Moottorirata Iittiin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja madagi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ratamoottoripyörien Suomen MM-osakilpailun ajankohta on varmistumassa. Lajin kuninkuusluokan MM-sarjan urheiluoikeuksia hallitsevan Dornan urheilutoimenjohtaja Carlos Ezpeleta kertoi asiasta Iitin Kymi Ringillä meneillään olevissa testiajoissa.

– Uskon, että ensi kesän kilpailupäivät varmistuvat parin viikon sisällä.

Ezpeleta kertoi ensi kesän kilpailukalenterin suunnittelusta vain runsaat pari tuntia sen jälkeen kun päivän ensimmäiset testiajot olivat alkaneet. Testitapahtuman käynnistyttyä kuljettavat joutuivat sateen takia odottelemaan vajaan tunnin ennen kuin pääsivät radalle ajamaan.

MotoGP -sarjan testitapahtuma Iitin Kymi Ringillä on vakuuttanut Ezpeletan. Hänen mukaansa rata soveltuu MM-osakilpailulle. Ezpeleta sanoo, että Iitin rata on vaikea, mutta järjestäjille tärkeintä on radan turvallisuus.

– Olemme varmoja siitä, että Kymi Ring on turvallinen rata.

https://yle.fi/uutiset/3-10928682
 
Koska maksumuuri:

Historiallinen hetki oli Kymi Ringin ratajohtaja Timo Pohjolalle odotetusti tunteikas.

Pohjola liikuttui kansainvälisen median edessä maanantaina, kun Kymi Ringillä ajettiin ensimmäistä kertaa MotoGP-luokan testit.

Moottoriratahankkeen suunnittelu alkoi alkuvuodesta 2007.

Nyt runsaat 12 vuotta myöhemmin koko moottoriurheileva maailma suuntasi katseensa Iitin Tillolaan.

Ääni väristen Pohjola kutsui Kymi Ring oy:n hallituksen puheenjohtajan Kari Olavi Sohlbergin mediatilan takaosasta mukaan yhteiskuvaan.

Pohjola lähetti terveisiä kaikille ratahankkeen epäilijöille.

Hän siteerasi F1-kuljettaja Kimi Räikkösen kuuluisaa Abu Dhabin osakilpailun repliikkiä: Leave me alone, I know what I’m doing.

Vaikka Kymi Ringin testiajoissa lähes kaikki on tilapäistä, itse alueelle pääseminen oli erittäin vaikuttava kokemus.

Dorna Sportsin urheilutoimenjohtaja Carlos Ezpeleta ja moottoripyöräilyn kansainvälisen kattojärjestön FIM:n puheenjohtaja Jorge Viegas kehuivat kilpaa suomalaisen moottoriurheilun perinteitä.

Samalla kaksikko väisti sujuvasti kaikki radan MM-sarjakelpoisuuteen liittyneet talouskysymykset.

Ezpeletan mukaan muutamien viikkojen kuluttua tiedetään, saako Suomi paikan MM-sarjan kalenterista.

Lisenssimaksu on tiettävästi seitsemän miljoonaa euroa, mutta Kouvolan Sanomien tietojen mukaan Dorna olisi toivottamassa Kymi Ringin tervetulleeksi sarjaan kolmella miljoonalla.


Sekin on sen verran iso summa, että pelkillä perinteillä raha ei ilmesty.

Jo tähän mennessä valtavia ponnistuksia vaatinutta työtä on jatkettava ja vielä moninkertaistettava, jotta Pohjolan ja kumppanien suuri unelma toteutuisi.

Kirjoittaja on Kouvolan Sanomien urheilutoimittaja.

https://kouvolansanomat.fi/uutiset/urheilu/e3a4d5da-4de6-4b60-8b96-0f02a14a5452

Onko Dornalla tosta vaan varaa antaa alennusta, vai pitäsikö oikeasti lukea myös pienellä printattu osio...
 
No jos ei muuten onnistu, ni varainkeruu pystyyn lain luvalla ja kerätään kolehdilla se saatanan 7 miljoonaa tuohon.
 
Koska maksumuuri:

Historiallinen hetki oli Kymi Ringin ratajohtaja Timo Pohjolalle odotetusti tunteikas.

Pohjola liikuttui kansainvälisen median edessä maanantaina, kun Kymi Ringillä ajettiin ensimmäistä kertaa MotoGP-luokan testit.

Moottoriratahankkeen suunnittelu alkoi alkuvuodesta 2007.

Nyt runsaat 12 vuotta myöhemmin koko moottoriurheileva maailma suuntasi katseensa Iitin Tillolaan.

Ääni väristen Pohjola kutsui Kymi Ring oy:n hallituksen puheenjohtajan Kari Olavi Sohlbergin mediatilan takaosasta mukaan yhteiskuvaan.

Pohjola lähetti terveisiä kaikille ratahankkeen epäilijöille.

Hän siteerasi F1-kuljettaja Kimi Räikkösen kuuluisaa Abu Dhabin osakilpailun repliikkiä: Leave me alone, I know what I’m doing.

Vaikka Kymi Ringin testiajoissa lähes kaikki on tilapäistä, itse alueelle pääseminen oli erittäin vaikuttava kokemus.

Dorna Sportsin urheilutoimenjohtaja Carlos Ezpeleta ja moottoripyöräilyn kansainvälisen kattojärjestön FIM:n puheenjohtaja Jorge Viegas kehuivat kilpaa suomalaisen moottoriurheilun perinteitä.

Samalla kaksikko väisti sujuvasti kaikki radan MM-sarjakelpoisuuteen liittyneet talouskysymykset.

Ezpeletan mukaan muutamien viikkojen kuluttua tiedetään, saako Suomi paikan MM-sarjan kalenterista.

Lisenssimaksu on tiettävästi seitsemän miljoonaa euroa, mutta Kouvolan Sanomien tietojen mukaan Dorna olisi toivottamassa Kymi Ringin tervetulleeksi sarjaan kolmella miljoonalla.


Sekin on sen verran iso summa, että pelkillä perinteillä raha ei ilmesty.

Jo tähän mennessä valtavia ponnistuksia vaatinutta työtä on jatkettava ja vielä moninkertaistettava, jotta Pohjolan ja kumppanien suuri unelma toteutuisi.

Kirjoittaja on Kouvolan Sanomien urheilutoimittaja.

https://kouvolansanomat.fi/uutiset/urheilu/e3a4d5da-4de6-4b60-8b96-0f02a14a5452

Onko Dornalla tosta vaan varaa antaa alennusta, vai pitäsikö oikeasti lukea myös pienellä printattu osio...

Niinpä, tässä piilee se hankkeen suurin sudenkuoppa. Dorna haluaa rahansa ennen kisoja ja Herran haltuun jää minkälaisen tuloksen kisat käyttökulujen ja lisenssimaksun lisäksi tuottavat ratayhtiölle. Tilinpäätös voi olla hyvinkin miinusmerkkinen, tai sitten ei. Tätä ei oikeastaan kukaan pysty ennustamaan, hurskaita toiveita voi toki esittää.

Myöskään se seikka että ensimmäisistä kisoista rahaa pitäisi tulla sisään, edes jonkin verran, toiminnan jatkamiseen seuraavina vuosina ei ole vähäpätöinen. Nollatulos ei riitä alkuunkaan, myös tämä on ikävä tosiasia. Näiden seikkojen valossa en lainkaan ihmettele etteivät Dornan edustaja ja ratayhtiön puuhamiehet talousasioista puhuneet.

Toki ainahan on myös se mahdollisuus että jokin taho, kunta, valtio tai vaikkapa joukkorahoitus, pumppaa rahaa, vastikkeetta, ratayhtiöön sen verran että velvoitteet tulevat hoidetuiksi. Kuuluuko tämä markkinaehtoiseen yritystoimintaan onkin sitten toinen juttu.

Tämä hypetys testiajojen ympärillä on, totta kai, promootiota ja näytelmää rahoituksen löytämiseksi itse kisoille. Eikä siinä mitään, näin pitääkin toimia. Nähtäväksi sitten jää mitä jatkossa tapahtuu. Sen päättävät - jos kisat järjestetään, kilpailukalenteriahan ei vielä ole julkistettu - varsinaisiin kisoihin saapuvat, maksavat, asiakkaat.
 
Viimeksi muokattu:
^Sun mukaanhan myös radan valmistuminen ajokuntoon piti olla liki mahdotonta.

Jos ei mahdotonta niin varsin epätodennäköistä. Aiemmin olen kirjoittanut että jos satun olemaan väärässsä en ole pahoillani. Mutta kun kaikki kuitenkin pyörii rahan - tai sen puutteen - ympärillä ei radan saattaminen testiajokuntoon ole kuin ensimmäinen askel. Seuraavat askeleet eivät tule olemaan helppoja koska tästä eteenpäin, toiminnan pyörittäminen kannattavasti, tarvitaan useita sellaisia tapahtumia - Moto GP:n lisäksi - jotka tuovat alueelle niitä maksavia asiakkaita. Pääasiallisena toimintana pelkkä yksi Moto GP kisa vuodessa ei pysty rataa hengissä pitämään.

Mitä tuo toiminta sitten voisi olla, sitä en osaa sanoa. Jotain kuitenkin kertoo se että keskimääräisellä 75 euron lippuhinnalla pitäisi radalla käydä, eri tapahtumissa, vuoden aikana 200 000 maksavaa asiakasta. Tällöin liikevaihto olisi 15 miljoonaa jolla mahdollisesti hiukan voitollinen tulos olisi saavutettavissa.

Ja tuosta viidestätoista miljoonasta menisi Dornalle suoraan 7 miljoonaa ja lisäksi vielä muut - eri kilpailuorganisaatioiden - mahdolliset kynnysrahat. Ja vielä, tämä on pelkkää spekulointia, jos rakentamiseen sijoitetuille varoille, 25 milj, lasketaan maltillinen 5% sijoitustuotto 20 vuoden takaisinmaksuajalla tarkoittaa se, ensimmäisille vuosille, noin 4 miljoonan korkomenoja vuodessa. Eipä käy kateeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ei mahdotonta niin varsin epätodennäköistä. Aiemmin olen kirjoittanut että jos satun olemaan väärässsä en ole pahoillani. Mutta kun kaikki kuitenkin pyörii rahan - tai sen puutteen - ympärillä ei radan saattaminen testiajokuntoon ole kuin ensimmäinen askel. Seuraavat askeleet eivät tule olemaan helppoja koska tästä eteenpäin, toiminnan pyörittäminen kannattavasti, tarvitaan useita sellaisia tapahtumia - Moto GP:n lisäksi - jotka tuovat alueelle niitä maksavia asiakkaita. Pääasiallisena toimintana pelkkä yksi Moto GP kisa vuodessa ei pysty rataa hengissä pitämään.

Mitä tuo toiminta sitten voisi olla, sitä en osaa sanoa. Jotain kuitenkin kertoo se että keskimääräisellä 75 euron lippuhinnalla pitäisi radalla käydä, eri tapahtumissa, vuoden aikana 200 000 maksavaa asiakasta. Tällöin liikevaihto olisi 15 miljoonaa jolla mahdollisesti hiukan voitollinen tulos olisi saavutettavissa.

Ja tuosta viidestätoista miljoonasta menisi Dornalle suoraan 7 miljoonaa ja lisäksi vielä muut - eri kilpailuorganisaatioiden - mahdolliset kynnysrahat. Ja vielä, tämä on pelkkää spekulointia, jos rakentamiseen sijoitetuille varoille, 25 milj, lasketaan maltillinen 5% sijoitustuotto 20 vuoden takaisinmaksuajalla tarkoittaa se, ensimmäisille vuosille, noin 4 miljoonan korkomenoja vuodessa. Eipä käy kateeksi.

Kyllä se taitaa olla tässä vaiheessa varminta purkaa rata ja myydä vaikka Venäjään, joka on saanut kaikki tapahtumansa ilmaiseksi. Ratakin niin pitkä ettei kaikkia mainoskylttejä nää seisomakatsomosta pitkän miehen takaa.
 
Rata on syönyt rahaa ja toiminnan pyörittäminen kisalisensseineen vie myös. Toivotaan että tapahtumia riittää ja pätäkkää myös tulee, jotta päästään testiajoja pidemmälle. Ettei tarvitse parin vuoden päästä lukea, että raskaasti tappiollinen ja velkainen ratayhtiö on haettu konkurssiin.
 
Hyvä spekulointi nimimerkiltä "Patukka". Kiihkoton ja asiallinen mietintä, toisin kuin monelta muulta kirjoittajalta. Pisti silmään kirjoittajan "rantaile" tyyli kirjoituksessaan. Hän on näköjään rahastonhoitaja Orgissa , ja luulisi hänen, jos kenen ottavan raha-asiat vakavammin. No, keskustelupalstahan tämä on, joten se siitä.Seurataan tilannetta. Odotan milloin asunnot rata-alueelle alkavat nousta. Siitäkin oli puhetta talvella. Jatkakaa.
 
Hyvä spekulointi nimimerkiltä "Patukka". Kiihkoton ja asiallinen mietintä, toisin kuin monelta muulta kirjoittajalta. Pisti silmään kirjoittajan "rantaile" tyyli kirjoituksessaan. Hän on näköjään rahastonhoitaja Orgissa , ja luulisi hänen, jos kenen ottavan raha-asiat vakavammin. No, keskustelupalstahan tämä on, joten se siitä.Seurataan tilannetta. Odotan milloin asunnot rata-alueelle alkavat nousta. Siitäkin oli puhetta talvella. Jatkakaa.

Hyvä spekulointi nimimerkiltä ”Vanhap”. Kiihkotonta analyysiä orgin rahastonhoitajan kompetenssista.

On syytä käydä asiat täikammalla lävitse viimeistään seuraavassa kevätkokouksessa.
 
Hyvä spekulointi nimimerkiltä ”Vanhap”. Kiihkotonta analyysiä orgin rahastonhoitajan kompetenssista.

On syytä käydä asiat täikammalla lävitse viimeistään seuraavassa kevätkokouksessa.

Hyvä moottoripyöräilijäveljeni JMH. Enhän minä rahastonhoitajan kompetenssia(osaaminen,tietämys) asettanut kyseenalaiseksi vaan sen millä lailla hän otti kantaa tähän viestiketjuun ja sen sisältöön. Huomasit varmaan että loivensin tekstiäni jatkolla ( No, keskustelupalstahan tämä on, joten se siitä.) Jaksamista, ajokausi vielä jatkuu.
 
Kymillä voi ajaa aika montaa (auto-, moottoripyörä-, mitä näitä on) luokkaa ja varmasti uusia soppareita kisoista nähdään lähitulevaisuudessa. Jos joku kuvittelee, että Kymi nojaa puhtaasti MotoGP:iin, niin ei sentään.

Ennemmin joutuu miettimään, että mitä ratamoottoriurheilutapahtumia tuolla ei voi ajaa.
 
Kymillä voi ajaa aika montaa (auto-, moottoripyörä-, mitä näitä on) luokkaa ja varmasti uusia soppareita kisoista nähdään lähitulevaisuudessa. Jos joku kuvittelee, että Kymi nojaa puhtaasti MotoGP:iin, niin ei sentään.

Ennemmin joutuu miettimään, että mitä ratamoottoriurheilutapahtumia tuolla ei voi ajaa.

Jääspeedway ??
 
Jääspeedway ??
Kyllä. Muuta?
adcf5da95c445ba92b5932e810491461.jpg

15d522c88fc261da1cff1e422354bea8.jpg
 
Kymillä voi ajaa aika montaa (auto-, moottoripyörä-, mitä näitä on) luokkaa ja varmasti uusia soppareita kisoista nähdään lähitulevaisuudessa. Jos joku kuvittelee, että Kymi nojaa puhtaasti MotoGP:iin, niin ei sentään.

Ennemmin joutuu miettimään, että mitä ratamoottoriurheilutapahtumia tuolla ei voi ajaa.

mut ihan hemmetisti tarvii rahaa viel ennenku edes koko paska on edes valmis johonkin motogp skabaan :kääk: nyt jengi puhu et auto paikat ja vessat riitti eilen väelle ehkä pienellä odotuksella ku jotain 2-4,5t katsojaa oli , mites sit ku aamu kuudesta jo 80t on paikalla GP:ssä :grin:

järkkärit+muut jotka hommii tekee niin ei kyllä ilmatteeksi tule tekemään 3-4 pv jollain ruokapalkalla :boring

rata yleisesti auki 24h niin kyl voin mennä yölläkin jotain mopoo lennättää sopivaan hintaan vaik huomenna naapurista :cruising::orgmp:
 
Back
Ylös