• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Moraalikysymys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomppa56
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos on kuljettajalla kokemusta moposta ja piikistä ennen siirtymistä isompiin (esim. 600cc) pyöriin niin kyllä siinä tapauksessa onnettomuusriski on pienempi kuin aikuisikään ehtineellä hekilöllä joka ostaa ensimmäiseksi pyöräksi 1000cc sportin ja ajaa sitä tt:na ilman aikaisempaa kokemusta 2-pyöräisistä.
033102bebe_1_prv.gif

En yhtään epäile, etteikö vakuutusyhtiö peri saatavansa jopa täysimääräisenä, jos kuristukset on poistettu ja aiheutetaan vaikka jonkun invalidisoituminen loppuiäksi. Oli kuristuksilla sitten tapahtumaan merkitystä tai ei. Velkavankeus tulee muuttamaan elämän suunnan jopa vuosikymmeniksi.

Ei tulisi mieleenkään antaa hyväksyntää moiselle toimelle. Isukin puoleen niissä korvausasioissa se poika kumminkin joutuu kääntymään vaikka olisikin hätäisesti >18 vee.

Ja jos itselle tai pyörälle sattuu jotain, olisi kiva varmaan saada kaskostakin korvausta siltä omalta vakuutusyhtiöltä.

Jos on kuljettajalla kokemusta moposta ja piikistä ennen siirtymistä isompiin (esim. 600cc) pyöriin niin kyllä siinä tapauksessa onnettomuusriski on pienempi kuin aikuisikään ehtineellä hekilöllä joka ostaa ensimmäiseksi pyöräksi 1000cc sportin ja ajaa sitä tt:na ilman aikaisempaa kokemusta 2-pyöräisistä.  
033102bebe_1_prv.gif
Tai sit o se ku yli 50v ostaa isoimman pyörän kaupasta ja toteaa "kyllä mää sillo nuorempan isoi pyörii ajoin".. silloin 30 vuotta sitten niissä oli vain hieman vähemmän potkua
biggrin.gif
ja metsähallitus kutsuu

2. Eiköhän tuossa vaiheessa nuoren miehen/naisen elämää kannata kuitenkin opettaa, että säännöt on sääntöjä.
Ja raja menee juuri siinä 25kW:ssa?
Mitäs jos se oiski 25,5kW; niin meniskö visauden ja tyhmyyden/ moraalin/ omantunnon/loppuelämän kärsimyksen ja itsensä soimaamisen raja sitten siinä?
Tai vaikka 26,9kW...?

Joku on ollut vissiin ihan jumalattoman fenomenaalisen universaalin pätevä tyyppi kun on pystynyt tuon universumin tärkeimmän rajan vetämään juuri tuohon 25,000kW:iin!  
bowdown.gif

Mitäs sit jos dyno näyttääkin 25,001kW?  
crazy.gif
No tällä hetkellä kyllä, se raja menee nyt siinä 25kW:ssa.

En itsekään usko, että se välttämättä on ainutlaatuisen oikea, mutta täällä ei sellaista jeppeä ole kuka tietää sen oikean.

Juu eihän tämä suinkaan ole ainoa asia, missä rajat on vedetty nuoren henkilön syntymäpäivän mukaisesti. Sääntöjen on valitettavasti oltava kaikille samat, vaikkei se kaikkia miellytäkään, ja tämä edellyttää sitä, että raja vetäistään johonkin kohti.

Kukaan tuskin luulee sitäkään, että viikon yli täysteholisenssiin oikeuttavan iän oleva kaveri on käytännössä yhtään sen pätevämpi ajamaan täystehopyörällä, kuin hän oli 2 viikkoa aikaisemmin. Mutta jos ko. henkilö ei ole tehnyt jotain vilunkia, hän on kuitenkin ajanut pari vuotta sellaisella pyörällä, joka ei lähde lapasista niin helposti, ja samalla oppinut hieman pyörän käsittelyä, mikä sitten parhaassa tapauksessa tekee hänestä valmiimman ohjastamaan tehokasta pyörää.

033102bebe_1_prv.gif
Pitää paikkansa. Väittäisin että tämäpäivän teineistä 16-18v löytyy sellainen määrä uskomattoman taitavia pyörän hallitsijoita, että vanhemmat sukupolvet saadaan laskea yhteen eikä siltikään tahdo löytyä vastusta...  
tounge.gif
Hyvin pyörii poikasilla "kevarit" ilman tehoakin. Ei epäilystäkään etteikö hanskassa pysy täystehoisetkin. Laki on silti laki ja noudattaa sitä jos kokee tärkeäksi. Jos ei noudata ja menee vituiksi, löytyy syyllinen peilistä.
Kyllä täysikäinen saa luvan tehdä itse nuo päätökset. Liikenteessä tuo ikä on kuitenkin vaarallista aikaa, sen meistä jokainen varmasti muistaa. Pelkkä pyörän hallinta ei silloin riitä kun veri kiehuu.  
wink.gif

Moraalisen kysymyksen ei tässä tilanteessa pitäisi liittyä mitenkään siihen että mitä jos jotain sitten sattuukin ja joku loukkaantuu ja velkavankeus ja häkki heiluu ja ja ja...

Vaan nimenomaan siihen, että minkälaisen kuvan ja esimerkin haluaa antaa jälkipolvelle asennekasvatuksen nimissä. Jos on OK rikkoa lakia tässä kohtaa, miksi ei ole oikein rikkoa lakia sen rikoslain seuraavan pykälän suhteen?

Jos on OK rikkoa joitain lakeja, niin missä on se raja siitä mitä saa rikkoa ja mitä ei?

Mitäs mieltä olette sellaisista virityksistä joilla pystyy hetkessä vaihtamaan pyörän kuristetuksi tai täysitehoiseksi? Esimerkiksi poliisien sattuessa kohdalle mahdollista rajoittaa kaasukahvan liike pariin senttiin (olettaen että pyörä kuristettu rekisteriotteen mukaan kaasukahvasta). Mahdollista ainakin säästyä sakoilta ratsiassa mutta onnettumuudden sattuessa ei paljoa auta jos on itselle käynyt huonommin eikä pääse pyörää enää sorkkimaan.

Vastauksia on tullut paljon ja ajattelin laittaa tähän oman näkemyksenikin.

Ensinnäkin 25 kW papereissa ja kuristukset pois taitaa tarkoittaa, että ajaa laittomalla pelillä.

Toiseksi kuskilla oikeus 25 kW pelin ajoon tarkoittaa, että ajaa ilman korttia laitonta ajopeliä.

Kolmanneksi vakuutusyhtiö siirtää onnettomuuden sattuessa asian poliisille ja poliisi toteaa nuo ylläolevat kohdat. Sitten onnettomuudesta johtuvat KAIKKI kustannukset siirtyvät ilman korttia ja laittomalla ajopelillä ajaneen kontolle.

14 vuotiaan pojan ja 16 vuotiaan tytön isänä olen sitä mieltä, että laittomalla pelillä ajaminen keventää kukkaroa sakon ja muiden maksujen osalta. Myös kunnioitus muiden motoristien osalta menee, jos isä(äiti) antaa oikeuden ajaa laittomalla pelillä, ilman korttia.

Itse olen huoltanut tyttären skootterin, jotta tiedän se olevan kunnossa. Saman aion tehdä pojan mopolle, kun hän saa mopokortin. Tosin poika taitaa kyllä tehdä rempat itse, mutta VAHDIN vierestä, että kaikki on kunnossa.

Onhan omat lapset usein tärkeämpi kuin oma henki. Sitä paitsi nuoriso ei ymmärrä omaa parastaan ja kukas siihen sitten on paras neuvoja, jos ei omat vanhemmat.

:-)

Mitäs mieltä olette sellaisista virityksistä joilla pystyy hetkessä vaihtamaan pyörän kuristetuksi tai täysitehoiseksi? Esimerkiksi poliisien sattuessa kohdalle mahdollista rajoittaa kaasukahvan liike pariin senttiin (olettaen että pyörä kuristettu rekisteriotteen mukaan kaasukahvasta). Mahdollista ainakin säästyä sakoilta ratsiassa mutta onnettumuudden sattuessa ei paljoa auta jos on itselle käynyt huonommin eikä pääse pyörää enää sorkkimaan.
Poliisihan tietää nuo konstit.

He selvittävät takuuvarmasti kytkinten sijainnin.

Kytkimiä ei siis saa olla, jos haluaa omia lapsiaan suojella.

Poliisihan tietää nuo konstit.

He selvittävät takuuvarmasti kytkinten sijainnin.

Kytkimiä ei siis saa olla, jos haluaa omia lapsiaan suojella.
Kuinkahan helposti poliisi rupeaa sitten tienpäällä epäilemään onko kyseessä joku oma viritys vai ihan kunnollinen liikkeen rajoitin vaikkapa kaasareissa. Tällainen säädettävä kuristin kun ei vältämättä millään tavalla näy ulospäin. Väärinhän tälläiset viritykset tietysti ovat ja lakiahan niillä rikotaan mutta kaikki eivät vain suostu nuodattamaan tuota 25kw:n rajoitusta. No jokaisen täysi-ikäisen omapäätöshän se lopulta on.

Itse olen huoltanut tyttären skootterin, jotta tiedän se olevan kunnossa. Saman aion tehdä pojan mopolle, kun hän saa mopokortin. Tosin poika taitaa kyllä tehdä rempat itse, mutta VAHDIN vierestä, että kaikki on kunnossa.
Aika nihkeet ois remppail mopoo jos isä seisoo joka kerta takana vitsan kanssa että jos prikka lähtee skootterista pois nii viuhahdus napsahtaa
biggrin.gif
Enkä usko että venyt jokapaikkaan aina kyttäämää mitä se poika siel puuhailee
biggrin.gif

"Laki on niin ku se luetaan" ja se on 25kw, oli kuski miten "hyvä" tahansa. Vaikka oon vasta syksyn ajanu 25kw pyörällä tiedän sen riittävän mainiosti siihen päivään kun saan kuristukset poistaa. Tiedän mitä ruuvia kääntämällä tehoja tulee, mutten koe lakia huonona enkä tarvetta rikkoa sitä. Kevarikin oli sen 11kw mitä saa olla -4t ois juuri enempää irti saanukaan- ja sekin riitti. Laillisillakin tehoilla kyllä kerkeää.

Jos jotain (vakavampaa) tapahtuu lienee vakuutuspetos-korttiluokanylitys-rahaongelmat se pienin murhe, varsinkin jos edes osasyynä on mahdollisesti ollut se täysitehoisuus...

Kyllä se varmasti riittääkin, kunhan ei erehdy testaamaa täystehoista laitetta. Sen jälkeen se ei enää riitä
biggrin.gif

Moraalisen kysymyksen ei tässä tilanteessa pitäisi liittyä mitenkään siihen että mitä jos jotain sitten sattuukin ja joku loukkaantuu ja velkavankeus ja häkki heiluu ja ja ja...

Vaan nimenomaan siihen, että minkälaisen kuvan ja esimerkin haluaa antaa jälkipolvelle asennekasvatuksen nimissä. Jos on OK rikkoa lakia tässä kohtaa, miksi ei ole oikein rikkoa lakia sen rikoslain seuraavan pykälän suhteen?

Jos on OK rikkoa joitain lakeja, niin missä on se raja siitä mitä saa rikkoa ja mitä ei?

+1

Tämä on minun mielestäni se tärkein pointti jos miettii moraalista puolta. Se minkä viestin annat jälkikasvulle, riippuu siitä miten itse tekee ja kokee asiat. Jos yhdessä pojan kanssa päätetään ottaa kuristukset pois, niin mielestäni annetaan kuva "motoristia laki ei koske". Aika huolestuttavaa.

Kyllä isoilla tehoillakin oppii ajamaan vaikka suoraan mopon puikoista, kukaan ei sitä kiellä, mutta en näkisi tässä olevan kyse siitä. Eikä kyse mielestäni ole siitäkään, että onko raja oikein ja oikeassa kohdassa.

18-vuotias on lain silmissä aikuinen, joka vastaa omasta toiminnastaan itse. Jos poikasi päättää ottaa kuristukset pois itse tiedostaen riskit, niin se on hänen päätös jonka seurakset hän kantaa itse. Itse isänä -vaikkakin nuorena- en lähtisi neuvoja antamaan ja työkaluja kantamaan. Vapauden mukana tulee myös vastapainoksi vastuuta. Huoleton vastuuton lapsuus kun on aika kaukana 18-vuotiaalla, vaikkakin tulee isälleen olemaan aina se lapsi.

Monia huolestuttaa sekin, kun ruiskun ohjelmoinnin jälkeen prätkän teho onkin korkeampi, kuin mitä vakuutusyhtiön kanssa on sovittu.. Minä taas painiskelen sen kanssa, voinko käyttää pyörääni siten, että takaistuin on korvattu kevyellä katteella ja matkustajan jalkatapit on poistettu. Nythän rekisterissä ilmoitettu tehopainosuhde ylittyy pyörän kevenemisen takia. Onko täällä nimismiestä, jolle voin rippittäytyä?

Kun miettii itseään 18-vuotiaana, niin onneksi en omistanut tehokasta kyykkypyörää niihin aikoihin.. tuskin olisin enää edes hengissä. 25kw:ssakin olisi ollut enemmän kuin riittävästi. Nyt kun ikä on tuonut aavistuksen järkeä päähän (vaikka ei sitä liikaa ole vieläkään) niin vähän jo ymmärtää että missä se kaahaus on järkevää.
Kun tehoa on niin sitä myös käytetään.
+1

Kuin suoraan mitä itse olisin kirjoittanut. Onneksi ei 10 vuotta sitten ollut mitään 80kw muoviluotia. Nyt tällä iällä toivottavasti enemmän järkeä päässä. Kumminkin 25kw pyörälläkin pääsee varmana tarpeeksi kovaa eikä tarvitse jännätä poliiseja tai vakuutusyhtiötä, jos jotain pääsee tapahtumaan.

Ostaa 250cc Ninja Kawan ei tarvi kuristella eikä näinollen miettiä onko ne otettu pois!!

Minkäslaisia keskusteluja muut tylsät isät tai äidit ovat jälkikasvunsa kanssa aiheesta käyneet?
Kuvittelisin, että omalla kohdalla kyse olisi pojan itsenäisyysasteen punnitsemisesta.

Mikäli olisin itse avustamassa tuon kyseisen kulkuvälineen hankintaa rahallisesti, tekisin hyvin selväksi, että kuristukset ovat ja pysyvät - eli kyseessä olisi siinä tapauksessa minun päätökseni. En väitä, että jokaista lakikirjainta tarvitsee aina !%ssia, mutta tässä kohtaa vahinko voi olla liian suuri ja siksi ehdoton kielto. En haluaisi missään nimessä myötävaikuttaa pahimpien visioiden syntyyn. Toivon, että omista lapsista kasvaa sellaisia, että sanaan voi luottaa, eikä pyörää tarvitse käydä "testailemassa".

Mikäli kyseessä on kuitenkin itsenäinen täysikäinen omin kustannuksin omassa kämpässään, joka hankkii pyörän vieläpä omilla rahoillaan, niin mielestäni siinä kohtaa poika päättää tekemisistään. Tekisin selväksi oman käsitykseni asiasta, mutta jättäisin asian siihen. Poika tekisi itse lopullisen päätöksen. Kun olisin vastuun tuolle itsenäiselle nuorelle miehelle asiassa antanut, tuskin potisin huonoa omaatuntoa siitä asiasta.

Ihan äitinä sanoisin että olis se kaameeta jos jotain sitten tapahtuisi ja olisin tietoisesti ollut mukana tehoja viilaamassa. Sitä syyllisyyttä ei ikinä sais pois mielestä. Kun sitä voi kuristetullakin tapahtua surkeesti ( toivottavasti tietenkään ei). Eikös kannattais ihan oman mielenrauhan vuoksi jättää tämä paperien väärentely???
Ehtii poika vielä täysillä päästellä sielunsa kyllyydestä.

Back