• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Moottoripyörä suku

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rantze
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ilmeisesti suvusta ainoa, kuka on koskaan ollut kakspyoraisella. Mutsi ja faija innoissaan nyt, ostavat Suomessa ja Espanjassa (jossa talvehtivat) aina mp-lehtia, jos on Ducateista juttua, ja miettivat skootterin hankkimista sinne Espanjaan, niin ei tarvitse aina autolla liikkua. Mutsi tulee mielellaan seka Vespan, etta Ducatin kyytiin, faija liian lihava...
biggrin.gif

Isältä tyttärelle. Isällä oli aikanaan Arielia ja Jawaa. Seiskytluvun alussa pitkän tauon jälkeen sen talliin tuli Yamahan 750 TX ja se on siellä tallissa edelleen. Mun lisäksi lähisuvussa mopoilee serkkupoika vuoden -57 Harrikalla, jolla ikää abauttiarallaa 10 v serkkupoikaa enemmän. Serkuilla on ollut enempikin pyöriä, mutta tällä hetkellä lähisuvussa on vain nämä pyörät. Mutta hyvin mentiin viime kesänä näilläkin - kiitos vaan serkkupojalle tosi vauhdikkaasta ajoseurasta  
062802moto_prv.gif

Pojasta polvi paranee, veljellä oli 600 yamaha. Muuten on tainut suvussa jäädä mopoiluksi
smile_org.gif

E:

Rouvan serkkupojalla oli kevari ja appiukolla oli joskus joku 125, jonka menoa hän luonnehti hurjaksi.
tounge.gif
Tosin Er5:stani oon koittanut kaupitella appiukolle. En oo vaan vielä onnistunut. Rouvan suku kauhistelee harrastustamme, kun rouvakin osti ekaksi pyöräksi 500 kuutioisen. On meinaan suvun mieliessä ajat jolloin 500 kuutioinen oli oikeasti hurja peli.
biggrin.gif

En oo ainoa, serkuista ainakin neljä ajaa prätkällä tulevanakin kautena, systeri ajeli omalla pyörällä useamman vuoden, enomiehillä on nuoruudessan ollu lähes kaikilla niitä Jawa, CZ ja mitä niitä nyt oli . . . näin, mutta jos serkkuja on luokkaa noin kolmisenkymmentä niin aika marginaaliharrastushan toi vielä on noin niinkuin yhden suvun puitteissa  
tounge.gif

Kummisedällä pyörä, muilla sukulaisilla ei oo ollu ainuttakaa. Appiukko kehuu kyllä itteensä niin rautaperse motoristiksi että...!!! Ollu pyörä joskus -80 luvulla, nyt ei saa kravattiansa tarpeeks löysälle kiivetäkseen pyörän selkään.

Itse siis olen täysin uusiomotoristi, mutta isänipä on aito ja oikea moottoripyörärikollinen.

60-luvulla isä omisti ensiksi Iisakin (IC) ja heti perään hänen muistinsa mukaan 50-luvulla valmistetun Triumph Tigerin (jos tuon pyörän löytäisin, niin ostaisin kyselemättä). Siihen aikaan ei tunnettu kypäräpakkoa eikä nopeusrajoituksia, mutta rattijuoppouteen puututtiin tiukalla kädellä. Isovanhempani asuivat maaseudulla, metsän keskellä. Isäni käytti sotainvalidi-ukkiani pyörällään sairaalassa ja mummiani kaupassa. Naapurit eivät päässeet koskaan kyytiin ja olivat siitä syystä hiukan kateellisia. Ilmeisesti siihen aikaan autot eivät olleet yleisiä.

Kerran sitten pikkuhumalassa isäni ajoi kotia ja naapuri soitti poliisille, koska halusi olla vittumainen. Poliisit tulivat paikalle ja totesivat hengityksestä hänen olevan humalassa. Itse teko todettiin kokeilemalla lämmintä pytyn kylkeä. Poliisit veivät hänet välittömästi verikokeeseen, koska alkomittareita ei ollut olemassa. Lääkäri, joka tunsi ukkiani samaisella lääkärillä jatkuvasti käytättäneen isäni sanoi, että "jos hänellä olisi valtaa, niin laitettaisiin tähän hänen veret". Näytteen perusteella poliisi arvioi, että tekohetkellä alkoholia oli veressä 2 promillea.

Kyselin tuon jutun kuultuani, että eikö niin humalassa ole vaikea ajaa moottoripyörää. Isäni joka oli tehnyt yli 10-vuotta metsätöitä vastasi, että kun käsissä on niin paljon painetta, niin ei se tunnu missään.

Tästä tuli ensikertalaiselle vaatimattomat 3 kuukautta vankisiirtolaa Eevaa, jossa työpäivinä piti tehdä 3 kuutiota puuta päivässä. Valtio otti työstä tehdyistä rahoista puolet itselle. Kuulemma oli lusimasta päästyä hyvä kunto. Ajokorttikin meni, vain siksi ettei hän pystynyt sitä lusimiseltaan uusimaan, kun kortti piti silloin uusia 5 vuoden välein. Senpä vuoksi pyöräkin meni sitten sen jälkeen myyntiin.

Samaisella saloseudulla moottoripyörärikollisuus rehotti laajemminkin. Naapurin Romppainen oli vetänyt yli kahden promillen kännissä moottoripyörällä ja sai 7kk Konnunsuota. Hän ei ollut ekakertalainen. Kuten myöskin toinen naapuri, joka sai humalaisesta mopolla-ajosta 3kk linnaa.

Vuonna 1968 moottoripyörärikollisuus ei kannattanut.

mitenkään ottamatta kantaa isoisiemme menneisiin tuomioihin, niin tuntuisi näin maallikkona, että saisi olla vastaavat linnatuomiot ja pakkotyöt edelleen käytössä ratti-tai tankojuoppouksista. nykyäänhän ensikertalainen saa yleensä sakot ja mahdollisesti ehdonalaista jonkin verran. ojankaivuuta tai metsänperkuuta vain, niin olisi jotain hyötyäkin lusimisesta.

mulla suvussa on ollut isällä iisee kolomepuolikas. ei tykkää kuitenkaan prätkäharrastuksesta jotenkikaan. nuorempana vastusti kovastikin mun ja velipojan prätkäilyjä. se oli likipitäen häätö kotoa ja vuokranmaksu kun ensimmäinen piikki ilmesty pihaan. maksat sitten asumisesta kun kerran on varaa ostaa prätkä.

Totta. Mutta jos ajattelee mitkä oli liikennemäärät vuonna 1968 siellä ruteikossa missä meidänkin suku silloin asusti, niin en tiedä miten kovasti siinä on muuta liikennettä vaarannettu. Olis hauska tietää vähän onnettomuustilastoja noilta ajoilta, kun on joka vehkeellä saanut ajaa sen minkä on kulkenut.

Faija meni ja hommas Yamaha XJR1300:sen  
062802jumpie_prv.gif

Mä oon jo jonkunaikaa kyselly siltä milloinka meinaa taas pyörän hommaa, mut ei tiennyt tai siis ei ainakaan kertonu aikasemmin..tänkin se kerto messuilla Yamahan osastolla, kun ihailtiin uutta xjr:ää.
Joskus tää menee näin päin
tounge.gif

Ainoa "suvun musta lammas" olen
biggrin.gif
Mut oon myös ainoo kuka on ihan oikeesti hyvännäkönen
wink.gif
Sekä pyörän kans että ilman...
033102bebe_1_prv.gif

Isä ja setä kilpailleet , tällä hetkellä sedän poika eli serkku kilpailee ja hänen poikansa aloitti viime kesänä kisat , siis radalla .
Pikkuveljellä ollut pyöriä , siskon poika ajaa , enoilla ollut pyöriä . Omat pojat tällä hetkellä mopoiässä + lisäksi crossipyörät . Niinjoo ja vielä ainaskin äiteellä oli/on mopo !!
biggrin.gif

Back