Itse siis olen täysin uusiomotoristi, mutta isänipä on aito ja oikea moottoripyörärikollinen.
60-luvulla isä omisti ensiksi Iisakin (IC) ja heti perään hänen muistinsa mukaan 50-luvulla valmistetun Triumph Tigerin (jos tuon pyörän löytäisin, niin ostaisin kyselemättä). Siihen aikaan ei tunnettu kypäräpakkoa eikä nopeusrajoituksia, mutta rattijuoppouteen puututtiin tiukalla kädellä. Isovanhempani asuivat maaseudulla, metsän keskellä. Isäni käytti sotainvalidi-ukkiani pyörällään sairaalassa ja mummiani kaupassa. Naapurit eivät päässeet koskaan kyytiin ja olivat siitä syystä hiukan kateellisia. Ilmeisesti siihen aikaan autot eivät olleet yleisiä.
Kerran sitten pikkuhumalassa isäni ajoi kotia ja naapuri soitti poliisille, koska halusi olla vittumainen. Poliisit tulivat paikalle ja totesivat hengityksestä hänen olevan humalassa. Itse teko todettiin kokeilemalla lämmintä pytyn kylkeä. Poliisit veivät hänet välittömästi verikokeeseen, koska alkomittareita ei ollut olemassa. Lääkäri, joka tunsi ukkiani samaisella lääkärillä jatkuvasti käytättäneen isäni sanoi, että "jos hänellä olisi valtaa, niin laitettaisiin tähän hänen veret". Näytteen perusteella poliisi arvioi, että tekohetkellä alkoholia oli veressä 2 promillea.
Kyselin tuon jutun kuultuani, että eikö niin humalassa ole vaikea ajaa moottoripyörää. Isäni joka oli tehnyt yli 10-vuotta metsätöitä vastasi, että kun käsissä on niin paljon painetta, niin ei se tunnu missään.
Tästä tuli ensikertalaiselle vaatimattomat 3 kuukautta vankisiirtolaa Eevaa, jossa työpäivinä piti tehdä 3 kuutiota puuta päivässä. Valtio otti työstä tehdyistä rahoista puolet itselle. Kuulemma oli lusimasta päästyä hyvä kunto. Ajokorttikin meni, vain siksi ettei hän pystynyt sitä lusimiseltaan uusimaan, kun kortti piti silloin uusia 5 vuoden välein. Senpä vuoksi pyöräkin meni sitten sen jälkeen myyntiin.
Samaisella saloseudulla moottoripyörärikollisuus rehotti laajemminkin. Naapurin Romppainen oli vetänyt yli kahden promillen kännissä moottoripyörällä ja sai 7kk Konnunsuota. Hän ei ollut ekakertalainen. Kuten myöskin toinen naapuri, joka sai humalaisesta mopolla-ajosta 3kk linnaa.
Vuonna 1968 moottoripyörärikollisuus ei kannattanut.