Kisahommat on erikseen, niissä ei ajatella käytännöllisyyttä vaan maksimaalista turvallisuutta. Pesu ja ylläpito on silloin kriteereistä vähäisimmät. Sitäpaitsi välinehuolto kuuluu harrastukseen, ei siinä mitään. Itse vaan kuulun siihen sakkiin joka haluaa helppohoitoisuutta eli likainen asu koneeseen ja kone hoitaa hommat, voi pestä kamat jokaisen pidemmän reissun jälkeen jos tykkää... Jos se kevlari tms. menee kaatumisen jälkeen ruman näköiseksi niin se on tehnyt tehtävänsä suojannut sun perskannikoita. Kauppaan vaan ja uutta tilalle.
Se ei vaan toi asfaltti kysy onko kuski kisaa ajamassa kun hierominen alkaa. Cordura/Kevlari menee pahan näköiseksi ja yleensä iho siellä alla.
Erosta loistava esimerkki viime/edelliseltä kesältä:
case 1: Moottoripyöräilyn tuki Ry:n tapahtumassa kaveri lowsaidasi Motoparkin ekassa vasurissa, ekana ratapäivänään, hitaassa ryhmässä (eli hitaan ryhmän vauhdeissa), Cordura-johdannaiset niskassa. Keula lähti alta, kuski pyöri mukkelis makkelis asfaltilla ja asfaltti-ihottumaa/ruhjeita oli siellä sun täällä ja meniköhän vielä solisluukin. Taisi kommentoida että noin kuukausi sairaslomaa harrastuksen parista. Puku puhki useammasta kohtaa ja entinen.
case 2: Minä kaaduin edellisenä syksynä täsmälleen samassa paikassa, keula alta heti sisäänmenossa (varikkokylmät renkaat ja jonkin verran liikaa vauhtia). Yllä Alpinestarsin kisanahat, selkäsuoja, kisabuutsit/hanskat jne. Kuskissa ei naarmuakaan, pottaa lukuunottamatta kaikki ajovarusteet täysin käyttökelpoisia saumat parista kohtaa uudelleen tikkaamalla. Tuntui haarniskaan upotettu 2,5 KEur aika pikkurahalta tuolloin...
Vertailu:
- mulla vähintään muutama kybä enempi vauhtia kun persliuku/kuperkeikkailu alkoi (ajelin noin 1.40 kierrosaikoja tuolloin)
- multa lähti keula alta heti kun aloin taittaa mutkaan ja vietin asfaltilla kohtuu pitkän matkan ennenkuin päädyin hiekalle
- puvustani päätellen ei lähelläkään läpimenoa, toisen olkapään ulkopuolinen kova muovisuoja menettänyt isolta alueelta jokusen millin pintaa. Ottakaas vaikka rälläkällä kovamuovipalasta 4 mm pois ja miettikää ajaisitteko saman hionnan Cordura/Kevlar-asuun jonka sisällä olkapäänne on...
"tuurista kiinni" on helppo kuitata moiset kokemukset, kuka uskoo, kuka ei, itse väitän ja aika sokeasti uskon että kangasasuinen kaveri olisi selvinnyt minun tamineissani ilman ihovaurioita. Vastaavasti uskon että minun lipassani kangasasu päällä olisi ollut (vähintään) toinen olkapää todella huonossa hapessa.
Kangasasuissa on omat hyvät puolensa, mutta turvallisuusseikoissa laadukas nahka pesee laadukkaan kangasasun 6-0.