Mitä tallissa tapahtuu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Erittäin asiallinen meininki. Miten sahtimaltaat toimii mäskäinen kanssa? Kokemus ja perimätieto on ollut semmoista että Vikingin valmiiksi rouhitut maltaat on vähän turhan hienoa mujua ja meinaa aiheuttaa tukoksia.

Perimätietonne on varsin kuranttia, noi on pantu Matskun mulle lahjoittamasta pussinpuolikkaasta josta oli vissiin sihdin kanssa kauhottu mallasta ulos joten pinnassa oli sen verta paljon pölyä että ensimmäinen satsi meni vähän opetteluks ton BrewMonkin kanssa, mäskäyksen jälkeen mallaspiipun huuhtelussa kesti likemmäs kaks tuntia että sain siitä tarpeeksi vettä läpi. Toi toinen satsi meni sitten jo huomattavasti joutuisammin kun päätin vaan luottaa siihen että toi kiertopumppu aiheuttaa riittävästi vaihtuvuutta siinä vierteessä enkä hämmentänyt sitä mallaspetiä mäskäyksen aikana kertaakaan. Huuhtelu sujui huomattavasti nopeammin ja hiivatessa gravitaatio näytti muistaakseni kymppi-kuusneljä joten eiköhän tohon semmonen kuus seittemän hummaa tulle. Ekaan satsiin pistin pippurisen Belgi-saison hiivan niin se poris pari päivää semmosta sarjatulta että huhhuh, tää jälkimmäinen ei saa vesilukossa mitään liikettä aikaan kun maltillisempi S-04 brittiale hiiva, kurkkasin jo että hiivasinko liian kuumana mutta kyllä siellä komea vaahtokakku pinnalla komeilee että käymistä tapahtuu, verkkaisemmin vain.

Molemmissa on viitisen kiloa sahtimallasta, jälkimmäisessä joku 5.2, ja mausteina Carapils, caramel 30 sekä chocolate light. Ekassa humalana Hallertau Hersbrücker, jälkimmäisessa Tettnanger.
 
Arvostettavaa omatoimisuutta. Muista olla kasatessa tarkkana että kaikki sokat on kunnolla urassaan ja paineistamisen jälkeen paina käsin varsi sisään. Ekat siksi että et halua huomata paineistaessa että ilmarakon tai tiivistepään sokka ei ollutkaan paikallaan ja toka siksi että et halua ekassa syvemmässä joustoliikkeessä huomata että ilmatila jäi niin pieneksi että männänvarren syrjäyttämä öljymäärä ei mahdukkaan lisäsäiliöön.
Pieni suhina noihin käsin ilmattuna yleensä jää mutta en rehellisesti sanottuna ajossa huomannut eroa kun koneella aloin ilmata. Suhinat kyllä loppui.

Hyviä vinkkejä, kiitos! Tuossa lukkorenkaat menee aika napakasti paikalleen kun putsaili urat kunnolla. Mietin tuota ilmausta ja jäi nyt yön yli sopivaan asentoon varsi täysin ulkona, jos huomenissa vielä pariin otteeseen pumppailee ennen niputtamista ja ei kuplia näy niin olen tyytyväinen. Tosin Feston imurin kumiliitin taitais olla aika sopiva tuohon säiliöön :grin:

Rakon asennus varmaan sylinteri pohjassa?

Tää nyt on vähän tällainen ilmainen kokeilu, ens kerralla sitten shimmien kimppuun.

EDIT: Toi 19 cSt viskositeetti oli 40 asteessa, tolle Commalle ei löydy arvoa sadassa asteessa mutta Totalin vastaava litku näyttäisi olevan muilta arvoiltaan aika lähellä ja 6,3 cSt @ 100 °C. Lienee numeroiden valossa ihan passelia lientä iskariin kun vaikka Motuliin vertaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mie tein noita niinpäin että laitoin iskariputken ruuvipenkkiin pystyyn ja teippasin lisäsäiliön kylkeen kiinni. Sitten kaadoin lisäsäiliön öljyä täyteen ja painoin hissukseen kevyesti paineistetun rakon paikalleen silleen että se työntää öljyä putken puolelle tiellään. Sitten putki täyteen ja mäntä sisään ja varovaista pumppailua että tulee kuplat männän alta pois. Tässä vaiheessa paineet pois rakosta ja painetaan tiivistepesä paikalleen. Tiivistepesä painaa tieltään vähän öljyä säiliön puolelle ja painaa ilmarakkoa vähän kasaan jolloin sinne jää vähän jousto/vuoto -reservitilavuutta öljylle. Sitten vaan romut nippuun ja paineistus. Säätöruuvit kannattaa kääntää auki ennen ilmaamista niin liikkuu vähän helpommin neste ja kuplat.
Onnistuin itseasiassa viime kuussa saamaan jonkun aivopierun Kotarin iskaria kasatessa ja unohdin välimännän lukita ilmatessa. Minun kone kun vetää pelkän vakuumin niin mäntä jäi säiliössä ihan pohjaan. Siitä seurasi se että vaikka säiliössä olikin 10bar paine, ei se vaikuttanut öljyyn iskarin ollessa pitkänä. Oli vähän hassua käytös. Saman saa rakollisella aikaan jos ei katso että rakon puolelle jää ylimääräistä öljyä, tosin kumirakko ja käsin ilmaaminen saattaa estää tuon tilanteen syntymisen ihan itsestään.
Kaikkiin tuollaisiin sokkiin on minusta hyvä tapa pyöräyttää niitä urassaan asennuksen jälkeen. Jos ne pyörii urassaan, toki joskus aika nihkeästi, ne todennäköisesti ovat paikallaan. Jos ne ei ole urassaan, pyöritys saa ne joko napsahtamaan uraan tai kimpoamaan tallin pimeimpään nurkkaan johonkin läpitunkemattomaan rytökasaan.
 
https://www.peterverdone.com/suspension-fluids/
Tuossa infoähkyä iskariöljyjen viskositeeteista. Tuskin tuo 19Cst pahasti ainakaan pielessä on, testaamalla sen tietää. Olen joskus keulaöljyäkin noihin laittanut ja hoitaa sekin hommansa normiajossa. Enskapelin iskarista taas kun olen mittaillut 100C° lämpöjä kyljestä niin luulen että voisi vähän vetelän sorttinen olla pienen VI:n öljyllä. :D
 
Tulipa käytettyä XJR:n kaasaripaketti putsauksessa, kun ei huvittanut alkaa nysväämään kylmässä autotallissa. No, hain kaasarit takaisin ja paikalleen. Mopo käy kolmella ja kakkospytyn kaasari vuotaa bensaa.
Kaasarit pöydälle ja kylmässä tallissa sitten nysväämään kaasareitten kanssa.

Bensanpinnat kohdallaan, neulaventtiili pitää ja kohokin kelluu. Bensaa sisään ja sama kaasari kusee bensat pihalle. Mitäs nyt sitten tehdään? Parin päivän hunttailun jälkeen takaisin ihmettelemään.

Jonkun aikaa kaasaria tuijotettua silmiin sattuu neulaputken juuressa oleva o-rengas. Ei muuta kuin putki irti ja uusi o-rengas tilalle, kaasari läjään ja vuoto on poissa. Eipä ole tuommoista tullut vielä eteen.
 
Vuosia sitten melkein kokonaisena ja vuosia seisseenä osakasana hankittu GPZ550 -kahviraaseri otti rajuja edistysaskelia. Kaasarit on purettu ja käyty läpi eBayn ostohistorian perusteella 2018, väännetty silloin mutulla karkeisiin säätöihin. Muiden osien hankinta ajoittuu samoihin aikoihin, yllättävän sopivia nuo edelleen tuntuu olevan.

Päivä meni sähköjä tutkiessa ja olutkegin tyhjentämisen lomassa niitä korjaillessa, bonarina 15 vuotta uudemman
ZX-9R:n kytkin- ja jarrukahvojen kytkimien liittimet kävi suureksi hämmennykseksi alkuperäiseen johtosarjaan suoraan, mutta kytkimen 3-napaisen liittimen johdotus vaati parin piuhan paikan vaihtamisen. Seuraavana päivänä oli kannu bensaakin mukana että pääsi testaamaan käyntiin, usko meinasi jo loppua kun paukutti vaan putkessa ja kaasarien läpi, mutta puolat kun vaihtoi päikseen niin lähti laakista tulille ja kävi sekä otti kierroksia hyvinkin terveen kuuloisesti
:jippikaijee:

Takaiskarin (NOS Hagon) vivustossa on vielä jotain hämärää klappia ja siihen pitää perehtyä, mutta muutenhan tuo alkaa olla tekemistä vaille valmis. Kiinasta 2018 tilatut itsestään hajonneet ilmanputsaritkin piti liimailla epoksilla takaisin kasaan, niihin pitänee alipainekaasarien mieliksi löytää vielä jostain soveliasta vaahtomuovia sisään.

Sovelias etuvalo ja äänenvaimentimet tarttis löytää, pari alumiinista litran pulloa siihen on jossain vaiheessa varattu mutta epäilys niiden sulamisesta käytössä on vahva :grin:
 
Hattua, tai siis kypärää nostan näille tekijöille. Omat askareet on jäänyt niin vähiin.

Talvella rasvasin ketjut ja vaihdoin etukumin, käytin irtokiekkoa rengasliikkeessä. Nyt laite kävi huollossa, uudet stefat keulaan. Ei tointanu itte nykrätä kun meni vielä takuuseen. Pottakamera vielä pitäis tilata ja asentaa...onneksi on pientä takatalvea luvassa. Takiksessa on vielä urissa vähintään 1,5 mm, kankaat ei näy vielä mistään, joten kyllä sillä vielä käy ainakin tankkaamassa.
 
Vaihdoin ensimmäistä kertaa jarrupalat moottoripyörään, Tracer sai uudet etujarrupalat kun vanhat oli jo melkein kuluneet varoitinpalan kohdalle. Aika helppo homma oli, männät puhtaaksi Bräkleenilla ja hammasharjalla, ilmausruuvi auki jotta ABS mallissa saa männät sisään. Ei ollut vielä tämänikäisessä osat pahasti jumissa. Samalla tuli vaihdettua jarrunesteet eteen ja taakse. Aluksi meni jarrukahva pohjaan mutta kun vähän liikutteli ja kallisteli ja sitten ilmasi uudelleen tuli ainakin yhtä hyväksi kuin mitä ennen oli. Vähän pehmeä tuntuma tässä aina on ollut, en tiedä onko ominaisuus vai ilmaa.

Vanhat palat oli jotkut Toyo GG palat missä aika on/off tuntuma. Kevyesti jarruttaessa eivät paljon ottaneet mutta sitten vähän turhankin paljon kerralla kun alkavat ottamaan. Uudet oli Motonetistä löydetyt Brembo SA ja ainakin alkutuntuma on lineaarisempi, helpompi säännellä voimaa.
 
Oishan se aika jännä juttu, jos ABS estäisi jarrunesteen siirtymisen satulasta jarrunestesäiliöön.
Saattaisi ajon aikana esiintyä jänniä jarrujuttuja...
 
Korjausoppaassa aika selkeästi sanotaan että ABS malleissa avataan ilmausruuvi kun jarrumännät työnnetään sisään, syytä ei kerrota enkä kokeillut onnistuuko ilmankin kun nesteet tuli muutenkin vaihdettua.
 
Yksi ajatus ohjeen taustalla voisi olla se, ettei suotta tule työntäneeksi mitään ilmakuplaa tai muuten huonoksi mennyttä nestettä satulasta abs-pumpulle.
 
Yksi ajatus ohjeen taustalla voisi olla se, ettei suotta tule työntäneeksi mitään ilmakuplaa tai muuten huonoksi mennyttä nestettä satulasta abs-pumpulle.

Ei se välttämättä ole huono ajatus perinnejarrullakaan - siellähän se männän takana luuraa se huonoiten nesteen vaihdossa vaihtuva osuus.
 
Ne ekat nesteet mitä tuli ulos kun työnsi männät sisään oli kyllä erityisen tummia. Pelkät nesteet viimeksi vaihdettu 2021 mutta mäntiä ei välttämättä koskaan liikuteltu sisään, nettifoorumeiden perusteella vanhat Advics Toyo GG palat olisi tehtaan ensiasennuspalat.
 
Ostin taas pyörän ja ihmettelin kun öljyproppu vaan vuotaa ja vuotaa, vaikka yrittäisi kiristää.
Tänään laskin öljyt pois ja tutkin. Propun alla oli paksu muovinen prikka, puoliksi sulanut. Öljyproppu oli sormikireydellä kun prikka suli alta hiljalleen. Laitoin perinteisen kupariprikan, niin siihen loppui se vuoto.
 
Huitaisin toiseen apikkaan uudet swingin laakerit. Uudet linkun laakeritkin oli näpeissä, mutta näköjään toinen putsaus- ja rasvauskierros viime talven jälkeen irroitti suurimman skeidan, ja uusilla rasvoilla neulat paikalleen.

Otin sitten yhdestä varaswingistä koiranluun irti, ja painoin sen rapsakoiden laakereiden paikalle uudet. Tiiä sit, milloin tollaselle tarve tulee.
 
Ostin täältä yleismallisen givin telineen ja laukun. Askartelin paikalleen zzr:ään , piti hiukan lyhennellä putkia jotta laukku olisi sopivalla kohtaa, vieläkin on hiukan korkealla, ehkä pari senttiä pitäisi laskea. Mutta mitä väliä sillä, tuolla ajellaan vain lähiajoa ja silloin on mukava saada vaikka kauppatavarat kyytiin.
 

Liitetiedostot

  • 20240811_114306.jpg
    20240811_114306.jpg
    103,5 KB · Katselut: 86
  • 20240811_114250.jpg
    20240811_114250.jpg
    96,9 KB · Katselut: 116
Ostin täältä yleismallisen givin telineen ja laukun. Askartelin paikalleen zzr:ään , piti hiukan lyhennellä putkia jotta laukku olisi sopivalla kohtaa, vieläkin on hiukan korkealla, ehkä pari senttiä pitäisi laskea. Mutta mitä väliä sillä, tuolla ajellaan vain lähiajoa ja silloin on mukava saada vaikka kauppatavarat kyytiin.


No sehän upposi paikaalleen nätisti!
 
Back
Ylös