Moottoripyörän lataus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ukkonen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
^Hyvin sopii tuohon tilanteeseen. Oikosulkukohta oli mielestäni kuvan liittimessä, oliskohan siitä kuulunut extra ääni, crush, kun kytkin uroksen ja nartun eli luultavasti muovit oli hapertuneet ja liittäessä nuo päät ottivat yhteen. Akun puoleinen piuha hehkui ihan punaisena ja ehkä lopulta katkesi ellen repinyt katki, laturin puoleinen ei niin punainen enemmänkin suli. Ei ihan tarkkaan muista kun koko rytäkkä kesti alle 10 sek.
 
^Tuo kuvaus viittaa siihen, että laturiin menevien piuhojen kesken on laturin sisällä ollut oikosulku. Siis ei piuhojen eristeiden pettämistä.
 
Latasin siis tuon saman akun ja otti varausta ihan normallisti eli latautui.
 
Jos auto on sen ikäinen että siinä on can tms väylä niin kuulostaa että väylä jää hereille,
ja sitä myöten joku boxsi myös mikä sitten syö akun tyhjäksi,

Joo, niinhän tuon luulisi olevan, mutta se ei jää jokakerta hereille, taikka sitten herää jossain vaiheessa. Ainakaan nukahtamisen jälkeen, ei ole vuotovirtaa näkyvillä kuin milliamppeereja. Hälyä autossa ei ole, toisin kuin tuossa uudemmassa Volvossa, joka kyllä kestää seisottaa.
 
^Tuo kuvaus viittaa siihen, että laturiin menevien piuhojen kesken on laturin sisällä ollut oikosulku. Siis ei piuhojen eristeiden pettämistä.

Varmaankin tosiaan niin että se moottoripyörässä olevan "rengasliitin" johdon pikaliitin on mennyt oikosulkuun siinä kohtaa kun liitintä on kytketty laturiin. Joka siis oikosulkenut akun liittimen + ja - napojen kautta. Tässä olisi tosiaan auttanut se sulake siinä akun navan vieressä. Ilmeisesti ne laturin puoleiset johdot on kuumentunut johtumalla kuparia pitkin liittimen yli.
 
Kotona auto polttelee satunnaisesti pidemmän seisonnan jälkeen akun ihan tyhjäksi, jännitteitä jälellä alta voltin vuotoo ei ole saanut mitattua, epäilys että satunnaisesti joku rele jää päälle. Tällaista akkua CTek ei saa ladattua, pitää sitä 6 volttisena, Lidelin laturi taas herättää akun nätisti.

Mulla yks auto teki tota, siis tyhjens seisonnas akkua satunaisesti. Viaks paljastui akun maadotus auton koriin. Sen ku fixas kuntoon niin akun tyhjeneminen loppu täysin!
Maadotus oli kunnossa moottoriin/starttiin. Käyntiin lähti helposti aina, milloin omalla akulla/apuvirralla...
 
Kellään kokemuksia bilteman 19.90 maksavasta älyakkulaturista saisko sillä pysymään akun hengissä talven yli sisätiloissa irrotettuna?
 
Ei suostu avaamaan tuota linkkiä mut luulis ny et se laturi käy kaiken merkkisiin mp akkuihin😯
 
Re: Moottoripyörän lataus

Ei suostu avaamaan tuota linkkiä mut luulis ny et se laturi käy kaiken merkkisiin mp akkuihin[emoji54]
Merkillä ei väliä..
e2032d85902741b8e5637516d0207e86.jpg
 
Yleisesti: ei ole mitään syytä pitää käytöstä poissa olevan ajoneuvon virtapiiristä irroitettua akkua jatkuvassa ylläpitovarauksessa. Akku mahdollisimman viileään ja jännitteen tarkistus/lataus akulle sopivalla laturilla parin kuukauden välein.
 
Yleisesti: ei ole mitään syytä pitää käytöstä poissa olevan ajoneuvon virtapiiristä irroitettua akkua jatkuvassa ylläpitovarauksessa. Akku mahdollisimman viileään ja jännitteen tarkistus/lataus akulle sopivalla laturilla parin kuukauden välein.

Juuri näin. Tällä hetkellä ei ole motskaria, mutta lumilinko seisoo kesät. Keväällä huolto, akkukaapeli irti ja lataus. Syksyllä lataus, kaapelit kiinni ja menoksi.
 
Enpä jaksa katteita irrotella yhden akun takia. Laturi kiinni ja sillä hyvä.

En minäkään, siksi laitoinkin Ctek-laturin mukana tulevan lisäjohdon akun napoihin kiinni, liitin katteiden ulkopuolelle ja siitä talviseisonnassa lataus n.kerran kuukaudessa...
 
Okei elikkä tuolla bilteman 19.95€ maksavalla laturilla kerran kuukaudessa lataa täyteen eikä pidä koko aikaa latingissa.
 
Okei elikkä tuolla bilteman 19.95€ maksavalla laturilla kerran kuukaudessa lataa täyteen eikä pidä koko aikaa latingissa.

Ehkäpä näin. Samanlaista olen itse soveltanut. En näe mitään hyötyä tai järkeä pitää jatkuvassa latingissa. Meillä useampi pyörä, niin kierrättää laturia pyörästä toiseen muutaman kerran talvessa. Akun napoja tai akkuja en ole koskaan irrotellut.
 
Back
Ylös