• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MP-välittäjiä Ruotsista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vma
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hauska tilanne. Ainakin joskus ennen oli niin että ulkomaille rekisteröityä autoa sai Suomessa ajaa vain jos omistaja oli kyydissä. Tärkeintä suomalaiselle virkamiehelle (alasta riippumatta) on löytää jokin pykälä jonka nojalla voi estää hallintoalamaisen toiminnan. Vielä parempi jos löytyy pykälä jolla saa annettua penalttia.

KHO:n päätöksellä mahdollista mikäli kyseessä työsuhdeauto. En tiedä miten laajamittaisesti käytössä, mutta esimerkki on olemassa: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/201802052200720350_oa.shtml
 
^
Kaveri on tuonut sieltä kolme pyörää ja yhden kevytkuorma-auton. Toinen frendi toi just keväällä yhden pyörän.

Yks noista pyöristä ostettiin sillain, et myyjä työns mopon Vaasan lauttaan, ja ostaja rahat tilille.

Halukkuus siis vaihtelee.
Onni täällä vaihtelee ja taivaan isä suojelee, sanottiin entivanhaan. Niin minäkin tarjouduin työntämään pyörän Spinteriin, siinä kaupan pihalla, sanoin että ottakaa kilvet pois, del 1 mukaan ja kun tullaan Suomessa, niin saavat tulli todistuksen Suomesta ja ja minä lähetän sen todistuksen teille tai Vägverketiin. Sitten lähettävät minulle sen del II, jolla saan rekisteröityä. Ei käy, kun ei käy, kun ei ole sitä Swedun hetua. Itsepäisiä nuo länsinaapurit.
 
Re: MP-välittäjiä Ruotsista

Ruotsalaiset kokevat sen hankalaksi, kun saavat pyörän pois rekisteristä vasta sitten, kun heille lähettää kopion (esim. Suomen) tullauspäätöksestä ja rekisteröintitodistuksesta. Pelkillä kilvillä ja kauppakirjalla voivat tehdä vain liikenteestä poiston, mutta pyörä jää silti vielä siinä vaiheessa Ruotsissa myyjän nimiin. Kaikki eivät luota siihen, että nuo kopiot tarvittavista papereista tulee.

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
 
Mä olen yhden auton ostanut ruotsista. Tehtiin normaalit kauppakirjat ja sain itselleni kaikki tarvittavat dokumentit. Lauttarannassa myyjä raaputti takarekkarista katsastusmerkinnän alta koodin, jolla sai vakuutuksen poikki. Tästä on tosin 15vuotta aikaa, joten käytäntö on varmaankin toinen tätänykyä. Mulla ei ollut mitään ongelmia suomeen rekisteröinnin kanssa. Myyjäkin oli todella ystävällinen ja avulias.
 
Nuo ohjeet minäkin luin, mutta myyjä ilmeisesti ei. Vaikka myyjä -kandi olikin suuri moottoripyörä liike Tukholman liepeillä.
 
Jos sieltä on pyörää ostamassa, kysyy ensiksi että myytkö Suomeen, ja lähettää tuon linkin että tämän se myyjältä vaatii.

Jos ei myy silti niin minkäs sille sitten voi, onhan niitä kotimaassakin kaupantekijöitä jotka ei myy jos ei huvita :)
 
Onni täällä vaihtelee ja taivaan isä suojelee, sanottiin entivanhaan. Niin minäkin tarjouduin työntämään pyörän Spinteriin, siinä kaupan pihalla, sanoin että ottakaa kilvet pois, del 1 mukaan ja kun tullaan Suomessa, niin saavat tulli todistuksen Suomesta ja ja minä lähetän sen todistuksen teille tai Vägverketiin. Sitten lähettävät minulle sen del II, jolla saan rekisteröityä. Ei käy, kun ei käy, kun ei ole sitä Swedun hetua. Itsepäisiä nuo länsinaapurit.

Ja sitten se suuri ero finnien ja svedujen välillä: kulttuuri. Ruotsalaisten kanssa toimiessa tuntuu se keskustelu, tiedustelu ja itsensä esittely sekä keskustelun johdattaminen "kaupan suuntaan" vaikuttavan lopputulokseen - tai paremminkin siihen toivottuun lopputulokseen pääsemiseen - aivan helvetisti. Jos menet kauppaan tai lähestyt myyjää muutoin ja lyöt ensimmäisenä eteen sen oman näkemyksen kauppahinnasta "take it or leave it"-hengessä, niin harvoin tuntuu onnistuvan edes palvelun ostaminen ja saattaa löytyä erikoisiakin syitä kieltäytymiseen. Suomalaiset eivät ole järisyttävän kovassa kurssissa, mutta välttävällä kielitaidolla ja kohteliaalla tavalla toimia onnistuu. Toki sitten ovat nämä "vi säljer inte för export"-talot, joiden kanssa ei välttämättä käy mitenkään päinsä. Viime viikolla hain auton liikkeestä pitkän prosessin jälkeen ja sen kyytiin mopon pojalle yksityiseltä - erittäin suorasukaisen kaupanton kautta - joten sitä vaihtelua on tuollakin. Ei ole vain "se tapa toimia ruotsalaisten kanssa", eikä yhdestä onnistuneesta tai epäonnistuneesta kaupasta kannata vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Helpommalla pääsee itse, kun ottaa puhelimella/meilillä/spostilla sen ensikontaktin ja koittaa saada jäätä rikottua.
 
kyseessä voi olla maahantuojan myöntävä extra-takuu

Tai sitten itse myyjäliikkeen myöntämä. Nimimerkillä Yamahan Tampereelta 5v ”takuulla” kesällä ostaneena... Lainausmerkit siksi, että sopimukseen liittyy ylimääräisiä velvoitteita, mm. huoltojen suorittamisesta nimenomaisesti heillä, kun maahantuojan ja valmistajan lisätakuussa riittää minkä tahansa valtuutetun huoltoliikkeen käyttäminen. Vaatimukset ovat mahdollisia, kun autojen huollot vapauttanut eu-ryhmäpoikkeusasetus ei koske moottoripyöriä.
 
Viisaammat vastatkaa...

- virallisen kuljetusliikkeen antama todistus, josta ilmenee, että ajoneuvo on viety pois Ruotsista todistuksessa nimeltä mainittuun muuhun maahan.

Tuo lainaus Autoliiton sivuilta. Siellä ihan hyvät ohjeet, mutta mikä se tuo on, virallinen kuljetusliike. Voiko se olla esim kauppaa ja maahantuontia tekevä yritys?.Tuo sama asiahan on ruksattavissa siellä Transportstyrelsenin lomakkeella, jossa tuossa aikaisemmin mainittiin, eli #Anmälan om avregistrering vid export av svenskregistrerat fordon inom EU/EES#
 
Re: MP-välittäjiä Ruotsista

Onkohan nuo Autoliiton sivut ajan tasalla. Ylempänä oli linkki Ruotsin Vägvärketin sivuille, homma vaikutti yksinkertaistuneen.

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
 
noin siinä Ruotsin paperissa sanotaan. tuostahan sen voi lukea, kohta 4

https://transportstyrelsen.se/globalassets/global/blanketter/vag/fordon/tstrf1003.pdf

Pari ensimmäistä kohtaa kielii että ajoneuvo pitäisi rekisteröidä uudessa kotimaassa ennenkuin se poistuu Ruotsin rekisteristä, ihan hyvä ,mutta kun ei sitä saa rekisteröityä kun ei ole tarpeellisia papereita, se kuuluisa del II. Muna - kana asetelma.

Tuossa vielä Team Ahman vinkit
https://www.autoliitto.fi/tietoa-tienkayttajalle/auton-osto-ulkomailta/auton-siirto-ruotsissa-tulo-suomeen-ja-vakuutukset-0
 
Viimeksi muokattu:
noin siinä Ruotsin paperissa sanotaan. tuostahan sen voi lukea, kohta 4

https://transportstyrelsen.se/globalassets/global/blanketter/vag/fordon/tstrf1003.pdf

Pari ensimmäistä kohtaa kielii että ajoneuvo pitäisi rekisteröidä uudessa kotimaassa ennenkuin se poistuu Ruotsin rekisteristä, ihan hyvä ,mutta kun ei sitä saa rekisteröityä kun ei ole tarpeellisia papereita, se kuuluisa del II. Muna - kana asetelma.

Tuossa vielä Team Ahman vinkit
https://www.autoliitto.fi/tietoa-tienkayttajalle/auton-osto-ulkomailta/auton-siirto-ruotsissa-tulo-suomeen-ja-vakuutukset-0

Onhan siinä vielä:
-vaihtoehto 3, todistus tullilt et on poistunu maasta / tuotu toiseen maahan.
-vaihteehto 5, muu todiste/todistus/selvitys, siit et viety ulos maasta (ja ajoneuvoa ei pysty / ole velvollista, rekisteröidä maassa mihin viety).
 
Helpointa jos sattuu olemaan ruotsalainen henkilötunnus.
Ostaa mopon ruotsista omiin nimii. Kilvet ruotsin konttoriin ja siirtokilvet tilalle.
Ruotsin trafi antaa tarvittavat tiedot moposta mukaan samoin myös muista kulkupeleistä.
 
Helpointa jos sattuu olemaan ruotsalainen henkilötunnus.
Ostaa mopon ruotsista omiin nimii. Kilvet ruotsin konttoriin ja siirtokilvet tilalle.
Ruotsin trafi antaa tarvittavat tiedot moposta mukaan samoin myös muista kulkupeleistä.

Vaan kun ei ole sitä ruottalaista hetua, siihen se juuri kaatuu.
Päivitystä tilanteeseen, kahdeksaan myyjään olen ottanut yhteyttä, tässä viime aikoina.Puolessa en heti älynnyt kysyä että myytkö Suomeen (kaksi MP liikettä ja kaksi yksityistä), sitten kun asia selvisi että Suomeenhan se tulee, luotto katosi ja ei myy.

Toisessa puolessa (kaikki yksityisiä) kysyin että myytkö Suomeen, toki kohteliaasti ja asiallisesti. Puolet sanoi että kyllä ja toinen puoli että ei. Noh, kiinnostus heräsi että sehän myykin "pikkuveljelle" itäiseen naapuriin. Oltiin jopa jatkoyhteyksissä, mutta sitten myyjät oli ilmeisesti keskustelleet paikallisella moottoripyöräsivustolla ja myynti innostus lopahti ja yhteyspyyntöihin ei vastattu. Vesiperä.

Ilmoitin aidon kiinnostuksen ja sanoin että voidaan poistaa Ruotsin rekisteristä ja poistaa Ruotsin kilvet heti kaupanteon jälkeen, minä en niitä tarvitse. Sanoin että voin toimittaa Trafin ja verottajan paperit että on Suomen rekisterissä, ei auttanut. Ei luottoa.

Siispä soitin verottajalle jaTrafiin, normaalia jaarittelua, sama mikä löytyy nettisivuilta. Soitin puolitutulle katsastusmiehelle, joka tekee paljon tuonntikatsastuksia ja rekisteröintejä konttorilla. Hän sanoi että vaikeeta on Ruotsista tuonti, byrokratia on kulemma vielä parempaa kuin koto-Suomessa, ei auta.

No, ainakin on yritetty ihan tosissaan, kun ei myy niin ei myy.

Näin helppoa ja auvoista on moottoripyörän tuonti Ruotsista
 
Viimeksi muokattu:
Oletko löytänyt soivan pelin jo vai vieläkö haet? Voin tehdä Ruåttiin kyselyn. Moottoripyöristä ne ihmiset on ulkona kuin lumiukot.
 
Paljonkohan kawa H2 SX SE tulisi veroja, blocketissa on 200 000 kr paikkeilla pyöriä?
 
Back
Ylös