Nitrous Goes Racing

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nitrous
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Katsopas Track Punk Racingin nauhoite tuosta kisasta. Kiinnitin huomiota, että näytti tosiaan siltä, että kärki tuli tuosta mutkasta sähäkämmin.

Oliskos linkkiä, että mistä moinen löytyy?

Mut noi hitaat mutkat on Kawalla jotenkin hankalia. Nopeissa se on ihan ok, mutta niissäkin sais tuntuma olla parempi.

Ja mitä taustavoimiin tulee niin yhden miehen tiimillä tässä mennään. Mekaanikot, datainssit yms. olis tosi hyödyllisiä, mutta kun ei nytkään meinaa olla rahaa ajaa kilpaa niin tuo on aika hankala yhtälö.
 
Oliskos linkkiä, että mistä moinen löytyy?

Mut noi hitaat mutkat on Kawalla jotenkin hankalia. Nopeissa se on ihan ok, mutta niissäkin sais tuntuma olla parempi.

Ja mitä taustavoimiin tulee niin yhden miehen tiimillä tässä mennään. Mekaanikot, datainssit yms. olis tosi hyödyllisiä, mutta kun ei nytkään meinaa olla rahaa ajaa kilpaa niin tuo on aika hankala yhtälö.
Tästä pitäisi löytyä sunnuntain ajoa.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=197146054952991&id=288230321349139
 
sitä vartenha foorumit on et keskustella ja koetetaa vähä jelppiä niin googlettelintossa ja sattu tällane vastaa- tosa on mun mielestä aika asiantuntevaa tekstiä ku jaksaa kahlata läpi- vaikuttas oleva tunnettu ongelma gen 4 huono kääntyvyys- voihan toi setuppi olla jollaki radalla hyvä tollasenaa-
 
sitä vartenha foorumit on et keskustella ja koetetaa vähä jelppiä niin googlettelintossa ja sattu tällane vastaa- tosa on mun mielestä aika asiantuntevaa tekstiä ku jaksaa kahlata läpi- vaikuttas oleva tunnettu ongelma gen 4 huono kääntyvyys- voihan toi setuppi olla jollaki radalla hyvä tollasenaa-

Joo, perän nosto on ollut yleinen modaus, sitä mullekin joku viisas silloin aikoinaan suositteli.

Onhan tolla kuitenkin Tom Sykes ottanu World SBK:n maailmanmestaruuden niin ettei se mikään huono aihio ole. Tehtaan resurssit tosin käytössä...
 
Tosi hieno raportti kisafiiliksistä! Näitä on kiva lukea. Osaat hyvin rikkoa osiksi syyn ja seurauksen. Fiiliksen ja todellisuuden. Luetan tämän aamulla juniorilla. Näitä vaan lisää. Tsemiä tuleviin kisoihin ja koitoksiin!
 
Mitäs kaikkea wsbk:n rungosta ja alustasta, yms, saa vaihtaa tai muuttaa verrattuna sarjatuotantopeliin?

Runko kai pitää olla täysin vakio. Takahaarukka ja linkku niillä ainakin ollu eri. Lisäksi kai ylä/alakolmiot on saanu vaihtaa ja keula ollu se kaasukeula.

Gen 5. vs. Gen 4 välillä suurin ero on kai just tuo takahaarukka/linkku ja sähköt.
 

Aijai mitä tekstiä :wanna:
Oispa ittelläki tollanen mittaustyökalu ja enemmän aikaa ajaa radalla.

Nitrous: Oli hyvä kisaraportti! Kiitoksia siitä. Ja onnea tuleviin kisoihin :peukutpystyyn:
Vaikuuttaa siltä, että on aika paljon muutoksia nykyisen ja entisten pyöriesi välillä. Yhden kohdan kanssa kun pääsee sinuiksi, niin nurkan takana odottaa muita asioita, mitkä odottaa selvittämistä. Eihän pyörien kanssa pääse ikinä 100% täydelliseen synkkaan, mutta riittävälle levelille kun pääsee, niin varmasti ajaminen ja suoritukset paranee.
 
Viimeksi muokattu:
Katsopas Track Punk Racingin nauhoite tuosta kisasta. Kiinnitin huomiota, että näytti tosiaan siltä, että kärki tuli tuosta mutkasta sähäkämmin.

Toki paha täältä videon takaa sanoa, mutta mä (myös) kiinniti huomiota siitä kahvilasta että Nitrouksen lähtö kuulosti aavistuksen vähemmän vihaiselta kuin kärjessä tulleiden, muistan että ajattelin että onko pidemmät välitykset kun kärjellä.Yhdeltä kierrokselta koitin katsoa että vaihtaako kärki isompaa pykälää aikaisemmin, mutta mahdoton sitä oli siinä vertailla sit.
 
Runko kai pitää olla täysin vakio. Takahaarukka ja linkku niillä ainakin ollu eri. Lisäksi kai ylä/alakolmiot on saanu vaihtaa ja keula ollu se kaasukeula.

Gen 5. vs. Gen 4 välillä suurin ero on kai just tuo takahaarukka/linkku ja sähköt.
Eli käytännössä wsbk pyörän ajettavuudella ei ole yhtään mitään tekemistä sarjatuotantomallin kanssa/ SM-sarjan tekniset säännöt täyttävän mopon kanssa (käytännössä ei saa vaihtaa mitään muuta kuin keulan sisuskalut ja takapampun).
Ihan noin niinku kommenttina tuohon Batmanninjan maailmanmestaruus-aihioon.
 
Eli käytännössä wsbk pyörän ajettavuudella ei ole yhtään mitään tekemistä sarjatuotantomallin kanssa/ SM-sarjan tekniset säännöt täyttävän mopon kanssa (käytännössä ei saa vaihtaa mitään muuta kuin keulan sisuskalut ja takapampun).
Ihan noin niinku kommenttina tuohon Batmanninjan maailmanmestaruus-aihioon.

Jeps, näinhän se on.
 
Toki paha täältä videon takaa sanoa, mutta mä (myös) kiinniti huomiota siitä kahvilasta että Nitrouksen lähtö kuulosti aavistuksen vähemmän vihaiselta kuin kärjessä tulleiden, muistan että ajattelin että onko pidemmät välitykset kun kärjellä.Yhdeltä kierrokselta koitin katsoa että vaihtaako kärki isompaa pykälää aikaisemmin, mutta mahdoton sitä oli siinä vertailla sit.

Piikkiä isompi takaratas olisi ollut välityksen puolesta parempi, mutta mopo lyheni sillä just sen verran, että alko kiipimään pystyyn. 15-40 välitys olis ollu varmaan optimi, mutta sit ois tarvinnu lyhkäsemmät ketjut. Nyt oli 16-42 välit.
 
Piikkiä isompi takaratas olisi ollut välityksen puolesta parempi, mutta mopo lyheni sillä just sen verran, että alko kiipimään pystyyn. 15-40 välitys olis ollu varmaan optimi, mutta sit ois tarvinnu lyhkäsemmät ketjut. Nyt oli 16-42 välit.

Pari kesää tuli tuon gen4 Kawan kanssa ajeltua. Siinä oli muistaakseni jonkin verran pidempi 1 ja 2 vaihde kuin esim. K8 Suzukissa joka oli ennen Kawaa ajossa. Tai oikeastaan pitkät 1 ja 2 vaihde suhteessa pyörän muihin vaihteisiin. Koin sen johdosta hankalammaksi löytää Kawaan hyvää välitystä kuin Suzukiin. Se välitys tuntui lopulta olevan aina enemmän tai vähemmän kompromissi jonkin asian suhteen ainakin radoilla joilla joutui 2 vaihteelle heittämään. Motoparkissa taisin ajaa väleillä joilla 3 vaihde oli pienin. En tosin kovin pitkälle niissä kokeiluissa ehtinyt, esim. eri pituisten ketjujen kanssa en muistaakseni pelannut.

Itse en ehtinyt pääsemään Kawalla parempaan vauhtiin kuin aikasemmalla Suzukilla mutta potentiaalia pyörässä kyllä tuntui olevan. Tänä päivänä on varmaan jo enemmän kokemuksia ja tietoa löydettävissä asioista joita kannattaa kokeilla paremman ajettavuuden toivossa. Säännöt tietty rajoittaa täällä aika paljon mitä voi tehdä...
 
Bsb stocki sarja oli ainakin gen4 kawan aikaan melkoinen kawasaki cup, eli kyllä potentiaalia on. Kaveri mukaan säätämään ja miettimään dataa olisi kyllä varmaan iso apu.
Uusi pyörä ottaa aina aikansa, mutta kaikilla isoilla merkeillä on menty tosi kovaa "riittävän voimistelun" jälkeen.
 
Pengoin vielä hieman omia vanhoja muistiinpanoja liittyen gen4 kawa hommaan. Tiimikaverilla oli sama pyörä ja meillä oli molemmilla alussa havaintona, että oli hankala saada pyörä menemään mutkassa nätisti linjaa ja lisäksi vekotin tuntui menevän herkästi leveäksi avauksissa. Tähän liittyen mulla oli jotain kirjeenvaihtoa jenkeissä silloin kyseisellä pyörällä kisaavan jantterin kanssa ja se oli nostanut perää 10mm (tässä mukana renkaiden vaikutus perän korkeuteen, ajoi myös KR108:lla) ja käytti 120 jousta takana. Painoa tyypillä oli 90kg.

Meillä oli tiimikaverin kanssa ensin 115 jouset takana ja laitettiin myös tuo 120 jousi sitten jossain vaiheessa. Tästä en löytänyt enää tarkempia muistiinpanoja mutta olin varmaankin nostanut perää myös lähemmäs sen 10mm. Varmaankin sen 5mm mitä rengastus nosti + 3mm jonka sai muistaakseni suoraan TTX takaiskarilla tunkattua.

Noi muutokset paransi pyörää omaan makuun edellä mainittujen ongelmien osalta mutta se 120 jousi oli kyllä liian jäykkä itselleni. Oli jo turhan kovan tuntuinen ajossa.

Tutkailin asiaa vielä lisää silloin ja jenkeissä ja UK:ssa olivat tehneet aftermarket linkkuja joilla pystyi käyttämään pehmeämpää jousta. Eli tämä linkku lisäsi progressiota ja esti perää niiaamasta avauksissa. Kokemusta ei tuosta ole meillä kun ei sitä säännöt sallineet. Esim. tämmöinen firma niitä näyttää myyvän edelleen http://www.attackperformance.com/

En tiedä onko näistä jorinoista mitään iloa kenellekkään mutta kirjoittelin kuitenkin pienen nostalgia tripin innoittamana.

Kuriositeettinä olisi hauska tietää millainen jousi Nitrouksella on takana ja onko geometriaa miten säädelty tähän mennessä?
 
Pengoin vielä hieman omia vanhoja muistiinpanoja liittyen gen4 kawa hommaan. Tiimikaverilla oli sama pyörä ja meillä oli molemmilla alussa havaintona, että oli hankala saada pyörä menemään mutkassa nätisti linjaa ja lisäksi vekotin tuntui menevän herkästi leveäksi avauksissa. Tähän liittyen mulla oli jotain kirjeenvaihtoa jenkeissä silloin kyseisellä pyörällä kisaavan jantterin kanssa ja se oli nostanut perää 10mm (tässä mukana renkaiden vaikutus perän korkeuteen, ajoi myös KR108:lla) ja käytti 120 jousta takana. Painoa tyypillä oli 90kg.

Meillä oli tiimikaverin kanssa ensin 115 jouset takana ja laitettiin myös tuo 120 jousi sitten jossain vaiheessa. Tästä en löytänyt enää tarkempia muistiinpanoja mutta olin varmaankin nostanut perää myös lähemmäs sen 10mm. Varmaankin sen 5mm mitä rengastus nosti + 3mm jonka sai muistaakseni suoraan TTX takaiskarilla tunkattua.

Noi muutokset paransi pyörää omaan makuun edellä mainittujen ongelmien osalta mutta se 120 jousi oli kyllä liian jäykkä itselleni. Oli jo turhan kovan tuntuinen ajossa.

Tutkailin asiaa vielä lisää silloin ja jenkeissä ja UK:ssa olivat tehneet aftermarket linkkuja joilla pystyi käyttämään pehmeämpää jousta. Eli tämä linkku lisäsi progressiota ja esti perää niiaamasta avauksissa. Kokemusta ei tuosta ole meillä kun ei sitä säännöt sallineet. Esim. tämmöinen firma niitä näyttää myyvän edelleen http://www.attackperformance.com/

En tiedä onko näistä jorinoista mitään iloa kenellekkään mutta kirjoittelin kuitenkin pienen nostalgia tripin innoittamana.

Kuriositeettinä olisi hauska tietää millainen jousi Nitrouksella on takana ja onko geometriaa miten säädelty tähän mennessä?

Vakio linkku + 105 jousi takana tällä hetkellä. Keulaputket 1mm läpi kolmioista. Takaiskarin pituus ei just ulkomuistista tule.

Kiitokset näistä muisteluista, kun oma pää toimii paremmin niin voitas jatkaa juttua pisemmälle. Just nyt koulutuspäivän jälkeen ei päässä liiku senkään vertaa kuin normaalisti.
 
Mites keulan nosto? Kyllä, kuulostaa äkkiseltään oudolta mutta bemaria ja suzukia on tuolla keinolla parannettu ja jotain näistä uusista 10R:stä, en nyt muista mitä vuosimallia, juuri tällaisissa stock-henkisten sääntöjen sarjoissa. Tai idea/hyöty tuossa on se, että pääsee käyttämään pyörän vahvuuksia paremmin (ei välttämättä kuskin ajotyyliä tai mieltymyksiä?), eli tiukka jarru (on ehkä stabiilimpi tai helpompi jarruttaa), pienessä tilassa kääntö ja mahdollisimman äkkiä 100% kaasu.

Mielenkiintoista lukea juttuja:thumbup:
 
Vakio linkku + 105 jousi takana tällä hetkellä. Keulaputket 1mm läpi kolmioista. Takaiskarin pituus ei just ulkomuistista tule.

Kiitokset näistä muisteluista, kun oma pää toimii paremmin niin voitas jatkaa juttua pisemmälle. Just nyt koulutuspäivän jälkeen ei päässä liiku senkään vertaa kuin normaalisti.

Yhden pykälän jäykempää jousta voisi tietty kokeilla taakse toisiko se parempaa tuntumaa. Meillä oli aika extreme tuo takajousihomma. Arvailen että sulla on hieman erilainen tapa mennä mutkiin eli jarruttelet enempi sinne sisään ja siitä sitten heti kova avaus. Pehmeempi jousi toiminee silloin hyvin. Me taas oltiin enemmän sellaisia old school koulukunnan kasvatteja eli ajeltiin sellaista pyöreämpää linjaa herrasmies tyyliin ja rullailtiin kaasua pehmeesti :grin:

En tiedä meneekö se perä sulla nyt joissain tilanteissa liian syvällä josta aiheutuu huonoja viboja vai johtuuko jostain muusta. Alustasensorit olis tietty bueno niin vois ihmetellä pyörän asentoakin eri kohdilla rataa. Mulla oli Racedac kawassa kiinni alustapotikoiden kanssa niin se vaikutti hyvältä systeemiltä. Pyörän asennon lisäksi siinä kävi mm. nopeasti ilmi miten turha viritys se kumilenkki tai nippuside on takaiskarissa kertomaan iskarin pohjaamisesta. Motoparkissa on esim. kaksi kohtaa joissa takaiskari pohjaa ihan minimaallisen hetken verran. Kumilenkin perusteella olisi laittamassa aika pian jäykempää jousta vaikka sille ei olisi mitään tarvetta.
 
Mites keulan nosto? Kyllä, kuulostaa äkkiseltään oudolta mutta bemaria ja suzukia on tuolla keinolla parannettu ja jotain näistä uusista 10R:stä, en nyt muista mitä vuosimallia, juuri tällaisissa stock-henkisten sääntöjen sarjoissa. Tai idea/hyöty tuossa on se, että pääsee käyttämään pyörän vahvuuksia paremmin (ei välttämättä kuskin ajotyyliä tai mieltymyksiä?), eli tiukka jarru (on ehkä stabiilimpi tai helpompi jarruttaa), pienessä tilassa kääntö ja mahdollisimman äkkiä 100% kaasu.

Mielenkiintoista lukea juttuja:thumbup:

Keula on jo käytännössä niin ylhäällä kuin sen saa...tai onhan siinä pari milliä varoja, mutta menee kyllä liian chopperiksi sitten. Nyt jo suht hyvä jarruttaa ja avata. Ja tokihan pyörä on myös aika pitkänä, välityksillä ja ketjuilla pelaamalla taitaisi saada max. 8mm nykyistä pidemmäksi.
 
Yhden pykälän jäykempää jousta voisi tietty kokeilla taakse toisiko se parempaa tuntumaa. Meillä oli aika extreme tuo takajousihomma. Arvailen että sulla on hieman erilainen tapa mennä mutkiin eli jarruttelet enempi sinne sisään ja siitä sitten heti kova avaus. Pehmeempi jousi toiminee silloin hyvin. Me taas oltiin enemmän sellaisia old school koulukunnan kasvatteja eli ajeltiin sellaista pyöreämpää linjaa herrasmies tyyliin ja rullailtiin kaasua pehmeesti :grin:

En tiedä meneekö se perä sulla nyt joissain tilanteissa liian syvällä josta aiheutuu huonoja viboja vai johtuuko jostain muusta. Alustasensorit olis tietty bueno niin vois ihmetellä pyörän asentoakin eri kohdilla rataa. Mulla oli Racedac kawassa kiinni alustapotikoiden kanssa niin se vaikutti hyvältä systeemiltä. Pyörän asennon lisäksi siinä kävi mm. nopeasti ilmi miten turha viritys se kumilenkki tai nippuside on takaiskarissa kertomaan iskarin pohjaamisesta. Motoparkissa on esim. kaksi kohtaa joissa takaiskari pohjaa ihan minimaallisen hetken verran. Kumilenkin perusteella olisi laittamassa aika pian jäykempää jousta vaikka sille ei olisi mitään tarvetta.

Alustapotikat + tiedonkeruu ratkasis käytännössä kaikki nää arvuuttelut. Racedac mulla on ollu parissa pyörässä, mutta siinä on omat ongelmansa. Jos/kun pierasen jostain rahaa niin ostan ton AIM:n plug'n'play loggeri mittariston ja alustapotikat, mutta toistaiseksi mennään ilman. Ja tosiaan tuo juoru iskarissa on ihan turha...jos se pohjaa liikaa niin kyllä sen huomaa. Taitaa parkissa noi paikat olla se pysäkin töyssy ja sitten se nopein vasuri alalenkillä? Ton pysäkin töyssyn ajan käytännössä tapeilta, jos ei osu ihan linja kohdilleen vaan osuu siihen pahimpaan röykkyyn.

Mut joo...tänään sitten selvis todennäkönen syy näihin kaikkiin ongelmiin. Ja koska se on lajin helppous kun viehättää niin syy ei ole alustassa päinkään, vaan moottorin ohjauksessa. Kone antaa liian raakasti voimaa ekalla kaasun kosketuksella, jolloin tuloksena on puskemista, takasen sutimista ja kaikkee muuta kivaa epävakautta, jota on yritetty korjata alustalla. Toivottavasti saa pelin penkkiin ensi viikolla ja tehtyä ecun uusiksi. Ne Ecun kartat olikin sitten taas ihan oma virityksensä...saatan niistä kirjoitella jotain myöhemmin.

Ja miksikö tätä ei ole aiemmin huomannut? Talvitauon jälkeen itselle täysin uuden laitteen selkään -> Ei huomaa kulmikasta käytöstä mopossa (jonka piti olla vanhaan parempi) vaan kuski syyttää itseensä -> Vähän lisää ajoa -> kuski ehtii tottua moottorin luonteeseen, eikä pidä sitä outona. -> Hirvee pään seinään lyöminen alustan ja tuntuman kanssa....

P.S. Kiitokset KVR porukalle ja etenkin Eemelille tämän itsestäänselvyyden esille tuomisesta.
 
Back
Ylös