Mitä tapahtui Porkkalan tiellä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pomppe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

pomppe

New member
Noin tunti sitten Porkkalantiellä kaksi pyörää nipussa, toisesta keula irti.
Tietääkö kukaan mitä tapahtui. Pari zirraa, paloauto ja poliisit paikalla. Autoja ei näkynyt. Paikalla muistaakseni 60 km rajoitus
 
aha. no sitten toivotaan parasta. jäi nimittäin sellainen kuva että on voinut sattua äkkipysäys.
 
Hyvää mutkaa tuolla kyllä, mutta saattaa yllättää jollei reittiä muista. Toivottavasti ei ole vastaantulevan kaistalle ajautumisesta kyse, niinkuin ehkä tollasesta vauriosta ja kahesta romusta vois päätellä.
 
Kummatkin kuskit minun tietojen mukaan kunnossa. Toinen kuski selvisi vähällä pyörä kaatui mutkassa ja liukui kolarista "ohi", mutta liukuva pyörä osui suoraan vastaan tulevaa speed triple kuskia päin ja se speed triple meni halki (etuhaarukka irtos muusta pyörästä). Triple kuski kuljetettiin töölön sairaalaan, vatsa kipujen vuoksi. Sattui vielä triple kuskin synttäripäivänä :/

Eiköhän tästä selvitä ihan vain rahallisilla vaurioilla. Ylinopeutta ei kumpikaan kuski ajanut.
 
Todennäköisesti vähän yllättäen tullut toinen motoristi vastaan ja jarruttanut etujarrulla, niin pyörä lähtenyt alta. Puhdas vahinko siis ollut kyseessä.
 
www.pelastustoimi.fi/tehtavat:

16.06.2009 20:21:48 Kirkkonummi/Kyrkslätt tieliikenneonnettomuus: pieni

oisko tämä (toivottavasti)
Toi "pieni" meinaa vaan sitä että onnettomuudessa ei syntynyt 50 ruumista.
pelastustoimen tehtävät jaotellaan kolmeen tasoon pieni keskisuuri ja suuri.

tieliikenneonn. esim moottoripyörällä on pelastustoimen kannalta pieni, koska siellä on yleensä se yksi pyörä ja 1-2 potilasta. ambulansseja sit tulee aina se yks ja jos on tietoa useemmasta potilaasta ni sit enempi ja esim lääkäriyksikköä kun ollaan isommissa energioissa, esim taajama vs. moottoritievauhdit.

toki hälytetty vaste on suuresti kiinni myös siitä miten asia ilmoitetaan hätäkeskukseen.

noin lyhyesti kerrottuna tämä asia.
 
pelastustoimen tehtävät jaotellaan kolmeen tasoon pieni keskisuuri ja suuri.

tieliikenneonn. esim moottoripyörällä on pelastustoimen kannalta pieni, koska siellä on yleensä se yksi pyörä ja 1-2 potilasta. ambulansseja sit tulee aina se yks ja jos on tietoa useemmasta potilaasta ni sit enempi ja esim lääkäriyksikköä kun ollaan isommissa energioissa, esim taajama vs. moottoritievauhdit.

toki hälytetty vaste on suuresti kiinni myös siitä miten asia ilmoitetaan hätäkeskukseen.

noin lyhyesti kerrottuna tämä asia.
Eikös se ole niin, että tuo luokitus siis ei vielä milläänlailla kerro onko kuolonuhreja, vai pelkkiä naarmuja, vain suuruusluokan kuinka montaa henkilöä on kyseessä.
 
Todennäköisesti vähän yllättäen tullut toinen motoristi vastaan ja jarruttanut etujarrulla, niin pyörä lähtenyt alta. Puhdas vahinko siis ollut kyseessä.
Aika sekavaa. Jos tosiaan 60 lasissa ollu nii miksköhän jarruttelemaan? Noh ite en kyl osaa ajaa pätkääkää nii oisin tehny samanlaillla.... 'yllättävän lyhkäseks jää tää kolari topikki kun ei oo ylinopeutta kaahattu
sad_orig.gif
 
No tässähän ei käynyt pahemmin kuskeille, juuri sen takia, etteivät ajaneet ylinopeutta.
Totta helkkarissa siitä haloo nousee, jos tulee ruumiita, ja pitäisihän tämänkin osoittaa, että maltti on valttia, jos hengissä aikoo selvitä.
 
Ei se mikään vahinko ole jos jarruttaa etusen alta pois. Se on helvetin huonoa pyöränkäsittelytaitoa...
 
Todennäköisesti vähän yllättäen tullut toinen motoristi vastaan ja jarruttanut etujarrulla, niin pyörä lähtenyt alta. Puhdas vahinko siis ollut kyseessä.
Auts. Aika yleinen virhe on tuo että jarruttaa liian tehokkaasti lukkiutuvilla jarruilla mutkassa.

Välillä käynyt mielessä näissä tämmöisissä ja sitten tieltä suistumisonnettomuuksissa. Että kuinka moni motoristi hallitsee mutkassa moottorijarruttamisen/vaihteen pudottamisen yhdellä pykälällä kerrallaan mutkassa kasvattamatta kaatumisen riskiä paljonkin?
Tarkoitus ei ole jeesustella. Mutta tuossa olisi tapa jolla hätätilanteessa voi yrittää pelastaa itsensä koska tuo on oikein tehtynä minun mielestä turvallisempi tapa kuin jarruttaa voimakkaasti lukkiutuvilla jarruilla mutkassa.
 
Kokemuksesta, eli kyseisen tien varrella asuvana, voin mainita, että tänä keväänä/kesänä käytös Porkkalantiellä on ollut monelta motoristilta eriitäin huonoa!!!

Ohitukset ovat olleet hyvin vaarallisia ja vauhti turhankin kovaa.
Itse olen motoristin vaimo ja pyörän omistaja itsekin,
eli kyse ei ole vain motkottamisesta.

Mieheni motoristi ystävineen ovat "päivitelleet" tämän vuotisten kuskien käytöstä...
Kaikki eivät aja holtittomasti, mutta jo tämän vuoden onnettomuuksien perusteella voi sanoa kuskien tietotaito tason laskeneen.
Ei ole mukavaa nähdä näitä "raatoja" pitkin tienposkia!
 
Välillä käynyt mielessä näissä tämmöisissä ja sitten tieltä suistumisonnettomuuksissa. Että kuinka moni motoristi hallitsee mutkassa moottorijarruttamisen/vaihteen pudottamisen yhdellä pykälällä kerrallaan mutkassa kasvattamatta kaatumisen riskiä paljonkin?
Riippuu varmaan vähän miten ajelee. Ite pidän mutkapätkillä kierroksia korkeella, ja varsinkaan kun ei luistokytkintä ole niin en lähtis tollasta yrittämään..

Ite suosittelisin vaan opettelemaan sen etujarrun käytön kunnolla.

E: jos vaikka kuitenkin lainaisin oikean kohdan.
lookaround_orig.gif
 
Todennäköisesti vähän yllättäen tullut toinen motoristi vastaan ja jarruttanut etujarrulla, niin pyörä lähtenyt alta. Puhdas vahinko siis ollut kyseessä.
Auts. Aika yleinen virhe on tuo että jarruttaa liian tehokkaasti lukkiutuvilla jarruilla mutkassa.

Välillä käynyt mielessä näissä tämmöisissä ja sitten tieltä suistumisonnettomuuksissa. Että kuinka moni motoristi hallitsee mutkassa moottorijarruttamisen/vaihteen pudottamisen yhdellä pykälällä kerrallaan mutkassa kasvattamatta kaatumisen riskiä paljonkin?
Tarkoitus ei ole jeesustella. Mutta tuossa olisi tapa jolla hätätilanteessa voi yrittää pelastaa itsensä koska tuo on oikein tehtynä minun mielestä turvallisempi tapa kuin jarruttaa voimakkaasti lukkiutuvilla jarruilla mutkassa.
Pelkkä moottorijarru ei kauheasti mieltä lämmitä, eikä vaihteen alaspäin vaihtaminen kovin nopeaa hidastuvuutta tuo. Voimakas moottorijarrutus yhdistettynä luistokytkimeen voisi ehkä vähän auttaa.

Jarrutuksen opetteleminen kunnolla olisi kyllä joka iikalle suositeltavaa.
 
Ei tarvi ylinopeutta moiseen... Kuusikikymppiä vauhtia ja riittävä mutka, siinä kun toinen motoristi tulee leikaten vastaan niin äkkiä alkaa jännittää.

Jos ei vetomies ole (kuten esim minä en ole), tahtoo eka reaktio olla vauhdin vähentäminen & jonkinasteinen jarrutus - väärin väärin väärin. Liian helppo sitten jarruttaa liikaa ja etunen alta, tai joka tapauksessa pyörä kampeaa pystyyn ja entistä enemmän kohti vastaantulijaa.

Pitäisi vaan luottaa että kyllä se siitä taipuu ja kantata kantata kantata...
lookaround_orig.gif
 
Back
Ylös