Moottorin koko

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mjl
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mjl

New member
Kattelin tuossa tuosta Hondan cb650r pyörästä videota, joka oli muuten perusmalli paitsi oli quick shifteri, ja kaveri työnteli 0-100 luokkaa 3.25s ja pyörän huiput oli 200 hujakoilla jopa vähän päälle, niin heräsipä kysymys, että mihin ihmeeseen Suomessa tarvii katuvehkeissä noita isompia 900/1000/1200 pyöriä, kun tätä tehoa on jo näin pirusti näissä keskikokoisissakin.

Eli voisiko viisaammat ja kokeneemmat vähän valistaa aloittelijaa (ei ole kuin Endurokokemusta 4 vuotta kakspuolikkaalla) ?

ps. tarkoitus ei ole hyökätä isojen katupyörien ostajia vastaan, tai mitenkään dissata heitä, vaan ihan vaan ymmärtää ja oppia...

Edit:
 
Viimeksi muokattu:
Kiihtyvyys 100-200 väli. Esmes.

Pelkkään liikkumiseen yli 50 heppaa on aivan turhaa.
 
Kaksi päällä ajamiseen sitä varmaan oikeasti tarvii.

Yksin jos ajaa, niin sata heppaa on objektiivisesti ajatellen enemmän kuin tarpeeksi, mutta kyllä se lisäteho pistää hymyilyttämään. Ja sitten kun aletaan puhumaan jostain turbopyöristä, niin tuntuuhan se jumalan käsi vaan mahtavalta.
 
antaako se kannuista noihin alle litrasiin koneisiin tankattava pienkone polttoaine ylimäärästä potkua
kun tollasta tarvii kysyä...........
 
Waimon wiragossa on reilu 40hv ja on oikein mukava kötkötellä hissukseen. Ei sillä normiautoille jää pienissä nopeuksissa ja sakot saisi motarillakin. Maantievauhdissa jo hiukan aneeminen.

Kotarissa on n 70hv ja se on jo vallan riittävästi kaikkeen normaaliin liikennöintiin.

Ducatissa ehkä n 160hv ja siinä jo pieni jumalan käsi työntää persauksista ja keula nousee kaasulla 150 vauhdista. Eli tehoa on jo vaarallisen paljon, vaikka paljon tehokkaampiakin on.

Normaaliajoon 100hv on yllin kyllin ajoi yksin tai kaksin. Isommassa koneessa se vääntö ja ajotuntuma on ihan toinen verrattuna samantehoiseen pieneen pyörään. Aina lähtee oli vaihe tai kierrokset mitä tahansa. Pienemmällä pitää kepittää ja vinguttaa samaan päästäkseen. Suomessa on lyhyt ajokausi ja pyörät harrastevälineitä, joilla haetaan elämyksiä elämään. Suorituskyky on yksi elämysten tuottaja. Jossakin muualla pyörä on kulkuneuvo paikkojen a ja b välillä, eikä nautintoväline.
 
Makuasioita sano koira ku munia nuoli:blink:
Jokainen ajakoot sen kokoisella pätkällä ku haluaa...
Itsekin aina isompaan vaihtanut pyörän ku entinen alkanut
tuntumaan pieneltä tahi alitehoiselta...
Mutta se täytyy kyllä myöntää että kun pakkaa pyörän
kolme laukkua täyteen ja vielä vaimo kyytille niin
mieluummin sitä tehoa ja vääntöä saa olla liikaa kuin
liian vähän.....
 
Jos järjellä miettii niin se n. 50hp riittää ihan kaikkeen normaalissa liikenteessä, mutta onhan se vaan helvetin hauskaa, kun voimaa on enempi kuin voi järkevästi käyttää.

Vähän sama kuin enskassa. Suurimmalle osalle harrastajista paras peli olisi 250cc nelari, mutta silti aika moni työntää metsässä 300cc 2-tahtisella tahi 450 nelarilla.
 
Esim. ala- ja keskikierrosväännön takia josta on nimenomaan kadulla hyötyä. Vähän ärsyttävää ajella jos alle 2000rpm ihan käyttökelvoton kuten autokoulun Kawasaki 650cc. Siksi oma eka on nyt Yamahan 850cc eikä ala yskimään kun pienillä kierroksilla lähtee liikkeelle. Ei tuossakaan liikaa vääntöä ole mutta ainakin on käyttökelpoinen myös pienemmillä kierroksilla ja varsinkin keskialueella mukavasti enemmän voimaa.
 
Duke 690 olikoha jotain 60-70 kaakkia ja ylivoimaisesti hauskin pyörä mitä mulla koskaan ollut. Kipasin Veronassa sillä ja alppeja kiertelin myös. Vieläkin kaipaan sitä yks mukista.

Nyt alla haybusa gen2. Ei ole hauskuus % lähelläkään dukea mutta on tuossa 1340 koneessa oma viehätyksensä. Tarviiko sitä isoa konetta? No ei sitä varmaan oikeasti tarvitse normaalissa liikennevirrassa mutta on se kiva tunne kun tietää että koneessa ruuti on kuivaa.

Lopuksi vielä että koskaan en aja ylinopeutta vaan aina busalle sopivaa.

Se vielä että jos pyörällä on vain tarkoitus kiihdyttää muutamassa sekunnisaa pariinsataan sama kalt se on tehdä vaikka alkuviestissäkin olevalla. Mites sit oikeasti kipasta reippaalla ajelulla ja pitää vauhtia yllä?
 
Minulla ei tällä hetkellä katupyörää ole, kun ratailun aloittamisen jälkeen V4 Tuono jäi talliin pölyttymään ja möin se n sitten pois.

Nyt jos katupyörän hankkisin, niin varmaan pyörän keveys ja hauskuus tulisi ensimmäisenä kriteerinä mieleen, ei niinkään tehot. Pikku Monsteri tai SMC 690 esmes voisi olla kiva.

Matkapyöräilyä en oikein ole vielä sisäistänyt.
 
^
Kun sulla on aikaa tehdä parin viikon reissu, niin tiedät sitten. Assulla tai soralla.
 
Tässä onkin jo tullut hyviä kommentteja "riittävästä" tehosta. Tehon ja moottorin lisäksi moottoripyörässä on liuta muita ominaisuuksia (mm. alusta, jarrut, härpäkkeet). Pyörävalmistajilla homma tuppaa menemään niin, että isompiin (ja kalliimpiin) pyöriin tulee mukaan paremmat kamppeet ja rahalla saa vielä valita lisää. Tuollaiset 650-cc pyörä tyypillisesti edustaa varustelussaan alkaen-mallia. Näihin ei myöskään välttämättä saa esim. parempaa alustaa muuten kuin jälkikäteen rakentelemalla (karkeita yleistyksiä) Näin ollen vetomiessetä jolla on pinkka kunnossa ostaa isomman pyörän koska siinä on ne herkut, vaikkei kaikkea mukana tulevaa tehoa välttämättä tarvitsisi. Mutta tähän vaikuttaa myös tietty fiilis, imago jne. Ja toki tehokas pyörä on kiva ajaa.
 
Jos ajelet kaupunkiajoa tai motariköröttelyä vailla huolia ja murheita, ni ei kevaria nopeampaa suomessa tartte, eli 30hp on jo "tarpeeksi".

Mutta sit ku lähdet ohittamaan maantiellä rekkaa kun se harva aukko ohittamiseen tulee, ni ei sillä 30hp luuskalla pääse ohi rekasta ku ei se kiihdy mihinkään. Sen sijaan ku siellä alla lepää 1000cc tai 1300cc pyörä jossa on se 150hp, ni ei tartte ees välttämättä kuutoselta vaihtaa pienemmälle, sen ku kiskasee kaasun pohjaan ja rekka on ohitettu noin kolmessa sekunnissa turvallisesti ja naapurin kaistalla on viihdytty minimaalinen aika. Toki siinä ajetaan hetkellisesti reilua ylinopeutta (80 alueella hetkellisesti 120-130) mutta minun mielestäni helvetisti turvallisempaa kuin hinata siellä naapurin kaistalla.

Multa on itseltäni kysyny ikää katsomatta 20v-60v ihmiset saman kysymyksen, että "mihin tollasia tehoja tarttee?" Kysyn yleensä heiltä että millainen auto sulla on? Yleensä vastaus on joku semiuusi henkilöauto jossa on se 150-200hp ... Sen jälkeen kysyn vain että "Mitäs järkeä tollasta on omistaa ku siinä 1.0 litran Fiestassa on jo se 50hp mitä enempää ei kukaan tarvitse?"

Tuossa vaiheessa yleensä tulee varsin hiljaista ku ne hoksaa vastauksen: Ei se "ylimääräinen" teho ole haitta, vaan mukavuustekijä. Se hirveä/karmea/kääk huippunopeus tulee vain sen oheistuotteena kalustoon, ei se tarkoita että se on pakko toteuttaa koko ajan.
 
Itse tykkään että pyörässä on jonkun verran kokoa ja massaa. Tuommoinen 273kg tuo sellaista tiettyä vakautta ja "ison pyörän tuntua", pyörä menee tuulisellakin säällä kovassa vauhdissa kuin tavarajuna. Kokoa kun on riittävästi, niin ohjaamossa ei ole ahdasta ja jälleen se ison pyörän fiilis. Sitten kun sitä kokoa ja massaa on, niin ei se kyllä millään pikkukoneella enää oikein liiku...:;): Tarvitaan voimaa.

Ei sillä, kyllä pikkupyöräkin voi olla kiva, jos se on juuri oikean tyyppinen. Kakspuokilla Suomen läpi ajamisessa on ihan oma tunnelmansa, mutta kyllä koko ja massa vaan on mukavaa.
 
Asenteesta kaikki on kiinni. Ajaa sillä mikä hyvältä tuntuu, eikä hae pelkästään yhteisön hyväksyntää tai kikkeliin jatkoa. Monkey man, vaikka daxilla ajaa. Hieno video. Onnellinen mies tien päällä :thumbup:

 
Viimeksi muokattu:
Tulee nykyään suurin osa mopoilusta 2-päällä,siksi iso. Vähemmällä tehollakin pärjäisi,iso vaan kantaa kuorman vakaammin.
 
Back
Ylös