• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MP-Asu vai Sweep

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hiutale
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

hiutale

New member
Olen ostamassa uutta asua ja nettiä selatessa on noussut kaksi suosikkia. Olisin kovin kiinnostunut kuulemaan kommentteja näistä takeista.
MP-Asu Sportiva ja Sweep Alpha.
Olen melko suuri kokoinen ja ajan kelistäriippumatta.

No siinä ei taas kauan kestänyt että keskustelu meni Rukkaan.
bawling.gif

Katso Huutonettiä siellä on minulla myytävänä sinulle hyvät ajokamat hinta 290e.

Suosittelen MP-Asua. Sportivan housut ja takki päällä olen ajanut vaikka minkälaisessa kelissä enkä kertaakaan ole kastunut eikä ole tullut kylmä. Pari kertaa on tullut kuuma mutta siitä on selvitty kun on ottanut sisävuoren pois
wink.gif
. Nyt takana reilut 13.000 km Sportivat päällä eikä ongelmia.

Sportivan takista kokemukset kahdelta kaudelta. Ok takki, jos ei tarvitse paljon taskuja. Puute myös tuuletus, tai oikeammin sen puute, tosi kuumalla kelillä (+ 30 C). Hintalaatusuhde OK. Rukkaa tietty kehutaan, eikä varmaan suotta. itsellä vain Rukan housut, jotka on kyllä tosi hyvät.
sport05.gif

kokemukset molemmista...
MP asu saa pisteet.. laatu parempaa.. mutta tuo sportivan sopivuus huonompi.. housut jotenkin "hassusti" leikattu..

Sweepin vehkeet vuotaa hiukka... :-(
muuten ei valittamista..
-K-

Juu sportiva takki on hyvä, ainakin minun housuissa ei ole polvisuojien taskut sinne päinkään...
mad.gif
Ostin sitten paikallisesta Prismasta Sinisalon housut ja ne on HYVÄT!
inlove.gif

-H-

MP-asusta on kokemusta mutta sweepistä ei. Itsellni on parhaalta tuntunut yhdistelmä nahkatakki ja kangashouhut. 99%:sti päällä on MP -asun nahkatakki ja Lindstrandin Lizard pöksyt. Jos nahkatakin vedenpitävyyn epäilyttää, niin alle voi laittaa Haltin softshell takin. Kylmille < 10 astetta keleille minulla on MP -asun toppahousut ja takki (advance). Mutta jokainen omalla tavallaan.

Sweepin suurin ongelma on mun kokemuksen mukaan se, ettei se hengitä juuri lainkaan. Ja iho tuntuu aina nihkeältä jos puku ei hengitä. Ero on todellakin huomattava verrattuna aidolla Goretex kalvolla varustettuihin kamoihin! En tuomitse kaikkia "halpis"-kalvoja, joku saattaa toimiakin. MP-asusta mulla ei oo kokemuksia.

Molemmista merkeistä kokemusta ja nykyinen MP-asun Z one on
päällä miellyttävin ja napakin.(Ei lepata vauhdissa)

Sweepillä ajeltu puolenkymmentä vuotta. Sama puku kelpasi myös moottorikelkkailussa.
Ihan hyvä Sweep on ollut. Minusta Sweepin kanssa ei ole ollut mitään hikoiluongelmia. Siihen vaikuttaa aika paljon alusvaatteen materiaali. Sen huomasi talvella kelkkaillessa, koska se on hikistä puuhaa.
Tuntuu myös hyvin kestävän normaalikäytössä. Minun puvussa ei ole ollut korjattavaa, ellei sitä pakoputken polttamaa reikää lasketa.
Ainoa miinus tulee siitä, että Sweep vaatii sadepuvun. Pikkusateen se kestää, mutta heti 100km jälkeen vesi tulee läpi. Tuntuu myös sateessa kovasti keräävän vettä, joten kuivumiseen on varattava reilusti aikaa.

Vielä tuohon Rukka-kommenttiin. Jos oikeasti haluaa luottaa ajopukuun ja ajelee kelistä riippumatta, niin silloin on ostettava parasta. Se, että onko Rukka paras en kommentoi, mutta se on yksi erittäin hyvistä.

Itsellä kokemusta MP-Asusta. Ei juuri kyseisestä vaan Miragesta. Vesi pysyi ulkona ja kylmälläkin tarkeni. Ainoastaan liian konservatiivinen ja tourinkimainen olemus sai luopumaan. Ostin sitten räntäsadekeleille STR:n kamppeet ja niillä on pärjännyt ihan hyvin. Sweepit ovat kyllä paremman näköisiä, kuin MP-Asut... Mutta nämä on niitä makuasioita.

MP-Asu Sportiva (tai sitten se edellinen vanhempi malli, en muista nimeä) ajeltu n. 30km ja toiminut erittäin hyvin. Vesi on pysynyt ulkopuolella. Nyt muutamat kaudet olen ajanut nahkatakilla ja ms-asun housuilla, tarvittaessa sadetakkia käyttäen.
Mp-asusta ei huonoa sanottavaa, toimii. Sweepiä en ole juurikaan käyttänyt, joten ei voi kommentoida.

Sweep! mul ainaki tuntu mp-asun housuilla et kivet tulee suuhu!  
nixweiss.gif
Sama, itsellä oli juurikin noiden kahden takin (ja housun) väliltä valinta, kumman ottaa (Nyt siis Sweepin Alpha-takki + Omega- housut) MP-asun housut kiristivät haaroista, ja lahkeet olivat lyhyet. Isommassa koossa taas ei haaroista kiristäny, mutta olivat muuten löysät (liian leveät).

Nämä Sweepin housut ovat ainakin todella lämpimät. Meinaa pienissä nopeuksissa varsinkin polvet hikoilla, vaikka alla ei ole kuin pitkät kalsarit. En ole vielä sadekelissä näillä ajellut, joten tuohon vesitiiviysjuttuun en kommentoi. Ainakin minulle markkinoitiin olevan täysin vesitiiviitä (sekä housut että takki).

Kannattanee valita se kumpi tuntuu itsestä paremmalta päällä.

MP-Asu toimii ainakin itsellä. Suojat osuu oikeille kohdille ja lahkeetkin sai valittua L-mittaiseksi, jotta riittää pitkillekin koiville. Sweepistä ei kokemuksia.

Ostin 4 vuotta sitten Sweepin tekstiiliasun ja ihmettelin alusta saakka sitä, että viileälläkin kelillä selkä ja reidet oli aina kosteana ajolenkin jälkeen. Asu pitää kohtuudella sadeveden ulkona ja valitettavan hyvin kaiken kropasta tulleen kosteuden sisällä.
Viimeinen niitti oli housujen haarasauman vierestä kankaan rispautuminen auki liian täpärän ompelun seurauksena.
Yhden kauden jälkeen ei asua ole juuri tullut päälle puettua.
Tilalle tuli tuttavalta kauden ajettu Rukka, eikä käyttömukavuudesta voi puhua edes samana päivänä.
Tänä keväänä tuli messutarjouksena hankittua uusi Rukka puku ja täytyy vain todeta, että jos aikoo ajaa joka kelillä niin asuun kannattaa panostaa. Oli merkki mikä tahansa niin hinta peilaa edelleen laatua. Hyvät materiaalit ja huolellinen työ kun vain tuppaavat maksamaan.
Eri vaatteiden yhteydessä olen tullut käyttäneeksi lukemattomia Goretex vastaavia "humpatex" kalvoja ja usko niihin on mennyt lähes tyystin. Gore on kallista, mutta halvalla ei vieläkään taida saada hyvää myöskään kalvorintamalla, kuin ehkä hyvällä onnella.

MP-Asun Blade2 takki ja Rider-housut ois mun valinta.
Mukavampi sisävuori kuin Sportivassa ja takissa vetoketjulliset tuuletusaukot kainaloissa = toimii lämpimämmälläkin kelillä.
Sweepistä ei mitään käryä.

Kannattaa varmaan käydä testailemassa mikä tuntuu parhaalta.

Minulla Sweep on ollut kuin muovipussi, ei hengitä ptkääkään, mutta on pitänyt jopa kovassakin sateessa. Sweep oli halpaa kuin makkara, taisi koko puvun saada pariin sataan jostain poistomyynnistä. Siihen nähden ihan hintansa arvoinen laite.

Täyteen hintaan menisi kyllä tuohon toiseen ehdokkaaseen tai johonkin muuhun. Sateisemmassa kelissä ajeluun tuon Sweepin setin ostin, mutta kyllä se myös kylmässä säässä on ihan ok. Sweepin housuja en kyllä käytä kuin ihan kaatosateessa, niin hiostavat ne ovat.

Back