• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MotoGP 2016

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Havis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kuinka siis olisi mahdollista blippaamalla tasata kierrokset seamlessissa? Niin nopeata kierrosmatchausta, mitä se vaatisi, ei varmasti ole mahdollista tehdä ihan jo moottorin liikkuvien massojen hitaudenkaan vuoksi.
 
Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää miten seamless-vaihteiston kanssa tehdään kierrosten tasaus. Kun tilanne on se että pykälät ovat diskreettejä, ts. ei ole variaattori, ja pykälien välissä ei määritelmän mukaan ole vapaata jossa tasauksen voisi tehdä, niin jossakin jonkun on annettava myöten. Jos se ei ole kytkin niin voiko rengas antaa niin paljoa periksi luistamatta liiaksi?
 
Kuinka siis olisi mahdollista blippaamalla tasata kierrokset seamlessissa? Niin nopeata kierrosmatchausta, mitä se vaatisi, ei varmasti ole mahdollista tehdä ihan jo moottorin liikkuvien massojen hitaudenkaan vuoksi.
Takarenkaan+vetoakselin massalla ollee joku luokkaa 1-10 kertaa enemmän inertiavoimaa/pyörimisenergiaa kuin kampiakselin/kytkinakselin massalla, nopeuksista riippuen. Eli ei puhuta mistään pienistä eroista vaan kertaluokka on aivan eri.

Eli käytännössä ainoa ongelma on moottorijarru. Sen saa helposti nollattua elekroniikalla. Ja jäljelle jäävän pienen eron blibbaamalla + samalla säätämällä moottorijarru sen uuden vaihteen tasolle. Tuo dynaaminen säätyvyyshän on sen systeemin tärkein ominaisuus.
 
Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää miten seamless-vaihteiston kanssa tehdään kierrosten tasaus. Kun tilanne on se että pykälät ovat diskreettejä, ts. ei ole variaattori, ja pykälien välissä ei määritelmän mukaan ole vapaata jossa tasauksen voisi tehdä, niin jossakin jonkun on annettava myöten. Jos se ei ole kytkin niin voiko rengas antaa niin paljoa periksi luistamatta liiaksi?
Onhan siinä pieni viive kiksin polkasun ja seuraavan vaihteen varsinaisen kytkeytymisen välissä, jolloin elektroniikka ehtii hieman ennakoida.
Perinteisessä sekventiaalissa se kiksin polkasu irrottaa edellisen vaihteen, seamlesissa ei.
 
Mitäs sitten kun pykältää yhden tai kaksi vaihdetta liikaa, elektroniikka kierrättää yli punarajan vai miten?
 
Jotta moottorijarru saadaan nollaksi (ilman luistokytkimiä tms), täytyy sylintereihin ajaa polttoainetta ja kipinää. Jos nyt sitten tullaan kovilla kierroksilla alasvaihtoon, niin kierrokset nousevat entisestään, mikä ei kuulosta hyvältä punarajan tuolla puolen.

Voisiko saada edes yhden linkin, jossa joku muu selittää luistokytkimen tarpeettomuuden?
 
Höpöhöpö

Nopein voitti. Silloin se on aina oikea ukko.

Vai onko jollain vaaleanpunaiset 46 aurinkolasit yömyssyn alla piilossa ;) Myönnä pois, vaari ei enää pärjää...

Ihan hyvin se pärjää. Eiköhän se tällä kaudella jonkun kisan voitakin. Whoregay oli vahvin, mut eipä Rossilta podiumikaan jäänyt kuin sadasosan päähän.

Loppukaudesta voi Rossi vedellä rennolla kädellä sopivia ohituksia muista kärkikuskeista, ku ei tartte mestaruuksista ajella :grin:. Toisaalta kaikki on aina mahdollista, ku marginaalit on pienet. Ei tartte ku jonkun loukata itsensä, vaan whoregayn vauhti ja itseluottamus on ollut pitelemätöntä jo testeistä lähtien. Katotaan kuinka underdog Rossi pärjää nuorempiensa kanssa.
 
Jotta moottorijarru saadaan nollaksi (ilman luistokytkimiä tms), täytyy sylintereihin ajaa polttoainetta ja kipinää. Jos nyt sitten tullaan kovilla kierroksilla alasvaihtoon, niin kierrokset nousevat entisestään, mikä ei kuulosta hyvältä punarajan tuolla puolen.
Ja miks ne ois noin paskoja kuskeja...?
 
Ei oo kuitenlaan sellaista vaihtoehtoa tullut kisoja katsellessa mieleen että ehkä kuitenkin moottorijarrua on käytössä? Etkä ole vieläkään selventänyt kuinka se blippaus sun mielestä onnistuu järkevästi.
 
Back
Ylös