Mobil Delvac

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hitto kun en muista, nimittäin kahdessa vanhassa suzukissani kytkin kantaa aavistuksen.. Muistelen, että ainakin Shellin X100 20w50 ei parantanut tilannetta vanhoihin öljyihin nähden (X100:sta ei kannata nykypyöriin laittaakaan matalan API luokituksen takia).
En vain muista laitoinko nyt delvacit toiseen noista suitsista syksyllä, mutta tässä kyseisessä ongelma ei vaivannut niin paljoa kun tammikuussa sillä viimeksi ajelin. Parin viikon päästä osaisin sanoa, kun ehdin vanhoja pyöriä taas tuulettaa.
 
Mulla juuri samanlainen 9R kuin sulla ja kaikenkaikkiaan vaihteisto ja kytkin parani huomattavasti kun vaihdoin Hondan GN4 öljyt tohon Delvacciin. Eli anna mennä vaan.
062802moto_prv.gif
 
svahnm:
Ei aika maailmasta lopu, naputtele kokemuksia sitten kun niitä tulee. Delvacceja taidan piruuttani koittaa joka tapauksessa.

micci:
Ei kai tässä muu auta kun kokeilla
biggrin.gif
 
Kaikki Mp-öljyt on ylihinnoiteltuja litkuja joista ei oo mihinkään. Toista kautta nyt ratapyörässä (600cc) delvakkia myllyssä. Kytkin pitää paremmin (tavallinen kytkin, ei mikään kisapaketti), vaihteet toimiii pehmeemmin ja koneen äänet on myös pehmeemmät.

Käytettiin ensin jotain castrollin kusta ja 300 km jälkeen ku otti pannusta pois, oli sen näköstä litkua ettei öljyks olis tunnistanu. Käytännössä mustaa vettä.

Lopettakaa se markkinointikusettajien uskominen, uskokaa delvaccia käyttäneitä foorumisteja ja ostakaa sitä delvaccia. On parasta öljyä, mitä siihen linttaanne ikinä olette laittaneet  
062802jumpie_prv.gif


Tässäkin ketjussa taas sama hauska piirre ku muissakin delvac ketjuissa: Ne jotka on delvaccia käyttäny, kehuu sen maasta taivaisiin ja ne jotka eivät ole, arvostelevat sen kykyä olla hyvä öljy ja huutavat MP-öljyjen perään. Missään delvac ketjussa en ole havainnut, että joku, joka olisi delvaccia käyttänyt, olisi sen ominaisuuksista valittanut
 
Delvacin luokituksessa seisoo : API SJ/ACEA A2 (SJ = 1996 päivitetty)

Kawa suosittaa : API SE, SF tai SG (vanhemmat luokat)

Näin ollen Delvacit täyttää vaatimukset kirkkaasti, eikö?
 
kyllä täyttää.

itse kuuluin myös "epäilijöihin". nykyään en muuta öljyä suostuisi laittamaan _tähän_ pyörään.

tuohon "proffan" viestiin ei ole juuri lisättävää.
thumbs-up.gif
 
hyvin on delvacit pelittänyt kilpurista tulee öljyn näköisenä ulos eikä kusena niinkuin kalliimmat "huippuöljyt", eipä ole katupelikään valitellut paskoja öljyjä sama pyörii koneessa siinäkin. Kokeilkaa epäilijät ja haukkukaa sen jälkeen, tuskin tulette enää huonoksi väittämään
 
Mulla on sitä kyykyissä, museopeleissä, crossien vaihteistossa, hiacessa ja vanhassa III-koppa golffin TD koneessa kesäisin. Ainoastaan uusissa autoissa käytän Castrollin tai Mobilin VAG LongLife öljyjä.

EDIT: unohdin ruohonleikkurin, lumilingossa tulee käytettyä notkeampaa, vaikkei talvet mitään kylmiä olekaan ollut (eikä oikein luntakaan..)
 
Pitipä oikein kysästä taas Ylöjärven autovaraosasta Delvacin hinnat..

Siellä ei nyt sitä MX:ää enää ole vaan myyvät vain Super 1400:sta (API SJ) kun tukkuri inttää niille, että samaa kamaa..vaikka siis ei oikeasti ole.
shaun.gif


Hinta hyllyssä on noussut 52 euroon/20L, mutta tosta näköjään lähtee edelleen melko mukavasti pois kun kantaa ulos jonkun 5 pönikkää..Jokainen tingatkoon itse..
Motonet pyytää 59,90e.

Muistivat vielä meikäläisen kun viimeksi kannoin Passatin takakontin täyteen mustaa kultaa syksyllä ahveniston org-päivänä, kun ei päästy ajamaan.. Sillä radalla olleella öljyllä ei ole mitään tekemistä kuitenkaan mun delvaccien kanssa.
biggrin.gif
 
Kuulin just kaverilta vähän huolestuttavamman tarinan männävuosilta:

Puhdistava dieselmoottoriöljy oli liuottanut vanhat pinttymät koneesta jotka tukkivat öljykanavan, seurauksena koneremontti...

Jospa pelaisin varmanpäälle ja huuhtoisin kokeeksi lyhyellä vaihdolla delvacilla paskat pois ja sitten puhtaat tilalle.
 
Kuulin just kaverilta vähän huolestuttavamman tarinan männävuosilta:

Puhdistava dieselmoottoriöljy oli liuottanut vanhat pinttymät koneesta jotka tukkivat öljykanavan, seurauksena koneremontti...

Jospa pelaisin varmanpäälle ja huuhtoisin kokeeksi lyhyellä vaihdolla delvacilla paskat pois ja sitten puhtaat tilalle.
Mitä olen availlut noiden vanhojen 30v./100tkm ajettujen prätkien yläkertoja, niin ne on kyllä kaukana likaisesta. Johtuen arvatenkin autoja tiheämmistä vaihtoväleistä.
 
Kuulin just kaverilta vähän huolestuttavamman tarinan männävuosilta:

Puhdistava dieselmoottoriöljy oli liuottanut vanhat pinttymät koneesta jotka tukkivat öljykanavan, seurauksena koneremontti...

Jospa pelaisin varmanpäälle ja huuhtoisin kokeeksi lyhyellä vaihdolla delvacilla paskat pois ja sitten puhtaat tilalle.
Olen myös tämänsorttisen tarinan kuulluut, mutta se oli jostain 70-luvun alusta. Silloin jopa kiellettiin "kesken" vaihtamaan peseviin öljyihin ilmeisesti juurikin tuon takia. Itse uskon että mp-moottori ei ole ikinä niin karstainen että tuota vaaraa olisi. Mutta kuka sitä tietää ...
 
kyllähän noita takavuosien tarinoita liikkuu...

mutta...

ihan niin kuin "oikeissa MP-öljyissä" ei olisi peseviä lisäaineita...
tounge.gif


Esim: Mobil 1 Racing 4T 15W-50

Mobil 1 Racing 4T 15W-50 valmistetaan erittäin suorituskykyisistä synteettisistä perusöljyistä ja viimeisimmän tekniikan mukaisista lisäaineista. Siksi ne pitävät moottorin erittäin puhtaana, suojaavat erinomaisesti kulumiselta korkeissa lämpötiloissa ja ehkäisevät tehokkaasti korroosiota.

http://www.mobil.fi
 
Vajaan pari vuosikymmentä näissä moottoripyörähommissa mukana olleena minua ihmetyttää tässä keskustelussa se asia, mitä yhtäläistä noin voiteluvaatimuksien kannalta on isossa dieselissä, ja modernissa mp:n moottorissa? Tulee ihan heti mieleen montakin aika perustavanlaatuista eroavaisuutta, mutta yhtäläisyyksiä ei juurikaan.

Koneethan niissä ovat aivan kuin yö ja päivä. Huippukorkealle kiertävä, korkeaviritteinen bensiinimoottori, ja erittäin matalilla rundeilla työskentelevä diesel. Vain toisessa näistä on myös vaihteisto ja kytkin voideltu samalla öljyllä. Dieselöljyn pesevyydenkin on oltava ihan toista luokkaa nokeentumisen takia.

Vanhemmissa pyörissä, joissa toleranssit on isommat, sillä tuskin on niin isoa väliä, mutta harkitsisin kaksi kertaa alkaa käyttää tuollaista jossain uudessa mp-moottorissa.

Delvac-öljyjen luokitukset eivät vastaa sitä, mitä niiden pitäisi omassani käsikirjan mukaan olla. Purkin kyljestä ei löydy API SF/SG, eikä myöskään Jaso MA. Joku nettiprofessorihan pystyy tämänkin varmaan selittämään itselleen parhaalla tavalla, ja toinen on sitä mieltä että kone toimii nyt tosi hyvin kun siellä on se ja se öljy, mutta itse pidän sellaisia enemmän mutu-tuntumana kuin ihan faktatietona.

Ja muuten se ihan "oikea" suositusöljy (ahneiden öljyvalmistajien mp-öljyksi kutsuma) ei sekään ole kallista. Olkoon sitten vaikka jonkun euron kalliimpaa, ei riitä itselleni syyksi alkaa tekemään valmistajan suosituksen vastaisesti, vaikka joku netissä veisaisikin toisenlaisen tuotteen ylivertaisuudesta. Netistähän saa kyllä asiantuntijoiden neuvoja aivan kaikkeen ja vähän muuhunkin, eri asia vain kannattaako ne kaikki aina nielaista ihan purematta.

Olen omistanut useammankin pyörän, joilla olen ajanut uudesta alkaen +100.000 km, koskaan ei ole tarvinnut isompia engine overhauleja alkaa väsäilemään ja uskon, että iso osasyy on se, että olen aina vaihtanut öljyt+suotimet ajallaan, ja käyttänyt sellaista öljyä mitä valmistaja suosittelee.

En kuitenkaan halua sohia ampiaispesää tai kusta kenenkään muroihin, sen enempää kuin käydä rikkomaan tätä täällä vallitsevaa lähestulkoon uskonnollista hurmiota tietyn öljylaadun hyvyydestä. Jos olette niin vakuuttuneita, että se toimii pyörässänne, niin eihän siinä sitten mitään. Saa sitä ajella vaikka soijaöljyllä, jos haluaa. Ja halpa hintahan on ominaisuus, joka saa suomalaisen juoksemaan onnesta kirkuen vaikka kaivoon.
 
Vajaan pari vuosikymmentä näissä moottoripyörähommissa mukana olleena minua ihmetyttää tässä keskustelussa se asia, mitä yhtäläistä noin voiteluvaatimuksien kannalta on isossa dieselissä, ja modernissa mp:n moottorissa?
Asia selviää ihan moottoritekniikkaa ja myös perus konetekniikkaa opiskelemalla ja harrastamalla, ei pelkästään 20v moottoripyöräilemällä. Turhapa tästäkään on kinata tai mitään yrittää julistaa ja todistella, koska et usko kuitenkaan. Eikä sitä ole mikään pakko kenenkään käyttää. Kaikille lienee jokseenkin yhdentekevää, mitä öljyä tai pakkasnestettä sinä haluat käyttää.
 
Vajaan pari vuosikymmentä näissä moottoripyörähommissa mukana olleena minua ihmetyttää tässä keskustelussa se asia, mitä yhtäläistä noin voiteluvaatimuksien kannalta on isossa dieselissä, ja modernissa mp:n moottorissa?
Asia selviää ihan moottoritekniikkaa ja myös perus konetekniikkaa opiskelemalla ja harrastamalla, ei pelkästään 20v moottoripyöräilemällä. Turhapa tästäkään on kinata tai mitään yrittää julistaa ja todistella, koska et usko kuitenkaan. Eikä sitä ole mikään pakko kenenkään käyttää. Kaikille lienee jokseenkin yhdentekevää, mitä öljyä tai pakkasnestettä sinä haluat käyttää.
Kuten sanottu, ei kiinnosta alkaa tappelemaan asiasta.

Kiinnostaisi vaan kuulla jonkun ihan kiihkoton perustelu, miksi se ko. öljy on niin erinomaista, ottaen huomioon kuinka erilaiset moottorit on moottoripyörässä ja kuorma-autossa.
 
Delvac-öljyjen luokitukset eivät vastaa sitä, mitä niiden pitäisi omassani käsikirjan mukaan olla. Purkin kyljestä ei löydy API SF/SG, eikä myöskään Jaso MA.
Enempää tarttumatta kirjoitukseesi, yksi perustavaa laatua oleva seikka on pakko oikaista.

API -80 luvun SF/SG luokitus on nykymittapuun mukaan suorastaan kuraa. Delvac purkista ei löydy noita siksi, että SJ tai SL ylittää nuo mennen tullen. Vanhemmat luokitukset kuitenkin sisältyy näihin.

Se on ok, jos haluaa ajaa valmistajan minimivaatimukset täyttävällä öljyllä. Itse ajan mieluummin vaatimukset reilusti ylittävällä, jolloin oletettu käyttöikä on mahdollisimman pitkä.

EDIT:
Lisätään nyt vielä, että nuo API-luokituksethan on nimenomaan bensiinimoottoreille. Delvacissa on myös diesel-luokituksia, mutta niillähän ei ole tässä mitään merkitystä.
 
Vajaan pari vuosikymmentä näissä moottoripyörähommissa mukana olleena minua ihmetyttää tässä keskustelussa se asia, mitä yhtäläistä noin voiteluvaatimuksien kannalta on isossa dieselissä, ja modernissa mp:n moottorissa?
Asia selviää ihan moottoritekniikkaa ja myös perus konetekniikkaa opiskelemalla ja harrastamalla, ei pelkästään 20v moottoripyöräilemällä. Turhapa tästäkään on kinata tai mitään yrittää julistaa ja todistella, koska et usko kuitenkaan. Eikä sitä ole mikään pakko kenenkään käyttää. Kaikille lienee jokseenkin yhdentekevää, mitä öljyä tai pakkasnestettä sinä haluat käyttää.
Kuten sanottu, ei kiinnosta alkaa tappelemaan asiasta.

Kiinnostaisi vaan kuulla jonkun ihan kiihkoton perustelu, miksi se ko. öljy on niin erinomaista, ottaen huomioon kuinka erilaiset moottorit on moottoripyörässä ja kuorma-autossa.
Hydrodynaaminen laakeri toimii ihan samalla periaatteella oli se sitten pillarissa tai kyykkypyörässä. Ne mitoitetaan toimimaan ihan tavallisella kaupasta ostettavalla moottoriöljyllä. Mikään kierrosnopeus ei ole oleellinen seikka. Laakerin liukunopeus ja kuormitus on. Turbokin pyörii 200000rpm ihan moottoriöljyllä. Turbiiniöljyt ovat sitten erikseen. Moottoripyörän moottori ei vaadi öljyltä mitään ihmeominaisuuksia, vaikka moni niin haluaa kuvitella, koska se kulkee niin kovaa. Ferrariinkin mainostetaan ihan tavallista huoltsikan Shellin Helix Ultraa, vaikka se menee vielä kovempaa.

JASO MA tarkoittaa märkäkytkimen kitkavaatimusta ja vaahtoamattomuutta vaihteistokäytössä. Samaa tarkoittaa mm. raskaan kaluston Caterpillar TO-2 ja Allison C4, jotka Delvac MX täyttää. Moottoripyörän vaihteisto lasketaan kevyesti kuormitettuihin vaihteistoihin. Momentit ja pintapaineet ovat hyvin pieniä.

Delvac MX on YLEISÖLJY, joka käy sekä bensiini-, että dieselmoottoreihin. Pelkästään dieseleille tarkoitettuja erikoisöljyjäkin on olemassa, eikä niitä tule laittaa moottoripyörään. Dieselelautojakin ajetaan ihan ralliformulalla ym normaaleilla öljyillä jotka myös, yllätys yllätys, ovat tarkoitettu sekä bensa, että dieselmoottoreille, kuten lähes kaikki moottoriöljyt mitä tarvikeliikkeen hyllyssä on.

Delvac vaan nyt sattuu olemaan laadukas öljy joka toimii todistetusti erittäin hyvin moottoripyörissä. Kivaa on monen mielestä vielä se, että sitä saa kohtuullisella litrahinnalla kun ostaa 20L tonkan kerralla.
 
Mulla on muuten varastossa vielä muutama kannu Castrollin GPS:ää ja Sikolenen vastaavaa puolisynteettistä MP-öljyä, voisin ehkä myydä ne edullisesti kun en viitsi enää ajaa SG luokituksen öljyillä omilla pyörilläni.
tounge.gif
 
Back
Ylös