Vajaan pari vuosikymmentä näissä moottoripyörähommissa mukana olleena minua ihmetyttää tässä keskustelussa se asia, mitä yhtäläistä noin voiteluvaatimuksien kannalta on isossa dieselissä, ja modernissa mp:n moottorissa? Tulee ihan heti mieleen montakin aika perustavanlaatuista eroavaisuutta, mutta yhtäläisyyksiä ei juurikaan.
Koneethan niissä ovat aivan kuin yö ja päivä. Huippukorkealle kiertävä, korkeaviritteinen bensiinimoottori, ja erittäin matalilla rundeilla työskentelevä diesel. Vain toisessa näistä on myös vaihteisto ja kytkin voideltu samalla öljyllä. Dieselöljyn pesevyydenkin on oltava ihan toista luokkaa nokeentumisen takia.
Vanhemmissa pyörissä, joissa toleranssit on isommat, sillä tuskin on niin isoa väliä, mutta harkitsisin kaksi kertaa alkaa käyttää tuollaista jossain uudessa mp-moottorissa.
Delvac-öljyjen luokitukset eivät vastaa sitä, mitä niiden pitäisi omassani käsikirjan mukaan olla. Purkin kyljestä ei löydy API SF/SG, eikä myöskään Jaso MA. Joku nettiprofessorihan pystyy tämänkin varmaan selittämään itselleen parhaalla tavalla, ja toinen on sitä mieltä että kone toimii nyt tosi hyvin kun siellä on se ja se öljy, mutta itse pidän sellaisia enemmän mutu-tuntumana kuin ihan faktatietona.
Ja muuten se ihan "oikea" suositusöljy (ahneiden öljyvalmistajien mp-öljyksi kutsuma) ei sekään ole kallista. Olkoon sitten vaikka jonkun euron kalliimpaa, ei riitä itselleni syyksi alkaa tekemään valmistajan suosituksen vastaisesti, vaikka joku netissä veisaisikin toisenlaisen tuotteen ylivertaisuudesta. Netistähän saa kyllä asiantuntijoiden neuvoja aivan kaikkeen ja vähän muuhunkin, eri asia vain kannattaako ne kaikki aina nielaista ihan purematta.
Olen omistanut useammankin pyörän, joilla olen ajanut uudesta alkaen +100.000 km, koskaan ei ole tarvinnut isompia engine overhauleja alkaa väsäilemään ja uskon, että iso osasyy on se, että olen aina vaihtanut öljyt+suotimet ajallaan, ja käyttänyt sellaista öljyä mitä valmistaja suosittelee.
En kuitenkaan halua sohia ampiaispesää tai kusta kenenkään muroihin, sen enempää kuin käydä rikkomaan tätä täällä vallitsevaa lähestulkoon uskonnollista hurmiota tietyn öljylaadun hyvyydestä. Jos olette niin vakuuttuneita, että se toimii pyörässänne, niin eihän siinä sitten mitään. Saa sitä ajella vaikka soijaöljyllä, jos haluaa. Ja halpa hintahan on ominaisuus, joka saa suomalaisen juoksemaan onnesta kirkuen vaikka kaivoon.