• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Moottoripyörää myymässä ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Puuhis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos rengas on huono niin sitten on huono. Jos vaihdat niin ostaja sanoo, että voi mikä touring-nakki kun mää niin oisin halunnu pehmeen sporttikumin tai päinvastoin. Hyvä vaan jos hintalappu on sen renkaan hinnan alhaisempi ja ostaja laittaa sellaisen munkin mistä tykkää...

Kyllä sillä pärjää kun valitsee suurinpiirtein pyörätyypin mukaisen (touringiin touringkumi jne) kohtuukumin...ei halpista koska tulee tunne että on aina ja kaikessa menty yli mistä aita matalin.
Jos myy kuluneella kumilla ovat myös pyörän ajo-ominaisuudet vähän mitä sattuu ja ostaja voi saada vääriä tulkintoja nuljumisen syistä

Itse myin ja ostin pyörän tässä kesällä.
Yks mitä ihmettelen on huonot kuvat. Miksi laittaa huonolaatuisia, tai huonosta kulmasta otettua kuvia jos parempia ja houkuttelevampiakin saa? Tähän sortuu jopa liikkeet.
Mikä helvetin selitys on että pyörä on kuvassa pölyinen/likainen? Toki viatkin pitää myös kuvata/ilmoittaa.
Miksi ihmiset ei ilmoita näinä katsastuspakko-pelotteluaikoina, että ne vakio-osat löytyy sieltä tallin nurkasta? Ja takarengas on huono... VAIHDA SE. Minua ei ainakaan kiinnosta heti alkaa ropaamaan sitä uutta vispilää.
Ja kyllä se näkyy että hiljaista on mopokaupassa. Ylimielisyys ei ainakaan tuo tulosta.

Itse ostajana suosin myös sähköpostia ensimmäisenä kontaktina, myyjän häviö jos ei nykypäivän viestintävälineet ei oo hallinnassa.

EX tyttöystävät laittaa sähköposteja. Tosi ostajat soittaa ja keskustelee aidosti.:)

Viimeksi muokattu:
Ja takarengas on huono... VAIHDA SE. Minua ei ainakaan kiinnosta heti alkaa ropaamaan sitä uutta vispilää.
Tästä olisin vähän eri mieltä. Ainakin omien vähäisten kokemuksien mukaan ajoneuvon yleiskunnon kohentamiseen käytettyjä rahoja on hyvin hankala saada takaisin myydessä. Ainakin näiden vähänkään halvemman pään romujen kanssa. Ne kun joutuu joka tapauksessa myymään hyvin lähelle halvimman vastaavan nettihärvelistä löytyvän hintaa, että saa edes ketään kiinnostumaan. Tietty kauppojen toteutuminen voi olla vähän todennäköisempää jos peliin on laitettu lähiaikoina uutta osaa, mutta ei niistä kukaan suostu maksamaan mitään ylimääräistä. Tietty kaikki ajokuntoa haittaavat viat kannattaa korjata, mutta kaikki sen päälle menevä on yleensä taloudellisesti kannattamatonta.

Eli jos takarengas on huono mutta vielä ajokuntoinen ja uusi maksaa vaikka 200€, niin varmana menee helpommin kaupaksi kun myy huonolla renkaalla ja tiputtaa hintaa satasella kuin uudella renkaalla alkuperäisellä hinnalla.

EX tyttöystävät laittaa sähköposteja. Tosi ostajat soittaa ja keskustelee aidosti.:)
Tätä asennetta oon aina ihmetelly. Nykytilanteessa kun harvemmalla myyjällä on varaa valikoida ostajia, ni kumma on jos ei mailin kautta jaksa kauppaa lähteä hieromaan.

Ostajan kannalta tilanne on taas toinen eli jos myyjä ei suostu mailitse / puhelimitse keskustelemaan, ni varmasti löytyy joku joka siihen on valmis.

Eli kyllähän tässä ostajan markkinat on vahvasti menossa ja näin syysaikaan vielä kahta kauheammin.

^Sano muuta. Itse ehdottomasti pistän sähköpostilla tiedustelut perusasioista, koska voin tehdä sen kun minulle sopii ja myyjä vastata kun hänelle sopii. Sen jälkeen sitten voi siirtyä puhelimeen jos on tarve käydä läpi yksityiskohtaisia asioita - tosin nekin onnistuu sähköpostitse ja jää mustaa valkoiselle.

Kumma kun niin monelle yksityiselle puhumattakaan liikkeelle on vaikea vastailla sähköpostiin. Kodin elektroniikkaakin on tullut ostettua puljusta, joka vaivautui vastaamaan mailiin parin muun vastaamatta. Ei ollut vaikea päättää minne rahat menee. Sama juttu auton kanssa. Kun alustavaa hyvityshintaa entisestä tiedustelin vaihdossa autoon X niin hankalaa oli. Kun suuntaa antava arvio oli annettu niin iltapäivästä oltiinkin jo liikkeessä kirjoittelemassa papereita... Vaan jos ei maileihin jaksa vastata niin itsepä on päätöksensä tehnyt. Tuntuu suurin osa olevan ns. "vanhan liiton ukkoja", jotka ei ymmärrä että sähköposti on väline siinä missä puhelin.

Kaksi viimeistä pyöräkauppaa olen tehnyt käytännössä sähköpostin välityksellä. Matkaa kun liikkeeseen oli 300km. Myyjä (liike molemmissa tapauksissa) otti kuvia pyörästä niistä kohdista joista pyysin niin ei tarvinnut sikaa säkissä lähteä ostamaan.
Tänäänkin ostin penkin merkkiliikkeestä pyörään pelkästään sähköpostilla asioiden. Toimitus kun on yli viikon ja penkki pitää noutaa 100 km päästä.

Muistan sen kun nämä sähköpostit tulivat meille töihin ja pomo laittoi naapurihuoneesta minulle työviestin niin ajattelin että mitä turhuutta, mutta nykyään keskustelen paljon työkavereiden kanssa töistä sähköpostin välityksellä. Juuri se että vastaa ja lukee kun ehtii..

Kaksi viimeistä pyöräkauppaa olen tehnyt käytännössä sähköpostin välityksellä. Matkaa kun liikkeeseen oli 300km. Myyjä (liike molemmissa tapauksissa) otti kuvia pyörästä niistä kohdista joista pyysin niin ei tarvinnut sikaa säkissä lähteä ostamaan.
Tänäänkin ostin penkin merkkiliikkeestä pyörään pelkästään sähköpostilla asioiden. Toimitus kun on yli viikon ja penkki pitää noutaa 100 km päästä.

Muistan sen kun nämä sähköpostit tulivat meille töihin ja pomo laittoi naapurihuoneesta minulle työviestin niin ajattelin että mitä turhuutta, mutta nykyään keskustelen paljon työkavereiden kanssa töistä sähköpostin välityksellä. Juuri se että vastaa ja lukee kun ehtii..

Jep, viestintään arvitaan aina vähintään kaksi ihmistä. Jos sen tekee puhelimella molemmat ovat sidottuna samaan aikaan vaikka olisi mielekkäämpääkin tekemistä. Sähköpostin avulla kumpikin voi viestiä silloin kun haluaa, iäkkäimmillä ja minäminäheti -ihmisillä ei vaan meinaan usko riittää

nykyään keskustelen paljon työkavereiden kanssa töistä sähköpostin välityksellä. Juuri se että vastaa ja lukee kun ehtii..

Näin pitkän linjan IT-työläisenä tuppaan sortumaan ehkä jo liikaakin näihin "virtuaalisiin" viestimiin, sähköposteihin ja chatteihin. Pitää olla todella kiire ja/tai tärkeä asia että sitä tulee enää puhelimeen tartuttua :sad3:

No aika luonnollinen jatko tähän on jos olen jotain yksityishenkilönäkään ostamassa, on sähköposti lähes 100% se eka kontaktimuoto. Ja jos ei vaivauduta vastaamaan, niin :bye: Varmasti löytyy meinaan joku toinen myyjä joka vastaa :jpstyle:

Näin pitkän linjan IT-työläisenä tuppaan sortumaan ehkä jo liikaakin näihin "virtuaalisiin" viestimiin, sähköposteihin ja chatteihin. Pitää olla todella kiire ja/tai tärkeä asia että sitä tulee enää puhelimeen tartuttua :sad3:

No aika luonnollinen jatko tähän on jos olen jotain yksityishenkilönäkään ostamassa, on sähköposti lähes 100% se eka kontaktimuoto. Ja jos ei vaivauduta vastaamaan, niin :bye: Varmasti löytyy meinaan joku toinen myyjä joka vastaa :jpstyle:

Mitä jos myynnissä on laite joita "joka oksalla kasva". Meili on tietysti nykyaikaa mutta nopeampi tapa tavoittaa myyjä on puhelin. Jos ei ostoaikeet ole todelliset niin meilejä voi kirjoitella jos ei ole parempaa tekemistä.

Ostoaikeet on tasan yhtä todelliset oli yhteydenotto maili tai puhelin. Mikä teitä vaivaa. Tarkoitus ja päämäärä on sama - viestin eri.

Itse myin ja ostin pyörän tässä kesällä.
Yks mitä ihmettelen on huonot kuvat. Miksi laittaa huonolaatuisia, tai huonosta kulmasta otettua kuvia jos parempia ja houkuttelevampiakin saa? Tähän sortuu jopa liikkeet.
Mikä helvetin selitys on että pyörä on kuvassa pölyinen/likainen? Toki viatkin pitää myös kuvata/ilmoittaa.
Miksi ihmiset ei ilmoita näinä katsastuspakko-pelotteluaikoina, että ne vakio-osat löytyy sieltä tallin nurkasta? Ja takarengas on huono... VAIHDA SE. Minua ei ainakaan kiinnosta heti alkaa ropaamaan sitä uutta vispilää.
Ja kyllä se näkyy että hiljaista on mopokaupassa. Ylimielisyys ei ainakaan tuo tulosta.

Itse ostajana suosin myös sähköpostia ensimmäisenä kontaktina, myyjän häviö jos ei nykypäivän viestintävälineet ei oo hallinnassa.

Täällä Turun seudulta löytyy jopa liike jossa suunnilleen kaikki myytävät pyörät on pölyn peitossa, osa jopa kurassa ja otökän raatojen peitossa. Ei jostain syystä hirveästi innosta kaupanteko.
Sähköposti on kätevä kysyä onko myyjällä sama käsitys hinnasta kuin itsellä, turha lähteä vähääkään kauemmaksi kaupantekoon jos ei olla edes siellä päin mitä itse ajattelee. Myös paljon paremmin saa mietittyä kysyttävänsä, puhelimessa helposti unohtuu asioita. Usein näyttää pyöriä olevan myynnissä juuri ennen isomman huollon kilometrejä, huoltokirjasta ja historiasta ei mitään mainintaa. Itse ainakin arvostan huoltokirjaa josta ainakin isot huollot löytyy liikkeen tekeminä, eikä veljen kaiman tai "Ykän" tekeminä joka on joskus ollut oikein huoltamolla töissä :no:

Vastaan sekä tekstiviesteihin että myyntitapahtumaa koskeviin sähköposteihin, puhelimitse. Näin siis mikäli viestin lähettäjä on ymmärtänyt liittää viestiinsä yhteystiedot. En näe mitään mieltä kirjoitella esseitä myytävänä olevasta kohteesta kun asian voi hoitaa puhumallakin. Samoin halutessani ostaa jotain esim. nettimotosta käytän aina puhelinta ja jos siihen ei ehdi vastaamaan niin ei tavaran kaupaksi saaminenkaan ole kovin tärkeätä.

Ostoaikeet on tasan yhtä todelliset oli yhteydenotto maili tai puhelin. Mikä teitä vaivaa. Tarkoitus ja päämäärä on sama - viestin eri.

Käytännössä näin ei ole.
Ostajaehdokas voi soittaa tasan yhden puhelun kerrallaan kun taas sama ostaja voi lähettää vaikka sata ostotarjousta yhdellä napin painalluksella.

Toki jos ostaja rajaa ostotapahtumansa vaan sähköpostiin niin eihän se sinällään mulle mitenkään kuulu.

Jaa, että puhelimella ei voi tiedustella vaikka kymmenestä pyörästä tietoja siinä missä maililla? Renkaanpotkijoita on varmasti molemmissa, mutta samapa tuo mulle. Jos myyjää se sähköposti niin ahdistaa niin jättää sen pois ilmoituksesta. Jos se taas ilmosta löytyy niin sitten siihen vastataan ja sitä käytetään.

Onkohan se niin että ne joille pankinjohta ei vielä ole antanut myönteistä päätöstä lainahekemukseen lähettävät 18 meiliä kolmen viikon aikana ja joilla on rahat taskussa soittavat ?

Onkohan se niin että ne joille pankinjohta ei vielä ole antanut myönteistä päätöstä lainahekemukseen lähettävät 18 meiliä kolmen viikon aikana ja joilla on rahat taskussa soittavat ?

No mulle soitti pari viikkoa sitten. Sanoi soittavansa uudelleen. Oli menossa parin viikon lomamatkalle. En kuitenkaan pidättele hengitystä soittoa odotellessa.

Ahaa, että nyt vedettiin vielä se persaukisuus-kortti esiin. Eipä mahda korrelaatiota löytyä. Kyse on puhtaasti käytännöllisyydestä ja ostajan ja myyjän ajasta.

"Jaa, että puhelimella ei voi tiedustella vaikka kymmenestä pyörästä tietoja siinä missä maililla?"

Olenko moista väittänyt, ai niin en ole. Tottakai puhelimella voi soitella niin paljon kuin sielu sietää, mutta tällöin myyjä tietää, että ostajakandidaatti tuhlaa oamasta ajastaan ihan tasan saman ajan kuin myyjältäkin menee. Kun taas sähköpostilla tulleet tarjouskyselyt voi olla monistettu kymmenellekin myyjälle, joten ostajalta meni kyselyyn vaikkapa minuutti, mutta tarjoukseen vastaajat tuhlaavat yhteensä 10 minuuttia, joten ajankäyttö ei ole tasavertaista joten puhelin ja e-mail eivät ole tasavertaisia kommunikaatiovälineitä.

"Renkaanpotkijoita on varmasti molemmissa"
Mun kokemuksen mukaan sähköpostitse tulee huomattavasti enemmän täyttä huttua, tosin kokemukset muualta kuin moottoripyöräkaupasta.

"mutta samapa tuo mulle. Jos myyjää se sähköposti niin ahdistaa niin jättää sen pois ilmoituksesta. Jos se taas ilmosta löytyy niin sitten siihen vastataan ja sitä käytetään."

Mun puolesta myyjät ja ostajat saavat käyttää ihan niitä metodeja kuin itselleen vaan katsovat parhaaksi koska se ei mulle kuulu, kunhan kerroin omia kokemuksiani ja mielipiteeni e-maileista ja puheluista. Yksikään nigerialainen ei ole minulle soittanut, mutta sähköpostitse ne pitää yhteyttä päivittäin.

Yksikään nigerialainen ei ole minulle soittanut, mutta sähköpostitse ne pitää yhteyttä päivittäin.

:thumbup:

Ei mullekaan, meilejä kyllä ovat lähettäneet kun ovat odottaneet pankinjohtajan lainapäätöstä:;):

Back