• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Moposuorat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaimaani
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen hyvin samaa mieltä.

Yleisen massan näkemys on se, että
- kun joku mopoilee/keulii eestaas katua, se ajetaan pois ja käsketään mennä yksityiselle alueelle ajamaan
- kun menet yksityiselle alueelle, sieltä tullaan ajamaan pois ja käsketään mennä tyhjälle tiepätkälle...

Missään vaiheessa ei kellään soi kellot päässä että "hei, niillä ei ole MITÄÄN paikkaa jossa voisi luvalla temppuilla yms".

Olen erittäin iloinen että joku vihdoin nostaa pöydälle tollasen paikan luomisen, ei sen tarttis olla edes kilometriä pitkä ni se tyydyttäisi jo monen monen mopoilijan innostuksen.

Tokihan sit tulee eteen myös se paikan siisteys, ja onnettomuudet jos siellä vapaasti saa tehä iha mitä lystää.... mutta siihe voi vain sanoa että "evoluutio karsii" jos 2 tyyppiä haluu välttämättä keulia ristiin samalla ku joku ottaa suorahuippuja sivusuunnasta...

Uskon kyllä että jos tollanen alue luodaan ni häiriköitä sinne löytyy ihan siinä missä mihin tahansa muualleki julkisille alueille, mutta yleisesti upea asia että järjestettäisi paikka missä luvalla saa temppuilla. Ja veikkaan että nää aktiivitemppuilijat ku sinne menis ajamaan, ni hoitavat oman osuutensa siitä että paikka pysyy kelvollisena.
 
Vastuukysymyksiin taitavat aina kaatua nuo hankkeet. Alaikäiset temmeltävät kännissä laittomilla mopoilla jne. Kuka kantaa vastuun kun jotakin sattuu? Kaupunki varmasti, kun on harrastuspaikan järjestänyt.
 
Vastuukysymyksiin taitavat aina kaatua nuo hankkeet. Alaikäiset temmeltävät kännissä laittomilla mopoilla jne. Kuka kantaa vastuun kun jotakin sattuu? Kaupunki varmasti, kun on harrastuspaikan järjestänyt.

Jokainen kantaa vastuun itse omista tekemisistään ja niiden seurauksista.
 
Vastuukysymyksiin taitavat aina kaatua nuo hankkeet. Alaikäiset temmeltävät kännissä laittomilla mopoilla jne. Kuka kantaa vastuun kun jotakin sattuu? Kaupunki varmasti, kun on harrastuspaikan järjestänyt.
Jos on aidalla eristetty alue, ja portissa selkeät säännöt jossa sanotaan että jokainen on portin sisäpuolella omalla vastuullaan... eikös se sillon vapauta alueen omistajan vastuusta?
 
Endurokoskista ja pyörästä ollaan tekemässä synonyymiä mopoilla ja kevareille perseilylle. Ei hyvä, ei ollenkaan.

Jos nuoriso ottaisi kohteeksi tulevan talven aurauskepit ja nakkelisi niitä pelloille niin uutisoidaanko että keihäänheittäjät tekevät ilkivaltaa?

Moposuora ei tule toteutumaan, niitä on yritetty ennenkin ja ne on torpattu juuri noista syistä mitä B12 luetteli. Aidattu alue missä on nuoria esittelemässä pyöränkäsittelytaitoja ilman minkäänlaista organisointia tai valvontaa on sama kun laitettaisiin eri jengit taisteluhäkkiin juttelemaan mukavia. Lainsäädäntö tulee vastaan moposuoran lailliselle toteutukselle.
 
Moposuora ei tule toteutumaan, niitä on yritetty ennenkin ja ne on torpattu juuri noista syistä mitä B12 luetteli. Aidattu alue missä on nuoria esittelemässä pyöränkäsittelytaitoja ilman minkäänlaista organisointia tai valvontaa on sama kun laitettaisiin eri jengit taisteluhäkkiin juttelemaan mukavia. Lainsäädäntö tulee vastaan moposuoran lailliselle toteutukselle.

Erittäin hyvin sanottu.

Vaikka miten annettaisiin yksilön kantaa vastuu tekemisistä, niin silti yhteiskunta kantaa loppupelissä vastuun.
 
Hyviä juttuja, naapurikaupungissa tekninen lautakunta on yksimielisesti ajamassa tällaista eteenpäin ja pyytänyt viranomaislausuntoja asiasta.

Itse asun muutaman kilometrin päässä taajamasta ja tänne johtavalla (hiljaisella) tiellä on kesällä usein mopoilijoita keulimassa ja muuten temppuilemassa, ei häiritse yhtään mutta hieman hirvittää joskus kun saattaa osalla jäädä muun liikenteen seuraaminen hieman heikoille.
Joskus ajelin kahden mopopojan perässä kotiinpäin, pojat ajelivat vierekkäin ja toinen keuli keskitiellä ties kuinka pitkän matkaa niin että lopulta painoin hyvin lyhyesti äänimerkkiä päästäkseni ohi, no reaktio siihen oli niin nopea keulimisen lopettaminen ja taaksepäin katsominen että taisi olla kaatuminen lähellä.
 
Idea on oikein hyvä ja kannatettava, mutta ajatellaanpa nyt vaikka näin:

Äidin kiltti poika on moposuoralla kavereiden kanssa harrastamassa ja kaveri vetää viritetyllä mopolla "satasta" pojan mopoa päin ja poika kuolee, halvaantuu, tai muuten vammautuu vakavasti. Pojan äiti alkaa vaatia vastuuseen ihmisiä (aikuisia), että miten tällainen on ollut mahdollista ja miten tämän on sallittu tapahtua. Kaupunki sanoo "sori vaan, ei kuulu meille. Pojat ovat omalla vastuullaan, vaika harrastuspaikka on kaupungin järjestämä".

Jokainen kantaa vastuun itse omista tekemisistään ja niiden seurauksista.

Meneekö läpi käräjillä?

Suoralla pitäisi olla aikuinen valvoja, joka pitää huolen että ei perseillä, olla kännissä, eikä ajeta laittomilla mopoilla. Ei sinne kukaan jonne sen jälkeen enää tule. Sinne tullaan nimenomaan perseilemään ja pitämään hauskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy sanoa että olen tästä kahden vaiheilla. Ensinnäkin, jos moubet menee keulimaan jonnekin suljetulle pätkälle, niin mikä estää sen ettei ne tee sitä yhä jatkossakin myös lähiöpitserian edessä? Onko jossain näyttöä että tuollainen oikeasti vähentää mitään?`Täällä päin kun on ollut aika paljon häiriköintiä. Paikallisen kylän feissarisivuilla käytiin yleisiä keskusteluja jossa haukkujen lisäksi myös vähäteltiin öistä taajamakaahailua ja häiriköintiä. Ymmärrän täysin haloon kun jotkut koittaa jopa taajamassa nukkua öisin. Nyt ilmeisesti oli joitain napattu mp pollarien ratsiassa taannoin kiinni, ja on ollut verrattain hiljaista sen jälkeen.

Toisaalta, tuo Kontiolahden juttu vaikuttaa oikeasti fiksulta, ja ilmeisesti on suosittu. Myös tuo ajoharjoittelumahdollisuus on kyllä ihan jees asia. Ovat vielä ilmeisesti onnistuneet välttämään pahimmat ilkivaltailijat.
 
En tiiä. Itseäni kun ajattelen, niin mopolla en paljoa hölmöillyt liikenteessä, mutta kävin läheisillä hiekkakuopilla rälläämässä. Piikillä olisin varmaan mennyt mikroautoradalle, jos olisin tajunnut, että sekin oli vaihtoehto. Autokortin kun sain, niin kävin puolestaan opettelemassa VM:stä tavattuja Rauno Aaltosen ajokoulun kikkoja läheisillä tyhjillä hiekka- ja asfalttikentillä sekä muutaman kerran kiertämässä rataa.

Jos olisi ollut osoitettu paikka, olisin ilman muuta ollut siellä. Ja kokemus on osoittanut, että mitä enemmän sai muualla temppuilla, sitä vähemmän sitä tuli tehtyä liikenteessä jo ihan sen puolesta, että ymmärtää ajoneuvon dynamiikkaa ja fysiikan lait käytännön tasolla paremmin. Uskon, että sen suhteen en ole ainoa.
 
Niin kuin monessa muussakin asiassa.
Enemmistö tekee hommat (suunnilleen) sovitusti ja kantaa jonkinnäköstä vastuuta, mutta sitten se äänekäs ja näkyvä vähemmistö.

Niiden käytöksellä näitä asioita peilataan ja maine menetetään.
Niitä ne päättäjät ja luvan antajat pelkää.
 
Niitä ne päättäjät ja luvan antajat pelkää.
Ja silti (onneksi) on Kontionlahdella 4 vuotta pelätty ja perseilty ja vieläki olemassa, eli ei se ny hirveän kaoottista ole voinu olla koska projektiha ois bannittu suoraan tällöin.

Ja mitä oon ymmärtäny ni nykynuoret somessa hirveän usein sopii näitä kimppa keulimisia yms hauskanpitoja, ni jos sille on paikka erikseen ni luultavimmin nää isot porukat sinne eksyy harrastamaan.

Vaikka ne perseilijät on vähemmistössä ja löytävät tiensä joka paikkaan terrorisoimaan kaikkea vain koska he on se kovin jätkä kulmilla, ni silti en usko että nekään torpedoi tollasta.

Se on sit eri asia ku on jotain sisätiloja mitä hajotetaan, töhritään yms.... mutta piha-alue joka aidataan ni mikä on pahin mitä siellä voi yrittää sabotoida? Niin mitätöntä että ei taida edes kulman kovimman kallen nappa riittää siihen.
 
Jos oltas suunnittelemassa jotain moposuoraa jossa sais kokeilla rajojaan ja harjotella temppuilua niin sen valvonta pitäs järjestää vanhempien tai jonkun yhdistyksen/kerhon toimesta. Mikä ettei kaupungin nuorisotoimi vois tukea tälläistä toimintaa?

Kyllä sitä lähtökohtasesti osattiin ajaa mopoilla kesät talvet mun nuoruudessa kun soratietki oli kovalla lumipolanteella ja siinä vaan vedettiin ilman mitään kolareita. Niillä teillä ja pelloilla sai temppuilla vapaasti mutta ei kukaan ollu niin idiootti että ois keulinu kun vastaan tulee naapurin traktori työkone perässä. Itse harjoittelin pihoilla ja pelloilla mopolla ajamista 7 vuotta. Muistan parhaiten kun naapurin vanhemmalla jätkällä oli Honda CR ja se näytti mallia miten korkeelle turve nousee takarenkaan alta vasta tasotetulta pellolta.

Pikkuse tympäsee jos autolla ajaa jossain hiljaisellaki asuinalueella kapeaa tietä ja vastaantuleva mopo kiskasee keulan ylös vain hetkeä ennen kohtaamista. Yhen kerran oon äänimerkkiä antanu kyseisestä tempusta.
Yrittää isolla mopolla näyttää sen verran esimerkkiä ettei perseile taajama-alueella ja jos rupeaa lapsettaa niin lähtee jonnekki missä ei ole yleisöä.
 
Viimeksi muokattu:
Idea on oikein hyvä ja kannatettava, mutta ajatellaanpa nyt vaikka näin:

Äidin kiltti poika on moposuoralla kavereiden kanssa harrastamassa ja kaveri vetää viritetyllä mopolla "satasta" pojan mopoa päin ja poika kuolee, halvaantuu, tai muuten vammautuu vakavasti. Pojan äiti alkaa vaatia vastuuseen ihmisiä (aikuisia), että miten tällainen on ollut mahdollista ja miten tämän on sallittu tapahtua. Kaupunki sanoo "sori vaan, ei kuulu meille. Pojat ovat omalla vastuullaan, vaika harrastuspaikka on kaupungin järjestämä".

Mitä se kaupungille kuuluu jos joku itsensä teloo osaamattomuuttaan tai piittaamattomuuttaan?
Jos kaadun kaupungin ladulla suksilla mäessä ja loukkaan itseni niin miten siitä voi olla vastuussa kukaan muu kuin minä itse?
Jos kaadun vaikkapa Alastarossa ja loukkaan itseni niin millä konstilla voisin alkaa hakea syyllistä toiminnaharjoittajasta?
Aina on joku joka ei tajua omia velvollisuuksiaan itseään kohtaan: kun on sattunut, niin pitää alkaa etsimään syyllistä jostain ulkoa. Miksi antaa näille ihmisille edes pientä toivonkipinää että ruikutus voisi kannattaa?
 
Jos kaadun kaupungin ladulla suksilla mäessä ja loukkaan itseni niin miten siitä voi olla vastuussa kukaan muu kuin minä itse?
Jos kaadun vaikkapa Alastarossa ja loukkaan itseni niin millä konstilla voisin alkaa hakea syyllistä toiminnaharjoittajasta?

A: et ole suksilla harrastamassa tieliikennelain vastaisia toimintamalleja tieliikennekevottomilla laitteilla, nämä usein yhdistyy nuorten touhuissa, oli niillä paikka tai ei.

B: Oletettavasti olet aikuinen ja tietoinen mitä olet tekemässä organisoidussa ympäristössä. Toista on nuorten keskuudessa kun organisointi puuttuu, intoa on enemmän kun järkeä ja alaikäiset on edelleen jonkun muun vastuulla kun aletaan syitä etsimään.
 
Jos kaadun vaikkapa Alastarossa ja loukkaan itseni niin millä konstilla voisin alkaa hakea syyllistä toiminnaharjoittajasta?

Mitenkähän meni taannoin lentokentällä autojen kellotussessiossa kuolleen kanssa? Ainakin alkuun vaadittiin järjestäjää vastuuseen vaikka oli allekirjoitettu paperi, että on itse vastuussa. Vakuutusyhtiö taisi olla siinä takapiruna jotenkin.
 
Tätä ollaan joskus pohdittu mekin ja kyllä se näyttäisi eniten tökkivän noihin vastuukysymyksiin. Jos tarjoat alueen, kuka takaa ettet joudu kuseen muiden hölmöilystä?

Asia on realisoitumassa myös meillä kotona kun toinen napero on tulossa mopoikään. Ajaa enduroa minun seurana jonkun kerran kuussa ja pyöränkäsittely ei sinänsä huoleta, jarru- ja väistöhommat natsitan siltä kyllä kuntoon ennen kuin tielle päästän. Toivon että ainakin osan teinienergiasta saan jatkossakin purettua siltä metsään mutta toisaalta kun omaa lapsuutta muistelen, ihan turha kuvitella että se näyttämisen- ja jännityksenhalu ei välillä päätään nostaisi muuallakin.
Meidän lähellä on yksi luvaton nuorison suosima temppuilualue, suht fiksussa paikassa jopa vaikka melu nyt meille kuuluukin. Välillä olen käynyt touhua katselemassa ja kyllähän siellä kohelletaankin mutta meinasin silti antaa luvan siellä treenata jos temppuiluttaa. Ja samaan hengenvetoon uhata kalustotakavarikolla jos yllätän pelleilemästä muualla.

Siitä ei vaan päästä mihinkään että osa niistä vaan ei malta olla kikkailematta koko aikaa, minulla sellaisesta 40v kokemusta. Osa niistä liian vilkkaista tien käyttäjistä on täälläkin kirjoittamassa ja keksineet siedettävän järkeviä tapoja kanavoida tarpeensa, osa on mullan alla. Kumpiakaan noista tuskin pakolla olisi saanut kuriin.
Ohjata voi ja pitää koittaa mutta ei niitä hallita voi.

Yksi esimerkki vastuukysymysten hoidosta täälläpäin on ymmärtääkseni Malminkartanon DH-rata. Sille on ymmärtääkseni perustettu yhdistys jonka jasenyys on edellytyksenä sille että saa ajaa ja sitä kautta ymmärtääkseni ainakin olettavat että vastuu pysyy kuskilla. Liekkö jollain parempaa tietoa?
 
Back
Ylös