Aika keskellä katsomoa, upee paikka.
Joo, tästä näkee hyvin suurimman osan radasta. Nään jo mielessäni miten joskus kippaan tuohon montun pohjan tiukkaan vasuriin

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aika keskellä katsomoa, upee paikka.

Koska maksumuuri:
Historiallinen hetki oli Kymi Ringin ratajohtaja Timo Pohjolalle odotetusti tunteikas.
Pohjola liikuttui kansainvälisen median edessä maanantaina, kun Kymi Ringillä ajettiin ensimmäistä kertaa MotoGP-luokan testit.
Moottoriratahankkeen suunnittelu alkoi alkuvuodesta 2007.
Nyt runsaat 12 vuotta myöhemmin koko moottoriurheileva maailma suuntasi katseensa Iitin Tillolaan.
Ääni väristen Pohjola kutsui Kymi Ring oy:n hallituksen puheenjohtajan Kari Olavi Sohlbergin mediatilan takaosasta mukaan yhteiskuvaan.
Pohjola lähetti terveisiä kaikille ratahankkeen epäilijöille.
Hän siteerasi F1-kuljettaja Kimi Räikkösen kuuluisaa Abu Dhabin osakilpailun repliikkiä: Leave me alone, I know what I’m doing.
Vaikka Kymi Ringin testiajoissa lähes kaikki on tilapäistä, itse alueelle pääseminen oli erittäin vaikuttava kokemus.
Dorna Sportsin urheilutoimenjohtaja Carlos Ezpeleta ja moottoripyöräilyn kansainvälisen kattojärjestön FIM:n puheenjohtaja Jorge Viegas kehuivat kilpaa suomalaisen moottoriurheilun perinteitä.
Samalla kaksikko väisti sujuvasti kaikki radan MM-sarjakelpoisuuteen liittyneet talouskysymykset.
Ezpeletan mukaan muutamien viikkojen kuluttua tiedetään, saako Suomi paikan MM-sarjan kalenterista.
Lisenssimaksu on tiettävästi seitsemän miljoonaa euroa, mutta Kouvolan Sanomien tietojen mukaan Dorna olisi toivottamassa Kymi Ringin tervetulleeksi sarjaan kolmella miljoonalla.
Sekin on sen verran iso summa, että pelkillä perinteillä raha ei ilmesty.
Jo tähän mennessä valtavia ponnistuksia vaatinutta työtä on jatkettava ja vielä moninkertaistettava, jotta Pohjolan ja kumppanien suuri unelma toteutuisi.
Kirjoittaja on Kouvolan Sanomien urheilutoimittaja.
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/urheilu/e3a4d5da-4de6-4b60-8b96-0f02a14a5452
Onko Dornalla tosta vaan varaa antaa alennusta, vai pitäsikö oikeasti lukea myös pienellä printattu osio...
^Sun mukaanhan myös radan valmistuminen ajokuntoon piti olla liki mahdotonta.
Pääasiallisena toimintana pelkkä yksi Moto GP kisa vuodessa ei pysty rataa hengissä pitämään..
. Org ratapäivätOnhan heillä ollut keskustelua muistakin sarjoista esim. WTCC, DTM ja WEC.
edit. Niin joo ja mahdollisen WRC:n erikoiskokeena käyttämistä.
Jos ei mahdotonta niin varsin epätodennäköistä. Aiemmin olen kirjoittanut että jos satun olemaan väärässsä en ole pahoillani. Mutta kun kaikki kuitenkin pyörii rahan - tai sen puutteen - ympärillä ei radan saattaminen testiajokuntoon ole kuin ensimmäinen askel. Seuraavat askeleet eivät tule olemaan helppoja koska tästä eteenpäin, toiminnan pyörittäminen kannattavasti, tarvitaan useita sellaisia tapahtumia - Moto GP:n lisäksi - jotka tuovat alueelle niitä maksavia asiakkaita. Pääasiallisena toimintana pelkkä yksi Moto GP kisa vuodessa ei pysty rataa hengissä pitämään.
Mitä tuo toiminta sitten voisi olla, sitä en osaa sanoa. Jotain kuitenkin kertoo se että keskimääräisellä 75 euron lippuhinnalla pitäisi radalla käydä, eri tapahtumissa, vuoden aikana 200 000 maksavaa asiakasta. Tällöin liikevaihto olisi 15 miljoonaa jolla mahdollisesti hiukan voitollinen tulos olisi saavutettavissa.
Ja tuosta viidestätoista miljoonasta menisi Dornalle suoraan 7 miljoonaa ja lisäksi vielä muut - eri kilpailuorganisaatioiden - mahdolliset kynnysrahat. Ja vielä, tämä on pelkkää spekulointia, jos rakentamiseen sijoitetuille varoille, 25 milj, lasketaan maltillinen 5% sijoitustuotto 20 vuoden takaisinmaksuajalla tarkoittaa se, ensimmäisille vuosille, noin 4 miljoonan korkomenoja vuodessa. Eipä käy kateeksi.
Hyvä spekulointi nimimerkiltä "Patukka". Kiihkoton ja asiallinen mietintä, toisin kuin monelta muulta kirjoittajalta. Pisti silmään kirjoittajan "rantaile" tyyli kirjoituksessaan. Hän on näköjään rahastonhoitaja Orgissa , ja luulisi hänen, jos kenen ottavan raha-asiat vakavammin. No, keskustelupalstahan tämä on, joten se siitä.Seurataan tilannetta. Odotan milloin asunnot rata-alueelle alkavat nousta. Siitäkin oli puhetta talvella. Jatkakaa.
No jos ei muuten onnistu, ni varainkeruu pystyyn lain luvalla ja kerätään kolehdilla se saatanan 7 miljoonaa tuohon.
Hyvä spekulointi nimimerkiltä ”Vanhap”. Kiihkotonta analyysiä orgin rahastonhoitajan kompetenssista.
On syytä käydä asiat täikammalla lävitse viimeistään seuraavassa kevätkokouksessa.
Kymillä voi ajaa aika montaa (auto-, moottoripyörä-, mitä näitä on) luokkaa ja varmasti uusia soppareita kisoista nähdään lähitulevaisuudessa. Jos joku kuvittelee, että Kymi nojaa puhtaasti MotoGP:iin, niin ei sentään.
Ennemmin joutuu miettimään, että mitä ratamoottoriurheilutapahtumia tuolla ei voi ajaa.
Kymillä voi ajaa aika montaa (auto-, moottoripyörä-, mitä näitä on) luokkaa ja varmasti uusia soppareita kisoista nähdään lähitulevaisuudessa. Jos joku kuvittelee, että Kymi nojaa puhtaasti MotoGP:iin, niin ei sentään.
Ennemmin joutuu miettimään, että mitä ratamoottoriurheilutapahtumia tuolla ei voi ajaa.
nyt jengi puhu et auto paikat ja vessat riitti eilen väelle ehkä pienellä odotuksella ku jotain 2-4,5t katsojaa oli , mites sit ku aamu kuudesta jo 80t on paikalla GP:ssä

