• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Nahka vs. Gore

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Thunderman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
nahkapukujen iso miinus on minusta hygienia sillä kotioloissa sen puhtaana pitäminen ei ole yhtä helppoa kuin goretex asun. Goretakin voi pestä helposti heittämällä sen pesukoneeseen ja kuivattelee vaikka +40c lämmitetyssä saunassa. Nahka asua ei käsittääkseni voi koneessa pestä ja jos nahkatakissa on kiinteä vuori on se varmasti pestävä noin 5tkm välein kuten gorepuku sillä muuten se alkaa HAISEMAAN kärpänraadolle. Jos nahkatakki sattuu kastumaan on se kuivattava nopeasti ettei ala "käymään", muutaman päivän putkeen kosteana oleva takki saattaa kehittää eläintarhan kainaloiden kohdille. Toki uudet nahka asut on kemiallisesti käsitelty em. haittoja vastaan mutta ei se käsittely ikuinen ole. Jokainen voi nuuhkaista yhden ajokauden kädessä ollutta nahkarukkasta kun se loppusyksystä kastuu pari kertaa läpi, tuoksu aukaisee tukkoisenkin nenän.
Parit gore puvut nähnyt radalla lipattuna ja ei kauniita olleet. Toinen oli vielä Rukan_huippu_uutuus_kevlar_vahvistettu... Lahkeet ja hihat oli kuin puimurin läpi ajettu viljasäkki. Siitä nahkapuvun hygeniasta. Onko se pakko ajon jälkeen ryntätä kaappiin? Ripustaa sen väljästi kuivumaan niin ei mitään ongelmaa. Toiseksi kun käyttää oikeanlaisia aluasuja ei tuota ongelmaa esiinny niin paljoa. Kolmanneksi, ainakin tuo mun puku on sen verta hyvin tuuletettu ettei siinä paljoa hikoile. Tixtex tai Gore takin laitan päälle vain taajamassa ajellessa. Eli kotoa konttorille tai kotoa torirantaan kaffeelle.

<snip>Se kun ei ole se joka kestää kaatumista vaan pintamateriaalina käytetty nylonin ja kevlarin seos, josta ainakin tunnetuin tuotemerkki lienee Cordura. Ja se kevlarin määrä kait määrää sen kestävyyden kaatuessa. <snip>
Cordura ei sisällä kevlaria eikä muitakaan aramidikuituja. Puhdasta 500-1000 denierin nailonia. Rukan Armacor(?) sisältää kai ainoana kevlaria sekaisin nailonin kanssa.

"Cordura on DuPontin valmistama sertifioitu nailonkangas. Se ei siis ole kuitu, niinkuin CoolMax on, vaan valmis kangas.Se on erityisen piston- ja repeytymisenkestävää, kuivuu nopeasti, on helppohoitoinen ja kevyt materiaali. Cordura nylon on 3 - 14 kertaa kestävämpää kuin puuvilla, polyesteri, normaali nylon tai polypropeeni."

Mulla on ainaki se periaate, että sateella en aja! Eli se jo tiputtaa gore-tarpeet. Eri_juttu taas, kun ollaan päivätolokulla reissussa, ja voi sataa vaikka mummoja ja pakko ajaa, mutta sillon on jo reppua mukana johon saa sadepuvun.

Ajoa ja mahdollista kaatumista varten se puku hankitaan, ei jäätelökioskilla istumista varten, eikä sen perusteella, kummalla on helpompi kävellä.

Summasummarum, jos olisin matkamotoristi, ostaisin goret.
Koska en ole matkamotoristi, ja käyn myös radalla, ajan nahkoilla.
062802moto_prv.gif

Meikäläisellä Kushitanin Goret ja Arlenin nahat..Goreilla on tullut enemmän ajettua.

Eikä lepata!

Seon sitten toista puhetta kun laittaa Rukan pappaggoret niskaan

Jos lähtee kurvailemaan mutkateille tai autobahnoille ja oikeesti moottoripyöräilemään, on paras ajoasu 1-osainen nahkapuku. Ajoasentoon leikattu puku on ikäänkuin huomaamaton ja motskarin kaikki elementit pääsevät ilman häiriöitä esille. Sitä on melkeenkuin yhtä pyörän kanssa.

Eli kilokyykky ja 1-osainen nahkapuku on radalla ja mutkilla ja motarilla se must!
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

sanoi:
Cordura ei sisällä kevlaria eikä muitakaan aramidikuituja. Puhdasta 500-1000 denierin nailonia. Rukan Armacor(?) sisältää kai ainoana kevlaria sekaisin nailonin kanssa.

Hyvä, että korjasit. Jokatapauksessa goretexillä ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa vaan tuolla pintamateriaalilla, joka siis useimmiten on nailonia.

Kaikki sanomisen arvoinen gore vs. nahka -keskustelussa taitaa olla käyty läpi edellisissä viesteissä ja lukuisissa aiemmissa topiceissa. Pitää silti vielä kerran todeta, että varsinkin nakupyörällä nahkoissa ajaminen tuntuu ihan eri lajilta kuin goreissa. Oli vaikea uskoa eroa ennen kuin sen itse koki. Eilen gore oli taas oiva valinta kaatosateessa ja +4 lämmössä ajellessa.

Kaikki sanomisen arvoinen gore vs. nahka -keskustelussa taitaa olla käyty läpi edellisissä viesteissä ja lukuisissa aiemmissa topiceissa. Pitää silti vielä kerran todeta, että varsinkin nakupyörällä nahkoissa ajaminen tuntuu ihan eri lajilta kuin goreissa. Oli vaikea uskoa eroa ennen kuin sen itse koki. Eilen gore oli taas oiva valinta kaatosateessa ja +4 lämmössä ajellessa.
tuon kommentin ALLEKIRJOITAN täydellisesti,ensimmäiset nahkat
käytössä ja ero esim. moottoritie nopeudessa täysin käsittämättömät,sama tuulisilla keleillä joita nytkin on ollut
ei mitään jalkojen "riuhtomisia" eikä kuski "vispaa" satulassa.

ja eikä tuo kylmyyskään ole ainakaan minua vaivannut +4 astessa
meni sormet kohmeeseen mutta muuten kyllä pärjäsi,tietysti
eihän pelkkä T-paita ja lyhkäset (sopivat) kalsarit aivan riitä
itsellä oli alla kahdet ohkaiset lämpökerrastot,ja villakauluri jonka
päällä vielä nahkakauluri,mietityttä vaan mites kun kelit +20 astetta,silloin tietysti on kerrasto jo jätetty pois,no senpä näkee sitten.

nyt vaan ongelmana sadekelit,vedenpitävät housut jo on mutta
pieneen tilaan menevä takki vielä haussa,vaikka eihän tänä kesänä vettä tulekkaan
omg.gif
VAI TULEEKO.

pieniä lisayksiä gore vs nahka keskusteluun joita ei oo tullut kovin esille.

Mulla on molemmat käytössä. Tai siis tixtex ja nahka. Oikeista goreista on myös kokemusta, erot ei alla mainituissa tilateissa oo merkittävät.

1)
Kesällä kaupunki/ruuhka/pysäköinti tilateissa, nahka ja kalvoasut ON kuumia.
Ero on siinä että nahka ime kosteuden ja päästää sen läpi, mutta kalvo asu pitää sen sisällä mikäli tulee niin kuuma että hikoilet paidan märäksi asti (aika usein tuossa tilanteessa):
Nahka kuivuu+viilentää nopeasti kun tulee vauhtia ja kohtalaisesti kun aukoo takin tauolla.
Kalvoasu pitää märän sisällään ja ajossa kestää pitkään ennen kuin kuivuu - hengittää vain vesihöyryä ja vain niistä kohti missä kalvo ei oo märkä (kummaltakaan puolelta).

2)
Sadeasu: Sateella tiestä nousee paskaa jne, varsinkin keväällä. Tien kuivuttua kuorit sadeasun päältä ja ravistat irto lian pois, alla on suht puhdas nahka. Sade puvun voi huoletta suihkutella suihkussa puhtaaksi, kuivuu aika vikkelästi.
Kalvoasujen kangas on sen verran karkeaa ettei puhdistu niin hyvin ja kuivuminen kestää pitkään. Eikä oo kiva mennä kahville/perille kuraa valuen.
Varsinkin pitkillä reissuilla ei oo kiva kun kamppeet on paskaset ekasta sateesta asti.

eihän näitä kukaan jaksa kaikkia lukea, mutta tietäähän tuon. Mielipiteet jakautuu niin kuin kaikissa muissakin asioissa. Ja kummassakin on puolensa niin nahassa kuin goressakin.
Parasta minusta on kuitenkin kesähelteellä tuuletella menemään sortsihousuissa, urheilusandaaleissa ja T-paita tai ei sitäkään. Tietty pitää olla oikein lämmintä silloin. Jos laki vielä sallisi ilman kypärää niin jo vain siinä vasta olisi fiilistelyä parhaimmillaan.

Eivät ole toisiaan poissulkevia mitenkään. Molemmille löytyy perustelunsa. Jos harrastat ajelua kaikissa olosuhteissa => molemmat.

Onks porukalla tietoo mistä saa parhaimman näköset nahkapöksyt. Takkeja löytyy miljoona siistin näkösiä mutta koska pökät on leikattu sopimaan kyykkyasentoon niin ne on useimmiten suorana seisten ihan juntin näkösiä. Ja sit jos haluaisi sellaset pökät mitkä ei olis niin racing henkiset mutta silti hyvillä suojilla ni mistäs niitä vois lähteä etsimään?

Onks porukalla tietoo mistä saa parhaimman näköset nahkapöksyt. Takkeja löytyy miljoona siistin näkösiä mutta koska pökät on leikattu sopimaan kyykkyasentoon niin ne on useimmiten suorana seisten ihan juntin näkösiä. Ja sit jos haluaisi sellaset pökät mitkä ei olis niin racing henkiset mutta silti hyvillä suojilla ni mistäs niitä vois lähteä etsimään?
Katoppa Halvarssonin Sword -mallia.

sanoi:
Siitä nahkapuvun hygeniasta. Onko se pakko ajon jälkeen ryntätä kaappiin? Ripustaa sen väljästi kuivumaan niin ei mitään ongelmaa. Toiseksi kun käyttää oikeanlaisia aluasuja ei tuota ongelmaa esiinny niin paljoa. Kolmanneksi, ainakin tuo mun puku on sen verta hyvin tuuletettu ettei siinä paljoa hikoile.

jepjep, oli miten oli mutta yhtä helppoa ei peseminen ole kotioloissa. Eikai nahkatakin alla kesällä ole kuin t -paita? Kyllä ne kainalot hikoaa oli alla mitä lystää. Tämä kärjistyy vielä kun ollaan reissussa eikä koko vaatekaappi ole mukana ja / tai ei saada kastuneita ajokuteita aina läpikuiviksi vaan kosteus muhii pahimmillaan useamman päivän.

Kisahommat on erikseen, niissä ei ajatella käytännöllisyyttä vaan maksimaalista turvallisuutta. Pesu ja ylläpito on silloin kriteereistä vähäisimmät. Sitäpaitsi välinehuolto kuuluu harrastukseen, ei siinä mitään. Itse vaan kuulun siihen sakkiin joka haluaa helppohoitoisuutta eli likainen asu koneeseen ja kone hoitaa hommat, voi pestä kamat jokaisen pidemmän reissun jälkeen jos tykkää... Jos se kevlari tms. menee kaatumisen jälkeen ruman näköiseksi niin se on tehnyt tehtävänsä suojannut sun perskannikoita. Kauppaan vaan ja uutta tilalle.

Kisahommat on erikseen, niissä ei ajatella käytännöllisyyttä vaan maksimaalista turvallisuutta. Pesu ja ylläpito on silloin kriteereistä vähäisimmät. Sitäpaitsi välinehuolto kuuluu harrastukseen, ei siinä mitään. Itse vaan kuulun siihen sakkiin joka haluaa helppohoitoisuutta eli likainen asu koneeseen ja kone hoitaa hommat, voi pestä kamat jokaisen pidemmän reissun jälkeen jos tykkää...  Jos se kevlari tms. menee kaatumisen jälkeen ruman näköiseksi niin se on tehnyt tehtävänsä suojannut sun perskannikoita. Kauppaan vaan ja uutta tilalle.
Se ei vaan toi asfaltti kysy onko kuski kisaa ajamassa kun hierominen alkaa. Cordura/Kevlari menee pahan näköiseksi ja yleensä iho siellä alla.

Erosta loistava esimerkki viime/edelliseltä kesältä:

case 1: Moottoripyöräilyn tuki Ry:n tapahtumassa kaveri lowsaidasi Motoparkin ekassa vasurissa, ekana ratapäivänään, hitaassa ryhmässä (eli hitaan ryhmän vauhdeissa), Cordura-johdannaiset niskassa. Keula lähti alta, kuski pyöri mukkelis makkelis asfaltilla ja asfaltti-ihottumaa/ruhjeita oli siellä sun täällä ja meniköhän vielä solisluukin. Taisi kommentoida että noin kuukausi sairaslomaa harrastuksen parista. Puku puhki useammasta kohtaa ja entinen.

case 2: Minä kaaduin edellisenä syksynä täsmälleen samassa paikassa, keula alta heti sisäänmenossa (varikkokylmät renkaat ja jonkin verran liikaa vauhtia). Yllä Alpinestarsin kisanahat, selkäsuoja, kisabuutsit/hanskat jne. Kuskissa ei naarmuakaan, pottaa lukuunottamatta kaikki ajovarusteet täysin käyttökelpoisia saumat parista kohtaa uudelleen tikkaamalla. Tuntui haarniskaan upotettu 2,5 KEur aika pikkurahalta tuolloin...

Vertailu:
- mulla vähintään muutama kybä enempi vauhtia kun persliuku/kuperkeikkailu alkoi (ajelin noin 1.40 kierrosaikoja tuolloin)
- multa lähti keula alta heti kun aloin taittaa mutkaan ja vietin asfaltilla kohtuu pitkän matkan ennenkuin päädyin hiekalle
- puvustani päätellen ei lähelläkään läpimenoa, toisen olkapään ulkopuolinen kova muovisuoja menettänyt isolta alueelta jokusen millin pintaa. Ottakaas vaikka rälläkällä kovamuovipalasta 4 mm pois ja miettikää ajaisitteko saman hionnan Cordura/Kevlar-asuun jonka sisällä olkapäänne on...

"tuurista kiinni" on helppo kuitata moiset kokemukset, kuka uskoo, kuka ei, itse väitän ja aika sokeasti uskon että kangasasuinen kaveri olisi selvinnyt minun tamineissani ilman ihovaurioita. Vastaavasti uskon että minun lipassani kangasasu päällä olisi ollut (vähintään) toinen olkapää todella huonossa hapessa.

Kangasasuissa on omat hyvät puolensa, mutta turvallisuusseikoissa laadukas nahka pesee laadukkaan kangasasun 6-0.

sanoi:
"tuurista kiinni" on helppo kuitata moiset kokemukset, kuka uskoo, kuka ei, itse väitän ja aika sokeasti uskon että kangasasuinen kaveri olisi selvinnyt minun tamineissani ilman ihovaurioita. Vastaavasti uskon että minun lipassani kangasasu päällä olisi ollut (vähintään) toinen olkapää todella huonossa hapessa.

Kangasasuissa on omat hyvät puolensa, mutta turvallisuusseikoissa laadukas nahka pesee laadukkaan kangasasun 6-0.

Ei kysy asfaltti ei, kuollut kivi ei puhu. Radalla mennään eri meiningillä ja lienee rinnastettavissa enemmän urheiluun kuin siviililiikenteeseen ratahaverit. Eihän onnettomuuksia voi verrata vaikka ne on sattuneet samassa mutkassa, identtistä kaatumista ei ole olemassa. Turvallisuus lähtee kyllä 8-0 muualta kuin asusta, esim. päänahan sisältä
biggrin.gif

Vietin tuossa itse jokin aika sitten jonkun aikaa TYKSin tarumatologisella osastolla paikkauksessa ja siellä sitten päivittelin MP-kauden keskeytymistäni. Siellä hoitohenkilökunta suositteli kovasti tukevia nahkapukuja kunnon suojilla. Eivät goret kelvanneet sille porukalle vaikka kuinka koitin suitsutella kevlarvahvisteisten kuitujen puolesta.

Goret ovat varmaan ihan ok vermeet sateella ajettaessa, kun asvaltin pinta on liukas ja vesi muutenkin viilentää kitkasta johtuvaa lämpöä, mutta kuivalla kelillä en kyllä goreja arvostaisi kovin turvalliseksi vahtoehdoksi.

Ei kysy asfaltti ei, kuollut kivi ei puhu. Radalla mennään eri meiningillä ja lienee rinnastettavissa enemmän urheiluun kuin siviililiikenteeseen ratahaverit. Eihän onnettomuuksia voi verrata vaikka ne on sattuneet samassa mutkassa, identtistä kaatumista ei ole olemassa. Turvallisuus lähtee kyllä 8-0 muualta kuin asusta, esim. päänahan sisältä  
biggrin.gif
Jos kyseinen esimerkissä mainittu mutka ei ole tuttu niin todettakoon että ainakin aloittelijat vetää siinä ihan mutkatie-nopeuksia (eli sellaisia vauhteja joista toisinaan kadullakin kaadetaan) ja vaikken mikään guru ole nopeuksia arvioimaan niin tuskin vetomiehilläkään siinä kohtaa on paljon motarirajoituksen yli vauhtia. Eli IMHO kyseisessä mutkassa radalla kaataminen ei poikkea juurikaan mutkatiellä lippaamisesta.

Varusteista ja niiden turvallisuudesta puhuttaessa on lienee lähdettävä oletuksesta että nurin mennään, kuskin taidoilla ja varusteiden laadulla kun ei voida katsoa olevan suoraa riippuvuutta toisistaan. Joku pieni prosentti katukaadoistakin tapahtunee niille täydellisillekin kuskeille ns. ulkopuolisten tekijöiden vaikutuksesta ja silloin varusteet ratkaisevat kivun määrän ja sairasloman pituuden. Mun mielestä fiksu kuski + hyvät pyöränhallintaidot + hyvät varusteet on vähän niinkuin molempi win-win-win tilanne. Noista kun ottaa 1-2 pois niin riskit kasvaa.

Joillakin voi toki olla joku "mulla on vaan avopotta ja stringit, mut hesus kun oon fiksu" ajattelumalli. Radalla varmaan keskimäärin kaadetaan huomattavasti kovemmasta vauhdista kuin kadulla mutta aika harvassa on asfaltti-ihottuma siellä kisanahoissa pannuttaneilla. Identtisiä kaatoja ei ole, tästä olen samaa mieltä, mutta nahat niskassa ajelevat on kai sitten keskimäärin vaan niin paljon onnekkaampia  
tounge.gif

biker point (louis) sieltä ostin AJS-merkkiset housut,on meinaan
vissiin norsun nahkaa mutta on jo notkistunut käytössä ja
yhden rasvauksen jälkeen,muista ei ole kokemusta kun on
meikäläisen ensimmäiset nahat käytössä(jos ei omaa oteta huomioon) .

Back