zuha
New member
jep, näinhän se on että kisavehkeet on erikseen. Mutta me ollaan ihan eri filosofialla liikenteessä eikä parasta ratkaisua joka käyttöön ole vieläkään olemassa. Sinä tykkäät ajaa kisahaalareissa ja panostat siihen että asfaltti ihottumaa ei tule jos sattuu kaatumaan. Minä taas ajan enkä kierrä lätäköitä / tee uukkaria hiekkatien alkaessa ja vaatetuksen pitää tukea samaa filosofiaa, sama takki aina satoi tai paistoi. Silloin kun ajetaan niin haluan keskittyä 100% etenemiseen ilman pelkoa varusteiden kunnosta eri säätilanteissa jne. Kun hiekkatiellä paska lentää ja kledjut on kurassa nappaan suojat irti / heitän vaatteet koneeseen ja tunnin päästä ne on kuivumassa puhtaina valmiina seuraavaan ajokertaan. Vain 50ml pesuainetta ja kone hoitaa loput, ei valjasrasvoja tai kuratahrojen raaputtamista nahkan saumoista.Jos kyseinen esimerkissä mainittu mutka ei ole tuttu niin todettakoon että ainakin aloittelijat vetää siinä ihan mutkatie-nopeuksia (eli sellaisia vauhteja joista toisinaan kadullakin kaadetaan) ja vaikken mikään guru ole nopeuksia arvioimaan niin tuskin vetomiehilläkään siinä kohtaa on paljon motarirajoituksen yli vauhtia. Eli IMHO kyseisessä mutkassa radalla kaataminen ei poikkea juurikaan mutkatiellä lippaamisesta.Ei kysy asfaltti ei, kuollut kivi ei puhu. Radalla mennään eri meiningillä ja lienee rinnastettavissa enemmän urheiluun kuin siviililiikenteeseen ratahaverit. Eihän onnettomuuksia voi verrata vaikka ne on sattuneet samassa mutkassa, identtistä kaatumista ei ole olemassa. Turvallisuus lähtee kyllä 8-0 muualta kuin asusta, esim. päänahan sisältä![]()
Varusteista ja niiden turvallisuudesta puhuttaessa on lienee lähdettävä oletuksesta että nurin mennään, kuskin taidoilla ja varusteiden laadulla kun ei voida katsoa olevan suoraa riippuvuutta toisistaan. Joku pieni prosentti katukaadoistakin tapahtunee niille täydellisillekin kuskeille ns. ulkopuolisten tekijöiden vaikutuksesta ja silloin varusteet ratkaisevat kivun määrän ja sairasloman pituuden. Mun mielestä fiksu kuski + hyvät pyöränhallintaidot + hyvät varusteet on vähän niinkuin molempi win-win-win tilanne. Noista kun ottaa 1-2 pois niin riskit kasvaa.
Joillakin voi toki olla joku "mulla on vaan avopotta ja stringit, mut hesus kun oon fiksu" ajattelumalli. Radalla varmaan keskimäärin kaadetaan huomattavasti kovemmasta vauhdista kuin kadulla mutta aika harvassa on asfaltti-ihottuma siellä kisanahoissa pannuttaneilla. Identtisiä kaatoja ei ole, tästä olen samaa mieltä, mutta nahat niskassa ajelevat on kai sitten keskimäärin vaan niin paljon onnekkaampia![]()
Mitä hikoiluun tulee niin hitailla metsäteillä kesähelteessä hikoilee kuin sika varsinkin jos päällä olisi ihonmyötäiset kisanahkat, takki olisi pakko pestä tavalla tai toisella ja semmosta nahkahaalaria ei taida olla joka kestää toistuvan konepesun jokakodin pyykinpesukoneessa?
Vaikka RR miehet vetää kaikki kokonahkasukassa se ei todista sitä että nahka on ylivertainen mp asu. Miksi muutoin trial, motocross tai päitsin ympäriajossa ei alpinestarin kisanahkoja ole päällä? Oikea asu oikeaan käyttötarkoitukseen, kunnollinen tekstiiliasu on turvallinen siinä missä kisanahkapuku kun käyttötarkoitus on jotain muuta kuin motoparkin radan ympäriajo.