Moottoripyörän lataus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ukkonen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Heips...
Olen laturinkin testannut. Latausjännitteet kaikissa vaiheissa OK (tosin en tiedä kuinka korkea jännite on vielä hyväskyttävissä, enkä nyt muista arvojakaan). Samoin vastusmittauksissa en löytänyt vikaa. Lisäksi maalaisjärki sanoo, että tokkopa tuo jännitteen säädin "vuotaa". Se toimii tahi ei.

Ilmeisesti akkujen välillä ei ole eroja jännitteen kestossa? Mulla on ollut tässä nyt Exide:n paristoja.

Hip hei
-jla
 
Niin ja Sulan Sepolla ei ole jännitteen säädinta SC32:een. Mikähän kummallisuus tuohon tyyppiin liittyy. Edellisiin ja seuraaviin malleihin kyllä löytyy listoilta tarvikeosia, mutta tähän ei.

-jla
 
Höh
lookaround_orig.gif


No siellähän näyttää tosiaan olevan...
Semmoinen uusi asia on nyt kyllä selvinnyt (mikä ei kokonaisutta ole helpottanut, päinvastoin), että säätimen jälkeen jännite pysyy mittarilla mitattuna 13.6-14.1V välissä, mutta siellä on ylijännite piikkejä jotka eivät tartu mun edulliseen mittarin lukemaan. Analogi mittarilla näkee ne nytkäykset, mutta sekin on liian hidas että näkisi paljonkos sitä ähkyä sieltä tulee.

Olen menossa tässä jossain välissä frendin luo jolla on muistillinen mittari ja sillä pitäis saada tuo huippuarvo kiinni. Sillä tosin nyt ei ole kuin akateeminen merkitys... rikki mikä rikki. Hämmentää tuollainen laite joka mitatessa "ehjä" mutta kuitenkin toimii väärin...

Sigh
-jla
 
periaatteessa tuohonhan voisi vielä kytkeä halvan regulaattorin perään ylijännitettä varten...

no, minulla pitäis vielä olla sen hollantilaisen firman yhteystiedot työpaikalla, voinhan ne huomenna lähettää varuiksi jos heidän kauttaan sattuisi saamaan toimivan säätäjän ihmisten ajoissa ja ihmisten hintaan
 
Tein vielä testin missä eliminoin akun vaikutuksen jänniteeseen, eli pyörä käyntiin ja -napa irti akusta. Tästä seurasi ilmiö johon en ollut ollenkaan varautunut. Moottori meinäsi sammua ja käynti muuttui hyvin vaivalloiseksi ja jännite piirissä tippui 6-8v. Onkohan tämä normaali käytösmalli?
En suosittele tekemään vaihtovirtalaturilla oleviin vehkeisiin tuomosia akun irrotus testejä moottorin käydessä,  saattaa latausjärjestelmästä nimittäin jotakin kärähtää.

Muuten en kyllä osaa vihjeitä antaa, koska kuulostaa niin erikoiselta.  Tsemppiä korjaukseen...
 
omassa suzukissa oli laturissa ongelmaa, ei ladannut tarpeeksi tehokkaasti ampeereja mutta voltteja piisasi. Ajoin pitkään näin, sitten avasin koneen ihmettelyä varten. Löysin laturin viankin, puolan metallisydämen päällä kerros muovia joka luonnollisesti toimii eristeenä magneetin ja puolan välillä. Siis jos sinullakin on kestomagneetilla varustettu, 'ulkopuolisella' staattorilla varustettu laturi niin katsoisin tämän kaltaisia idioottimaisia vikoja.
 
062802moto_prv.gif
Kaverin puolesta kirjoittelen mä.
Pyörä Honda VT 1100 Shadow -90 Viime kesänä hävisi lataus ei ku pyörä pajalle. Laturi oli tullut tiensä päähän. Korjaamo oli suositellut että laittaisi myös uuden säätimen ja jonkun pikku diodi palikan ettei tule korjattua seurausta ja varsinainen syy jää pyörään (Heh hienosti sanottu). Loppu kesä n.1000 km. ja tämä kevät n. 1000 km. meni hyvin kunnes lähdettiin Susikoski päräyksen. Honda oli veivannut laiskasti aamulla, mutta lähti käyntii (ehkä se oli vain jotain?) Vaan reissun jälkeen ei enää lähtenyt erinäisien vaiheiden jälkeen saatiin pyörä kaapeleilla käyntiin ja meille yleismittari akkuun kiinni ja käyntiin 11,6 V. laturin liitin irti ja sieltä tuli yli 30 V tyhjäkäynnillä eli luultavasti säädin mennyt. Arvo 230 eur. Liittimet ja sulakkeet näytti ehjiltä. Syy miksi hajosi heti?
confused_orig.gif
Olisiko pitänyt laittaa lämmönsiirtotahnaa säätimen ja rungon väliin? Jos johtosarjoissa olisi vikaa pitäisi kai palaa sulake?
Elämä on kallista!
Villejä arvauksia missä vika.??

PS. Akku on myös uusi tai siis viime kesänä ostettu.
 
TÖSÖS !
Siinä VT 1100 on jossakin kosketushäiriö joka pätkii ja säädin antaa nopeita ylijännitesykäyksiä jotka ajokierroksilla tulee niin nopeesti et lataa liikaa . Tarkasta jokaikinen johdin joka lataukseen liittyy ml akun johtimet . Säädin vaan luulee katkoksia akun heikoksi varaukseksi . 15,6v ei kiehuta ainakaa susukin akkua yhtään .
Susukin sähköjen kanssa tappelusta oppi että ,valot on oltava aina päällä . Se kolmas käämi ruokkii ajovaloja ja jos ne ei oo päällä laturin käämi on kovimmillla kuormituksella eli jäähtyy öljyyn ja on vaarassa palaa jos akku huonona ja ne kaks muuta käämii lataa sitä .
Pikku japsikätöset on letittäny laturin käämit tiukalle letille yhteen ko ne lähtee laturin sisältä ja siittä se sitten kärvähti minulla .
Sainpa joötain sähkövelholta tällaisen korjausohjeen ja hyvinhän se sitten kesti !!!!
Käämi irti koneesta . Älä pese vielä vaan yhdistä käämejä vuorotellen auton akkuun , kestää pitää kiinni pitkään . Sit kun löydät palaneen käämin alkaa jostain kohtaa nousta savua . Älä polta tajuttomasti lisää .
Avaa varovasti käämejä erilleen ja jos saat savunneen kohdan poistettua avaa vielä muutama sentti lisää .
Katkaise turha repimäsi käämi pois niin että johtimien kytkemiseen käämit riittävät sinne mihin alunperinkin .
Käämiä voi huoletta poistaa jopa puolmetrii , ei vaikuta jännitteisiin tippaakaan .Spray sähkökakalla useita kerroksia lakkaa päälle . Elä letitä uudestaa käämejä ettei sitä kuumaa paikkaa synny uudestaa vaa kutistesukkaa vielä päälle alusta sinne jodinliitoksiin asti .
Ennen jännitesäädintä laita sulakerasiat johtimiin ja aloita 10-15 A sulakkeilla että kestääkö . Aina 35 A sulakket voipi olla .
Mulla niissä kahessa jäi 15 ja yks tarttee 30A .
Hyvin kesti sit kolme kesää ja useasti käytin 35W lämmitintä selälle ja valot oli kirkkaat eikä ollut akkuongelmia !
 
biggrin.gif

Kiitos Ukkoselle ja yleensäkin tälle palstalle.

Itselläni on Honda CB 750 F-81 ja siinä lataus lakkasi toimimasta. Ensin tsekkasin laturin ja katsoin että toinen hiili on lyhyt ja toinen pitkä, joten vaihdoin uuden hiilen. Tarkistin ja totesin, ettei lataa vieläkään. Sitten korjauskirjan ääreen, ei selvinnyt minulle mistä vika voisi johtua. Sitten katsoin täältä ja näin tämän vianselvitysohjeen ja siinä liitteenä olevan englanninkielisen vian selvityskaavion. Kaavion mukaan kun selvitin mistä vika johtuu, niin homma osoitti kohtaan => viallinen staattori (käämi maissa eikä mitään vaihtojännitettä ei tullut ulos), vaihda ehjä tilalle.

Tältä palstalta löysin myös lisää tietoa mp-osia myyvistä purkamoista. Yhdestä (mp-maailma Halikossa) natsasi ja
tilasin Hondan laturin staattorin, vaihdoin sen eilen, mittasin ja akun jännite nousi moottorin käydessä 14 V:iin ja nyt on Honda taas ajossa.

Terveisin ja kiitokset!
 
Voihan perä sentään... Mulla on latausvikainen Suzuki GSX 1100 vm. 1980 ja aloitin juuri vianetsinnän annettujen ohjeiden mukaan. Kaikki menee hyvin siihen saakka kunnes tullaan jännitteensäätimelle. Palikan johodot ovat täysin eriväriset kuin noissa annetuissa ohjeissa tai korjausoppaassa ja niitä on kaikkiaan kuusi!?!

Laturilta tulee ihan normaalisti keltainen, sinivalkoinen ja vihervalkoinen piuha. Sitten ne muuttuvat liitinten jälkeen keltaisiksi ja menevät suoraan regulaattoriin... eikös siinä pitäisi jonkun mennä sinne valokatkaisimille??? Toisaalta taas jänniteensäätimestä lähtee noiden kolmen keltaisen piuhan lisäksi punavalkoinen, vihreä sekä musta johto eikä missään suzukissa pitäisi olla tuollaisia.

Omituisinta on että vihreä johto menee akun miinukseen, musta haaraliittimeen josta toinen johto lähtee jonnekkin mestoille, ja toinen jalkajarruvalon katkaisimille. Punavalkoinen menee jonnekin ohjaustangolle päin. Mitäs vittua - onko tuohon tehyt jokin viritelmä ja laitettu jonkun muun pyörän regulaattori vai onko jossain tarvikeregulaattoireissa ihan omanvärisensä piuhat? Tunnistaako joku tuon noista johtojen väreistä ja mitäs ihmettä tässä nyt osaisi tehdä että löytyisi syy tuohon pyöräni vajaaseen latausjänniteeseen (n. 12,2-13,9 vee). Laturilta tulee keltaisia piuhoja pitkin kaikista lähemmäs 90 volttia tasavirtaa kierroksilla joten eikös tuo vika sitten liene poissulkemismenetelmää hyväksikäyttäen jossain johdotuksissa/regulaattorissa???

Eih, minä en jaksa...
eek.gif
 
Tein vielä testin missä eliminoin akun vaikutuksen jänniteeseen, eli pyörä käyntiin ja -napa irti akusta. Tästä seurasi ilmiö johon en ollut ollenkaan varautunut. Moottori meinäsi sammua ja käynti muuttui hyvin vaivalloiseksi ja jännite piirissä tippui 6-8v. Onkohan tämä normaali käytösmalli?
En suosittele tekemään vaihtovirtalaturilla oleviin vehkeisiin tuomosia akun irrotus testejä moottorin käydessä,  saattaa latausjärjestelmästä nimittäin jotakin kärähtää.
Siis jos ymmärsin oikein, niin ihan yksinkertaisesti irroitit miinusnavalta akusta johtimen?
Ei pyörä silloin käy.
Muistan erään vaivalloisen paluun Saariselältä.Pyörä sylki ja pätki, vauhti tippui ja väliin nousi.
Onneksi takana-ajaja näki perävalon sytttymisen ja sammumisen ja vika oli helppo tunnistaa irronneeksi maajohdoksi.
Olipa tärissyt aikain saatossa liittimestä irti.Ei se mitään riko, muttei käykkään.
Tämä vain välihuomautuksena.Ja jos ymmärsin oikein
biggrin.gif
 
Tuhannesti kiitoksia!

Minulla oli latausongelma Suzuki VS1400 Intruderin kanssa ja hajoitti akun ylilataamalla siitä oikosiin yhden kennon - Tapahtui maantieajossa lyhkäiset ajovalat päällä.

Laturilta tulevien keltaisten piuhojen pikaliittimessä johdot olivatb käyneet niin kuumana että liitin oli sulanut ja pari johdoista oli ilmeisesti antanut käskyä keskenään.

Ilmeisesti johdot kävivät kuumina pitemmällä ajorupeamalla kun akku oli latautunut täyteen ja säädin yritti saada jäähdytettyä ylimääräisen sähköenergian lämmöksi.

Tosiaankin YRITTI JÄÄHDYTTÄMÄLLÄ...


SIIRSIN JÄNNITTEENSÄÄTIMEN TODELLA TYPERÄSTÄ PAIKASTA PAKOPUTKIEN YHDYSPUTKEN TAKAA KUUMENEMASTA huomattavasti paremmin jäähtyvään paikkaan. Sain väkerrettyä sille tilan vasemman sivukopan sisältä siten että koko krominen vasen sivukoppa toimii säätimen jäähdytyspinta-alana. Liittimen tilalle tinatut ja kutistesukkasuojatut + teipatut apikoliitokset ja homma toimii.

Nyt on tapana ajella pitkät päällä ja kaikki pelittää hyvin. Eikä säädinkään kuumene enää ylikuumaksi.

KIITOS Ukkonen ja muutkin keskusteluun osallistuneet!

Asiasta on sepostusta Intruder Club Finland Ry sivuilla - Inkkari.
 
En lukenut koko ketjua mutta heti pomppasi silmiini yksi sana
"virransäätäjä", oikea termi on "jännitteensäädin". Virta ja jännite ovat kaksi aivan eri asiaa.
 
Kiitokset Ukkoselle selkeistä ohjeista.

Oma tarina:
- maanantaina -98 XX alle
- tiistaina box / spjutsund -akselilta palattaessa loppuu virta. Ensin mittareista, sitten valoista, sitten sytkästä.
- akku testattiin korjaamolla, toimii. Kunnon laturi talliin ja lataamaan.
- Iltasella akku täynnä, laturin indikaattori näyttää smileytä
smile_org.gif

- akku kiinni, pyörä käyntiin, takakatteen alta savut ulos, pyörä seis.
- wingracki ja takakate irti, jännitteensäätimen kanteen palanut läpireikä. ei ihme että savu pääsi ulos.
- Stormista tarvike tilalle (99€) ja paikalleen. Eikun testaamaan

1. Savua ei tullut ulos (ei kai ole ihme, kun ei ole sitä reikää kannessa
mad.gif
)
2. Ukkosen ohjeiden mukaan mittaamaan:
- vastusmittaus ei onnistu, mittarini ei yllä riittävän alas (asia korjataan illalla kaverin mittarilla)
- kaikki mittaukset on Ukkosen ilmoittamien rajojen paremmalla puolella, paitsi LATAUS. Napajännite on tyhjäkäynnillä 14,1 V (ok) ja 5000 varvilla 13,9 V (ei ok).

Kuuma kysymys: missä vika?
Vaikuttaako asiaan se, että akku on tosiaan aivan täynnä? Pitääkö laturin silti ladata sitä yli 14,5 V jännitteellä?

Laturilta kuitenkin tulee joka piuhasta yli 60 V jännitteensäätimelle.

Nimimerkillä "hieman ymmällään"
---
Edittiä:
Kas niin, vastusmittauksetkin tehty, kaikki mittaukset sallituissa rajoissa.
Pitää varmaan ajella jonkin aikaa yleismittari tankkilaukussa ja seurailla latausjännitteen kehitystä.

Osaisiko joku sanoa, mistä johtuu latausjännitteen putoaminen kierrosten noustessa?
 
Kiitoksia UKKOSELLE loistavasta latausohjeesta, sen avulla selvisi jännitteensäätimen vika alle 10 minuutissa, sitten saikin alkaa purkamaan osaa irti ja takaa näki jo silmälläkin että paskana se rekkula oli koska oli lykännyt takakautta jotain sisälmyksiä ulos itsestään.

ELi kiitokset vielä kerran selkokielisistä ohjeista!!

Marko Tammilehto
Vaasa
 
- kaikki mittaukset on Ukkosen ilmoittamien rajojen paremmalla puolella, paitsi LATAUS. Napajännite on tyhjäkäynnillä 14,1 V (ok) ja 5000 varvilla 13,9 V (ei ok).
Veikkaanpa että toi 13,9 V on ihan OK kierroksilla. Ainakin se riittää pitämään akun ladattuna. Jos se pysyy niissä arvoissa vaikka sulla on valot y.m kuluttajat päällä?? Ja jos akku on ihan täynnä se lataa kyllä pikkasen vähemmän.
 
Back
Ylös