Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei sähköpostittelu aina ole hirveän mielekästä. Kun minulla taannoin oli kotilo myynnissä, eräs ostaja kyseli siitä asioita varmaankin kymmenellä eri viestillä parin viikon mittaan ja kirjoitteluun meni pari tuntia tai enemmänkin aikaa loppujen lopuksi. Viestittely loppui siihen, kun ostaja kysyi, että "Ai niin, olikos siitä osa X hajalla" ja vastasin, että on hajalla, asia oli mainittu jo myynti-ilmoituksessa ja olin erikseen vielä viesteissä maininnut, etten aio korjata em. asiaa ennen myyntiä. Eli meni paljon aikaa hukkaan viestitellessä sen takia, ettei ostaja ymmärtänyt, muistanut tai uskonut lukemaansa.
Olen myynyt n. 12 autoa nettiauton välityksellä kymmenen vuoden sisään ja niistä ehkä yhden ostajan kanssa on käyty kirjeenvaihtoa ennen kaupantekoa. Tekstiviestejä on lähettänyt tasan 0 tosiostajaa tähän mennessä.
Nämä faktat ja kokemukset vaikuttavat jonkin verran viestittelyintoon. Itse olen enemmän teksti- kuin puheihmisiä, mutta omakohtaisesti summaisin, että viestittely on ostajan kannalta ihan kiva asia, mutta myyjän kannalta yleensä tosi turhaa ajan ja vaivan tuhlausta.

ja muokata paremman näköiseksi.Mites te puhelinkammoiset toimitte sillon ku ootte myymässä? Vastaatteko tuntemattomiin numeroihin ollenkaan vai laitatteko ilmoon että vain sähköposti ja tekstarit?![]()

Mites te puhelinkammoiset toimitte sillon ku ootte myymässä? Vastaatteko tuntemattomiin numeroihin ollenkaan vai laitatteko ilmoon että vain sähköposti ja tekstarit?
Vaikka se itellekin vaatii kynnyksen ylitystä, niin silti oon aina autoista ja pyöristä soittanu siks että se on
A) nopeampaa ku viestit
B) kun kyselee "livenä" niitä vastauksia sieltä luurin toisesta päästä, voi samalla kuulostella tuleeko ne vastaukset apteekin hyllyltä vai jaaritellaanko ja vedetään hatusta. Tekstinhän voi aina esikatsellaja muokata paremman näköiseksi.
Sen kynnyksen ylittymiseen sen ilmoituksenkin pitäisi tähdätä, eli tarpeeksi infoa ettei soittajan tarvii nollasta aloittaa kyselemistä. Usein näkee ilmoja missä lukee "Vähällä käytöllä ollut hyväkuntoinen pyörä, lisätietoja soittamalla." Jos ei myyjä jaksa enempää vaivaa ilmoitukseen nähdä, niin jää kyllä soittamatta. Ei muakaan kiinnosta puolen tunnin puhelinhaastattelu moottoripyörästä tuntemattoman kanssa.

Kun hinnoittelee oikein ja myynti-ilmoitus on hyvä niin turhat kyselijät jää kokonaan pois ja kaupat tehdään ensimmäisen yhteydenottajan kanssa. Itse olen noudattanut seuraavaa kaavaa ja aina on toiminut:Mites te puhelinkammoiset toimitte sillon ku ootte myymässä? Vastaatteko tuntemattomiin numeroihin ollenkaan vai laitatteko ilmoon että vain sähköposti ja tekstarit?![]()
Mun ohje, Kysykää hintatiedot sähköpostitse, mutta sumplimista vaativat asiat puhelimella.
Nimittäin prätkähuolloilla on muutakin tekemistä, kuin olla kirjoittamassa sähköpostia. .. Usein siinä on palveltava asiakas nenän edessä.
Tää koskee niin mopokauppoja, kuin huollon tilauksiakin.
Ite myin edellisen pyörän tossa keväällä. Päätin jo aluksi, että otan riittävästi kuvia joka suunnasta ja varsinkin "vioista". Samaten tekstiosaan kirjasin mitkä osat oli alkuperäisistä vaihdettu ja miten sitä oli huollettu. Aika paljon semmoisia juttuja mitkä itseäni kiinnostaa ostettaessa. Olihan pyörä sit 16h myynnissä...Viikon päästä olisi ajankohtaista ensimmäisen pärrän osto ja tässä pikkuhiljaa ruvennut katselemaan sopivia ehdokkaita.
Itse jätän suoraan sellaiset pyörät katsomatta missä ei ole:
a) Ilmotettu kilometrejä, nämä kaikki menee suoraan paskalistalle.
b) Kuvauksessa ei oikeasti kerrota itse pyörästä mitään, tai pyörästä otettu kuva on 50 metrin päästä otettu suttuinen kännykkäkuva.
En omassa hintaluokassa ensimmäiseen pyörään vaadi mitään ihmeellisyyksiä (2500-3200 euroa)
Hyvät kuvat jossa pyörä on siistissä kunnossa, kilometrit ilmoitettuina, kulutusosien kunto, millon renkaat/rattaat vaihdettu ja vähän tietoa huolloista.
Ei luulisi olevan mahdoton tehtävä tehdä asiallinen ilmoitus. Jopa liikkeet syyllistyy täysin paskoihin ilmoitusteksteihin, mikä on sinänsä harmi vaikka pyörä näyttäisikin asialliselta muuten.

Joku kirjoitti viisaasti että viimeinen hinta on se millä kaupat syntyvät. Eniten itseäni ärsyttivät juuri viimeisen hinnan kyselijät eikä se johtanut koskaan mihinkään. Niin ikään "viimeisen" tarjouksen tekijät, missä heti tarjotaan jotakin summaa eikä sitten senttiäkään päälle ei johtanut kauppoihin.
Itse ymmärrän varsin hyvin tämän "viimeisen hinnan" kysymisen, koska pyörän hinta usein on esim vastaava katsottu 6000€ hintaan ja sitten mietitty, että pistetään omalle 6500€ (onhan siinä lisävaruste huggeri tms). Jos jollain on tiukka budjetti ja ei arvosta esim ylimääräisiä kilkkeitä niin kysymys on validi. Usein hinnassa on se "tinkivara" ja jos se "viimeinen hinta" on esim 6200€ niin ostaja voi ajatella, että okei tulee katsomaan pyörää heti koska 200€ vielä voisi budjetti paukkua, mutta ei 500€. Vaihtoehtoja kuitenkin voi listoilla olla esim 8 vastaavaa jolloin on hyvä kysyä jo etukäteen ettei tule paikanpäälle todetakseen ettei tinkivaraa ollut (ja tuhlata molempien aikaa).
Itse kyselin "viimeistä hintaa" sähköpostilla useammilta kun hintapyyntö oli uuden pyörän hinta -5% vaikka ikää pari vuotta ja 10tkm mittarissa. Tiesi heti että käykö katsomassa tarkemmin vai jättääkö myyjän unimaailmaan hintansa kanssa.

Olis aika laittaa pyörä tässä lähitulevaisuudessa myyntiin ja heräsi pari kysymystä.
Kysymys #1
Onko täysin kohtuutonta pyytää kauppasummaa tai lähelle sitä "pantiksi" koeajon ajaksi? Käteisenä siis.
Ei varmaan vakuutuksesta tipu senttiäkään, mikäli pyörää ei kuulu ikinä takasin. Henkilöllisyystodistuksiakin on sen verran helppo väärentää nykyään.
Tai sitten vaihtoehtosesti, jos ostajaehdokas valuu omistamallaan(saman arvoisella) ajoneuvolla pihalle, niin avaimet pantiksi ja rek.otteesta tarkistus että kaveri todella vehkeen omistaa.
Kysymys #2
Ootteko laatinu jotain vahingonkorvaus sopimuksia allekirjoituksen kera mahdollisista kaadoista koeajon aikana tms??
Kertokaahan nyt vinkkejä miten antaa pyörä koeajolle tuntemattomalle ihmiselle minimaalisin riskein.
Tollanen kauppasumma pantiksi menetelmä karsii myös varmasti aika tehokkaasti renkaanpotkijat pois laskuista, mut varmaan myös potenttiaalisia ostajia? vai