Mopo talvikuntoon

Omat kokemukset (kantapään kautta) yhden talvehtimisen osalta on seuraavat:
Akku kannattaa ottaa irti ja ehkä ladatakkin välillä. Ja siinä ne tärkeimmät tulikin. Ajelin syksyllä kaasaritkin tyhjiksi, en tiedä hyödyttikö mitään, keväällä oli pari litraa tankissa bensaa, hana auki ja pyörä käyntiin, hyvin toimi vanhoillakin aineilla.
 
Tiedän kyllä että vielä on kautta reilusti jäljellä, mutta on se vaan alettava valmistautumaan syksyyn/talveen.
Eli, mistä löytäisin sellaisen talvisäilytyspaikan (Hki/Vantaa/Espoo), missä sais teetettyä täyden huollon talviunen aikana?
Pian näitäkin vissiin kannattaa alkaa jo varailemaankin, ettei käy vaan ohrasesti.
 
Minä kyllä aion käyttää Kultaani koko vuoden....mutta mopon laitan talviteloille sitten kun aika on
tounge.gif


Tai itseasiassa Kulta meillä noista asioista huolehtii...
inlove.gif
 
Omat toimenpiteet n 16 talvea, bensan seassa sillointällöin loraus 2-t öljyä, viime vuosina olen käyttänyt kaasarit tyhjiksi aiemmin, kun oli vaan kaksi kaasaria, tyhjensin ne tyhjennys ruuvista. C Tek laturin "kaapelit" ruuvattuna akkuun aina ja sitte silloin tällöin, kun ei laturia tartte muualle, eli aika usein saa olla latauksessa.  Muutenkin tapaan latailla ajokaudenkin aikana silloin tällöin.Tankki  täynnä. Öljyt moottorissa tuoreet, 1000 - 2000 km, keväällä vaan baanalle.
http://www.ctek.com/se/home.asp
 
Mikä sitten on ns. halpaöljy? Kattelin noita castrolin öljyjä eikä ne nyt niin pahan hintasia ole... No onhan se 20-30e säästöä, mutta ehkä laittaisin talveksi kuitenkin muuta kun piiltemaöljyä, vaikkkin pyörä seisoo lämpimässä...
No eihän ne Biltema/vast öljyn ominaisuudet ole mitenkään huonompia sitä seisotusta ajatellen. Tuskin sä kuitenkaan poltat kumia siellä tallissa flekti huutaen. Delvacia tai Biltemaa - halpista talveksi. Kunhan on puhdasta tuoretta tavaraa.
 
Kannattaa tehdä, ei kannata, kannattaa tehdä. Jaa-a ota tosta nyt selvää... Ensimmäistä kertaa joutuu tässä miettimään, että mitä pitäisi tehdä.
crazy.gif
Taidanpa pestä, vahata, vaihtaa öljyt, sitten se litku bensan joukkoon, akun irroitus ja ketjujen rasvaus ihan vain huvin ja opettelun vuoksi.
 
Osaisikos joku kertoa millä nimellä tätä bensan stabilointiainetta myydään huoltiksilla? Onko se samaa ainetta kuin jäätymisenesto?
nixweiss.gif


Kävin tänään Larun Osaset-kaupassa ja sieltä olisi löytynyt ihan stabilointiaineen nimellä, mutta putelit oli loppu. Huoltiksilta en löytänyt kuin jotakin jäätymisenestoa parista paikasta, mutta se ei vaikuttanut ihan samalta aineelta.
Viime vuonna näihin aikoihin kävin kaikki paikkakunnan huoltikset läpi kyselemässä mp:n bensatankkiin lisättävää stabilointiainetta. Olipa mystistä ainetta, kun kukaan ei ollut koskaan kuullutkaan! Jos jollakulla sattuu huoltsikalta ostettuja purkkeja olemaan edessään, voitteko pistää etiketin nimiä tiedoksi. Lupasin nimittäin ensi kerralla kertoa heillekin, mitä olin etsimässä
biggrin.gif
. Ps. Enkä ole edes blondi.
 
voitteko pistää etiketin nimiä tiedoksi. Lupasin nimittäin ensi kerralla kertoa heillekin, mitä olin etsimässä
biggrin.gif
. Ps. Enkä ole edes blondi.
Käy Storm'issa ni ne lyö heti pullon pöytään. On ne sen Allrightissakin osannu.

Se, mitä se purkki sisältää, ei todellakaan kaikista tököteistä selviä.
 
Nyt talveks teen nää perusjutut, eli vaihdoin just öljyt ja tulpan(tulppa koska huoltokilsat täynnä). Puhdistan pyörän ja vähän crc:tä vaijereihin yms. Tankki täyteen. Ketjut ja rissat pitäs viel puhdistaa ja rasvata. Talveksi semmoseen varastoon tungen pyörän ja yritän jotenkin kevetää iskareiden kuormaa. Akku irti ja samaan varastoon säilöön. N.1kk välein pyörä käyntiin ja käytän ihan lämpimäksi asti, vähän usemmin käyn kylmätyypittämässä pyörää ja pyörittelen renkaita yms.

ohjekirja sanoo säilytyksestä seuraavaa:
-vaihda moottoriöljy
-varmista, että jäähdytysjärjestelmä on täytetty 50/50% pakkasenkesto aineella
-tyhjennä polttoainesäiliö ja ruiskuta säiliöön ruosteenestävää öljyä.
-jos säilytys on kuukautta pidempi, tyhjennä ehdottomasti kaasuttimet, jotta toimivuus on varmaa säilytyksen jälkeen
-jottei sylinterit ruostu, laita tulpanreiästä hieman öljyä ja pyöräytä konetta hieman.
-poista akku ja lataa pienellä ampeerimäärällä kerran kuussa
-pese, kuivaa ja vahaa moottoripyörä
-öljyä ketjut
-täytä renkaat ilmoitettuihin ilmanpaineisiin, aseta pyörä niin, että molemmat renkaat ovat ilmassa
-peitä moottoripyörä hengittävällä kankaalla, säilytä lämmittämättömässä tilalla mahdollisimman vähäisellä lämpötilavaihtelulla.

mites, ku puhdistukseen mul on castrolin chain cleaneria, ni miten tommosella hoidetaan se puhdistus? sumutetaan vaan ja pyyhitään jollain kankaalla pois hetken päästä kaikki moskat?
 
Ostin heinolta arctic catin bensiinin lisä ainetta mut en oikein ota pullosta selvää et paljonko sitä tankkiin pitää laittaa?Voiko olla mahdollista et vain muutamia millejä litraa kohti?Eli onko jollain kokemusta?
nixweiss.gif
 
Ostin heinolta arctic catin bensiinin lisä ainetta mut en oikein ota pullosta selvää et paljonko sitä tankkiin pitää laittaa?Voiko olla mahdollista et vain muutamia millejä litraa kohti?Eli onko jollain kokemusta?
nixweiss.gif
Se ei kyllä ole mikään älytön määrä mitä sinne tankkiin laitetaan.Viime talvena laitoin jotakin lisäainetta tankkiin ja ostin sen oikein mp- liikkeestä.Siinä oli sellainen S-kirjaimen mallinen pää,kuten viemärin vesilukossa ja se määrä oli ihan muutamia millilitroja.En tosin muista monelleko litralle yks tööttäys oli,mutta yks pullo n:200 ml on varmaan jollekin 20 litralle hyvä? Ei se mopo siitä ainakaan rikki mene.
 
sanoi:
mites, ku puhdistukseen mul on castrolin chain cleaneria, ni miten tommosella hoidetaan se puhdistus? sumutetaan vaan ja pyyhitään jollain kankaalla pois hetken päästä kaikki moskat?
 
edit. Siis mistä sitä vettä minnekään tiivistyisi jos säilytystila on lämmin? Ei kai mistään ...  
nixweiss.gif
Lämmin tila ei tarkoita kosteudettomuutta. Juuri sen takiahan autojakaan ei suositella säilytettävän lämpimässä tallissa, että se helposti vain edistää ruostumista jos ilmanvaihto ei ole kunnollinen (kuten tilanne on lähes jokaisessa tavallisessa tiiviissä autotallissa, ok-talojen tallit ym.), eli kylmäsäilytys on monesti tämän vuoksi parempi.
Toi ongelma koskee vain siinä tapauksessa, että roudaat mopoas talvella ulos jäähtymään ja sitten takaisin, jolloin se vähäkin kosteus tiivistyy kylmille pinnoille. Tasaisessa lämmössä ei tule ongelmia. Silmälaseja kun käyttää, niin tuon huomaa aina ulkoa lämpöiseen siirtyessä.

Kauheeta hysteriaa aiheuttaa yks hiton talvisäilytys. Miten noilla vehkeillä uskaltaa ajaa, kun kesällä on vettä, kuraa, pölyä, itikoita yms paskaa? Eihän noi laitteet voi sellaista kestää?
baaa.gif
 
Nyt on sitte R6 lämpimässä varastossa makaamassa. Sanokaapa et riittääkö jos sitä käy käyttelemässä 3-4 viikon välein? Vai pitäskö useemmin?
 
Ajattelin ens viikolla käyä ottaa irti kun pitää vielä pestä se uuestaan kun meni aika paskaseks. Tänään oli näillä korkeuksilla varmaan viiminen mahollisuus ajaa hallille ettei tarvinnu rueta kärry hommiin.
062802moto_prv.gif


Mites muuten kun yammussahan ei ole tuota keskiseisontatukea niin onko vaaraa että renkaat ei olis sit keväällä enää pyöreät? Vaan pitääkö semmonen huoltopukki käyä ostaan?
nixweiss.gif

Pahvit iskin kuiteski renkaitten alle.
 
tänään otin akun irti. tarkastin et onko vesi ylärajassa, no eihän se ollu. täytin ylärajaan asti ja laitoin latinkiin. ja kun se patteri on ladattu, niin siitä vaan hyllyyn oottamaan kevään latausta ennenku asennan paikalleen valmiiseen pyörään.

öljyjä en vaihda vaikka syksy onkin, kone menee palasiksi joka tapauksessa alakertaa myöten ja öljytankki saa uuden värin päällensä tulevana talvena. vahaa en levitä, koska pyörän muutkin maalatut osat saa uuden sävyn. huoltopukkia en käytä, puran keulan ja perän rungosta irti ja runko moottorin kera huoltopöydälle purettavaksi.. bensat tyhjennän johonkin säiliöön pesubensaksi jolla saa moottorin likaisimmat paikat hyvin putsattua, ja senkin takia koska etumainen sylinteri täytyy purkaa tiivisteremontin ja kansiremontin takia, niin kaasari tarvii purkaa pois edestä. kokee pienen preppauksen sekin. hyllytila tahtoo loppua kesken ennenku kaikki puretut osat on lajiteltu järjestykseen niin että ne sit kasausta varten löytyy. onhan siinä hommaa, mutta keväällä on sit kiva ajaa "uudella" pyörällä ja arvailla että jäikö jokin kohta kattomatta.
tounge.gif
 
Ensimmäistä kertaa fillari talvehtii omassa tallissa, jossa nyt häärätään kaikenlaista, joten käväisi ujosti mielessä, että eiköhän tuo olisi syytä peitellä tavalla tai toisella. Myydäänkö erittäin hyvin hengittäviä pyörän peitteitä jossakin vai nyysinkö vaatekaapista parit lakanat?

Omat talvehtimisrituaalit ovat yksinkertaiset: pesu, vahaus, tankki täyteen, muutama suihkaus crc:tä, wd40:stä tai vastaavaa sinne ja tänne. Akkua latailen silloin kun muistan. Syksyn aikana, tai sitten viimeistään huhtikuussa, öljyt vaihtoon ja ketjut kuosiin. Nyt kun pyörä on noin lähellä, niin tulee kaiketi nysvättyä sen kanssa hieman enemmän.
 
Back
Ylös