Mitä tallissa tapahtuu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei taaskaan suoraan moottoripyöräjuttu mutta helpottaa rakentelussa paljon. Oon pitkään miettinyt jonkinlaista spray-maalisumun talteenottosysteemiä kun aina kun tallissa maalaa on sitä perhanan sumua ihan joka paikassa ja nyt kun tuolla on tietokoneet printterit yms äms ei se käy enää päinsä.

Toi 290 kuutioo tunnissa siirtävä turbiini makso 90€ mut kaikki muut osat oli hyvinkin edullisia. Vielä en ole maalannut mitään mutta suihkin sinne tänne maalia niin heti kun tajusin avata pajan puolelta räppänän alkoi paidanhelma lepattaa ja sekä sumu että haju haihtuu hyvinkin nopeaan.


Miula on veneen moottoritilan puhallin (12V) autotallin katonrajassa raikastamassa autotallin ilmaa (toimii molempiin suuntiin). Puhallin on liitetty käytöstä poistettuun viemärin tuuletusputkeen, koska menee katolle.
Vissiin sieltä on joku yhteys johonkin, kun kuningatar on kieltänyt sen käytön, kun on liian äänekäs, eli kuuluu talon sisälle liian hyvin.
Eli loppuillasta ei tuuletella autotallissa.

Mietin vaan tuota teidän imurihommaa, että mahtaako samaa vauhtia tulla pölyä ja muuta shaissea ulos imettävän ilman mukana niihin maalattaviin osiin
 
Mietin vaan tuota teidän imurihommaa, että mahtaako samaa vauhtia tulla pölyä ja muuta shaissea ulos imettävän ilman mukana niihin maalattaviin osiin

5 minuuttia ennen maalausta päälle ni irtopaska menee läpi. Korvausilma kun tarpeeksi kaukana ni ei sieltä mitään tule noin "isossa" auto tallissa.

Itellä ollu aina kanavapuhallin tallissa. Kätsy, jos maala/lasikuiduttaa tai tekee sahtia. On äkkiä puhdas ilma.
 
Se jää nähtäväksi testeissä, en kyllä usko mutta jos on näin niin täytyy kytkeä puhallin päälle vasta maalauksen loputtua. Ei tuolla nyt tuulla ala kun ton laittaa päälle mutta jos tuota mattoa kohti suihkaisee maalia se selvästi kiihdyttää ennen siihen osumista. Mutta tuo konsepti on enemmän tai vähemmän otettu peruskoulun teknisen tunnin maalaushuoneen poistokaapista. Jos toi turbiini vetää liikaa voi siihen aina laittaa nopeussäätimen eteen.
 
Koko kesän kun ropaa ratapyörää, niin välillä täytyy saada vaihtelua. Kesällä hankin entisöitäväksi Solifer Suzuki S:n vm. 1984, niin nyt on hyvä aika kunnostaa se ensi kesälle vaikka varikkomopoksi. Mopo on palasina ja parista huonosta PV-type moottorista tuli tehtyä yksi ehjä. Näistä PV:n koneista löytyy aina kivoja ylläreitä, kun niitä on vuosikymmenien aikana kunnostaneet useammat omanelämänsävirittäjävelhot(tm).
 

Liitetiedostot

  • IMG_2765.jpg
    IMG_2765.jpg
    20,3 KB · Katselut: 92
IMG-20211025-002756.jpg


Ihan hyvin tuo tuntuu toimivan. Tietty kun oikeen pöllyttää pitää olla maski mut se sumu ei enää leviä koko huoneeseen peittäen kaiken.
 
Tuossa muutama. Siinä on CR 500, entisöitty äsken, CR 500 alurunkoinen, pikku hiplausta jäälle, CR 250 runko maalattu, moottori fiksattu, svingi kiilloitettu, loppuosat kunnostuksessa, CR 500 lohkot korjauksessa, tulee seuraavaan CR 500:een.
 

Liitetiedostot

  • 1885_pieni.jpg
    1885_pieni.jpg
    21,1 KB · Katselut: 81
  • 2167_pieni.jpg
    2167_pieni.jpg
    96,8 KB · Katselut: 79
  • 1896_pieni.jpg
    1896_pieni.jpg
    21,6 KB · Katselut: 78
  • 2178_pieni.jpg
    2178_pieni.jpg
    97,1 KB · Katselut: 78
  • 2196_pieni.jpg
    2196_pieni.jpg
    25 KB · Katselut: 76
Viimeksi muokattu:
Pikkugessun käyntihäiriöiden syyksi paljastui revennyt imukaulan kumi. Ei mokoma kestänyt kuin 275 tkm. :D Imuventtiilitkin näyttivät yllättävän kiiltäviltä ja hyväkuntoisilta.

Tätä moottoriahan ei ole koskaan avattu, ainoastaan vesipumpun ja kytkinlevyt olen kerran vaihtanut. Öljynkulutuskin on edelleen olematonta. Ja taas käy ja kukkuu niin kuin pitääkin. :thumbup:

P8271571x30%.jpg P8270005x.jpg
 
Jos joku on haaveillut niittimutteripihdeistä, niin ensi maanantaista lähtien Lidlistä löytyy kolmella kympillä pihdit muttereineen...
 
Lidl aina välillä yllättää noilla artikkelivalinnoillaan. Luulisi heidän keskittyvän ainoastaan isosti myyviin artikkeleihin :paikallatuulee:

Meinaan niittimutteripihti on jotain, mitä aniharva mies edes tietää olevan olemassa. Ihan veikkauksena: Jos olisi sata miestä, jotka ostavat momenttiavaimen, niin heistä pari-kolme ostaisi nm-pihdit.
 
Kannattaa vakavasti harkita semmoista voimasaksi-mallia jos niitä vähänkään enempää meinaa runttailla. Mä ostin ne pihdit aikoinaan kun takahäkkiä tein ja ainakaan mun käsivoimilla ei jaksa yli m6 muttereita pusertaa kun pari peräkkäin ennenkun loppuu runkku.
 
Kuulaohjuksen alusta kiikutettu Villelle. Swingi kävi irti, ja sai WD/ Bräkleen huuhtelun. Linkun neulat kävi bräkleenkylvyssä ja laittelin takas uusilla rasvoilla.

Alkaa mennä kokoon päin tuo laite.

Edit: sillain alkaa tulla tutuksi laite, et linkun neuloja laskiessa muistelin yhdessä olevan 31 kpl. Oikein.

Piti ihan tarkastaa, että menikö oikein. Tais mennä :)
 

Liitetiedostot

  • IMG_5416.jpg
    IMG_5416.jpg
    84,9 KB · Katselut: 118
Tallissa ei tapahdu mitään. Miksi, koska vannekehät ovat loppuneet universumista. Ei niitä ole. Hondaan pitäisi saada 1.60x21 36reikää ja 2.15x19 32 reikää Excelin tai DID kehät, alumiinin väriset. Niitä ei ole. Kyllä, olen kysellyt Suomen suunnilleen kaikista Suomen verkkokaupoista. Verkkokauppojen sivuilla on tavaraa tarjolla runsaasti, jopa suoraan verkkokaupan varastosta. Mutta ei sitä sitten aikuisten oikeasti olekaan. Pitänee ite tehdä, ei tästä muuten selviä. Huonosti löytyy järkevään hintaan myös maailmalta. Eli ootellaan että saavat kiinalaiset pyöräytettyä Excelin kehän minun Hondaani.
 
Heh, hauska yhteensattuma että JUURI äsken avauduin tästä täsmälleen samasta asiasta whatsapin puolella kun nettikauppa sanoo että juu tavaraa on, rahat kyllä kelpaa ja heti perään (eilen yhdeltä yöllä) tulee sähköposti että hups eipäs ookkaan lähetetään kun tulee, eli ei alunperinkään ollut ja te tiesitte sen hyvin itsekin. Petkuhuiputusta sanon minä.
 
Back
Ylös