• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MP kortti opetusluvalla 2013

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Suzu-ukko
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Me saatiin opetuslupa samantien. Ajokortista katsoi, että moottoripyöräkortti ollut vähintään 3v. Henkkarit mukaan, lääkärintodistus, todistus suoritetusta teoriakokeesta ja ajokorttilupahakemus (saa varmaan paikanpäältäkin, mutta meillä oli mukana).

Viimeksi muokattu:
Eli laitokselle huomenna tutkintotodistua, pari kuvaa jälkikasvusta, oma ajokortti ja pojan passi. Mitä muuta? Mitään todistusta mulla ei toki omasta ajokokemuksesta ole kuin ajokortti ja näkevät he kai koneelta omistamien pyörien historian.

Unohtuuko jotain?

Pojalle lääkärin-/nuorison tervystodistus sekä se tutkintatodistus.
Pasilast sain opetusluvan kotiin postiis n. viikon odotuksen jälkeen.
Tosin hain jo toista lupaa ja auton ajo-opetukselle...

Ensinmäistä lupaa ku hain muutama kk aiemmin, niin kesti pari viikkoa kauemmin ku "tyhmänä" olin laittanu opetusajoneuvon seisontaan, ku eihän sitä suomessa voi sillain tehdä et se opetusauto otetaan liikennekäyttöön vasta sitten ku luvat on saatu ja sille autolle olis tarvetta, vaan käyttöverojen ja vakutuksien pitää juosta jo ku hakee ja odottaa lupaapäätöstä... :doh:

Lupa tuli samantein, iltasella aloitetaan eka treeni.

EDIT: Eka ajotunti takana. Olen kyllä jo tässä kohtaa sitä mieltä että on hyvä päästä itse opettamaan varsinkin MP-korttia. Sälli pääsee ajamaan suhteessa enemmän ja voi sitten itse olla turvallisemmin mielin kun aikanaan yksin ajelee. Ja hei, onhan toi nyt aika luksusta isäpoika tekemistä!

Viimeksi muokattu:
Nythän opetusluvat ja ajokorttiluvat myöntää ajovarma, niin onko käytäntö muuttunut jotenkin?

Opetan puolison poikaa ja hain opetuslupaa, siinä ei mitään ihmeellistä kun olen 2014 opettanut oman poikani mutta ihmeellisyys tuli siinä kun puolison poika meni isänsä kanssa jättämään ajokorttihakemusta nokian ajovarmaan niin siellä oli sanottu seuraavaa.

Pitää olla suoritettuna teoria ja ajotunteja ennenkuin voi jättää ajokorttihakemuksen....mitä helv.... ajokorttilaista ei löydy mitään tuollaista, musta tuntuu että nyt virkailija ollut ihan pihalla asiasta vai onko jollakin muulla parempaa tietoa asiasta?

Nythän opetusluvat ja ajokorttiluvat myöntää ajovarma, niin onko käytäntö muuttunut jotenkin?
Ai hitsi. Ajovarma on ihan pihalla.
Ei se noin mene.
Meillä alkaa mopokoulu (siis 50cc) huhtikuussa.
Toivottavasti oppivat siihen mennessä miten homma menee.

Mä kävin viime viikolla mopon opetusluvan teoriakokeessa (kylmiltään läpi...). Huomenna käydään paikallisen Ajovarman konttuurilla jättämässä laput pojan ja sen kaverin opettamiseksi. Katotaan kui käy...

No niin kuin epäilin niin eipä tuossa mitään muutoksia ollut tapahtunut-
Soitin ajovarman neuvontaan ja selvittivät kyseiseltä konttorilta miten asia oli ollut.
Eli olivat vaatineet ajoharjoittelulupaa vaikka virkailija oli koittanut neuvoa ja tunteet käynyt
kuumana niin ei homma selvinnyt....

No kehoitin käymään uudestaan ja sanoa että opetuslupa on ja jättävät vaib ajokorttihakemuksen :right::right:

Mites muuten aikanaan tuon A1 päivitys A2:ksi saako senkin hoitaa opetusluvalla? En oikeen löytänyt tuohon selventävää vastausta trafin enkä ajovarman sivuilta.

Tästähän säädetään seuraavasti (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386#L4P40): "A1-, A2- tai A-luokan opetuslupaa 24 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetun opetuksen [=korotusopetus] antamiseksi hakevalla on oltava liikenneopettajalupa ja moottoripyörällä ajo-opetusta antavan opettajan kelpoisuus taikka Liikenteen turvallisuusviraston hyväksymä muu kouluttajakoulutuksella tai sitä vastaavalla kokemuksella saavutettu kelpoisuus moottoripyöräkoulutuksen antamiseen."

Tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että tavallinen tallaaja ei opetusluvalla voi korottajaa opettaa?

Kyllä tarkoittaa ...
Eli opetusluvalla voi päivittää mutta opettajalla pitää olla autokoulunopettajan pätevyys eli ...

Viimeksi muokattu:
Aika hulluahan tuo on, kun kuitenkin suoraan saisi opettaa ummikolle ison A-kortin, mutta ei ajokokemusta omaavalle ja kokeet läpäisseelle korotusta :)

Voiko tuota kiertää siten, että oppilas tekee kokeet uudestaan?

Juu käsittämättömältä tuo sääntö tuntuu kun tosiaan jos lähtee opettamaan ummikkoa niin onhan se vaativampi tehtävä kuin luokan korotus.

Varmaan voisi kiertää menemällä kirjallisiin ja inssiin uudestaan isolla pyörällä...

Aika hulluahan tuo on, kun kuitenkin suoraan saisi opettaa ummikolle ison A-kortin, mutta ei ajokokemusta omaavalle ja kokeet läpäisseelle korotusta :)

Voiko tuota kiertää siten, että oppilas tekee kokeet uudestaan?

Hintaa tulis silti se pari sataa siihe lisää...

Aika itekki o pakko nyörtyä ja maksaa se 500€ korotuksesta keväällä

Itse tuli puolitoistavuotta sitten ajettua kortti vaimon veljen opetuksessa. Vaikka rahallinen säästö olikin merkittävä kun pyörä saatiin lainaan käytännössä polttoaineiden hinnalla niin omasta mielestäni suurin etu autokouluun nähden oli ajoharjoittelun suuri määrä. Tarkkaa kirjaa tunneista ei pidetty sen jälkeen kun vähimmäismäärä oli saavutettu mutta huomattavasti enemmän se oli. Kirjoitimme myös tarkemman selvityksen prosessista ja kokemuksista blogiimme jos kiinnostaa lukea enemmän.

https://sekalaistajamilitaria.wordpress.com/2016/03/07/moottoripyorakortti-opetusluvalla/

Tarkoituksena oli tänä keväänä opettaa vaimolle A2 opetusluvalla nyt kun kortti on itsellä ollut kolme vuotta ja olen sen jo korottanutkin A luokkaan.
Luulin aikaisemmin, että tämä kolme vuotta kortin haltijana olisi riittänyt opettamiseen, mutta nyt löysinkin lisää kriteereitä. Elikkäs näin "Moottoripyörän ajokorttia varten opetusluvan hakijan tulee olla 25 vuotias ja hänellä tulee olla luokkaa vastaava ajokortti, joka on ollut hänellä vähintään kolmen vuoden ajan. " .
Itsellänihän tuosta ei tuo ikä siis täyty kuin vasta kahden vuoden päästä eli ilmeisesti ainoaksi vaihtoehdoksi jää lähettää vaimo autokoulun riistohinnoille.:rant:

Hienoja ovat nämä Trafin pykälät aina. Tulee mieleen, kun pääsin intistä 20-vuotiaana, jossa olin suorittanut kuorma-autokortin ja ammattipätevyyden. Silloinkaan ammattipätevyyttä ei saanut heti haettua vaan vasta kun olin täyttänyt 21 vuotta. Kuorma-auto kortin toki sai jo heti, mutta eihän sillä mitään töitä voinut hakea.
Ei aina ymmärrys riitä näihin älyttömyyksiin. Tuossakin ammattipätevyys asiassa ainut mitä vuoden aikana tapahtui oli se, että unohdin suurimman osan opetetuista asioista ja samalla työllistyminen vaikeutui kun viime ajokerrasta kuorma-autolla oli jo vuosi.

http://www.trafi.fi/filebank/a/1449..._oheislukemisto_A1-,_A2-_ja_A-luokat_1__1.pdf

Opetan puolison poikaa ja hain opetuslupaa, siinä ei mitään ihmeellistä kun olen 2014 opettanut oman poikani mutta ihmeellisyys tuli siinä kun puolison poika meni isänsä kanssa jättämään ajokorttihakemusta nokian ajovarmaan niin siellä oli sanottu seuraavaa.

Pitää olla suoritettuna teoria ja ajotunteja ennenkuin voi jättää ajokorttihakemuksen....mitä helv.... ajokorttilaista ei löydy mitään tuollaista, musta tuntuu että nyt virkailija ollut ihan pihalla asiasta vai onko jollakin muulla parempaa tietoa asiasta?

eilen haettiin pojalle ajolupa ja sanottii et heti kun opetus luvat kunnossa saa ajaa ja kirjallinen inssi aikasintaan kuukausi ennen kuin täytää 18v siitä en ole kyllä varma onko sama asia kuin ajokortihakemus

Ööh, mulla on kyllä tähän asti ollut vakaa käsitys ettei ainakaan inssiä voi ajaa ennenkuin on täyttänyt tarpeeksi vuosia ko. korttia varten???

Juu ei inssiä ennen, mutta kirjalliset voi.

Mopokorttiin kirjallinen kuukautta ennen kun täyttää 15, tätä ennen pitää olla opetuslupa,
Ajotunteja (3na päivänä) vasta kun täyttää 15, jonka jälkeen käsittelykoe, tämä oli nuoremmalla junnulla eilen.

Kevarikorttiin meni vähän eritavalla, opetin vuosi sitten vanhemman juniorin siihen. Inssiä ei voi suorittaa ennen kun täyttää 16, kirjalliset - oliko 3kk ennen?

Tuo kortti luokan korotussysteemi on sieltä itsestään!

Täälläkin on ensi kesän projektina opetuslupa ja emännälle kortti.
Pitäisi ensi viikon aikana ehtiä itse tuohon opettajan kokeeseen.

Olen kahlaillut internettiä laidasta laitaan, mutta en oikein löydä hyvää sivustoa, jossa olisi nimenomaan A-luokan aineistoa. Nyt kun vaimolla on B kortti, niin nykysäädöksen mukaan ei tarvitse tehdä teoriakokeena kuin ne 10 kysymystä. Olisiko jollakulla suosituksia aineistosta?

OL koe suoritettu, huomenna tulee kuluneeksi kolme viikkoa kokeesta, mutta lupa ei ole vieläkään pudonnut postilaatikkoon... Mikä siinä oikein kestää :(

Back