Pengoin vielä hieman omia vanhoja muistiinpanoja liittyen gen4 kawa hommaan. Tiimikaverilla oli sama pyörä ja meillä oli molemmilla alussa havaintona, että oli hankala saada pyörä menemään mutkassa nätisti linjaa ja lisäksi vekotin tuntui menevän herkästi leveäksi avauksissa. Tähän liittyen mulla oli jotain kirjeenvaihtoa jenkeissä silloin kyseisellä pyörällä kisaavan jantterin kanssa ja se oli nostanut perää 10mm (tässä mukana renkaiden vaikutus perän korkeuteen, ajoi myös KR108:lla) ja käytti 120 jousta takana. Painoa tyypillä oli 90kg.
Meillä oli tiimikaverin kanssa ensin 115 jouset takana ja laitettiin myös tuo 120 jousi sitten jossain vaiheessa. Tästä en löytänyt enää tarkempia muistiinpanoja mutta olin varmaankin nostanut perää myös lähemmäs sen 10mm. Varmaankin sen 5mm mitä rengastus nosti + 3mm jonka sai muistaakseni suoraan TTX takaiskarilla tunkattua.
Noi muutokset paransi pyörää omaan makuun edellä mainittujen ongelmien osalta mutta se 120 jousi oli kyllä liian jäykkä itselleni. Oli jo turhan kovan tuntuinen ajossa.
Tutkailin asiaa vielä lisää silloin ja jenkeissä ja UK:ssa olivat tehneet aftermarket linkkuja joilla pystyi käyttämään pehmeämpää jousta. Eli tämä linkku lisäsi progressiota ja esti perää niiaamasta avauksissa. Kokemusta ei tuosta ole meillä kun ei sitä säännöt sallineet. Esim. tämmöinen firma niitä näyttää myyvän edelleen
http://www.attackperformance.com/
En tiedä onko näistä jorinoista mitään iloa kenellekkään mutta kirjoittelin kuitenkin pienen nostalgia tripin innoittamana.
Kuriositeettinä olisi hauska tietää millainen jousi Nitrouksella on takana ja onko geometriaa miten säädelty tähän mennessä?