• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MotoMorini

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Suitsa03
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
CycleWorld
wink.gif
varo ettet joudu käräjille, saattaa tuo hymiö aiheuttaa jollekin palkanmenetyksen...
 
Edelleen PCIIIusb kaupan Corsaroon ja halvalla
eek.gif



Kysykäähän rohkeasti lisää, jos kiinnostaa...
 
Kiinnostaa kyllä pirusti, mutta budjettiin on joksikin aikaa priorisoitunut muita menovarauksia
sad_orig.gif


Pyörän hain eilen Järvenpäästä, jonne se jäi talveksi... Takuun piikkiin tuli molemmat uudet sylinterinkannet ja samalla 20k huolto päälle. Oli kuulemma pakoventtiilien ohjurit kuluneet, joku valmistussarjan alkupään yksilöiden vika, MMn alihankkijan materiaalivirhe.

Nyt pyörä rähisee taas kiukkuisesti tuolle ulkona hiljalleen tihkuvalle rännälle. Taidankin mennä tuonne talliin odottelemaan ajokelejä
smile_org.gif


Niin, ja poikkesin yks päivä Raisiossa Cycle Worldissa katsastamassa tilanteen. Hyvältä näyttää. Tuttu liike jo Turun ajoilta, mulla oli joskus sellainen Hyosung 650, jota ko. liike myös edustaa. Huollot ja asiointi pelas aina mutkattomasti, ihan ok pulju siis. Niillä on tosin kuulemma omistaja vaihtunut.
 
Mitenkäs ilmeni tuo pakoventtiilien ohjureiden ongelma?
Pyörä alko tekeen sitä, et sammui lämpimänä silloin tällöin esmes liikennevaloihin tullessa, ja sen jälkeen sai sahata pitkään, ennenku läks. Eli ilmeisesti ohivuoto lykkäs huohotuksen kautta ylimääräisiä huuruja imupuolelle, mikä taas sotki seokset. Luulisin. Itse en moista kulumaa osannut epäillä, mut Riihinen MSA-Centerissä osasi tehdä diagnoosin oireiden perusteella. Muutenkin ensiluokkaista palvelua ko. puljussa.
 
Jos sen katin katkaisee keskeltä ja ottaisi sisukset pois.
Tätähän tässä hain takaa, tiiä sitten aiheuttaako tuommoinen tyhjä pömpeli mitään epäedullisia pyörteitä
tounge.gif


eikä maksa paljoo hitsauttaa yhtä putkisaumaa...
Mitä varten se on ihan pakko kaikkien saada pois ja vielä maksaa satasia, että joku sen repii sieltä? Nykyaikainen kennokatti saatikka metallikenno, mitä pyörissä käytetään, ei paljoa ahdista.
 
Pyörä alko tekeen sitä, et sammui lämpimänä silloin tällöin esmes liikennevaloihin tullessa, ja sen jälkeen sai sahata pitkään, ennenku läks. Eli ilmeisesti ohivuoto lykkäs huohotuksen kautta ylimääräisiä huuruja imupuolelle, mikä taas sotki seokset. Luulisin. Itse en moista  kulumaa osannut epäillä, mut Riihinen MSA-Centerissä osasi tehdä diagnoosin oireiden perusteella. Muutenkin ensiluokkaista palvelua ko. puljussa.

Kiitti vinkistä, tietääpi jos oma pyörä alkaa sammuilemaan...
 
Paljonko 20k huolto maksoi?
Ei mitään, kun mun pyörä jäi talveksi sinne minusta riippumattomista syistä...
smile_org.gif

Eilen muuten tuli ajettua "kesän" ensimmäinen lenkki
smile_org.gif
Eipä ole ennen tullut maaliskuun puolivälissä ajokautta startattua. Kivaa oli ja enpä taas muistanutkaan, miten tuo vehje lähtee! En edes huomannu, et oli aika vilponen, vasta kotona tajusin sormia sulatellessa...
 
Mitä varten se on ihan pakko kaikkien saada pois ja vielä maksaa satasia, että joku sen repii sieltä? Nykyaikainen kennokatti saatikka metallikenno, mitä pyörissä käytetään, ei paljoa ahdista.
Ei ahdista ei, mutta sotkee putken virtauksen (ja painepulssit) pahemman kerran huonolla muotoilullaan ja sijainnillaan. Eli itseasiassa tavallaan ahdistaa sitäkautta. Moottorin hengityksen kannalta katin pitäisi olla paljon kauempana pakoventtiileistä putkiston loppupäässä, mutta se on taas tuon härpäkkeen puhdistustoiminnan kannalta huono paikka, kun ei ilmeisesti riitä lämpö.
 
Mitä varten se on ihan pakko kaikkien saada pois ja vielä maksaa satasia, että joku sen repii sieltä? Nykyaikainen kennokatti saatikka metallikenno, mitä pyörissä käytetään, ei paljoa ahdista.
Ei ahdista ei, mutta sotkee putken virtauksen (ja painepulssit) pahemman kerran huonolla muotoilullaan ja sijainnillaan. Eli itseasiassa tavallaan ahdistaa sitäkautta. Moottorin hengityksen kannalta katin pitäisi olla paljon kauempana pakoventtiileistä putkiston loppupäässä, mutta se on taas tuon härpäkkeen puhdistustoiminnan kannalta huono paikka, kun ei ilmeisesti riitä lämpö.
No paljonko pelkällä katin poistolla tulee hevosia lisää?
 
Avautuminen alkaa...

Yksi ihan perusteknillinen juttu tässä vaan. Niin kauan kun noissa kakspyttysissä koneissa on niinkin erimittaiset pakosarjat kun niissä näyttää olevan, niin on turhaa pohtia katalysaattorikennon vaikutusta painepulsseihin ja sitä kautta tehon syömiseen. Vapaastihengittävässä pulssilla on merkitystä, se on kyllä totta. Luulisikin, että tehtaiden tuotekehitys hoitaisi tuon evoluutiovaiheen. Ilmeisesti nykyisilläkin rakenteilla saadaan edullinen ja riittävä kompromissi aikaan.

Uskoisin, että se alunperin n. 800-asteinen pakokaasu on jo siellä kennon kohdalla jäähtynyt niin, ettei tilavuusongelmaakaan luulis olevan niissä Morinin hormeissa. Vakioputkella siinäkin saa vaikka kuinka paljon tehoa kunhan moottorinohjaus vaan hoitaa työnsä. Toki kovemmissa virityksissä alkaa poistopuolikin kanittaa. Putken aukominen on vaan yleisesti helpoin tapa saada pikkuinen lisä. Sanoisko marginaalinen.

Mutta bensasta ja ilmasta se teho vasta tulee. Sitten vasta kun täytöstä kasvatetaan, alkaa tehoakin tulla. (vrt. turbo)

B-Kingin putkisto on hyvä esimerkki vahvistamaan edellisen "avautumiseni". Kyllä ne isommankin koneen kaasut poistuvat sieltä ahterin alta niistä kahdesta 30mm reiästä vaimentajaan ja kohtuullinen teho vielä jää kuristuksesta huolimatta.

Ja B 12:lle sen verran, että Tripleissähän katalysaattorit ovat siellä vaimentajissa. Sisäänmenosta kun katsoo, niin siellä ne kattikennot näyttävät olevan ainakin -06 mallissa. Mielenkiintoisen kaukana moottorista. Tekis mieli väittää itse kennojen olevan niin vapaastivirtaavia, että katin poisto sinänsä ei lisää hevosia. Alkuperäiset pöntöt sinänsä sisältävät niin monta väliseinää, että ei ihme jos ne vaihtamalla esim. TORSeihin saa sen pari-kolme hp lisää.

Avautuminen päättyy...
biggrin.gif
 
Mitä öljyä porukka on käyttäny morinissa? Ajattelin vaihtaa ennen ajokautta uudet litkut sisään. Ohjekirjahan suosittelee AGIP:n racing 4T 10W-60 öljyä.... tuota litkua tahtoo vaan olla aika huonosti tarjolla täällä oulun seudulla.
 
Päivää.

Ajokausi on tullut perusteellisesti startattua, palttiarallaa 2500 kilsaa on MM tietä nielly tänä keväänä. Hyvin on pelannu. Vaihdoin eteen sintterijarrupalat, tuntuu kyllä purevan tiukemmin ku alkuperäiset. Radalla en ole vielä päässyt testaamaan, mut eiköhän tuonkin vielä kerkiä.

Hommasin myös stormilta tuollaiset pienet tangonpääpeilit. Aika hyvän näköiset, ja niistä näkee paremmin ku edellisistä tarvikepeileistä.

Mites, onkos Morinisteja tulossa tänään Turkuun jokirantaan pällistelemään? Entäs viikonlopun italopyörätapaaminen pieksämäellä, onko sinne MMllä menijöitä?
 
Onko kellään muulla kokemusta tuosta Velocen sportti ECU:n vaikutuksesta pyörän käytökseen?
Ite kokeilin sitä paikalleen ja meni kyllä todella huonoksi... käy entistä rikkaammalla ja alakierroksilla todella nykivää menoa, mutta ylhäällä tuntuu taas olevan raivo lähdöt. Ei ole kyllä noilla säädöillä yhtään käytännöllinen ajaa.
Tuntuu muutenkin jo käyvän todella rikkaalla tuolla normi ECU:lla.
Onko porukka käyttäny pyöriä kaasuläppien synkronoinnissa... onko ollu apua?
 
Terve Morinin ystävät
Talven aikana tuli laitatettua Corsaroon QD:n putket, power commander ja katti pois. Tehot ennen laittoa takarenkaalta 131,94hp ja 118,92nm. Jälkeen 137,22hp ja119,47nm. Kaupunkiajossa vaivannut nykiminen loppui melkein kokonaan. Ja ne ÄÄNET
062802jumpie_prv.gif
! Mahtavat nois killerien kanssa. Ilman niitä ei kyllä aja erkkikään. Niin ja tällä viikolla se kävi jo kyljellään kun parkissa auto peruutti eturenkaaseen
veryangry.gif
. Pyörä kaatu vasemmalle kyljelle . Peili rikki, tangon pää ja takakate naarmuilla. Kuski lupasi maksaa korjaukset. Saa nähdä miten käy. Kuskin tiedot ja todistajia on.
 
mistä hommasit QD:n putket ja oliko minkä hintaiset?..saakohan suomesta mistään?...itellä mielessä g.p.r:n vaimentajat,aika kohtuuhintaiset..ei vielä morinia mutta eilen koeajolla ja kaupantynkää syntymässä,ainoa pyörä joka on vannoutunutta Ducatimiestä lämmittäny..
Aattelin kysellä vielä että onko ollut mitään tyyppivikoja esim.kytkimessä/vaihdelaatikossa yms.
 
Putket hommasin Ebayn kautta bikerzonelta italiasta. 600€ kotiovelle tuotuna. Eipä ole muuta ollut kun vesisateella menee joskus pitkät päälle itekseen. Noin 10000 olen ajanut ja tyytyväinen ollut.
 
morinin vioista ei kohdalle ole osunut kuin ne venttiilinohjaimet,jotka tietenkin meni takuun piikkiin.itellä takana n:12000 km erittäin riemukkaita hetkiä.
buttrock.gif


mitä renkaita olette käyttäneet Morineissanne?
itsellä corsa3 edessä ja takana rosso,pitoo tuntuu piisaavan vähän reippaanpaankin etenemiseen.
sport05.gif
 
Back
Ylös