puuvillalumppulaikalla kuivana. Tuo kuivana kiillottaminen on todella tarkka kierrosluvusta ja käytetystä paineesta, ettei leikkaa kiinni, mutta ainakin xt:n muoveihin sain tuolla meiningillä omasta mielestä parhaan lopputuloksen. Aikaa menee ja on prkleeen työlästä, mutta jos jaksaa kunnolla tehdä, niin lopputulos kyllä palkitsee.

Tuossa muutama kuva omista muoveista ennen ja jälkeen. Eli siis alemmassa kuvassa vasemmanpuoleinen alkaa olla jokseenkin hyvällä mallilla. Muut kuvissa esiintyvät muovit enemmän tai vähemmän keskeneräisiä. Ihan en jaksanut noidenkaan kanssa hifistellä ja parempaakin olisi saanut, jos vain olisi jaksanut hioa paremmin, mutta tein semmoset, että käyttöpyörään kelpasi.

93888be081196402225fe88a2d8c8f9f.jpg

118c9e7cef462223d8877957e8bb9582.jpg

Nämä kuvat antavat melko paljon toivoa että aika valkoinen tulee tuosta S1:stä vielä! Ja kohta pitää jo WR:n tankkia alkaa hioa myös.

Back