• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MotoMorini

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Suitsa03
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moro!

Jos on morinisteja kuulolla, niin askarruttaa 1200 velocessa toi race-ecu. Eli jos otan termeistä killerit pois, niin meneekö liian laihalle ilman sitä?
 
Moro,

Ite ainakin olen ajellut ilman killereitä normi ECU:lla eikä ole ollut ongelmia. Taitaa muutenkin käydä aika rikkaalla morinit, joten en usko että menee liian laihalle seokset.
 
Kiitti vastauksesta!

Sitten jatkokysymys. Oon miettinyt, joskos teettäisi tällaiset välimallin killerit termeihin. Koneistaja varmaan tekisi samalla vaivalla useammat, mikäli jollain muullakin on tarve.
 
Ei varmaan huono ajatus teettää tai modata alkuperäiset killerit tuon mukaan. Ilman killereitä meteli on aika jäätävä, mutta pysyypähän mummot pois tieltä kun päästää tuppinurin menemään  
biggrin.gif


Oliko tuossa viestiketjussa kuvia niistä killereistä.... ei ainakaan minun silmiin osunut? Jos oikein ymmärsin niin killerin pienet sivulla olevat reiät jätetty pois ja itse killerin putki jätetty avoimeksi?

Mitähän tuossa viestissä tarkoitetaan TPS:n vaihdolla?
 
Ei ollut kuvia, mutta tuon sanallisen kuvauksen perusteella juurikin noin. Leveämpää suoraa putkea niistä päätylaipoista.

Ilmeisesti huollossa ovat tuon ketjun kaverille resetoineet tps:n . Näistä mitään ymmärrä, mutta liekö tarpeellista...
 
Tuolla foorumilla oli paljon hyviä vinkkejä. Harmi  kun ei ole aikaisemmin tullut vastaan. Sieltä löytyi myös juttua tuosta TPS:n resetoinnista (kaasuläppien asentojen "kalibrointi") joka olisi hyvä tehdä jos vaihtaa ECU:n.
Huollossa tosiaan pystyvät sen resetoimaan, mutta tuolta foorumilta löytyy ohjeet jos haluaa hankkia itselle diagnostiikka ohjelman ja kaapelit niin sen saa myös sitten itse tehtyä + tietenkin paljon muutakin pyörän diagnostiikkaa pystyy katsomaan.
Täytyy melkein itsellä pistää hankintaan nuo diagnostiikka vermeet.
 
Joo, tuossa osoitteessa on aika paljon juttua Morineista.
Sieltä kun avaa foorumin, niin alkaa löytymään kaikkea moriniin liittyvää asiaa.

http://www.morini-riders-club.com/

Oletteko vielä vaihtaneet ketjuja ja rattaita Corsaroon tai Veloceen?
Ketjut on helppo saada, mutta rattaat onkin sitten toinen juttu, ainakin Corsaroon ja Veloceen.
Alkuperäiset rattaat maksaa n. 180eur.
JT-Sprocketsilta kyselin , mutta en halua ruveta sorvaamaan Gagiva Raptorin takahammasrattaan sisäkehää milliä suuremmaksi. Koneistamossa kyllä varmaan onnistuu, mutta jokuhan sen Morinillekin ne rattaat on tehnyt, joten pieni netistä kaiveleminen helpotti ajatusta hieman, sillä http://www.motoracingshop.com/
löytyi juuri oikeat rattaat.
Ja hintakin toimituskuluineen 67 eur.

Hammasrattaiden mitat tuossa alla:

Front sprocket is 17 teeth
- Thickness is 13mm ( thickness is 7mm plus offset 6mm)
- Teeth to teeth inner side is 22mm (opposite teeth) and 25mm(opposite groove)
- 14 teeth in inner side (Z14)

Rear sprocket is 40 teeth
- Inner diameter 121mm
- fixing hole diameter 10,5mm (6pcs fixing holes)
- Distance from fixing hole center to opposite fixing hole center is 140mm




Ketju on Morini Corsarossa alkuperäiseltään Regina 525 137ZRP, 104 lenkkiä (ainakin vm. 2007 Corsaro)

Tuo ketju venyi mulla ja hajoitti sitten etuhammasrattaan kun pyörässä 27tkm mittarissa.

No, suomessa ja vähän ympäri maailmaa suosittelivat käyttämään D.I.D 525 ZVM-X, 104 lenkkistä ketjua. Meinasivat laadun ja kestävyyden olevan kohdallaan. Tämä ZVM-X malli on ilmeisesti aikalailla vasta tullut markkinoille.
Tämä on vahvistetuin nykyversio, mitä DID:ltä löytyy tuosta 525-sarjasta.
Aika useassa paikassa ovat ihmetelleen muutenkin Morinin ketjuvalintaa tällaiseen vääntökoneeseen. 530-sarja olisi kestävempi, tosin onhan se raskaampi, mutta voisi muuten kestää paremmin.

062802moto_prv.gif
 
Olen ajanut 12tkm Velocella joten ei ole vielä tullut tarvetta vaihtaa ketjua/rattaita.

Hieno homma että olet selvitellyt noiden tarvikkeiden saatavuutta
062802jumpie_prv.gif
osien vaihtaminen on kumminkin jossakin vaiheessa itselläkin edessä.
 
Onko kellään tietoa, saako 09 veloceen power commanderia? Itse olen nopealla googlettelulla löytänyt speksien mukaan ainoastaan 06-07 -malleihin sopivan. Käyköhän tuo kuitenkin myös 09 vuosimalliin?
 
Eiköhän se käy sama power commanderi myös -09 malliin. Lähes samoista palikoista rakennettu pyörät vuosimallista riippumatta. Jos jaksaa nähdä vähän vaivaa niin Corsaron oman ECU:n karttoja pystyy myös muokkaamaan mieleisekseen. Se vaatii muutaman softan lataamista koneelle ja diagnostiikka kaapeleiden ostamisen.
 
Sattuisko kellään olemaan ylimääräisenä tai muuten tiedossa mistä saisi ilman kattia olevaa y-haara putkea?
 
Mielenkiintoiset hetket käsillä. Morini on huutokaupassa tänään , mutta ainakaan vielä ei ole tietoja tihkunut. Joskos tällä kertaa ostaja löytyisi.

googlen translatorilla pääsee kärryille täältä.
 
"Moto Morini purchased at auction
by two entrepreneurs in Milan"

kliks

Ostettu huutokauppaa varten perustetun firman (eagle bike ) nimiin. Ilman tehdasta ja koneita. Saas nähä mitä käy.
biggrin.gif
 
Toivottavasti tehdas menee kaupaksi ja alkaa tuotaan pyöriä.
kiitoksia linkistä manuaali tulee tarpeeseen.

mikä mahtaa olla venttiilisäätöpalan halkaisia? ei osunut silmiin.
 
Manuaalin sivulla 516 on venttiilien välysten tarkistus, mutta ei siellä taida olla mainintaa säätöpalan halkaisijasta.... ainoastaan paksuudet 1,9mm...2,7mm saatavana 0,025mm välein.
 
Joo sillähän niistä,mutta eiköhän tuo jostakin selviä.

Kelit kohdillaan vois lähtee pärryyttelemään.
062802moto_prv.gif
 
Hep. Minut jo tunnetkin, ja Runner67 varmaankin ilmiantaa kohta itsensä. Olenkin ollut teihin molempiin yhteyksissä emailin kautta, ja saanut kyllä paljon hyviä vinkkejä.
 
Hep. Minut jo tunnetkin, ja Runner67 varmaankin ilmiantaa kohta itsensä. Olenkin ollut teihin molempiin yhteyksissä emailin kautta, ja saanut kyllä paljon hyviä vinkkejä.

Katsohan vaan, on mennyt tämä viesti kokonaan ohi. Mulla loppui Morinilla ajot viime viikonloppuun kun vaihdoin allekirjoituksen customiin. Kiva pyörähän tuo Morini on mutta kun ei ole varaa pitää montaa pyörää niin oli pakko luopua. Kilometrejä ehti tulemaan mittariin 40 tkm. Nyt siis ajellaan jalat edellä vaihteeksi :WAZAAP:
 
Back
Ylös