Mopo talvikuntoon

Eisaatana, melko rojekti sulla
crazy.gif


Leipasko kone kii vaik miks purat pyörän atomeiksi?
ei leiponu. toi häkkyrä vaatii vaan pientä huolenpitoa että sillä taas ensikaudella pääsee. et pientä tuo on verrattuna siihen mitä tän kuluneen kauden aikana oon tohon joutunu tekeen, kun jäi viime talvena tekemättä.
smile_org.gif
 
Osaisikos joku kertoa millä nimellä tätä bensan stabilointiainetta myydään huoltiksilla?
nixweiss.gif

voitteko pistää etiketin nimiä tiedoksi.
Huoltiksista en tiedä mutta putelissa lukee PRO HONDA Fuel Stabilizer, Fuel treatment for long-term storage. Ja tosiaan sitä ei montaa lurausta tankilliseen tarvitse.
Mä ostin Yamaha Fuel stabilizer & conditioner merkkistä myrkkyä, jota 3,55dl siinä putelissa. Liikkeen kaveri sanoi sen riittävän kahteen tankilliseen, joka nyt on aika höveli arvio erikokoiset tankit tuntien. No, joka tapauksessa laitoin puoli pulloa tankkiin (joka omassa pyörässä 16,6L).
 
Osaisikos joku kertoa millä nimellä tätä bensan stabilointiainetta myydään huoltiksilla?
nixweiss.gif

voitteko pistää etiketin nimiä tiedoksi.
Huoltiksista en tiedä mutta putelissa lukee PRO HONDA Fuel Stabilizer, Fuel treatment for long-term storage. Ja tosiaan sitä ei montaa lurausta tankilliseen tarvitse.
Mä ostin Yamaha Fuel stabilizer & conditioner merkkistä myrkkyä, jota 3,55dl siinä putelissa. Liikkeen kaveri sanoi sen riittävän kahteen tankilliseen, joka nyt on aika höveli arvio erikokoiset tankit tuntien. No, joka tapauksessa laitoin puoli pulloa tankkiin (joka omassa pyörässä 16,6L).
Puoli purkkia!!!! n.175 ml
Mulla ainakin on Liqui Moly merkkistä "Bensin-Stabilistor" ainetta ja sitä annostellaan 25 ml 20litraan bensiiniä. Eipä kai sillä nykyajan vehkeillä niin väliä ole, mitä sinne tankkiin laittaa...eihän bensassa enää ole enää edes paljon rikkiä joukossa. Tosin tuntuu että bensa on nykyään huonompaa, kun tuntuu noi kauan seisovat vehkeet ottavan helpommin nokkiinsa.

Mutta toisaalta, ainakin meilläpäin...

"Pienoismallit säilytetään kirjahyllyn päällä"

Ite en tehnyt muuta "huoltoa" kuin pesu,tankkaus ja stabilointiaine tankkiin.
Mikäli suht koht uusi pyörä ei kestä puolen vuoden säilytystä kylmässä tilassa, niin hajotkoon. Mikäli nykyaikaisilla öljyillä ja nykyisillä koneistustarkkuuksilla/materiaaleilla varustettu kone ei kestä säilytystä talven ajan näillä toimilla, ni kyl jotain on pahasti mennyt vikaan suunnittelussa/valmistuksessa.
 
Osaisikos joku kertoa millä nimellä tätä bensan stabilointiainetta myydään huoltiksilla?
nixweiss.gif

voitteko pistää etiketin nimiä tiedoksi.
Huoltiksista en tiedä mutta putelissa lukee PRO HONDA Fuel Stabilizer, Fuel treatment for long-term storage. Ja tosiaan sitä ei montaa lurausta tankilliseen tarvitse.
Mä ostin Yamaha Fuel stabilizer & conditioner merkkistä myrkkyä, jota 3,55dl siinä putelissa. Liikkeen kaveri sanoi sen riittävän kahteen tankilliseen, joka nyt on aika höveli arvio erikokoiset tankit tuntien. No, joka tapauksessa laitoin puoli pulloa tankkiin (joka omassa pyörässä 16,6L).
Puoli purkkia!!!! n.175 ml
Mulla ainakin on Liqui Moly merkkistä "Bensin-Stabilistor" ainetta ja sitä annostellaan 25 ml 20litraan bensiiniä. Eipä kai sillä nykyajan vehkeillä niin väliä ole, mitä sinne tankkiin laittaa...eihän bensassa enää ole enää edes paljon rikkiä joukossa. Tosin tuntuu että bensa on nykyään huonompaa, kun tuntuu noi kauan seisovat vehkeet ottavan helpommin nokkiinsa.

Mutta toisaalta, ainakin meilläpäin...

"Pienoismallit säilytetään kirjahyllyn päällä"

Ite en tehnyt muuta "huoltoa" kuin pesu,tankkaus ja stabilointiaine tankkiin.
Mikäli suht koht uusi pyörä ei kestä puolen vuoden säilytystä kylmässä tilassa, niin hajotkoon. Mikäli nykyaikaisilla öljyillä ja nykyisillä koneistustarkkuuksilla/materiaaleilla varustettu kone ei kestä säilytystä talven ajan näillä toimilla, ni kyl jotain on pahasti mennyt vikaan suunnittelussa/valmistuksessa.
Joo, paha lähteä sanomaan, kun annostelu purkin kyljessä hoidettiin sujuvasti ameriikan mitoilla, joista ei mitään havaintoa, eikä jaksanut alkaa ottamaan selvää. Ainoa selväkielinen merkintä, pienellä sulkeissa, oli tuo 3,55dl.

Toisaalta taas jos Speedmasterin "viimeistä huutoa" tekniikaltaan oleva kaasarimylly tosta kosahtaa, niin sitten kai tein virheostoksen. Aika näyttää eli elämme jännittäviä (talvi)aikoja ;-)
 
Oon miettinnyt näin aloittelevana "prätkähiirenä" tätä talvisäilytyshommaa. Yritän automaailman kokemuksella miettiä tuota säilytystä. No, mulla on vanha Opel, jossa monipisteruisku, niin kuin pyörässäkin. Auto on seissyt ulkona 6 vuotta ja aina se lähtee käyntiin ilman mitään ongelmia, niin kesällä kuin talvellakin. Oli tankissa sitten bensaa kuinka paljon/vähän tahansa. Tankissa olevasta ruosteesta en tiedä. Miten tuo pyörän tekniikka poikkeaa noinkin paljon auton tekniikasta, että sitä pitää säätää noinkin paljon vaikka säilytyspaikka on koko ajan kuiva?

Pyörää säilytän lämpöisessä ja kuivassa tallissa. Miten ihmeessä tuonne pyörän tankkiin voi muodostua mitään, mikä vaikuttaa pyörän kuntoon vaikka tankkissa olisi minimimäärä bensaa?? Lisäksi pyörän tankki on ainakin päältä muovia. Ja jos pyörää pidetään muuten hyvin eli huollot ajallaan, niin jotenkin tuntuu, että ainakin osa noista talvisäilytysohjeista on harrastuksen tuomaa intoa.

En kirjoittanut tätä provo mielessä, vaan siksi, koska asia mietityttää
smile_org.gif
 
Bajahill’in sivuilla esiintyy kaksi koulukuntaa, eikä kumpikaan väitä, että toinen on väärässä. Ohjeet ja niiden perusteet, on osin vuosikymmeniä vanhat. Ne on siten kulttuuria. Moni ohje ei ole kaikille tarpeen ja osin on unohtunut, miksi. Hyvin moni asia kuitenkin pätee edelleen. Siksi aloittelevan kannattaa perustella itselleen, miksi jokin on turhaa. Aika sitten näyttää, oliko perustelu oikea. Esim. toi muovitankki ei ruostu, ruisku ei tarvitse kaasaria varten tehtäviä kommervenkkejä, jne. Huolettomia kilometrejä talven jälkeenkin!
 
Kävin just käyttämässä oman erkan lämpimäksi ja kas kas,
jäähdytinnestettähän sieltä vesipumpun luota alkoi valumaan,tosin vaan muutama tippa minuutissa.

Just n.400km sitten uusittu vesipumpun tiivisteitä Vantaan Bike Worldissa.(Toivottavasti)

Onko ihan normaalia että parin kuukauden seisotuksen jälkeen tiivisteet kuivuis noin paljon?
 
Niin tosiaan pyörä on lämpimässä tallissa ollu koko ajan.
Sitä on pikkasen herkkänä ekan pyörän kanssa
cool.gif
 
Mulla mopotin sisällä lämpöisessä.. mitään ihmeempää kun uudet öljyt ja tankki täyteen en ole tehnyt.. noin kerta viikossa käytän 10-15min ja pyöräyttelen pyörät eri asentoon. Ihan hyvin se on ainakin tähän asti toiminut... vois olla että pitää jotain lisätä rutiiniin.
 
Mulla mopotin sisällä lämpöisessä.. mitään ihmeempää kun uudet öljyt ja tankki täyteen en ole tehnyt.. noin kerta viikossa käytän 10-15min ja pyöräyttelen pyörät eri asentoon. Ihan hyvin se on ainakin tähän asti toiminut... vois olla että pitää jotain lisätä rutiiniin.
Olihan tänään pitkästä aikaa vähän kylmempi päivä, mutta tuliko espooseen jo talvi?
crazy.gif
 
Mulla mopotin sisällä lämpöisessä.. mitään ihmeempää kun uudet öljyt ja tankki täyteen en ole tehnyt.. noin kerta viikossa käytän 10-15min ja pyöräyttelen pyörät eri asentoon. Ihan hyvin se on ainakin tähän asti toiminut... vois olla että pitää jotain lisätä rutiiniin.
Olihan tänään pitkästä aikaa vähän kylmempi päivä, mutta tuliko espooseen jo talvi?  
crazy.gif
Niin no.... no niin
tounge.gif


männä talvista turisin
 
Suoraan ajosta talliin, tankki täyteen ja olkoot pyörä tallissa sen aikaa kun itse viettää aikaa Vekaranjärvellä Puolustusvoimien palveluksessa. Ens keväänä sitten kokeillaan lähteekö pyörä tulille.

Jos lähtee, niin sitten saa vietyä ajamalla pyörän huoltoon.

Jos ei lähde ni sitten kuskataan pakettiautolla huoltoon. Kyl ne siel sen viimeistään kuntoon saa.

Tuolla tavalla se talvehti viime talven ja keväällä lähti kuin palmun alta akun vaihdon jälkeen.
 
tuo talviseisotus on niin lyhyt,...
onkohan täällä muuten mitään seisonta saittia?
siis että kunnittain kellä olis tilaa vielä yhelle pyörälle?
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
buttrock.gif
 
Tankki täyteen ja pesu + ketjujen rasvaus.
Säilytys lämpimässä tallissa.
Keväällä valmis baanalle.
buttrock.gif
 
ainakin motorexin fuelstabilzeria saa tuikata tankkiin koko tuubin, ei mitään pientä lirausta..

Eri asia sitte sellaiset lisäaineet jotka ovat "puhdistajia".. esim vanhassa Gti kakkiksessa piti välillä avata k-jettronikkia tälläisellä lisäaineella.

Oma talviseisonta käynnistyy tämän päiväisen ajelulenkin jälkeen..
tulossa uusi putkisto, pleksi, tp letkut, pyörän väri vaihtuu jne muuta mukavaa..
wink.gif
 
Back
Ylös