Yamaha centerin ukko kertoi tuosta paikkamaksusta. Samalla rahalla saa enemmän näkyvyyttä omilla kampanjoilla. Luulisin
Funtsin asiaa hieman... Nykykuvio on se, että kerätään moottoripyöräagendalla porukkaa yhteen paikkaan, ja itsenäiset toimijat yrittävät tehdä siinä samassa penniä. Korjatkaa kiitos pahimmat aivopierut.
Voi erotella karkeasti ainakin muutaman toimijan:
1. Messupaikan pitäjä (sisältäen ständien pysytyksen ja siivouksen)
2. Näytteilleasettajat
3. Catering
Lakunmyyjät & kamapörssit ovat sivujuonne.
Tässä kuviossa kustannusten mustapekka tuntuu jäävän näytteilleasettajan handuun, sillä hän maksaa shown, mutta ei ilmeisesti kostu pääsylipputuloista ja muusta myynnistä, right? Paikan pitäjä vetää siivun sisääntulevasta massasta ja saa ständitulot. Catering pyörittää monopolilla kaljan ja safkan myyntiä. Mopojen maahantuontia ja varusteiden myyntiä harjoittavat tahot saavat rahaa kamppeidensa myynnistä, mutta heidän liikevaihtonsa on pääosin messuajankohdan ulkopuolella, joten olettaa sopii, että he tekevät persnettoa ja muut voittoa. Mitä tällä rahalla sitten saa? Kuvat uusista malleista lehtiin ja jutuntynkää, parit kaupat ja kivan tapahtuman. Mikäli asia näin menee, niin voin osin ymmärtää Yamahan päätöksen koittaa hoitaa homma ihan itse ilman välikäsiä.
998sFE pohti, että mitä nuo asettajat voisivat myydä muutaman euron katteella? No, bisseä ja sapuskaa tuossa ohessa tietenkin. Se tulee ekana mieleen. Eli homma omiin käsiin, ja messut sillä pystyyn. Voi olla nykysääntelyn aikana vaan hankala löytää paikkaa, ja viimeistän Karhuryhmän rynnäkkö lopettaa kaljan myynnin.
On hankalaa...
Edit:
Täytyy muistaa, ettei kukaan toimijoista harrasta hyväntekeväisyyttä, vaan bisnestä.