• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Moottoripyörää myymässä ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Puuhis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Yhden kerran tein kauppaa ja emailia tuli muutamia, joiltain jopa useampi. Vastailin viesteihin oman aikataulun mukaan.
Sitten tuli puhelu ja pienen keskustelun jälkeen sovittiin tavaraan tutustuminen tulevalle viikonlopulle. Viikonloppu tuli ja tavara vaihtoi omistajaa.
Laitoin emailityypeille viestin, että tavara myyty ja eikös sieltä yksi suuttunut kun en ollut hänelle kertonut myyntiaikeista! ! ! Myyntiaikeista, mitä muuta varten tuote oli nettimotossa.
Minusta on aika suoraselkäistä pitää lupaus sille eka soittajalle, joka oikeasti kertoo tulevansa katsomaan / ostamaan. Toki kaikille tavaran katsojille kerrotaan, että jos puhelun jälkeen joku seisoo ovella pyydetty rahasumma kourassa, niin silloin kaupat tapahtuu sillä sekunnilla.
Olinko ilkeä, kun myin tuotteen ensimmäiselle soittajalle, enkä kysellyt jokaiselta emailtyypiltä ostoaikeita?

Tämä ihan vaan siksi, että ainakin minun mielestä soittajat on vakavammalla mielellä liikkeellä kuin emailin lähettäjät.

Eihän tuossa mitään erikoista ollut jos et ollut luvannut tuolle eemailityypille varata pyörää.

Eihän tuossa mitään erikoista ollut jos et ollut luvannut tuolle eemailityypille varata pyörää.

Eikä kannatakkaan, tehtiin tuo "varauspyyntö" sitten puhelimella tahi sähköpostilla. On sen verran tullut tavattua näitä "varaajia" itsekin kun edes luokassa annetaan -olevaa tavaraa ei vaivauduta lupauksista huolimatta tulla noutamaan => ainakaan itse en enää kellekään varaile ilmaiseksi yhtään mitään ja myös kerron sen. Se joka iskee fyrkat ekana kouraan, vie tavaran. Simple as that :jpstyle:

Yksikään nigerialainen ei ole minulle soittanut, mutta sähköpostitse ne pitää yhteyttä päivittäin.

Työnumeroon soittelee aina joskus joku kiinasta tai jostain sieltä. Sellaisella Thaaiii-kkhiii-hello mister… tsuang-hoo-tsiii… would you jiii-haaa tsing'tsai like to… miaxhu-tshoi…

Eiissaata… :no: Ei tajua. Mää kun lyön yks kantaan luurin kiinni kaikille taloustutkimuksille ja solititeille mitkä myy värikästä paperinpalaa pöljille. Mutta että jostain hevontuutista asti pitää soittaa. Jännä äänihän niillä tytöillä on.

Onkohan se niin että ne joille pankinjohta ei vielä ole antanut myönteistä päätöstä lainahekemukseen lähettävät 18 meiliä kolmen viikon aikana ja joilla on rahat taskussa soittavat ?

Ei välttämättä, kovimmat tinkaukset, epäselvät kysymykset ja epäonnistunet kauppayritykset (pyynti 10000, puhelintarjous 6500 saat heti, tuun illalla hakeen = ainakaan minä en jaksa jatkaa) saa puhelimesta, postilla kysellään muutakin ja yritetään saada kauppaa alkuun. Toki poikkeuksiakin on.

Itse muutaman pyörän kaupat hoitanut aika pitkälle sähköpostilla, ja sähöpostissa on se hyvä puoli että siinä on tekstinä se mitä sovittu ja kerrottu vaikka yksityisen kanssa sillä ei hirveesti merkitystä.
Mp:n huollotkin varannut heinolta sähköpostilla ja homma toiminut.
Itsellä ainakin on niin kiire päivisin että en ehdi omia asioita hoiteleen puhelimella, kun työn puolesta istun puhelimessa päivästä ihan liikaakin vastaillen asentajien ja asiakkaiden puheluihin.
Aika monet muutkin ostokyselyt hoidan sähköpostilla koska niihin ehtii vastailemaan yöllä tai aikaisin aamusta ennenkuin lähden töihin :boring:.
Viimeisen pyörän kaupassa lähettelin sähköpostia 2:lle mahdolliselle tulevan pyörän myyjälle vantaalle ja kun detailit oli tiedossa ja mahdollinen hinnantarkistus suotuisuus niin sovin molempien kanssa näytöt yksi lauantai vantaalle, molempien kanssa tinkailin ja ajelin takaisin ekanan katsotun pyörän luokse ja kun sain ehdottoman viimeisen hinnan niin pirautin vielä toiselle vaihtoehdolle että mikä hänen lopullinen tiukka hinta on ja hinta putosi vielä eli palasin takaisin hakemaan sitä toisena katsottua pyörää :)

... Tai sitten on luurikammo kuten minulla.. oikeasti vieraalle ihmiselle soittaminen on työn ja tuskan takana.

No miten helvetissä näitten yliujojen kanssa sitten voi muka edes tehdä kauppaa?

Pitäisikö pyörä viedä johonkin tyhjään varastohalliin, jossa ei tarvitse kenenkään ihmisen kanssa keskustella?

Ostaja ostopäätöksen tehtyään jättää kirjekuoreen rahat ja häipyy sanomatta ja näkemättä ketään mopolla vaan pois...sekö ois parasta?

Nykyajan ilmiöistä juurikin minun murhanhimoa nostattaa tälläiset omaan sukkaansa kusevat nuilottajat, jotka ei pysty puhelimeen vastaamaan vieraan numeron nähdessä, tai haluaavat keskustella "Onko siinä sun prätkässä minka jalostamon bensaa käytetty?" - tyylisiä kysymyksiä tekstiviestein lauantai-sunnuntai välisenä yönä noin 30 kappaletta, ja sit viimesenä tule. "Mun pitää jutella vielä vaimon ja oman sukuni kanssa..."

Ennen. Kun miehet oli miehiä ja haisivat mennenille tai tupakalle. Kekkonen oli vallankahvassa ja akat kotona sikiämässä hellanääressä läskisoosia väsäten, ei ollu sellaisia urospuoleisia kasvissyöjiä, jotka juoksivat metsään kyyrypiiloon puhelimen soidessa.

Kun puhelin soi. Siihen vastattiin. Kenelläkään ei ollut numeronäyttöjä tai tekstiviestejä tai sähköposteja.

Kuka on kuollut tai joutunut kymppiuutisiin naurunalaiseksi sentakia, että on vastannut puhelimeen tai soittanut jollekin tuntemattomalle ihmiselle, joka on ilmoittanut myyvänsä jotain käytettyä tuotetta?

Perkeleen hiiret! :rant:

Nettimotossa on noin satatuhatta moottoripyöränostajaa, jotka ostavat sellaisen heti, kun saavat omansa myytyä.
Pitäisi kerätä kolehti jolla ostetaan se ensimmäinen mopo vaikka paalaamoon, niin saadaan lumipalloefekti liikkeelle.

Yksi puhelu vastaa kymmentä sähköpostia ja on varmasti tehokkain tapa vaihtaa tietoa / neuvotella. Mutta eihän tuo nyt herranjestas sulje sähköpostia käytöstä. Sanoisin, jotta melkoista tyhmyyttä luokitella ostajia sen perusteella lähestyykö sähköpostilla vai puhelimella. Ostajan markkinathan nää on ja jos siitä omasta rakkaan ainutlaatuisesta kultakimpaleesta haluaa oikeasti päästä eroon, niin mahdollisuuksien mukaan toki vastaa puhelimeen tai sähköpostiin. Jos se sähköpostiin vastaaminen on niin *****leen vaikeaa tai liian nykyaikaista, niin voihan siihen vastata vaikka "Soitatko, niin jutellaan...".

Mutta whatever - jokainen tyylillään ja toisilla on aikaa myydä pyöräänsä kuukausiakin. Jos kaipaatte ideoita, miten saa vältetyksi pyöränsä myymisen, on toinen hyvä keino pistää hinta tappiin ja ilmoitukseen vielä "Tinkijät älkööt vaivautuko, hinta valmiiksi tingitty tmv." Välillä ihmetyttää että eikö ihmiset kato Nettimotosta mitään vertailuhintoja ennenkuin pistävät oman säksättimensä myyntiin.

Vajaa pari kuukautta sitten aloin etsimään itselle sopivaa pyörää ja lähettelin sähköpostia ja tekstiviestejä muutamasta kiinnostavasta pyörästä. Muutamalle jopa yritin soittaa. Kolme vastasi tekstiviestiin, kukaan ei vastannut sähköpostiin ja pariin puheluun vastattiin. Yllättäen kaupat tein sen kanssa, joka osasi kommunikoida lähes kaikilla menetelmillä, joita minä osaan käyttää.
Itse hoitaisin kaikki asiat sähköpostilla, koska se nyt vaan on niin helppo kirjoittaa ne ydinkysymykset ja niitä saa tarvittaessa hetken miettiä, että tulee ne oikeat kysymykset kysyttyä. Miettiköön myyjä vastauksia rauhassa mutta parempi se on kuin, että se latelee asioita puhelimessa enempi tai vähempi väärin ja joita en muista kuitenkaan vähän ajan päästä. Kaupantekotilanteessa on helppo näyttää, mitä myyjä on pyörästään kertonut jos se ei pidä paikkaansa paikan päällä koetun kanssa.
Myyjät voisi myös vähän panostaa siihen ilmoitukseen, ettei tartte kysellä tyhmiä millään kommunikointivälineellä.
No sain ostettua pyörän vaikka tällainen puhelukammoinen olenkin ja nyt on reilu viikko ajeltu tyytyväisenä.

Mielenkiintoista keskustelua. Näin ne kauppatavat/osto tottumukset vain vaihtelee

Itse jo löydän kiinnostavan prätkän taii auton , niin soitan heti ja lähden samantien katsomaan sitä rahan ja ajovarusteiden kanssa ( oli se sitten 1000€ halvempi / kalliimpi, kuin mihin rahaa on ).
Usein heti lähteminen rahankanssa on kannattanut = Kaupanteko on helpompaa paikan päällä, kun on nähnyt/kokeillut mitä on tarjolla ja myyjäkin tinkii usein jopa huomattavasti ajateltua enemmän, kun vilauttaa massia:bye:...

Tällä tavalla on tullut tehtyä hyviä kauppoja nopeasti:
Viimeksi kuin ostin tuon nykyisen tusinan, lähti pyyntihinnasta 25% pois ja kaupat tein samantien ( ilmoitus oli ollut nettissä alle vuorokauden ) .
Samoin kävi kun ostin yhden asunnon hiintolomalla hyvään hintaan.

Ainoa oikea hinta myytävälle tavaralle on se, jonka juuri se yksi maksava ostaja suostuu siitä maksamaan.

No miten helvetissä näitten yliujojen kanssa sitten voi muka edes tehdä kauppaa?

Pitäisikö pyörä viedä johonkin tyhjään varastohalliin, jossa ei tarvitse kenenkään ihmisen kanssa keskustella?

Ostaja ostopäätöksen tehtyään jättää kirjekuoreen rahat ja häipyy sanomatta ja näkemättä ketään mopolla vaan pois...sekö ois parasta?
(...)
akat kotona sikiämässä hellanääressä läskisoosia väsäten, ei ollu sellaisia urospuoleisia kasvissyöjiä, jotka juoksivat metsään kyyrypiiloon puhelimen soidessa.
(...)
Perkeleen hiiret! :rant:

Se on helppoa hyökätä asiaa vastaan kun ensin rakentaa muutaman kappaleen verran olkiukkoa jostain tyhjässä varastohallissa pyörää tutkivista. Helppoahan se on itse rakennettua olkiukkoa mollata. Totuus on kuitenkin, että jos jokin henkilö on vahvasti introvertti ja kokee puhelinsoitolla alustavan selvittelyn epämieluisaksi niin siinä kun pistää sähköpostia, jonka voi rauhassa kirjoittaa ja luetella kaivatut lisätiedot. Ei sitä masentuneellekaan mennä sanomaan, että "**** kun ei hiiri piristy, mee **** tivoliin". Kyse on eroista ihmisissä ja jokainen saa olla sellainen kuin on. Minusta on raukkamaista lähteä maalaamaan jostain "perkeleen hiirtä" ja muutenkin vaahtoamaan jotain junttimaista horinaa akoista hellojen äärissä. Itselle ei puhelimella soitto tuota mitään ongelmaa, mutta ymmärrän (ja tunnen) näitä ihmisiä.

Suurin osa näistäkin tiedusteluista vältettäisi kun ilmoituksessa olisi perustiedot. Mutta kun lukee vaan "Tästä hyvä mopo" niin itsepä kerjää kyselyitä. Se on tuolloin helppo kysyä sähköpostilla onko huoltokirjaa, minkä verran renkailla ajettu, onko hinnassa neuvotteluvaraa jos tulen pyörää katsomaan. Siihen ei romaania tarvitse kirjoittaa vastaukseksi oli sitten tiedustelu puhelimella tai maililla.

Jos ilmoituksessa on sähköposti niin sitten sähköposti on kelpo yhteydenottotapa. Jos ilmoituksessa lukee "yhteydet vain puhelimitse" niin peli lienee selvä. Itsehän nuo kukin myyjä ja ostaja määrittelee.

itsellä on ainakin välil vaikea soittaessa muistaa kaikkea mitä pitää kysyä ja jutella.. sähköpostia voi kirjoittaa rauhassa ja siihen voi lisätä sit myöhemmin jotain jos unohtu kysyä.. hävettäs ainaki soitella vähä väliä jos tuleeki mieleen joku uusi kysymys..

Aina olen ensin kysellyt ostettavasta tuotteesta spostilla ja vasta sitten ollut puhelin yhteydes ja aina joka kaupan yhteydessä olen joutunut menemään fyysisesti paikanpäälle.. kumma juttu :thumbup:

itsellä on ainakin välil vaikea soittaessa muistaa kaikkea mitä pitää kysyä ja jutella.. sähköpostia voi kirjoittaa rauhassa ja siihen voi lisätä sit myöhemmin jotain jos unohtu kysyä.. hävettäs ainaki soitella vähä väliä jos tuleeki mieleen joku uusi kysymys..

Voihan sitä laittaa paperille kysymykset ylös ennenkuin soittaa. Toimii yllättävän hyvin. Jokusen ajopelin ostaneena voin jopa suositella.

Aina löytyy se yksi oikea ostaja, ihan sama miten kauppaa käydään. Nykyisen osto itsellä meni seuraavasti:
Tekstari myyjälle onko vikoja tms, sitten pari tekstaria hinnasta, autolla hevonkuuseen ja kohtuullisen suuri summa tilisiirtona myyjän koneelta. Kypärä päähän ja vesisateessa hymyillen kotiin. Ei tää nyt niin vaikeeta ole, aina on se yksi ostaja :D

Kovin on mustavalkoisia mielipiteitä osalla. Toisaalta omien kokemusten kauttahan mielipiteet valtaosin muodostetaan. Itse 2 kertaa pyörää ollut ostamassa. Ensimmäisen pyörän bongasin nettimotosta. Tein netistä löytynyneet "buying motorbike for dummies" ohjeiden perusteella listan kysymyksistä. Soitin myyjälle ja kyselin tärkeimmät. Sovittiin tapaaminen samaksi illaksi. Ajettiin kaverin kanssa autolla paikalle. Nopea listan läpikäynti, pyörän päällinpuolinen tarkastus. Myyjä itse ehdotti koeajoa, ja oli tulostanut paperin, jolla mahdollisen pannutuksen kustannukset jaettiin. About kilometrin lenkki pyörällä, jonka jälkeen olin valmis tekemään tarjouksen. Myyjä hyväksyi sen ja lyötiin kättä päälle (4000e -> 3700e). Maksupuoli hoidettiin, että otin automaatista sen verran mitä nostoraja antoi vasten, loput rahat laitettiin pankkisiirtona menemään myyjän valvoman silmän alla. Itse ehdotin, että otetaan kamerakännyllä kuvat molempien ajokorteista. Myyjä lupasi lähettää 2-osan kun seuraavana arkipäivänä näki loppusumman tilillänsä. Kirjoteltiin paperit, juotiin kaffit, lyötiin kättäpäälle hyvästä kaupasta. Kaveri ajoi prätkän mulle kotio, koska itsellä ei ollut vielä korttia :) Hyvä maku jäi kaupasta.

Toisen pyörän ostin hiljattain forumillakin vaikuttaneelta nimimerkiltä (en tiedä seuraako enää, kun pyöränsä myi ja puhui, ettei ainakaan heti tulossa uutta). Uusi pyörä oli itselle vähän tuntemattomampi malli/merkki, mutta olin seurannu sen myyntiä sekä nettimotossa ja forumilla aina myyntiin tulosta asti. Lopulta kun rahoitus oli kunnossa, lähetin sähköpostilla läjän kysymyksiä, joihin kaipasin tarkennusta. Myyjä vastasi parin tunnin sisään lähetyksestä. Kun vastaukset miellytti itseäni, niin lähetin sähköpostilla tarjouksen (5500->5200 tingata pitää). Myyjä teki vastatarjouksen 5350. Vastasin, että tarjous hyväksytty. Soittelin duunien jälkeen perään, sovittiin että myyjä tulee pyörän kanssa vielä samana iltana näytille. Myyjän saavuttua huomasin, että pyörä oli juuri mitä oli luvattukin. Koeajoa ei tarvittu. Kirjoiteltiin paperit, juotiin kaffit, siirreltiin rahat (sama pankki). Heitin myyjän autolla kotio, jonka aikana ehdittiin turista kaikki olennainen kyseisestä pyörästä. En näe, että kumpikaan kauppa ollut myyjälle tai itselleni kovinkaan tuskainen synnytys. Jälleen oli mukava käydä kauppaa.

Toisaalta vanha pyörä nyt myynnissä, ei nettimoton halvin, muttei kalleinkaan. Vastoin keskustelussa olleita vinkkejä tilasin ja vaihdatin siihen uuden takarenkaan. Ei sitä nyt kankailla olevalla renkaalla pyörää kehtaa myydä. Miksei ole halvin tarjolla oleva johtuu lähinnä juurikin renkaasta, ja 3 laukun laukkusarjasta joita on vaikea, jollei melkein mahdotonta vanhaan pyörään hankkia. Tinkivaraa jätin sen verran, että tinkauksen jälkeen on halvin mitä on tarjolla. Saas nähdä kuinka käy. Toisaalta tuollaisissa vanhoissa vehkeissä tuo käyttöarvo menee heittämällä rahallisen arvon yli. Jos ei mene kaupan, niin ens kesän pidemmät reissut tehdään kyseisellä pyörällä.

Voihan sitä laittaa paperille kysymykset ylös ennenkuin soittaa. Toimii yllättävän hyvin. Jokusen ajopelin ostaneena voin jopa suositella.

+ 1, luulin jo olevani ainoa kuka tekee näin. Ensin toki katson mitä ilmoituksessa on jo kerrottu ja sen pohjalta lisäkysymyksiä. Esim. huoltokirja löytyy mutta onko siinä huoltoliikkeen leimat vai naapurin Ension suttuiset harakanvarpaat.

A.D

Itellä kävi ton kympin ostossa niin että, Ensin yks tärkeä kysymys siihen nettimoton julkiselle kysymys jutulle.
Siihen sain asiallisen vastauksen sähköpostiin.
Vastaus oli sellainen jonka halusinkin kuulla, no soitto samana iltana.
Puhelun aikana tein alustavat kaupat. (molemmille tuli selväksi että koneen tulee olla juuri siinä kunnossa minkä käsityksen itse olen saanut ja minun tulee hommata sovittu summa rahaa).

No sain pankista suostumuksen yhteistyöhön. Joten soitto myyjälle jonka kanssa sovin nouto ajankohdan. (kyseessä tammikuu ja välimatkaa 600km)

Sitte sovittuna päivänä ajoin paikalle pyörä ok, kyytiin kärrylle, rahat tassuun myyjälle ja kotia kohti.

Että kyllä kait se kannattaa vastailla niihin kyssäreihinki.

Kovastipa on kysyntää pyörällä jos on vara jättää mahdolliset sähköpostiostajat kokonaan pois laskuista, ja vastailla vain puheluihin. Eipä siinä. Eri asia jos olisi niin hiljaista että joutuisi kaikki kyselijät huomioimaan.

Nettimotossa on noin satatuhatta moottoripyöränostajaa, jotka ostavat sellaisen heti, kun saavat omansa myytyä.
Pitäisi kerätä kolehti jolla ostetaan se ensimmäinen mopo vaikka paalaamoon, niin saadaan lumipalloefekti liikkeelle.

Eipä tunnu liikkeitäkään kiinnostavan 1,5-3 tonnin väliraha, kun olen kysellyt suuntaa antavia tarjouksia sporttisempaan kalustoon. Ainuttakaan vastausta en ole saanut nettimoton kautta esitettyihin tarjouspyyntöihin.

Viimeksi muokattu:
Back