• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Moraalikysymys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomppa56
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Riippuu pitkälti pojan luonteesta.. Toiset ne koheltaa enempi.
Parempi kyl mielestäni tuolla kuristetulla opetella eka pyörän hallintaa ja vasta sitten vauhtia..
 
osta se pyörä omiin nimiin,niin vastuu on sulla,samaten se velkavankeus(joka on kyllä melko epätodennäköinen)
 
Kun miettii itseään 18-vuotiaana, niin onneksi en omistanut tehokasta kyykkypyörää niihin aikoihin.. tuskin olisin enää edes hengissä. 25kw:ssakin olisi ollut enemmän kuin riittävästi. Nyt kun ikä on tuonut aavistuksen järkeä päähän (vaikka ei sitä liikaa ole vieläkään) niin vähän jo ymmärtää että missä se kaahaus on järkevää.
Kun tehoa on niin sitä myös käytetään.
 
Juu, älä sorru kiusaukseen.  Kevarista 25 kw:n on ihan sopiva loikka ja sitten JOS sattuu onnettomuus ja virkavalta huomaa rekisteröinnin ja todellisuuden eron, niin kalliiksi tulee.
ei varmaan vakuutuskaan korvaa jos selviää jotain muuta mitä papereissa ?
Ms on ihan oikeassa, juuri tässä se pointti on.
Jos jotain sattuu, siis jos vaikkapa naapurin muksu hyppää eteen...
Kuskin ajokortin tiedot tsekataan ihan varmasti. Sieltä se tieto meneekin taas vakuutusyhtiölle.
Vakuutusyhtiö siirtää rahallisen vastuun, ennemmin tai myöhemmin, kuskille jolla ei ollut ajo-oikeutta ko. mopoon.

Oma juttunsa on tietysti kuskin (ja sen naapurin tytön) terveys joka tässäkin tapauksessa on enemmän kuin toivottavaa...
 
Vaikka tässä nyt vanhemmille tätä kysymystä ohjattiin niin tungetaan oma lusikka soppaan.
Itse ajoin viime kesän ensimmäisellä täysitehoisella pyörällä. Kaksi sitä edellistä meni 25kW vehkeellä. Kyllä tuo karttunut kokemus vaan toi sellaista pientä järkeä tuohon ajamiseen ja suosittelen sitä varauksetta jokaiselle nuorelle.
Mutta itsehän tuon ikäinen valintansa tekee. Isänä toisin kuitenkin vankan mielipiteeni esille siitä, että pyörä pitäisi pitää lain sallimissa tehoissa.
 
Eiköhän tuohon juuri 2 kysymystä kulminoidu, joista aiemminkin oli puhetta.
1. Entä jos oikeasti jotain sattuu? Joku menehtyy tai loukkaantuu loppuiäksi? Sen jälkeen syytät vain itseäsi.
2. Eiköhän tuossa vaiheessa nuoren miehen/naisen elämää kannata kuitenkin opettaa, että säännöt on sääntöjä.
 
Onko kyseessä moraali- vai riskianalyysikysymys?

Viime kädessä aikuinen vastaa teoistaan. Jos aikuisena hyväksyn lasteni kohdalta lain rikkomisen niin olen siitä moraalisesti vastuussa. Jos olen sitä mieltä, että ongelma on siinä, miten tehdään jos käy huonosti -kyseessä on riski ja sen hallinta/hallitsemattomuus.

Suurin moraalikysymys tulee silloin, jos mopo karkaa käsistä ja poikasi siirtyy ylempiin mopokerhoihin. Miten kestät sen, jos et ole yrittänyt parastasi. Ja sittenkin pitää muistaa, että hän vastaa aikuisena teoistaan.
 
Oma juniori ajoi 2 vuotta kuristetulla Z750:llä. Kuristus oli tehty kaasun kääntymistä rajoittamalla, ja asia mainittu rekisteriotteessa, joten asian toteaminen oli tosi helppoa. Mopo kulki mukavasti n. 190km/h, ja lähtikin ihan kivasti, ainoa puute oli, ettei se keulinut. Mikä ei suuri haitta ole.

Minusta jokainen, iästä riippumatta, vois ajaa ekana isona pyöränään tollaista. Tai ainakin 35kW on ihan riittävästi kenelle vaan. Kyllä siitä poistosta keskusteltiin, mutta sillä sitä kuitenkin ajettiin. Itse en edes pohtinut asiaa.

Jos on mukava poika, pidä kuristukset.
 
Kuulemma skeidaläysät käy penkittämässä ainakin täällä pääkaupunkiseudulla pyörän jos on syytä epäillä, että sen mukaan sitten  
lookaround_orig.gif
Silloin ei kannatakkaan ajella 200+km/h tutkaan jolloin epäilystä poliisin suunnalta varmasti herää kun katsovat paperit  
tounge.gif
Hmm.

Ne tutkat kun yleensä pukkaavat tulemaan juuri yllätyksenä, niin mitenhän siinä enää sitten kun sonnat on housussa?
Helppo ratkaisu, aja rajoitusten mukaan (+5-10km/h) ja säästyt poliisin ylimääräseltä kiinnostumiselta pyörän tehoihin. Itellä toiminu hyvin
tounge.gif


Toki joskus tullu ajettua vähän enemmän yli rajoitusten, mutta kuitenkin järkevässä paikassa
smile_org.gif
 
Tuossa on niin monta mahdollisuutta, ajetaan sitä 50cc mopolla tai 600cc moottoripyörällä, joka hetki voi liikeenteessä sattua, se täytyy vaan hyväksyä.
 
Itsellä ikää 19 ja kanssa 25kw kuristettu pyörä. Toisaalta ymmärrän kysyjän mietiskelyn asian suhteen. Toisaalta, tuon ikäisen pojan/miehen on aika oppia tekemään itsenäisiä päätöksiä ja kantamaan niistä vastuu.

Mikäähän ei kiellä sanomasta pojalle omaa mielipidettään asiastaan, mutta itse antaisin päätöksen tehdä.
 
Tällä viikolla saatu sakko saattaa harmittaa vielä ensi viikolla, mutta ei enää 10 vuoden kuluttua, joten sakko ei ole minusta tässä olennainen asia.

Hyväksymällä moottoripyöräilyn osoitan luottamukseni nuoreen kuljettajaan (ja siinä sivussa omaan asenne- ja ennakoivan ajon koulutukseeni), joten onnettomuusriski ei ole olennainen asia. Kukkahatun lakastumisen uhallakin uskon että käsi joka kahvaa kääntää ratkaisee eikä vaijerin toisessä päässä vaikuttavien läppärunkojen läpimitta.

Minun syyni vaatia ja myös valvoa mopon ja kevarin ja ehkä joskus vielä väliluokan pyöränkin lainmukaisuutta johtuu vakuutusyhtiöiden takaisinperintäpykälistä.

Vakuutusyhtiön ekonomilla on Helsingissä häkissä lauma virkeitä lakimiehiä joilla on uusi liituraitapuku ja kiiltonahkakengät. Jos hän päästää yhden niistä vapaaksi, niin se kävelee silmät kiiluen vaikka vuosia, kunnes saa uhrinsa kiinni.

Korvaussummasta riippuen se voi ketuttaa vielä 10 vuodenkin kuluttua ja vaikka riskin toteutumistodennäköisyys onkin pieni, niin se on toteutuessaan niin raskas, ettei nuorten voi antaa ottaa sitä.

Meillä luettiin se vakuutuskirjan pieni präntti yhdessä, sekä mopo- että kevarikuskin kanssa sen hahmottamiseksi, ettei kuljettajan taloudellinen vastuu rajoitu oman ajoneuvon lunastushintaan ja vanhempien raivoon.
 
Tuossa on niin monta mahdollisuutta, ajetaan sitä 50cc mopolla tai 600cc moottoripyörällä, joka hetki voi liikeenteessä sattua, se täytyy vaan hyväksyä.
Tottakai vahinkoja voi sattua jopa kävellessäkin, mut kyllä mä hartaasti toivoisin sen vahingon sattuessa kaiken olevan kunnossa eli jos ajan esim sillä 600cc pyörällä ja laki vaatii sen 25kw kuristuksen eikä sitä olekkaan muualla, kuin papreilla niin vakuutusyhtiö perääntyy korvauksista.
Ehdottomasti ne kuristukset jos niitä vaaditaan ja ajaa hyvällä mielellä ja jos vahinko sattuu on se vakuutusyhtiö taustalla maksumiehenä!
Itse pystyy vaikuttaa lopputulokseen ennaltaehkäisevästi HUOM: ENNALTAEHKÄISEVÄSTI, mutta vahinkoa ei se sattuu jos on sattuakseen!!
 
Helppohan ne kuristukset on poistaa koska vaan, joten riski on kuitenkin aina olemassa, enhän voi joka päivä käydä pojan pyörällä koeajolla...
Ei ydinpommiakaan ole pakko käyttää. Riittää että vastapuoli tietää pelotteen olemassaolon ja kokee uhkan todelliseksi.

Eikä sitä katsastusta kannata tehdä noloksi kaverien edessä yllättäväksi vainoamiseksi. Mökillä soratien varrella on vaan niin kiva pyytää avaimet lainaan käydäkseen kaupassa mieluummin Varaderolla kuin Pannarilla
smile_org.gif


Tai lehtikiskalla mopolla "kun en viitsi näin kuumalla vetää nahkoja päälle 2 km vuoksi".

Siinä samalla voi tehdä havaintoja valojen ym. toiminnasta ja tarjota virka-apua mahdollisesti tarvittavaan huoltoon.
 
Ei sun tarvitse ottaa tuota asiaa pelkästään oman mielesi päälle. Sano vaikka että et pidä ideaa hyvänä, mutta saa poika itse päättää. Poju on kuitenkin täysikäinen joten anna tehdä omat ratkaisunsa. Siinä sitä juniorikin oppii. Selän takana se on kuitenkin jo aikuinen mies, ainakin omasta mielestään. Me iskät voidaan tietysti olla tuosta eri mieltäkin.
wink.gif
Pointti on kuitenkin se että tuohon ikään se on jo oman arvomaailmansa kehittänyt ja kovin helposti ei vanhempien mielipiteet enää pure. Ne opit on jo kotoa ja ympäristöstä saatu.
 
Ketjun lukiessani... huomasin huolestuttavan asian, monella oli mielessä vain rahallinen korvaus vastuu ja respekti kavereiden silmissä. Itselläni ei ole vielä lapsia, mutta omasta kokemuksesta tiedän että kyllä jaksaa ajaa pienenpi tehoisellakin pyörällä.

Enemmän olisin huolissani "nuoren" kuskin omasta tai mahdollisen vastapuolen vahinmgoista, ei niinkään rahallisista vaan fyysisistä ja henkisistä. Emmehän halua kenekään lopettavan hienoa harrastusta ruumishuoneelle tai pyörä tuoliin.

Joten pidä vain se mopo 25kw:na, ja perustele hyvin. Lapsesi on nuorI aikuinen joka haluaa vapautta, perustelemalla kunnolla, saat hyvän ajokaverin menettämättä omaa respektiäsi tai lastasi, puhumattakaan pienemmistä "haitoista".
 
Tässä ei ole moraalin kanssa mitään tekemistä, tyhmyyden kyllä.
Eiköhän tuohon juuri 2 kysymystä kulminoidu, joista aiemminkin oli puhetta.
1. Entä jos oikeasti jotain sattuu? Joku menehtyy tai loukkaantuu loppuiäksi? Sen jälkeen syytät vain itseäsi.
2. Eiköhän tuossa vaiheessa nuoren miehen/naisen elämää kannata kuitenkin opettaa, että säännöt on sääntöjä.
Ja raja menee juuri siinä 25kW:ssa?
Mitäs jos se oiski 25,5kW; niin meniskö visauden ja tyhmyyden/ moraalin/ omantunnon/loppuelämän kärsimyksen ja itsensä soimaamisen raja sitten siinä?
Tai vaikka 26,9kW...?

Joku on ollut vissiin ihan jumalattoman fenomenaalisen universaalin pätevä tyyppi kun on pystynyt tuon universumin tärkeimmän rajan vetämään juuri tuohon 25,000kW:iin!  
bowdown.gif

Mitäs sit jos dyno näyttääkin 25,001kW?
crazy.gif
 
Suomessa on sopimusvapaus. Sopimuksia saa tehdä täysi-ikäisten kanssa eikä sinulla muuta mahdollisuutta täysi-ikäisen pojan suhteen olekkaan, jos itse olet hänelle pyörän maksamassa?
Suosittelen, että teet pyörää maksaessa pojan kanssa sopimuksen, että pyörä siirtyy ilman rahanvaihtoa sinun omistukseesi välittömästi, jos havaitset kurit poistetuksi. Sama kuvio, kuin rahoitusyhtiöiden kanssa. Nekin latovat omia ehtojaan, kun rahoittavat ajoneuvoja...edellyttävät vakuutuksia yms.
 
Back
Ylös