mp-onnettomuudet 2005

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kap57
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kap57

New member
Olen lukenut Moottori -lehdestä kuolonkolarien selostukset ja arviot/johtopäätökset tilanteista. Jokaisen jutun päätteeksi on ehdotus ( kenen, sitä en tiedä ) toimenpiteistä vastaavien onnettomuuksien estämiseksi. Viime numerossa olivat vuorossa kesä-heinäkuun 2005 kolarit, mukana melkoisesti motoristeja. Jo aikaisemmin on silmääni pistänyt korjausehdotusten epäloogisuus ja jälleen tämä sama seikka kiinnitti huomioni.
Kyseessä oli tyypillinen suistumisonnettomuus motoristille: reipas vauhti, tiukkeneva kaarre, epätasainen tienpinta ja hartialukko -> mutkasta ulos ja henki pois. Ei siis mitään järisyttävän ihmeellistä, väärä tilannenopeus yhdistettynä virhearviointiin ja väärä reagointi yhdistettynä ehkä puutteelliseen ajotaitoon. Mutta... Korjausehdotus ko. tapausten estämiseksi: Moottoripyörät katsastusvelvollisuuden piiriin
omg.gif

Tekstissä ei viitata minkäänlaiseen tekniseen muutokseen pyörässä, tekniseen ongelmaan pyörän toiminnassa eikä minkään turvallisuuselementin pettämiseen. Kuka ja miksi vetää moisen johtopäätöksen asiasta? Käsittääkseni Moottori -lehden onnettomuusselostukset ovat kohtuullisen virallista tekstiä eikä journalistisesti väritettyä mediahöpinää.
 
No ne on varmaan jossain liikenneministeriön projektissa sen päättäneet että näin tehdään, sitten istuneet ehtoollisella ja moottorilehrentoimittaja ollut mukana, sanoneet että: Paappas lehtirohveetta kirjottaen vähäsen siihen tyyliin että tarttis turvallisuusnäkökohtien vuoksi saada moottoripyörillekin katsastusvelvollisuus, kun se tulee tossa vuonna... Että saavat jauhaa säkkinsä tyhjäks ennen. On helpompi sitten kun ovat kyllästyneet, eivät soittele ja marise virkamiehille suotta...
biggrin.gif
 
Taitaa vain katsastusmiehiä harmittaa?
Mp:iä on kohta enemmän kuin autoja, eikä katsastuskonttorit pääse tekeen rahaa niillä - autokouluthan teki jo ...
Olisko katsastusmies ammatiltaan se johtopäätöksen tekijä...
En mitenkään näe, että hartialukkoa katsasruksella korjattas
smile_org.gif

Kannattasko tuosta ottaa yhteyttä sinne MOOTTORI-lehteen?
Ja kysyä...
 
Suora kopio vanhasta lehdestä:

VIRKAVASTUULLA
Aiemmin vapaaehtoistoimin hoidettu tutkijalautakuntatoiminta muuttui lokakuussa 2001 lakisääteiseksi. Toimintaa ohjaa yhteistyöelimenä neuvottelukunta ja valvoo liikenne-ja viestintäministeriö. Tutkinta tapahtuu nyt virkavastuulla ja siihen sovelletaan entistä tarkempaa tietosuojaa. Käytännössä toimintaa ylläpitää, hallinnoi ja tulokset raportoi Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta VALT entiseen tapaan.

Eli suositus on tutkijalautakunnan antama.
 
kunnon routaheitto mutkassa ja väsynyt jousitus tekee kyllä ajamisesta vähintään haastavaa.
 
Valitettavasti Suomessa ei teiden kunto kuulu liikenneturvallisuuden piiriin.

On vain yksi totuus: ”Nopeusrajoituksia on alennettava, kontrollia ja rangaistuksia kiristettävä”.

Tätä mantraa toistamaan on valittu Turun liikennepsykologian laitos.
lookaround_orig.gif
 
Nainen, 24, ajoi illan suussa katua Ford Sierralla. Kaikki autossa olijat käyttivät turvavyötä. Lähestyessään liittymää Fordin kuljettaja laittoi suuntavilkun päälle. Risteysalueella hän aloitti kääntymisen vasemmalle. Samanaikaisesti takaa lähestyi miehen, 22, ajama Kawasaki ZX-12R -moottoripyörä 120-160 km/h -nopeudella. Moottoripyörä törmäsi kääntyvään Fordiin. Motoristi sinkoutui ilmalentoon ja törmäsi pylvääseen. Kypärää käyttänyt motoristi kuoli.

Tapahtumahetkellä oli päivänvalo. Sää oli kirkas ja lämpötila +22. Kestopäällysteisen tien pinta oli kuiva ja hyväkuntoinen. Nopeusrajoitus oli 50 km/h.

Tlk: Motoristi ajoi uudella, erittäin tehokkaalla moottoripyörällä kohtuutonta vauhtia ja lähti ohitukseen risteysalueella. Hänellä oli kiire. Juuri ennen törmäystä motoristi ohitti edellä ajaneen henkilöauton risteysalueella liikenteenjakajan vasemmalta puolelta keulien. Ohituksen jälkeen motoristi palasi omalle kaistalleen edelleen kiihdyttäen. Fordin kuljettaja ei riittävästi tarkkaillut takaa tulevaa liikennettä.


Suositukset: Moottoripyörien tehostettu valvonta, moottoripyörien tunnistamisen parantaminen automaattivalvonnassa. Asennekasvatus. Ankarammat rangaistukset. Nopeudenrajoittimet. Myötäävät pylväät. Moottoripyörän ajokokemuksen osoittaminen ennen tehokkaan moottoripyörän ajo-oikeuden saamista kuljettajan iästä riippumatta. Moottoripyöräilijöille kertauskurssi ennen ajokauden alkua.

Tuosta ei kait enää puutu kuin se että pitää etukäteen ilmoittaa poliisille ajoreitti.
 

Suositukset: Moottoripyörien tehostettu valvonta, moottoripyörien tunnistamisen parantaminen automaattivalvonnassa. Asennekasvatus. Ankarammat rangaistukset. Nopeudenrajoittimet. Myötäävät pylväät. Moottoripyörän ajokokemuksen osoittaminen ennen tehokkaan moottoripyörän ajo-oikeuden saamista kuljettajan iästä riippumatta. Moottoripyöräilijöille kertauskurssi ennen ajokauden alkua.

Tuosta ei kait enää puutu kuin se että pitää etukäteen ilmoittaa poliisille ajoreitti.
Mikä tuossa korostetussa osoissa ei pidä paikkaansa? Kun tuota juttua ajattelee ihan järjen kanssa. Niin olisi ehkä säästetty yksi ihmishenki. Ja miten sen arvo mitataan?

Ikävä kyllä kun noita sattuu "liian usein" niin näin siihen reagoidaan. Yhteiskunta yrittää pitää huolta niistä vähimmistä jotka eivät siihen itse kykene...
Esimerkki oli kyllä yksi ääripää tilastoissa mutta kuitenkin.

Tosin kaikessa tuossa ei ole meidän moottoripyöräilijöiden kannalta/mielestä järkeä. Mutta osa tuosta jorinasta voisi olla kyllä hyviäkin juttuja: "Asennekasvatus, Myötäävät pylväät. Moottoripyörän ajokokemuksen osoittaminen ennen tehokkaan moottoripyörän ajo-oikeuden saamista kuljettajan iästä riippumatta. Moottoripyöräilijöille kertauskurssi ennen ajokauden alkua."

Tässäpä taas kukkahattutäteilyä...
 
Nopeudet kaikkialla enintään neljäänkymppiin ja kaikki liikenne välineet sellaisiksi ettei ne kovempaa mene, niin kuoleman onnettomuuksilta liikenteessä olisi ehkä mahdollisuus säästyä. Tähän tulokseen on joku jossain tutkimuksissa tullut.
eek.gif
 

Suositukset: Moottoripyörien tehostettu valvonta, moottoripyörien tunnistamisen parantaminen automaattivalvonnassa. Asennekasvatus. Ankarammat rangaistukset. Nopeudenrajoittimet. Myötäävät pylväät. Moottoripyörän ajokokemuksen osoittaminen ennen tehokkaan moottoripyörän ajo-oikeuden saamista kuljettajan iästä riippumatta. Moottoripyöräilijöille kertauskurssi ennen ajokauden alkua.
Vaikka tuossa on muutamassa kohdassa hivenen tolkkua, niin voittopuolisesti se on juuri sitä, mitä varten taistellaan henkeen ja vereen. Onneksi EU-alueella ei Turun psykologian laitos voi yksin määritellä toimenpideohjelmaa! Sitten on tämä käytännön toteutus. Kelle se Suomessa jätetään? Poliisi toimii osallaan jo nyt just noin. Kenen muun katsot asemavaltuutetuksi toimijaksi?
 
Olen lukenut Moottori -lehdestä kuolonkolarien selostukset ja arviot/johtopäätökset tilanteista. Jokaisen jutun päätteeksi on ehdotus ( kenen, sitä en tiedä ) toimenpiteistä vastaavien onnettomuuksien estämiseksi. Viime numerossa olivat vuorossa kesä-heinäkuun 2005 kolarit, mukana melkoisesti motoristeja. Jo aikaisemmin on silmääni pistänyt korjausehdotusten epäloogisuus ja jälleen tämä sama seikka kiinnitti huomioni.
Juu olikohan samainen numero, jossa moottoripyöräilijä oli joutunut onnettomuuteen ajellen ~60km/h. Tutkijalautakunta ehdottaa matalampi tehoisia moottoripyöriä.

Ei oikein mennyt minun jakeluun, että mitä h***ettiä tehoilla oli merkitystä tuossa onnettomuudessa.
 
Suomessa tehdään tuhat itsemurhaa vuodessa; laitetaan ihmiset katsastusvelvollisuuden piiriin niin, että joka vuosi vaaditaan psykiatrian erikoislääkärin lausunto mielentilasta ja tasapainoisuudesta, tai sitten suljetaan koppiin..
 
Suomessa tehdään tuhat itsemurhaa vuodessa; laitetaan ihmiset katsastusvelvollisuuden piiriin niin, että joka vuosi vaaditaan psykiatrian erikoislääräkin lausunto mielentilasta ja tasapainoisuudesta, tai sitten suljetaan koppiin..
Totta tuokin, jo näissä liikennekuolemissa masennus, mielenterveysongelmat yms. henk. kohtaiset pulmat näyttelevät melkoista osaa; moni vetää tahallaan rekan nokkaan suoralla tiellä. Myös sairauskohtaukset aiheuttavat paljon onnettomuuksia, ehkä tuo kuskin katsastus olisi tosiaan paikallaan määräajoin...
Aamulla lähetin vastineen Moottorilehden toimtukseen, katsotaan saanko mitään palautetta?
 
Kysymys, jonka vastaus nyt ainakin minulle jäi auki: Kenen mielipiteitä nuo "korjaavat toimenpiteet" ovat? Moottori-lehden toimituksenko? Jos ovat, niin vastine menee oikeaan paikkaan. Jos tutkijalautakunnan - meillä on syytä huolestua
shaun.gif
 
Kun tuota juttua ajattelee ihan järjen kanssa. Niin olisi ehkä säästetty yksi ihmishenki.
Jos sua ihmishenget huolestuttaa, niin tämä olisi huomattavasti tärkeämpi toimintakenttä:

Synkkä viikonloppu: yksitoista hukkui

LINKKI_Ilta-Sanomien_uutinen_aiheesta


Käsittämättömän vähän näkee kukkahattutäteilyä noinkin vakavasta aiheesta.
Suomessa taitaa vuosittain hukkua parisen sataa ihmistä...
eek.gif
Suositus *uimarannat pidetään avoinna vain joulu-helmikuun välisen ajan*

Mun mielestä Autoiltakin vois poistaa katsastus pakon ja nostaa käyttömaksu katsastamattomalle autolle vaikka 1000€/vuosi.
Samoin Mp joka katsastetaan tulisi huomioida turvallisempana kuin katsastamaton Mp ja myöntää sille helpotusta vakuutusmaksuissa....
tounge.gif
tounge.gif
 
jos vielä tehdään tiet/vekotimet hitaammiksi/tylsemmiksi liikenteessä rupeaa kuolemaan porukkaa V*tutukseen
mad.gif
 
Kysymys, jonka vastaus nyt ainakin minulle jäi auki: Kenen mielipiteitä nuo "korjaavat toimenpiteet" ovat? Moottori-lehden toimituksenko? Jos ovat, niin vastine menee oikeaan paikkaan. Jos tutkijalautakunnan - meillä on syytä huolestua  
shaun.gif
Terve.

Lukekaa tarkemmin ne jutut niin ei tarvitse haukkua väärää puuta. Kaikki kommentit ovat tutkijalautakunnan (tlk) antamia. Jutut vain julkaistaan Moottori-lehdessä, kun ihmiset tykkää niitä lukea.
Moottori-lehden toimittajilla ei ole mitään osuutta kyseisellä palstalla esiintyviin paikoitellen aivan käsittämättömiin parannusehdoituksiin.
 
Back
Ylös