Mitä tallissa tapahtuu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Versyksen bensakorkin lukko oli talven jälkeen jumissa ja pahasti oksidoitunut, valkoista jauhoa kasa avaimen reiän ympärillä.
Pyyhin ylimääräiset pois, laitoin avaimen lukkoon - ei mennyt kuin puoleen väliin.
Ase- ja lukkoöljyä perään, ei apua. Jätin likoamaan ja seuraavien päivien aikana avaimella rassailua ja öljyä lisää. Jossain kohtaa avaimen sai uppoamaan tarpeeksi syvälle, mutta vieläkään se ei kääntynyt mihinkään.
Sitten lukkopesän halkaisijan kokoinen hylsy ja vasaralla kevyesti hylsyyn naputtelemalla sain avaimen kääntymään muutaman millin.
Otin tankin irti, mutta sisäpuolelta ei päässyt käsiksi korkkiin.
Joskus kovallakin voimalla vääntelin avaimella lukkoa auki.
Paineilmaa lukkopesään.
Lukkoöljyä painepullosta suhkuttelemalla paljon lukkoon, naputtelua ja pienellä ruuvarilla rassailua.
Sitten parin viikon liottelun ja rassaamisen jälkeen avain kääntyi aivan kevyesti ja korkki aukesi.
Onneksi olin omassa tallissa enkä lähtenyt bensikselle.
 
Vanha sotaratsu Suzuki RF900 otti eilen ensisavut melkein kuuteen vuoteen :jippikaijee: Vielä kun osais koota vielä katteet ja muut roippeet päälle niin päsee vähän päästelemään :orgmp3: Ellei sitten keulan stefat pidä vaihtaa...
 
6037a084-55b4-4111-a749-59111862bfc6.jpg

93783483-6488-4baf-8ee0-0c9176082d57.jpg

fdede96b-2654-4c43-85bf-6919860dcf57.jpg


Äiteen ruohonleikkurin kolmas uudelleenrakennus valmis :grin: Vekottimella ikää ~30v, itte ajanu tuolla ekan kerran noin kuus vuotiaana. Teräpöytä pellille, parin paikkalapun hitsaus, etureuna täytyi tehdä uudestaan kun ajettu niin monta kertaa kantoihin ja kynnyksiin että otti jo teriin kiinni, poistotorveen tehty magneetilla toimiva ylösheitin kun tarvii niittää pitempää sekä keulalle yhdistetty jäykempi konekopan sarana/puskuri ynnä kumiset konepellin kiinnikkeet josko sitä sais tulevaisuudessa oikoa mielummin pelkkiä marjapuskan pidikkeitä kun toi konepelti alkaa olla jo melko veltto lukuisten korjausten jälkeen... Hemmetin sitkee toi briggs&strap-on motti kun ei se vaan suostu kuolemaan.

Aiemmilla kerroilla mm vaihdettu teräpöydän laakerit, terät kerran, penkki, virtalukko korvattu käynnistin/sammutin yhdistelmällä, suurin osa turvakytkimistä ohitettu jne :)-
 
Ja alakauttaset peilit :thumbup:

Mulla kaheksantoistaheppanen Dick'n'Strap-on antautui Partnerista muutama vuosi sitten. Kanki tuli kertomaan valontarpeestaan. Jännä oli ääni. Se motti kesti semmosen viisitoista vuotta talviaurailut yms. hommat. Ostin siihen jonkun parikytheppasen kiinalaisen Koneglanssilta. Oi sitä voimaa. :rakastunut: Seuraava evoluutio olis ollut tämänkaltainen:
Kliks

Ostettuani Jonseredin etuleikkurin ja mönkkärin, traktorimalli jouti myydä. Nyt sille ois tarvetta mökillä, ettei tarviis kuljetella leikkuria edestakas kerran viikossa.

Kummallisen kestäviä moottoreita kyllä ovat.
 
Takaspoileri ja pystyputket puuttuu…

:D Leikittelin minä ajatuksella laittaa tuohon joku noista tallissa lojuvista MP änkkäreistä kun on melko äänekäs mut en sit alkanu kun alkup. Vaimennin on koneen edessä alhaalla semmonen kahden kahvipaketin kokonen loota niin sille ois joutunu vetää rööri jostain pohjan kautta jossa on ahdasta valmiiks.
 
Rupesin rasvaamaan kytkinvaijeria. Jottei se suotta jumita ja katkea, nääs.

No, mitä löytyy vaijerin alapäästä: sehän on valmiiksi puoliksi poikki. Toki siinä vaiheessa kun yläpää on jo irti ja öljyssä. Löytyy jopa hyllystä - huomenna. Motonetin korjaussarjaakaan ei viitsi laittaa kun ei siinä ole 2.5mm vaijeria. Eikä ne juuttaat kerro minkä kokoisia nippeleitä siinä on mukana. D8x10 olisi tarpeen kumpaankin päähän. Olkoon.
 
Löytyi nurkista pari ylimääräistä CR 500 moottoria, toisen ajattelin laittaa CRF 450 runkoon. Jospa tuosta tekisi ns bling-bling Femma hundran. Supermoto vanteet, rungon kiilloitus satiinipinnalle ja Öö:t eteen ja taakse, kiinan eloksoitua aluminiia, jotkut mukavat tarrat, jne
 

Liitetiedostot

  • IMG_2955.jpg
    IMG_2955.jpg
    59,7 KB · Katselut: 115
  • IMG_3007.jpg
    IMG_3007.jpg
    50,9 KB · Katselut: 114
  • 83124266-2108-469C-A274-D354CA3C6695.JPG
    83124266-2108-469C-A274-D354CA3C6695.JPG
    74,5 KB · Katselut: 109
jatkuu, Boyesen, Wiseco, Öhlins, Vforce, Amerikan kansi ja CR500/CRF450 siinä täyskäsi, rojekti jatkuu. Katotaan mitä tulee vai tuleeko mitään.
 

Liitetiedostot

  • kuva.jpg
    kuva.jpg
    21,7 KB · Katselut: 116
Muutama päivitys, miten CR 500 edistyy. Ei oikein ehdi tekemään, kun joutuu jääradalla olemaan kaikki vapaa-ajat.
 

Liitetiedostot

  • 05C431A4-6CCA-490D-B3A6-9F8E168D312D.jpg
    05C431A4-6CCA-490D-B3A6-9F8E168D312D.jpg
    38,6 KB · Katselut: 87
  • A13756D2-8F0D-495E-B6F5-2D788D6CBCEC.JPG
    A13756D2-8F0D-495E-B6F5-2D788D6CBCEC.JPG
    99 KB · Katselut: 84
  • IMG_3077.jpg
    IMG_3077.jpg
    56,5 KB · Katselut: 86
  • IMG_3082.jpg
    IMG_3082.jpg
    47,4 KB · Katselut: 77
IMG-20221204-222725.jpg


Ei oo talvikäyttöön soveltuvaa motskaria niin jotain pärisevää pitää rassata. Lumilinko #3, muinainen Toro S200 yksvaihe kakstahtilinko jostain 80 luvun alusta. Uusittu tulppa, bensalinja, upgrade kaasari, hitsattu ja maalattu ohjaustanko sekä ovaaliksi kulunut akselinreikä. tänään tuli postissa jenkeistä uus remmi, sen koppa pitää vielä maalata.
 
Back
Ylös