Multistrada V4

Kun kattelee rattaiden kylkiä niin tulee mieleen että oliskohan ne saman paksuiset kuin 530-ketjulle...tuskin, mutta pitäis varmaan mitata.

Tuo ketjujen koon ilmoitustapa on kyllä oikein punaniska-amerikkalainen, tsekkasin ja totesin että "5" tarkoittaa 5/8" tappiväliä (=15,875mm), 25 taas 2,5*1/8" leveyttä (7,9375mm). 530-ketju on siten 1,5875mm leveämpi.

Minkäköhän takia tuo kahdeksasosatuuma on niin esillä, tulee mieleen että olisko joku jenkkikehittäjä menettänyt aikanaan pari sormea (ketjua putsatessa) ja siirtynyt sitten tuohon 8-järjestelmään...mut on tossa vielä desimaaliluvutkin käytössä...
 
Olisipa hyvä jos vaikka DID ja RK tekisivät myös oman versionsa ketjuista, pieni kilpailu yleensä parantaa tuotteita, tai ainakin alentaa hintoja...niitä odotellessa ehdin ehkä ajaa seuraavat ketjut loppuun.

Olisi kyllä. Reginan ketjulle 520:nä luvattiin toimitusaika ensi vuodelle.:grin:
 
Tuo rakennehan Reginoissa ei ole mitenkään järkevä. Se on ihan tavallinen tiivistetty ketju, jossa holkit DLC-pinnoitettu. Ei ne ulkoholkit muutenkaan juuri kulu ja Reginassakin tiivisterenkaan takana normaali rasva ja pinnoittamattomat osat.

Kun ketjua ei voidella, pestä, eikä mitään muutakaan, tiivisterenkaat kuivuvat. Sitten kitka alkaa kasvaa ja renkaat kuluvat ja lopulta vuotavat tai katkeavat. Sen jälkeen rasva vuotaa ulos ja paska pääsee sisälle. Loppu on nopea. Mitä maailmalta lueskellut noita Reginoiden testejä, aina käy suunnilleen samalla tavalla. Ensin ne tuntuvat kestävän, kunnes tiivistys pettää kuivana käymisestä ja ketju menee äkkiä loppuun sen jälkeen.

Oma mutu on se, että tuo pinnoittaminen ei auta juuri ollenkaan mihinkään, jos ketjun annetaan pyöriä kuivana. Sisältä se on ihan tavallinen ketju ja ulkopuoli nyt ei muutenkaan kulu. Jos 15€ eturatas kestää pinnoiteulla ketjulla pidempään, ei se ole kovin iso voitto saatikka tuplahinnan arvoinen.
 
Tuo rakennehan Reginoissa ei ole mitenkään järkevä. Se on ihan tavallinen tiivistetty ketju, jossa holkit DLC-pinnoitettu. Ei ne ulkoholkit muutenkaan juuri kulu ja Reginassakin tiivisterenkaan takana normaali rasva ja pinnoittamattomat osat.

On siinä holkkien pinnoituksessa se idea, että ulkoholkin ja varsinaisen niveltapin holkin välinen kitka on se mikä määrittää kuinka kuumana ketju käy ajossa (niin kauan kuin tappien voitelu on kunnossa). Ja lämpötilalla taas on suora yhteys tiivisterenkaiden kestoon ja tappien voitelun kestoon.
 
Reginan sivuilla taitaa olla suositus rasvaamisesta talvisäilytykseen ja myös jos on ajettu paljon sateessa, epäilemättä juurikin tiivisteiden suojaamiseksi kuivumiselta.

Kukahan ajaisi vuorostaan normiketjullla testin jossa rasvaisi ne talvisäilöön laiton yhteydessä? Käyttöä ja olosuhteita ei tosin pysty vakioimaan joten kovin täsmällistä vertailusta ei tule.

Niin tai näin, mulle kyllä riittää se 25000km tällä huolto- ja pesutyöllä. Tavoittelen ajellessa muita asioita kuin pitkää ketjun kestoa tai pientä bensankulutusta.
 
Reginan sivuilla taitaa olla suositus rasvaamisesta talvisäilytykseen ja myös jos on ajettu paljon sateessa, epäilemättä juurikin tiivisteiden suojaamiseksi kuivumiselta.

Reginahan alunperin mainosti ketjua täysin huoltovapaana. Otti sitten tuon verran takaisin, kun niitä alkoi kypsyä ennen aikojaan. Ne tiivisteet vain eivät toimi ilman mitään voitelua normaalissa ketjussa. Tuohan on vain ihan normaali ketju, missä pari holkkia pinnoitettu.

Voitelun puute ja likahan ketjut tärvelee. Muinaisissa MZ:ssa oli tiivistämätön ketju koteloituna ja öljykylvyssä ja vissiin kesti miehen iän. Jakoketjukin kestää lähes loputtomasti (pl Vaggineet)

Onko tuo Regina mullistava, hyvä tai muuten erinomainen keksintö? Oma mitätön mielipide on, että ei ole :) Regina on omissa mielikuvissa ja omien ja kavereiden kokemusten perusteella umpipaskan ketjumerkin maineessa, eli sen verran on puolueellisuutta pelissä. All Right aikoinaan möi Reginaa kovien lupausten kera. Itsekin pari kertaa hairahduin ja se max 25tkm oli saldo asfalttiajossa. Merkistä ja kovin paska maku suuhun ja se ei haihdu helposti...
 
Viimeksi muokattu:
Ketjun osalta jonkinlaisen testin voisi tehdä kun kasaisi puolet timanttiketjua ja puolet tavallista. Rattaiden kulumisesta se ei kyllä oikein kertoisi :right:

Eturattaan vaihtaisin kyllä matkan varrella ihan ilman testivirityksiäkin.
 
Ensi kaudella ajattelin tehdä rasvauksen jopa kolmesti.

Jos tahti pysyy samana niin ensi syksynä tulee 25000 km täyteen tälle ketju/rataspaketille. Saas nähdä auttaako nuo pari rasvausta. Kyllä sen kestää jos vaihtoehtona on rasvan ruikkiminen joka toisella tankkauksella.
 
Ei taida enää tälle syksylle tulla ajoja, joten otetaas tähän jonkinlainen tilannekatsaus.
Nyt on tripissä 63000km. Reginat vaihdoin 39800 km kohdalla eli niillä on nyt ajettu 23000km. Näitähän olen rasvannut suorastaan uutterasti, 5 tai 6 kertaa. Takis on vaihdettu kahdesti, siinä yhteydessä säätö on saattanut muuttua vaikka pyrinkin sitä välttämään. Tällä hetkellä shifter on sitä mieltä että aavistuksen löysällä ovat (kytkimen kanssa vaihtaessa ei huomaa mitään). Ketju pyörii kyllä sujuvasti eikä tiukkoja lenkkejä ole, tai siis ollut silloin kun sitä viimeksi voitelin. Näillä eväin aloitetaan seuraava kausi. Sen verran hyvältä vaikuttaa että taidan tilalta eturattaan ja uudet hyllyyn niin voi vaihtaa kun tarve kuitenkin tulee.

Noin muuten laite toimi hyvin. Viimeisimmässä softapäivityksessä range-näyttö muuttui hieman epämääräiseksi, vaikka laittaa tankin täyteen niin alkuun se lupaa hieman pessimistisesti noin 280km, aiemmin luku oli aina 360km, joka taas oli kyllä optimistinen. Tankin vajetessa tuo rangekin asettuu paremmin kohdalleen, ja merkkivalo syttyy kun jäljellä on 60km. Ei ole tullut ajettua kuivaksi asti, aina tankissa on ollut pari litraa pohjalla. Parempi tietysti niin päin. Palkkinäyttö toimii loogisemmin.

BT-yhteyksiä en ole kokeillut, joten eos että onko niissä muutoksia. Mutta yhteys puhelimesta naviin ja kypärään riittää.

Mulla oli jonkin aikaa Givin lisätakaloksu, vastaava kuin edellisessä, gessuissahan noita on myös. Sille kävi ohraisesti kun Rovaniemellä jouduin laittamaan alle 150/70 Karoon alle, vakiohan on 170/60. Hyvin se vanteelle istui, mutta soratiepätkällä alkoi yllättäen kuulua takaa valtava pärinä. Ilmeisesti väliin oli mennyt kivi ja loksu vääntyi hiukan, ja yksi pultti otti kuvioon kiinni. Se piirsi syvän ylimääräisen pitkittäisuran palojen poikki. Poistin loksun, pitää vielä katsoa että saisiko sen putket väännettyä muotoonsa. Hieman loksun muoviosa on hieman tyhmästi kiinnitetty sen muovirunkoon, mutteri ja pultinpää jäävät koholleen rengasta kohti. Mutta kyllä loksusta jotain hyötyä oli, nyt tulee soralla enemmän hiekkaa satulalle.

Muuta hommaa tässä nyt ei ole kuin että ölpät voisi vaihtaa ja suorittaa viimeistelypesun. Niin ja rasvata ne ketjut talvisäilytystä varten.

Juhannuksen paikkeilla tulee 4 vuotta täyteen ja takuuaika päättyy. Kevyempihän tuo saisi olla jos pienempiä teitä tai peräti polkuja aikoisi ajella, painosta ei kyllä matka-ajossa ole haittaa, oli alla sitten juntti- tai tavallista assua.

Jos uutta laitetta ajattelis niin kaipaisin kyllä peesaavaa vakkaria ja kuolleen kulman varoittimia, ne ovat olleet ahkerassa käytössä. Harmi kun keskikoon malleihin niitä ei yleensä ole saatavana. Sellainen malli jossa olis vaikka 50kg ja 50hv vähemmän, voisi olla hyvä em. varustein.
 
Viimeksi muokattu:
Sain lopultakin öljyt vaihdettua ja ketjut rasvattua. Niiden kunto vaikutti edelleen hyvältä, levitin pensselillä vaihteistoöljyä erityisesti o-renkaisiin. Pyyhin ketjut ja samalla tunnustelin lenkkejä, ne tuntuivat olevan herkän nahkeita eli ok eikä jäykistyneitä osunut kohdalle vaikka koitin etsiä. Tripissä 66700, eli nämä ovat nyt pyörineet noin 27000km, ja tämä rasvauskerta taisi siis olla seitsemäs.

Takiksella on nyt ajettu 6000. Vähän tekisi mieli käydä keväällä euroopassa ajelemassa, takis loppuisi siellä kesken. No eiköhän se mene vaihtokuntoon jos saisi parikin kaupunkikierrosta tehtyä. Ja jos ei tule ajettua, niin vaihtaa vaan jos lähtö tulee. Jos kumi kestäisi 10 000 km ja sen vaihtaa 7000 ajettuna, niin pintaa jää käyttämättä 50-60€ arvosta. Kannattaa siis vaihtaa ennen lähtöä, ei huvita arvokasta reissuaikaa käyttää kumikorjaamojen etsintään.

Keväällä säädän ketjut, shifter on sitä mieltä että saisivat olla inasen tiukemmalla. Hyvä olis jos ehtis ajaa tonnin puolitoista ennen reissua, jos ne sillä matkalla löystyy niin tietää vaihtaa ne valmiiksi. Reginan huonosta maineesta huolimatta taidan ottaa kolmannet samanlaiset, ei ole tarvinnut rasvapurkkia kuljetella mukana. Tosin edellisethän meni poikki kun reissu oli 90 km liian pitkä. Se ei kyllä ollut ketjun vika vaan kuskin, mitäs lähdin vanhoilla matkaan. Toista kertaa en tee sitä virhettä.

Moponäyttelyynkin on vain nelisen viikkoa. Mielenkiintoista nähdä mitä sieltä löytyy. Toisikohan Honu jo V3:n näytille...
 
Viimeksi muokattu:
Jatketaas taas...Tripissä on nyt noin 70600. Säädin ketjut noin 68000 kohdalla, rötjäsin tunnollisesti vaihteistoölpällä, ylimääräisiä pyyhkiessä löysin pari niveltä joissa oli pientä takertelua. Kävin sitten Route68:lla ja parissa kaupungissa. Parin tonnin ajolla ketjut olivat löystyneet sen verran että akselia piti siirtää pari milliä.

Järkevä käyttöikä on siis saavutettu. Tällä kertaa ne pyöri noin 31000km, rasvauskertoja oli noin 7. Ehkä niillä olisi kitkuttanut vielä jokusen tonnin, mutta muistissa on vielä toissakesän reissu (se joka oli 93 km liian pitkä), joten vaihtoon vaan.

Nämä ketjut tilasin RM Heinolta, juuroopasta tilaamalla ei olisi juurikaan tullut säästöä. Orkkiseturatas on Ognibene, nyt tuli JT.

Laitanpa tähän kuvan kolmesta eturattaasta. Oikeanpuolimmainen on originaali jolla on ajettu noin 9500 km (orkkisketjulla), keskimmäisellä 19000 ja vasemmanpuolimmaisella 31000 (nämä siis Reginoilla). Merkillistä kyllä ne näyttävät yhtä (vähän) kuluneilta.
ketjupyörät.jpg
Tässä vielä sivuprofiilia, vieressä uusi ratas:
rattaatsivusta.jpg
Takarattaan piikkien profiili ei näytä muuttuneen joten jätin sen vaihtamatta (laiska kun olen).
 
Viimeksi muokattu:
Tripissä on nyt 82000. Kesällä viikko takuuajan päättymisestä quickshifter-mokkula lopetti toimintansa. Uusi olisi kustantanut 320€ plus asennus. 75000 huolto olisi osunut samaan aikaan. Se on välihuolto eli lähinnä öljyn ja suodattimen vaihto. Päätin askarrella itse kun tuo nyt ei ole kovin kummoinen operaatio.

Shifter-mokkulan tilasin käytettynä Hollannista puoleen hintaan, se toimi laakista. Samalla puhdistin ja rasvasin vaihdepolkimen akselin. Siellä on kyllä asiallinen hela ja o-rengastiivisteet, mutta eipä ollut enää havaintoja vaseliinista. Suosittelen kyllä vaihde-ja jarrupolkimen avaamista itse, epäilen nimittäin vahvasti ettei merkkihuolloissa noihin kukaan koske (paitsi tinkimätön Eerolan Jukka).

Huoltolaskurin kävin nollauttamassa, sillähän ei ole enää merkitystä takuun kannalta. Samalla tuli joitakin softapäivityksiä. En huomannut niiden vaikutusta, mutta asetukset olivat nollautuneet (ne olisi kyllä mahdollista säilöä ja palauttaa, mutta se vaatisi asentajalta hieman huomiota). Automaattinen esijännityksen säätövalinta oli "kadonnut" valikoista, mutta sitten huomasin että kytkinryhmässähän on sille varattu pikanappi. Ja meikä kelaa valikoiden syöverit läpi moneen kertaan...

Ketjua olen säätänyt kahdesti, ehkä sen olisi voinut säätää hieman tiukemmalle jo edelliskerralla. Shifteri ei tykkää liikaa roikkuvasta ketjusta, mono ei ole niin vaativainen.

Uudet kumit tilasin jo alkukesällä ja etunen on jo vaihdettu. Päädyin Michelin PR6-malliin kun nuo soratiekarkelot näyttävät jäävän melko vähälle. Silmämääräisesti kuvio näyttää yhtä karkealta kuin Trail II:ssa, runko on pehmeämpi. Ainahan uusi kumi tuntuu hyvälle, takis tulee vaihdettavaksi lähipäivinä.
 
Nyt on PR6-kumit alla. Samalla tarkistin takapyörän laakerit, ei valittamista, ketjun säätöruuveja kiersin samalla varttikierroksen, shifteri tykkää kun käyntivälys on sopiva. Parin tonnia on nyt ajettu kutosilla ja niitä voinee jo kommentoida.

Kumeissa on hyvä tuntuma assulla ja mukava jaa nopeita kaarteita. Sen sijaan pitkittäisten urapaikkausten sauma nuljauttaa ikävästi (ero oli helppo huomata kun olen ajanut 5 tai 6 Trail II:sta). Sorapinnalla ei läheskään niin hyvät kuin Trail II:t, vaikka kuvio näyttää karkeammalta. PR6 takiksen runko on yllättävän jäykkä, en olis uskonu katukumista. Olipahan päälle vääntämistä vaikka oli rengaskone.

Mun käyttöön Trail II tai III on parempi. Mutta tavallaan sain nuo PR6:t puoleen hintaan (ensimmäiset ja viimeiset), niettä edulliset kumit siinä mielessä. Hyväthän ne on jos ajaa vain uudehkolla assulla.
 
Itselle oli yllätys, että pelkän takakumin vaihto eri malliseen, voi altistaa pyörän asfaltin pitkittäispaikkausnuljahdukselle.

Olisin kuvitellut etupyörän ollleen merkitsevä tuon suhteen.
 
Itselle oli yllätys, että pelkän takakumin vaihto eri malliseen, voi altistaa pyörän asfaltin pitkittäispaikkausnuljahdukselle.

Olisin kuvitellut etupyörän ollleen merkitsevä tuon suhteen.

Niinpä. PR6:tta on kyllä maailmalla kehuttu ja on niitä Multiinkin laitettu. Ehkä urapaikkaukset on harvinaisempia muualla. Voi kyllä olla kiinni myös profiilista ja pyörästä tietysti myös (Multissa on 170/60). Esim. 190/55 voi toimia eri tavalla sporttisemmassa pyörässä.

Valmistajan suositus ei ehkä olekaan fiskaalisin perustein valittu, ainakaan tässä tapauksessa.

Tuumailen tässä että epäortodoksisesti Trail II etunen ja Contin TKC70 takanen voisi olla killeriyhdistelmä, tosin silloin tod näk kaarrenopeudet laskee.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös