• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Moottorin koko

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mjl
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
@jaulis @pos @b12

Joo ei huonompi vaihtoehto ollenkaan tuo 690.

Taidan kuitenkin ihan "vaihtelun" vuoksi mennä ihan puhtaaseen katufillariin, ja kun poluille ja metsäautoteille ei ole nyt ainakaan tällä hetkellä niin isoa hinkua. Siellä nyt sen 4 kesää tuli ajettua, mikä tietysti ei ole määrä eikä mitään, mutta jonkun tuntuman siihen touhuun nyt saanut.

Siis joku naku 600-900 ehkä.
 
Viimeksi muokattu:
Mä oon nyt kolme kautta ajellut Yamaha MT-10:llä, niin rataa kuin kadullakin...

Ei taida päästä tankillisella ihan Helsingistä Ivaloon :p

Tietysti ranteen kulmallahan saattaa asiassa olla ehkä jonkun sortin pieni merkitys asiaan, mutta onko minkälaiset kulutuslukemat tuossa vehkeessä sinulla ollut ?

Siis noin suurin piirtein tankillisella km:jä ?

Täältä löysin jotain vinkkiä liekö miten linjassa sitten:
https://www.fuelly.com/motorcycle/yamaha/mt-10

MT-07 4,4 L/100, 14L tankki, n. 270 km)
MT-09 5,5 L/100, 14L tankki, n. 210 km)
MT-10 7,9 L/100, 17L tankki, n. 180 km)

(85%:n asteella laskettuna)
 
Viimeksi muokattu:
Hayabusalla on parhaimmillaan 420km ajanu yhdellä täydellä tankillisella ku motaria pisteli menemään 130km/h. Mittaus oli melko luotettava koska tankkasin 21.0 litraa (eli täys tankki ohjekirjan mukaan), ja pyörä sammui bensiksen pihaan :D

Eli motarikulutus tuolla nopeudella lähes tasan 5.0l/100km. Kaupungissa vie sitte about 6l/100. Radalla kulutus on ollu rankimmillaan Ahvenistolla noin 19l/100km ku ei voi muuta ku kakkosvaihteella huudattaa :D
 
Ei taida päästä tankillisella ihan Helsingistä Ivaloon :p

Tietysti ranteen kulmallahan saattaa asiassa olla ehkä jonkun sortin pieni merkitys asiaan, mutta onko minkälaiset kulutuslukemat tuossa vehkeessä sinulla ollut ?

Siis noin suurin piirtein tankillisella km:jä ?

Täältä löysin jotain vinkkiä liekö miten linjassa sitten:
https://www.fuelly.com/motorcycle/yamaha/mt-10

MT-07 4,4 L/100, 14L tankki, n. 270 km)
MT-09 5,5 L/100, 14L tankki, n. 210 km)
MT-10 7,9 L/100, 17L tankki, n. 180 km)

(85%:n asteella laskettuna)

Täytyy tunnustaa, etten ole tuohon asiaan kiinnittänyt lainkaan huomiota. Ratapäivällä joutuu ehkä kerran juottamaan. Nätissä työmatka-ajossa taitaa se parisataa mennä. Enpä tullut tuota hankkineeksi edullisten polttoainekulujen takia. Ihan muista syistä... :bye:
 
MT-07 4,4 L/100, 14L tankki, n. 270 km)
MT-09 5,5 L/100, 14L tankki, n. 210 km)
MT-10 7,9 L/100, 17L tankki, n. 180 km)

Seiskan kulutuksesta en osaa sanoa, mutta MT-09 -14 vajaan kymppitonnin mitattu keskikulutus oli mulla 5l/100km ja tuon nykyisen MT-10 -17 keskikulutus reilulta kymppitonnilta on 7,2l/100km. Kutosella alkavaan lukemaan saa kyllä ajaa varsin nätisti pidempää matkaa, kasin puolellekin kulutus lipsahtaa helposti. Spritmonitor.de (jota itse käytän) taisi antaa palvelussa olevien pyörien keskiarvoksi 7,5. Tankkausväli kyllä vähän tympii, kun jonkin verran tulee ajeltua kaverin kanssa, jonka ei tarvi tankata kuin joka toinen kerta meikäläisen hakeutuessa tankille.
 
Täytyy tunnustaa, etten ole tuohon asiaan kiinnittänyt lainkaan huomiota. Ratapäivällä joutuu ehkä kerran juottamaan. Nätissä työmatka-ajossa taitaa se parisataa mennä. Enpä tullut tuota hankkineeksi edullisten polttoainekulujen takia. Ihan muista syistä... :bye:

Ymmärrän täysin. Joo meikä on tämmönen joka tykkää pelata numeroiden kanssa, niin kaikki siihen liittyvä kiinnostaa kovasti. Osa harrastusta :;):

Spritmonitor.de

Hyvä linkki. Kiitoksia !
 
Ymmärrän täysin. Joo meikä on tämmönen joka tykkää pelata numeroiden kanssa, niin kaikki siihen liittyvä kiinnostaa kovasti. Osa harrastusta :;):

Hyvä linkki. Kiitoksia !
Kuten myös. FJR matka-ajossa 2 päällä kesien 2009-2020 keskikulutukset 5,0 - 5,7 litraa satasella. Sisätää myös autobaanaa jossa marssivauhti semmoset 160 km/h. Omien kokemusten mukaan ruiskun polttoainetalous suuremmilla nopeuksilla hakkaa mennen tullen kaasaripelin.
 
@jaulis @pos @b12

Joo ei huonompi vaihtoehto ollenkaan tuo 690.

Taidan kuitenkin ihan "vaihtelun" vuoksi mennä ihan puhtaaseen katufillariin, ja kun poluille ja metsäautoteille ei ole nyt ainakaan tällä hetkellä niin isoa hinkua. Siellä nyt sen 4 kesää tuli ajettua, mikä tietysti ei ole määrä eikä mitään, mutta jonkun tuntuman siihen touhuun nyt saanut.

Siis joku naku 600-900 ehkä.
Supermoto on vähän kuin krossipyörä asvaltille. Paljon ajosuoritetta lyhyelläkin lenkillä. Sopii huonosti rauhalliseen kurvailuun, no ehkä duksun hyperi kun koneen luonne sopii moneen. Kuvailtuun käyttöön katselisin 2-3 -mukisia. Naku on jees, opettelee vaan nojaamaan tuuleen.

Ja assulla kaipaa reilusti enemmän tehoa kuin polulla.
 
Ei taida päästä tankillisella ihan Helsingistä Ivaloon [emoji14]

Tietysti ranteen kulmallahan saattaa asiassa olla ehkä jonkun sortin pieni merkitys asiaan, mutta onko minkälaiset kulutuslukemat tuossa vehkeessä sinulla ollut ?

Siis noin suurin piirtein tankillisella km:jä ?

Matka-ajossa pääsin MT-10:llä jopa 220km tankillisella [emoji849]
 
Yksi- ja kaksipyttyiset koneet tuottavat vääntöä alhaisilla kierroksilla, joka on maantiellä usein juuri se käyttökelpoisin tapa tuottaa voimaa.

Eipä tuo ole pelkästään sylinterien määrästä kiinni.
Screenshot_20210222-105222~2.jpg Screenshot_20210222-105116~2.jpg

2-sylinterisellä saa sitä paitsi olla kaksinkertainen käyntinopeus, jotta saadaan 4-sylinteristä vastaavan tiheät tehoimpulssit ja tasainen veto.

Itse miettisinkin tehon sijaan, kuinka paljon vääntöä maantiellä oikeasti tarvitsee? Omassa pyörässäni vääntöä on maantienopeuksilla 90Nm, joka on mielestäni yksin ajaen aika lailla tarpeeksi. Mutta kuitenkin niin vähän, että sitä pystyy täysimääräisesti hyödyntämään ilman suurempaa keulimista tai renkaan luistamista.

Jos ei moottorin vääntö riitä, voit aina käyttää vaihteistoa. Jos kone kiertää korkealle tasaisesti kuin ompelukone, voit ajaa huolettomasti pienemmällä vaihteella ja saada takapyörälle enemmän vääntöä.


Teho/paino = kiihtyvyys
Tehokäyrä = moottorin kyvykkyys kuljettaa mopoa moottorin eri käyntinopeuksilla
Tehoimpulssit = miltä voima tuntuu ajossa, moottorin ajoitus & käyntinopeus

Näiden perusteella voi mielestäni kertoa aika paljon moottorin luonteesta ja mopon suorituskyvystä.
 
Viimeksi muokattu:
Ai, joku oikeasti mittailee kulutustakin? :thumbup: Yksi pappa kuulemma merkitsi vihkoon uutena ostamansa Toyotan takkauskerrat kolmen vuosikymmenen ajalta sisältäen päivämäärän, polttoaineen määrän sekä mittarilukeman. Huoltokirjakin oli kahtena kappaleena. Se alkuperäinen ja papan oma tarkempi versio. Oli siinä perikunnalla ihmeteltävää :grin:
 
Ai, joku oikeasti mittailee kulutustakin? :thumbup: Yksi pappa kuulemma merkitsi vihkoon uutena ostamansa Toyotan takkauskerrat kolmen vuosikymmenen ajalta sisältäen päivämäärän, polttoaineen määrän sekä mittarilukeman. Huoltokirjakin oli kahtena kappaleena. Se alkuperäinen ja papan oma tarkempi versio. Oli siinä perikunnalla ihmeteltävää :grin:

Mulle toi kirjaamistapa on jäänyt päälle alunperin osittain siitä, että taannoin nelipyöräisessä vain 3v vanhassa 30tkm ajetussa kulkineessa jarrut laahasivat niin paljon, että kulutus nousi litran sadalla ilman muita ulkoisia havaittavia oireita. Nyt kun kirjanpito onnistuu mobiiliappsilla suoraan mittarin vierestä ilman kynää ja paperia, niin miksipä ei merkkaisi. Hyvällä tuurilla huomaa taas jonkun vian mitä ei muuten huomaisi.
 
HD:han on näppärästi onnistunut yhdistämään ison moottorin pieneen tehoon, suureen massaan, huonoon alustaan ja olemattomiin jarruihin. :grin:

Totta.
Riippuen tietysti mallista, mutta muistaakseni
1.5 litranen, 50kw ja olisko reilu 300kg.

Voi olla että ei vaan ole lähtenyt samoille kehityspoluille nykyvehkeiden kanssa. Uudemmista ei tietoa.
Noilla teknisillä ratkaisuilla tarvitsee mieluummin enemmän kuutioita, eli sitä asiaa ei voi suoraan verrata eri toteutusten kesken.
 
Ai, joku oikeasti mittailee kulutustakin?

Tietysti mittaillaan niin auton, veneen ja moottoripyörien kulutuksia. Siitä saa hyvää dataa moottorin kunnosta. Jos kulutus äkisti nousee ilman selvää syytä, niin yleensä jossain on silloin vikaa. Ja muutenkin ihan kivaa tietoa siitä mitä mikäkin kuluttaa. Veneen kohdalla tosin meinaa itku päästä, kun katselee matkaan suhteutettua keskikulutusta verrattaessa noihin maantievärkkeihin. Huvilla on hintansa :D
 
Tietysti mittaillaan niin auton, veneen ja moottoripyörien kulutuksia. Siitä saa hyvää dataa moottorin kunnosta. Jos kulutus äkisti nousee ilman selvää syytä, niin yleensä jossain on silloin vikaa. Ja muutenkin ihan kivaa tietoa siitä mitä mikäkin kuluttaa. Veneen kohdalla tosin meinaa itku päästä, kun katselee matkaan suhteutettua keskikulutusta verrattaessa noihin maantievärkkeihin. Huvilla on hintansa :D

Saati vauhtiin, mihin nopeahko vene kuluttaa polttoainetta. Vaikka mihin sitä vesillä olisikaan kiire. Mulla ei ole kiire moottoripyörän kanssa kuin radalla. Jotenkin se liikenteen seassa tykittäminen tuntuu vuosi vuodelta dorkemmalta.
 
... heräsipä kysymys, että mihin ihmeeseen Suomessa tarvii katuvehkeissä noita isompia 900/1000/1200 pyöriä, kun tätä tehoa on jo näin pirusti näissä keskikokoisissakin.

Kun satasen alueella puolen kilometrin pituinen autojono ajaa vaihtelevasti 75 - 95 km/h nopeutta eikä matkalla ole yhtään pitkää suoraa. Silloin on suuresti etua että roottorissa on rähinää riittävästi niin että pääsee turvallisesti koko karavaanista ohi vähän lyhyemmälläkin suoralla :) Eikä se muutenkaan mitenkään tylsää ole välillä vähän rivakammin kiihdytellä kun on henkisesti maksimissaan 15 vuotiaan tasolla, eli fuckton of fun on yksi selitys.
 
Kun satasen alueella puolen kilometrin pituinen autojono ajaa vaihtelevasti 75 - 95 km/h nopeutta eikä matkalla ole yhtään pitkää suoraa. Silloin on suuresti etua että roottorissa on rähinää riittävästi niin että pääsee turvallisesti koko karavaanista ohi vähän lyhyemmälläkin suoralla :) Eikä se muutenkaan mitenkään tylsää ole välillä vähän rivakammin kiihdytellä kun on henkisesti maksimissaan 15 vuotiaan tasolla, eli fuckton of fun on yksi selitys.

Harrastan tätä vaikkei olis niin tarvettakaan, mutta on ainut huvitus maantiellä keulimisen lisäksi😉
 
Back
Ylös