• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Moraalikysymys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomppa56
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moraalisen kysymyksen ei tässä tilanteessa pitäisi liittyä mitenkään siihen että mitä jos jotain sitten sattuukin ja joku loukkaantuu ja velkavankeus ja häkki heiluu ja ja ja...

Vaan nimenomaan siihen, että minkälaisen kuvan ja esimerkin haluaa antaa jälkipolvelle asennekasvatuksen nimissä. Jos on OK rikkoa lakia tässä kohtaa, miksi ei ole oikein rikkoa lakia sen rikoslain seuraavan pykälän suhteen?

Jos on OK rikkoa joitain lakeja, niin missä on se raja siitä mitä saa rikkoa ja mitä ei?
Tämä nyt on sitten taas tätä omalla tavallaan kaksinaismoraalia. Miksi täällä pidetään yleensä poliisia pahemman sorttisena vihollisena ja p.skalakkina, joka vaan sakottaa jos kaikki noudattavat lakia ja asetusta?? Ei napsahtele sakkoja omalla kohdalle eli paha kai ottaa kantaa tuohonkaan.

Itse en ymmärrä alkuperäistä kysyjää, sillä miksi tätä asiaa pitää edes erikseen kysyä, toisaalta oma poika ajaa täystehoa 21 vuoden kuluttua eli siitäkään ei tartte vielä murehtia, mutta pitäisi vanhempana olla kysymättäkin selvää, ettei ainakaan rohkaise jälkikasvua tekemään mitään, millä saattaa olla tämän kannalta katastrofaaliset seuraukset.

Jos ja kun kundi sitten ruuvaa mopoaan kavereiden kanssa näiden tiluksilla, eihän sitä pysty valvomaan tai asiaan puuttumaan, eikä itselläni riitä tekninen tietämys edes moiseen. Olen sitten onnellisen tietämätön, mutta missään tilanteessa en rohkaise tai hyväksy lain rikkomista.

18 vuotias "lapsi" ei todellakaan ajattele vielä riittävän kypsästi asioista. Ai mistä tiedän; olen itse ollut kauan sitten 18 vuotias  
wink.gif

18 vuotias "lapsi" ei todellakaan ajattele vielä riittävän kypsästi asioista. Ai mistä tiedän; olen itse ollut kauan sitten 18 vuotias  
wink.gif
Onneksi me kaikki emme ole niin kuin sinä  
tounge.gif

Itse olen ajanu ilman kureja, ei se ole muuttanut ajotapaa ollenkaan, paitsi että moottoritien liittymissä pääsee vähän nopeammin ja hauskemmin muoden vauhtiin mukaan ja tiedostan myös mahdolliset riskit.

Voidaan myös miettiä että miksi te ostatte tehokkaita sportteja jos teidän sanojen mukaan 25kw pelilläkin pääsee ihan hyvin? Ette kai vaan tehojen takia vai eikä kyykkyä saakkaan alle 150 heppasena?
033102ass_1_prv.gif

Ostaa 250cc Ninja Kawan ei tarvi kuristella eikä näinollen miettiä onko ne otettu pois!!
No tämähän se tuli mullekin mieleen tätä keskustelua lukiessa.

Ei oo kuristusongelmia, jos pyörässä on alun alkaenkin vähän tehoja.
Luulisi 250 ninjan ja yamahan wr250x / r mallien tapaisten pyörien suosion ja näin ollen myös tarjonnan lisääntyvän ajokorttikäytännön takia. Onhan alunperin noille tehoille suunniteltu kokonaisuus monin tavoin parempi ratkaisu kuin kuristettu: ei tehoon nähden ylimääräistä painoa (vrt. wr250: 128kg / normi 600cc: 180kg), ei tehoon nähden ylimääräistä hintaa, ei tehoon nähden ylimääräistä polttoaineenkulutusta. Olisikohan vakuutuksetkin halvempia? Itse pistäisin juniorin aloittelemaan 25kW enskalla /s-motolla, niin oppisi pyörän käsittelyä ja saisi nauttia muustakin kuin täystehokatupyörien varjoissa kaduilla luikkimisesta. 25kW metsäautoteillä ja poluilla on rankempi kokemus kuin 75kW motarilla.

Itse olen ajanu ilman kureja, ei se ole muuttanut ajotapaa ollenkaan, paitsi että moottoritien liittymissä pääsee vähän nopeammin ja hauskemmin muoden vauhtiin mukaan ja tiedostan myös mahdolliset riskit.
Joopa joo, kyllä tuolla 25kw menopelillä pääsee ihan yhtä hyvin liittymään motarille. Eikös teilläkin päin max. nopeusrajoitukset ole 120 km/h?
baaa.gif

Itselläni on kuristettu pyörä ja vaikka välillä emäntäkin on kyydissä niin vauhti riittää hyvin Suomen maassa
thumbs-up.gif

Joopa joo, kyllä tuolla 25kw menopelillä pääsee ihan yhtä hyvin liittymään motarille. Eikös teilläkin päin max. nopeusrajoitukset ole 120 km/h?
baaa.gif

Itselläni on kuristettu pyörä ja vaikka välillä emäntäkin on kyydissä niin vauhti riittää hyvin Suomen maassa
thumbs-up.gif
Onhan se kivempaa kiindyttää lujempaa. Autokolun opettajakin sanoi että se on helvetin kiva ajaa lujaa, vai eikö muka ole?

Itse tykkään ajaa moottoripyörällä lujaa, en sitä tee kuitenkaan kuin moottoriteillä  
talktohand.gif

Itelle riitti kun ajoin 2 kautta 11kw piikillä, nyt se teho on tervetullutta
buttrock.gif

baaa.gif

thumbs-up.gif
Onhan se kivempaa kiindyttää lujempaa. Autokolun opettajakin sanoi että se on helvetin kiva ajaa lujaa, vai eikö muka ole?

Itse tykkään ajaa moottoripyörällä lujaa, en sitä tee kuitenkaan kuin moottoriteillä  
talktohand.gif

buttrock.gif
Joopa joo, näinhän se homma menee kun noita sun viestejä lukkee.

Mutta mitä moraaliin tulee niin, outo kysymys alun alkaen.
Ei isän, jonka poika vissiin vielä kotosalla asustelee ja pyörääkin sponssataan (?) pitäisi edes moista miettiä.
Sunhan pitäis olla jonkin sortin esikuva tulevalle miehelle joka joutunee itse sitten joskus noita asioita miettimään.
Jos tossa vaiheessa ruvetaan lipsumaan, äkkiähän se jatkuu: nooh toi 120km/h tossa, suositushan se vaan.. anna mennä miltä tuntuu.. nooin.
Eli eiköhän se kannata jonkun sortin kuria ja kunnioitusta sääntöjä kohtaan vielä yrittää pitää tuossa vaiheessa ?

Jahka poika omille teilleen menee, tehköön mitä tekee, niihin tekemisiin luodaan pohjat kotona, ja ne kannaattaa luoda kunnolla.

baaa.gif

thumbs-up.gif

talktohand.gif

buttrock.gif
Itse tykkään ennemmin ajaa mutka teitä, kun mennä suoraa motarin pätkää.

Kai sitä lujaa ajamista voi mennä tuonne radalle harjoittelmaan. Kuka tahansa ajaa pitkällä suoralla tiellä niin paljon, kun pyörästä irti lähtee, mutta onko tuossa mitään järkeä? Taitaa yleensä mennä juuri näillä "suora kaahareilla" papanat pöksyyn kun pitäisi reippaammin mutkassa kantata ja, kun ei taidot riitä vauhtiin nähden niin pusikko raikaa. Valitettavan usein tämmöisiä tapauksia saa lehdestä/uutisista kuulla tai lukea.

Jos, vaan tehoa haluatte nii ostakaa traktori, niissä riittää hevosvoimia
idea3.gif

PS. Tämä ei sitten ollut provo.

Kai sitä lujaa ajamista voi mennä tuonne radalle harjoittelmaan. Kuka tahansa ajaa pitkällä suoralla tiellä niin paljon, kun pyörästä irti lähtee, mutta onko tuossa mitään järkeä? Taitaa yleensä mennä juuri näillä "suora kaahareilla" papanat pöksyyn kun pitäisi reippaammin mutkassa kantata ja, kun ei taidot riitä vauhtiin nähden niin pusikko raikaa. Valitettavan usein tämmöisiä tapauksia saa lehdestä/uutisista kuulla tai lukea.

idea3.gif

Ihmisenä tykkään liikkua lujaa ja varmaan moni muukin tykkää. Voisin myös sanoa että sitä kanttaamista kannattaa ennemmin mennä sinne radalle harjoittelemaan, kuin millekkään mutkapätkälle
idea3.gif
niin ei sitten tule niitä puskaan ajamisia, mitä ei omalle kohdalle ole vielä sattunut koska tiedän rajani ja pyörä/renkaat auttavat siinä tilanteessa jossa menee yli tämän rajan, koska pyörässäni on pitoa enemmän kuin mitä uskallan kantata
wink.gif

Moraalisen kysymyksen ei tässä tilanteessa pitäisi liittyä mitenkään siihen että mitä jos jotain sitten sattuukin ja joku loukkaantuu ja velkavankeus ja häkki heiluu ja ja ja...

Vaan nimenomaan siihen, että minkälaisen kuvan ja esimerkin haluaa antaa jälkipolvelle asennekasvatuksen nimissä. Jos on OK rikkoa lakia tässä kohtaa, miksi ei ole oikein rikkoa lakia sen rikoslain seuraavan pykälän suhteen?

Jos on OK rikkoa joitain lakeja, niin missä on se raja siitä mitä saa rikkoa ja mitä ei?
Niin, sitä "OK"-rajaa voit varmaan kysyä vaikka itseltäsi, kun olet kuitenkin elämäsi aikana useampaa lakipykälää rikkonut...?

idea3.gif

Ihmisenä tykkään liikkua lujaa ja varmaan moni muukin tykkää. Voisin myös sanoa että sitä kanttaamista kannattaa ennemmin mennä sinne radalle harjoittelemaan, kuin millekkään mutkapätkälle  
idea3.gif
niin ei sitten tule niitä puskaan ajamisia, mitä ei omalle kohdalle ole vielä sattunut koska tiedän rajani ja pyörä/renkaat auttavat siinä tilanteessa jossa menee yli tämän rajan, koska pyörässäni on pitoa enemmän kuin mitä uskallan kantata  
wink.gif
Kyllä, oikeassa olet, että tuota kanttaamistakin kannattaa mennä radalle treenaamaan.

Noo, tuohon pitoon en ota mitään kantaa totampa vain  
biggrin.gif

niin.. mihinkä sitä niin jumalaton kiire on ettei 25kw kerkiä?? Omassa 350 hondassa oli aikoinaan jotain 28hv ei kw ja silläkin kerkisi lappia myöten aivan hyvin. Isompia koneita ostettiin sitten kun niitä oikeasti tarvittiin.

Jos yhdessä pojan kanssa päätetään ottaa kuristukset pois, niin mielestäni annetaan kuva "motoristia laki ei koske". Aika huolestuttavaa.

18-vuotias on lain silmissä aikuinen, joka vastaa omasta toiminnastaan itse. Jos poikasi päättää ottaa kuristukset pois itse tiedostaen riskit, niin se on hänen päätös jonka seurakset hän kantaa itse. Itse isänä -vaikkakin nuorena- en lähtisi neuvoja antamaan ja työkaluja kantamaan. Vapauden mukana tulee myös vastapainoksi vastuuta. Huoleton vastuuton lapsuus kun on aika kaukana 18-vuotiaalla, vaikkakin tulee isälleen olemaan aina se lapsi.
Isi ei yhdessä jälkikasvun kanssa päätä ottaa kureja pois, vaan ajattelee oman sielunrauhansa turvatakseen:"Jos poikasi päättää ottaa kuristukset pois itse tiedostaen riskit, niin se on hänen päätös jonka seurakset hän kantaa itse."

Kyllä, erittäin huolestuttavaa kaksinaismoraalia...

Jos yhdessä pojan kanssa päätetään ottaa kuristukset pois, niin mielestäni annetaan kuva "motoristia laki ei koske". Aika huolestuttavaa.

18-vuotias on lain silmissä aikuinen, joka vastaa omasta toiminnastaan itse. Jos poikasi päättää ottaa kuristukset pois itse tiedostaen riskit, niin se on hänen päätös jonka seurakset hän kantaa itse. Itse isänä -vaikkakin nuorena- en lähtisi neuvoja antamaan ja työkaluja kantamaan. Vapauden mukana tulee myös vastapainoksi vastuuta. Huoleton vastuuton lapsuus kun on aika kaukana 18-vuotiaalla, vaikkakin tulee isälleen olemaan aina se lapsi.
Isi ei yhdessä jälkikasvun kanssa päätä ottaa kureja pois, vaan ajattelee oman sielunrauhansa turvatakseen:"Jos poikasi päättää ottaa kuristukset pois itse tiedostaen riskit, niin se on hänen päätös jonka seurakset hän kantaa itse."

Kyllä, erittäin huolestuttavaa kaksniaismoraalia...
Ei tuo mielestäni mitenkään "kaksinaista" ole. Eri asia sitten miten jokainen tuon haluaa ymmärtää...

Kyllä, erittäin huolestuttavaa kaksniaismoraalia...
Ei tuo mielestäni mitenkään "kaksinaista" ole. Eri asia sitten miten jokainen tuon haluaa ymmärtää...
Ei se todellisuus mihinkään muutu vaikka kuinka ummistaa silmänsä....

Meillä keskustelu kulki tähän tapaan:

Tuossa on tuo skootteri nyt sulle; ja muista että sinä päivänä kun edes ehdotat prikan poistoa tai vastaava, mä myyn sen välittömästi pois...

wink.gif
Onneksi me kaikki emme ole niin kuin sinä  
tounge.gif

Voidaan myös miettiä että miksi te ostatte tehokkaita sportteja jos teidän sanojen mukaan 25kw pelilläkin pääsee ihan hyvin? Ette kai vaan tehojen takia vai eikä kyykkyä saakkaan alle 150 heppasena?  
033102ass_1_prv.gif
Tämä on justiin se, mitä tarkoitin. Kiitos, en siis ollutkaan väärässä, vaikka vuosia onkin vierähtänyt.

Moottoritie, tuo yleistäkin yleisempi tielaji Suomessa?? Suhteellisen surkea veruke poistaa kuristukset ja tehdä pyörästä laiton, jokainen aikuinen tajuaa tämän. Tiedostat varmaan riskit, mutta tuossa iässä (selvästi alle parikymppisenä) et tiedosta mahdollisia seurauksia tai et piittaa niistä. Tämäkin on juuri sitä, mitä tarkoitin tuossa aiemmin.

Kuka ostaa sportteja ja kuka ei. Itselläni ei koskaan mitään tehorajoituksia ole ollut, eikä varmaa tule olemaan, mitä nyt itse alkaa viimeistään eläkeiässä jarruttelemaan ja esim. nykyisen pyörän 45kW riittää vallan mainiosti, vaikka pyörä painaa n. 250kg.

Liikkua lujaa, joopa joo ja pysähtyä vielä nopeammin ja avot...

Kannattaa pitää se pyörä kuristettuna. Kun mopo on 25-kilowattinen niin ei tarvitse huolehtia siitä mitä seuraa jos ylitehoisuudesta jää kiinni tai pojalle käy köpelösti.

Niin ei tule käymään kun poika istuskelee mieluummin kotona katsomassa telkkaria kuin lähtee ajamaan.

Niin, sitä "OK"-rajaa voit varmaan kysyä vaikka itseltäsi, kun olet kuitenkin elämäsi aikana useampaa lakipykälää rikkonut...?
Mutta kysymyspä ei ollutkaan siitä että missä tilanteessa minä voisin rikkoa lakia, vaan siinä, mitä opetetaan jälkipolvelle. Siinä on merkittävä ero.

Kyllä, voin kysyä sitä itseltäni ja vastaus on: "Se mitä laki sanoo."

Jos minä rikon lakia, teen sen tietoisena siitä, että yhteiskunnan normisto ei tätä toimintaani salli ja olen valmis tästä rikkeestä kärsimään mahdolliset seuraukset.
Oli rike sitten DVD-elokuvan vahvan teknisen suojauksen kierto katsoakseni elokuvaa tietokoneella, ylinopeus tai pahoinpitely.

Mutta en voi kasvattaa ketään pitämään yhteiskunnan normiston vastaista toimintaa "normaalina". Yksilön vapauteen ei voi tietyn pisteen jälkeen enää puuttua, mutta siihen pisteeseen asti koen velvollisuudekseni tarjota parhaan mahdollisen avun ja pohjan yhteiskunnassa selviytymiseen.

Silloin jätetään kasvatillekin mahdollisuus tehdä sama tietoinen päätös sääntöjen rikkomisesta ja seurausten vastaanottamisesta.

Back