Nitrous Goes Racing

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nitrous
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mut joo...tänään sitten selvis todennäkönen syy näihin kaikkiin ongelmiin. Ja koska se on lajin helppous kun viehättää niin syy ei ole alustassa päinkään, vaan moottorin ohjauksessa. Kone antaa liian raakasti voimaa ekalla kaasun kosketuksella, jolloin tuloksena on puskemista, takasen sutimista ja kaikkee muuta kivaa epävakautta, jota on yritetty korjata alustalla. Toivottavasti saa pelin penkkiin ensi viikolla ja tehtyä ecun uusiksi. Ne Ecun kartat olikin sitten taas ihan oma virityksensä...saatan niistä kirjoitella jotain myöhemmin.

Ja miksikö tätä ei ole aiemmin huomannut? Talvitauon jälkeen itselle täysin uuden laitteen selkään -> Ei huomaa kulmikasta käytöstä mopossa (jonka piti olla vanhaan parempi) vaan kuski syyttää itseensä -> Vähän lisää ajoa -> kuski ehtii tottua moottorin luonteeseen, eikä pidä sitä outona. -> Hirvee pään seinään lyöminen alustan ja tuntuman kanssa....

P.S. Kiitokset KVR porukalle ja etenkin Eemelille tämän itsestäänselvyyden esille tuomisesta.
Sama diagnoosi omassa mopossa... mulla vain se ongelma että tuota ei penkittämällä korjata ku se ECU ei suostu ottamaan dataa vastaan (tai ainakaa BikeDoctorin jannu ei siinä onnistunu, ja tää jannu rakensi tuon pyörän). Lisähaaste on saada se typerä Hondan HRC Kit piuha jostain ku se helvetin kaapeli maksaa montasataa euroa, jotta joku sitä pystyis ees yrittää penkittää.

Ja niinku eräs sanoi:
Elämää nopeampi sanoi:
Useimmiten vika löytyy kuskin tekemisestä, ja sitte sitä korjataan ropaamalla pyörää.
Joten ei se vika ole kummankaa meidän pyörissä, vaan sinussa ja minussa. Liikaa amatööriä, vielä enemmän kaasua, ja tuhottomasti räpeltämistä :)-
 
Sama diagnoosi omassa mopossa... mulla vain se ongelma että tuota ei penkittämällä korjata ku se ECU ei suostu ottamaan dataa vastaan (tai ainakaa BikeDoctorin jannu ei siinä onnistunu, ja tää jannu rakensi tuon pyörän). Lisähaaste on saada se typerä Hondan HRC Kit piuha jostain ku se helvetin kaapeli maksaa montasataa euroa, jotta joku sitä pystyis ees yrittää penkittää.

Ja niinku eräs sanoi:

Joten ei se vika ole kummankaa meidän pyörissä, vaan sinussa ja minussa. Liikaa amatööriä, vielä enemmän kaasua, ja tuhottomasti räpeltämistä :)-

Mun mielestä esim. motoville on tehny noita piuhoja. Käytännössä toi piuhahan ei ole muuta kuin sarjaliikenne-> USB muunnin, komponentit maksoo jonkun euron ja sit kolvailu kasaan. Motoville oli noita mun mielestä tehny ja multa saattaa jostain löytyä toi HRC softakin.
 
Ja nyt sitten vähän mietityttää, että kuin kovaa Kemoralla olisi mennyt toimivammalla eculla....
 
Ja nyt sitten vähän mietityttää, että kuin kovaa Kemoralla olisi mennyt toimivammalla eculla....

hyvä jos tolla korjaantuu- satarosenttiseti en kyllä tota osta ainakaa privaterin kohdala- mite se vaikuttaa jos ajaa tasakaasula karusellissa? koettiko tein molempien mopoja? aika outoja säätöjä ne kylä tälasen harrastajan näkökulumasta laittavat- yhellä jenkki foorumilla iha ylesesti puhuvat että r1 keulaa nostaa 5 mm ja perää lasketaa- mite sellasta saa sitte enää johonki leminkäseen taittumaa- nitroksen kohdala vähän sama jos kerta ei tykänny ja jenkit muuttas iha täysi- nitros sano että datasta näkis mitä sä sitte olet mieltä tosta privan? mä olin sitä etä perä kyykkää ku menee kaasulle toiset taas ettei ole mahdolista- nyt taas tanila sano et kyykkää ja jenkit siinä linkisä- et voiko se laskee avauksessa vai ei?:no:
 
hyvä jos tolla korjaantuu- satarosenttiseti en kyllä tota osta ainakaa privaterin kohdala- mite se vaikuttaa jos ajaa tasakaasula karusellissa?
Joo ei se selitä sitä karusellia, ja tuosta karusellistakin btw juttelin yhden Nuuskamuikkusen kanssa varikolla melkoisen pitkän tovin, ja se keskustelu oli erittäin järkiperäinen... Mutta karuselliä tuo kaasunavauksen säätö ei paikkaa, se paikkaa kaikki paikat joissa pitäisi välittömästi jarrun jälkeen avata kaasu.
 
Joten ei se vika ole kummankaa meidän pyörissä, vaan sinussa ja minussa. Liikaa amatööriä, vielä enemmän kaasua, ja tuhottomasti räpeltämistä :)-

Juttelin tästä Nitron kanssa varikolla lyhkäisesti, ja sytytti vasta nyt aamulla, eikä päässyt lohkaisemaan heti varikolla. Kaiken arvonnan jälkeen parannettavaa löytyy....

.... Kaasusta :D

Mopot jiiriin ja enkat uusiks!
 
hyvä jos tolla korjaantuu- satarosenttiseti en kyllä tota osta ainakaa privaterin kohdala- mite se vaikuttaa jos ajaa tasakaasula karusellissa? koettiko tein molempien mopoja? aika outoja säätöjä ne kylä tälasen harrastajan näkökulumasta laittavat- yhellä jenkki foorumilla iha ylesesti puhuvat että r1 keulaa nostaa 5 mm ja perää lasketaa- mite sellasta saa sitte enää johonki leminkäseen taittumaa

Yritin ymmärtää, että mitä tässä viestissä kysytään, mutta ihan en päässy jyvälle, mut vastaillaan niihin mitä ymmärsin.

Aika yleinen muutos noihin tonnareihin on se, että keula nostetaan ratahommissa ylös ja perää saatetaan jopa tiputtaa. Tai sitten myös perää nostetaan tahi pidetään samassa. Lisäksi pyörän akseliväli vedetään mahdollisimman pitkäksi. Näillä muutoksilla pyörästä saadaan hyvä avata ja jarruttaa. Se kuinka paljon tällä uhrataan keskimutkan kääntyvyyttä riippuu ihan pyörästä, kuskin ajotyylistä, rengastuksesta yms.. Ja tässä pitää muistaa myös se, että vakioon verrattuna sliksitakaset on huomattavasti katurengastusta korkeampia. Tämä siis noin karkeasti yksinkertaistettuna. Myös takajousituksen linkusto voi vaikuttaa siihen missä asennossa mopo pitää olla, että linkku toimii ratahommiin järkevästi.


- nitroksen kohdala vähän sama jos kerta ei tykänny ja jenkit muuttas iha täysi-
Nyt en kyllä saanu kiinni, että mistä mä en tykänny.

nitros sano että datasta näkis mitä sä sitte olet mieltä tosta privan? mä olin sitä etä perä kyykkää ku menee kaasulle toiset taas ettei ole mahdolista- nyt taas tanila sano et kyykkää ja jenkit siinä linkisä- et voiko se laskee avauksessa vai ei?:no:

Väärä jousi, väärä geometria, liian vähän vaimennusta tms. voi aiheuttaa sen, että perä kyykkää liikaa siinä kohtaa, kun mennään kaasulle. Sitten isommalla kaasunasennolla ketjuvoima alkaa vetämään perää auki.
 
Alustapotikat + tiedonkeruu ratkasis käytännössä kaikki nää arvuuttelut. Racedac mulla on ollu parissa pyörässä, mutta siinä on omat ongelmansa. Jos/kun pierasen jostain rahaa niin ostan ton AIM:n plug'n'play loggeri mittariston ja alustapotikat, mutta toistaiseksi mennään ilman. Ja tosiaan tuo juoru iskarissa on ihan turha...jos se pohjaa liikaa niin kyllä sen huomaa. Taitaa parkissa noi paikat olla se pysäkin töyssy ja sitten se nopein vasuri alalenkillä? Ton pysäkin töyssyn ajan käytännössä tapeilta, jos ei osu ihan linja kohdilleen vaan osuu siihen pahimpaan röykkyyn.

Mut joo...tänään sitten selvis todennäkönen syy näihin kaikkiin ongelmiin. Ja koska se on lajin helppous kun viehättää niin syy ei ole alustassa päinkään, vaan moottorin ohjauksessa. Kone antaa liian raakasti voimaa ekalla kaasun kosketuksella, jolloin tuloksena on puskemista, takasen sutimista ja kaikkee muuta kivaa epävakautta, jota on yritetty korjata alustalla. Toivottavasti saa pelin penkkiin ensi viikolla ja tehtyä ecun uusiksi. Ne Ecun kartat olikin sitten taas ihan oma virityksensä...saatan niistä kirjoitella jotain myöhemmin.

Ja miksikö tätä ei ole aiemmin huomannut? Talvitauon jälkeen itselle täysin uuden laitteen selkään -> Ei huomaa kulmikasta käytöstä mopossa (jonka piti olla vanhaan parempi) vaan kuski syyttää itseensä -> Vähän lisää ajoa -> kuski ehtii tottua moottorin luonteeseen, eikä pidä sitä outona. -> Hirvee pään seinään lyöminen alustan ja tuntuman kanssa....

P.S. Kiitokset KVR porukalle ja etenkin Eemelille tämän itsestäänselvyyden esille tuomisesta.

Hyvä homma jos tuli ajatusta siitä miten saisi ajotuntumaa parannettua. Säätäminen kannattaa ilman muuta jos sitä ei ole vielä kunnolla tehty, hyvin säädöissä oleva pyörä parantaa joka tapauksessa tuntumaa ja luottoa pyörään. Useinhan erilaiset probleemat tuntuu olevan monen asian summa ja kun kaikki tuppaa vaikuttamaan melkein kaikkeen niin sitä parasta kompromissia siinä kai haetaan.

Mulla oli kawassa Naukkarisen Antin säätämät kartat ja Suzukissa Niskasen Jarmon. Molemmissa oli hierottu seokset ja sytkä oikein tunteella erilaisille ja erityisesti pienemmille kaasunavauksille. Nämä laitteet oli kyllä kaasuvasteen puolesta aika herkkuja ajaa. Tossa mun nykyisessä harrastepelissä on tehty karkeahko säätö pelkille seoksille eli sytytykseen ei ole koskettu ollenkaan. Ei nykäise kaasulle tultaessa mutta kyllä se huomattavasti rouheammin reagoi kaasuun kuin nuo aiemmat.

Mitä tulee siihen iskarin pohjaamiseen motoparkissa niin eka paikka on juurikin toi bussipysäkin kohta ja toka sen mainitsemasi vasurin jälkeinen montunpohja, eli siis kohta josta se pimeä mutka tavallaan alkaa tai mistä aletaan nousemaan siihen ylämäkeen.

Toi AIMin loggerihomma on varmasti aika pro, itsekin sitä joskus katselin mutta Racedaciin verrattuna siihen olisi saanut laittaa aika paljon enemmän rahaa. Racedac pelitti itselläni hyvin ja koin saavani siinä sijoitetulle rahalle hyvin vastinetta vaikka eihän se tietenkään sama ole kuin tuollainen pitkälle tuotteistettu systeemi kuten AIM.

Tsemiä pyörän säätämiseen ja loppukauteen!
 
Yritin ymmärtää, että mitä tässä viestissä kysytään, mutta ihan en päässy jyvälle, mut vastaillaan niihin mitä ymmärsin.

Aika yleinen muutos noihin tonnareihin on se, että keula nostetaan ratahommissa ylös ja perää saatetaan jopa tiputtaa. Tai sitten myös perää nostetaan tahi pidetään samassa. Lisäksi pyörän akseliväli vedetään mahdollisimman pitkäksi. Näillä muutoksilla pyörästä saadaan hyvä avata ja jarruttaa. Se kuinka paljon tällä uhrataan keskimutkan kääntyvyyttä riippuu ihan pyörästä, kuskin ajotyylistä, rengastuksesta yms.. Ja tässä pitää muistaa myös se, että vakioon verrattuna sliksitakaset on huomattavasti katurengastusta korkeampia. Tämä siis noin karkeasti yksinkertaistettuna. Myös takajousituksen linkusto voi vaikuttaa siihen missä asennossa mopo pitää olla, että linkku toimii ratahommiin järkevästi.



Nyt en kyllä saanu kiinni, että mistä mä en tykänny.



Väärä jousi, väärä geometria, liian vähän vaimennusta tms. voi aiheuttaa sen, että perä kyykkää liikaa siinä kohtaa, kun mennään kaasulle. Sitten isommalla kaasunasennolla ketjuvoima alkaa vetämään perää auki.

iha riitävän oikeen- mut joo sanot ettet tykänny madalletusta keulasta- tualla minkä linkkasin puhuttii taas madaltamisesta- oikeestaan se swingarm kulma tuossa on se jotenki oleelline kawassa se kai liia vähä yamahassa liia paljo johon taas nostettii keulaa- mossi sano niisä maksullisissa jutuissaa et se pitäs olla 12-13 astee välilä muten muista enää millätapaa mitatuna :)
 
mitä se nitros joko dynottii kawasaki?ollu ni hiljaa et joko kokonaa siirtyny joneki kisakuskie omalle voorumille?
 
Saakos muuten Esa sellasta tietoa pummia, että millasta 0-100 kiihdytystä oot saanu starttiviivalta parhaimmillaan?

Tossa ku Alastarolla otin ekan harkkalähdön kahteen vuoteen ni 4.2s meni 0-100. 2018 Motoparkin 1. lähdössä on toistaiseks mun omat pohjat 3.6s 0-100.

Millasta suoritusta ite oot saanu viivalta. Pirun vaikea tota on lähettää ku pieniki kytkinvirhe ja keula linkoaa ilmaan.
 
Kisaraporttia alla. Väliotsakkeiden alta löytyy valmistautuminen, treenit, aika-ajo ja kisat jos ei kiinnosta lukea ihan kaikkea, kun tulee taas aika pitkä stoori.

Kisaan valmistautuminen (pyörän osalta)

Heinäkuun alussa tuli todettua, että pyörän moottorinohjaus ei toimi niin kuin pitäisi, joten pyörä penkkiin kisojen alla ja hieromaan homma kohdalleen. Muutamia haasteita oli, mutta saatiin kuitenkin suhteellisen hyvä lopputulos ajettavuuden kannalta. Samalla penkissä tuli huomattua, että moottorijarrukontrolli oli poistettu käytöstä mekaanisesti. Eli kisatreenejä edeltävänä iltana sitten arvottiin moottorijarrukarttoihin jotain kivan näköistä saunomisen lomassa. Ja jotta muutoksia ei olisi liian vähän, muutettiin välitystä 16-42 välityksestä 15-41 välitykseen. Tällä välityksellä Kawa piteni n. 9mm ja on nyt käytännössä maksimipituinen. 15-40 olisi ollut varmasti optimivälitys, mutta olisi vaatinut ketjujen lyhentämistä.

Edit. Niin se moottori pukkas 177 takaselle.

Treenit:

Ekassa treenisetissä päästiin neljänteen mutkaan asti ennen kuin setti keskeytyi. Joltain etelä-naapurilta oli jääny Hondassa joku korkki vähän löysälle ja lopputuloksena nopea oikea kauttaaltaan öljyssä. Tokassa setissä tulikin heti ekassa Palmasin jarrussa todettua, että moottorijarrua on liikaa, kun perä jakelee ihan holtittomasti sivulle. Pariin kertaan treenien aikana ajeltiin loivempia moottorijarrukarttoja ecuun ja saatiin ne kuskia miellyttäväksi. Pyörä oli moottorin säädön jäljiltä jo huomattavasti parempi ajaa kuin aiemmin, mutta ei silti täydellinen. Tähän lääkkeeksi päätettiin kokeilla tyhjäkäynnin nostamista, joka paransikin tilannetta aika mukavasti. (Näin sivuhuomiona täytyy sanoa, ettei ole ihan helpoimmassa paikkaa tuo säätöruuvi kawassa).

Myös alustan osalta muutettiin perää käytännössä jokaisessa treenisetissä pehmeämpään suuntaan ja ensimmäistä kertaa tällä kaudella perässä alkaa olla pitoa riittävästi omaan makuun. Pitänee shimmauttaa tuo takapamppu uusiksi, kun alkaa olemaan klikkerit n. 25 naksua auki, joten säätöaluetta on vain 7 naksua jäljellä.

Aika-ajo: Tankkausvirhe ja veturina toimimista

Aika-ajoon lähdettiin suunnitelmalla 3+1, elikkäs ekalla stintillä pakolliset kolme kierrosta, joista ensimmäinen varman päälle ja seuraavat kaksi sitten vähän reippaammin. Sen jälkeen varikolle ja jos tarvista on niin toisella stintillä yksi nopea. Ekalla stintillä osuin aika hyvään väliin radalla ja sain ajettua kierrokset ilman ruuhkaa. Tekeminen tuntui vähän aamu-uniselta ja pieniä virheitä tuli joka kierroksella siellä ja täällä. Kolmannen kierroksen jälkeen varikolle tarkistamaan tilanne ja kellossa 1:20.0xx. Totesin, että pakko yrittää 19 puolelle, joten pikku huilin jälkeen toka veto. Tokan vedon nopean ensimmäisen kierroksen alussa missasin heti ykkösen jarrumerkin ja kierros piloille, joten päätin kokeilla perään toisen nopean vaikka tiesin, että bensa on vähän siinä rajoilla. Toinen kierros meni karvan yliyrittämisen puolelle ja missasin kolmessa mutkassa apeksin aika pahasti. Lisäksi kahvilan avauksessa mopo pätkäisi bensan vähyyden takia ensimmäisen kerran.

Yleensä mulla on tankattu aika-ajoon 1,5 ylimääräisen kierroksen edestä, mutta nyt tuossa mopon tankkauksessa tuli se virhe, ettei moottorinsäätöjen jälkeen mitattu treeneissä kulutusta vaan luotettiin vanhan tiedon pitävän paikkaansa. Ilmeisesti moottorijarrun oikea toiminta nostaa kulutusta vajaan desin kierroksella, eli laskelma oli reilun puoli litraa pielessä.

Parhaaksi siis jäi ekan stintin kolmannella kierroksella ajettu 1:20.059 ja sillä ruutuun kahdeksan. Samalla tuli kiskottua imussa roikkunut Mannila aikaan 1:20.028. Kiitteli kovasti aika-ajon jälkeen vetoavusta. On se kiva kun on reiluja kilpakumppaneita. :D Niin ja tuo viimeinen nopea oli n. 8 satkua hitaampi kuin oma nopein, joten 19 olisi ollut ihan tehtävissä pitämällä paketti kasassa.

Aika-ajon jälkeen arvottiin kisaan alle eteen sama MS3, jolla ajettiin aika-ajot ja taakse MS2.

Kisa 1: Hyvä startti ja sen jälkeen tasaista alamäkeä väärän rengasvalinnan takia

Suomen kesä näytti parastaan ja taivaalta ripotteli tasaisen epätasaisesti vettä vielä 10 minuuttia ennen kisan starttia. Lyhyttä kuuroa lukuunottamatta sade oli kuitenkin niin vähäistä, että se ei kunnolla kastellut rataa, mutta ei varsinaisesti herättänyt isompaa luottamusta pitoon. Eli ihan täydellinen puolihullu keli. Jotain kelin sekavuudesta kertoo se, että meidän starttia edeltänyt kusiaisten ensimmäisen kisan voitto vietiin sateisilla ja kakkospaikka slikseillä. Kisa oli merkattu wet raceksi, joten ohjelmassa oli kolme tutustumista ja lyhennetty 10 kierroksen lähtö. Koska sade loppui 10 minuuttia ennen portin aukeamista, päätettiin lähteä slikseillä katsomaan tilanne ja tulla sitten vaihtamaan jos tarve tulee. Sliksit osoittautuivatkin oikeaksi ratkaisuksi, koska radalla vain nopeassa oikeassa oli karvan kosteutta, joka sekin katosi tutustumiskierrosten aikana.

Tutustumiskierrosten jälkeen jouduttiin odottelemaan ruudussa vähän luvattoman kauan, kun kisaan ilmeisesti vielä laskettiin portista Matti Myöhäsiä. Meinas pyörä pirulainen keittää tolla korotetulla tyhjäkäynnillä ruutuun. Onneksi ei ollut tuon kuumempi keli...tai oikeastaan olisi saanut olla niin takanen ei olisi jäähtynyt niin paljon, mutta siitä lisää myöhemmin. Lähtöpaikka oli siis mulle tutuksi tullut 2 rivin sisäreuna.

Hyvät startit on muodostunu mulle jo vähän tavaramerkiksi ja pääsinkin jälleen viivalta mukavasti irti. Ykkösen jarruun olin jo neljäntenä, mutta sisälaidasta ykköseen tulee aika tiukka linja, joten kukas muukaan kuin Kesselin Ransu kuittasi ulkokautta ohi. Jotenkin me osutaan Ransun kanssa melkein joka startissa ykköseen yhtä aikaa ja yleensä Kesseli vie ja minä vikisen. Kakkoseen sitten työnsi sisälle aika heikon startin ottanut Mäkinen, joten jouduin ulkolinjalle. Tämän seurauksena sitten kolmoseen tuli vielä Paloranta ohi. Tähän päälle vielä vähän nukuin Palmasin jarrussa ja Mannila kuittasi meikäläisen, joten hyvä startti suli ekan puolen kierroksen aikana.

Ihan en pystynyt seuraamaan edellä menevää porukkaa ja ero alkoi hieman kasvaa. Muurilta näytettiin eroksi taakse +0 Kopposen hengittäessä niskaan. Kolmannella kierroksella rengas alkoi pikkuhiljaa luistaa aika paljon. Neljännellä(?) kierroksella onnistuin sohlaamaan Palmasin jarrussa ykkösen pesään ja jarru valui vähän leveäksi ja Kopponen pääsi rinnalle. (Välihuomatus: Yleensä en missään käytä ykkösvaihdetta, koska vapaan yli vaihtaessa on aina iso riski välivapaalle.) Ykköseltä kakkoselle avauksessa vaihtaessa tapahtuikin juuri tämä. Laatikko tuuttasi vapaata ja Kopponen siten edelle. Tällä samalla kierroksella sitten kikkamutkan avauksessa takasesta ei löytynyt enää mitään pitoa ja kahvilasta lähtiessä pyörä eteni lähinnä sivuttain, ei eteenpäin.

Pidon tippumisesta kertoo hyvin myös kierrosajat. 4 kierros vielä 1:20-puolella, kun viidennellä mentiin 1:22 ja risat. Tässä kohtaa taululla näytettiin eroksi taakse +6, joten päätin loppukisan säästellä kroppaa ja körötellä maaliin sijalla 9.

Kisa 2, tiukkaa vääntöä rinta-rinnan.

Tokaan kisaan viskattiin MS4 seosta molempiin päihin, että kestää varmasti maaliin asti.

Ekan kisan jäljiltä kierrosaika riitti 9 ruutuun, joten lähtöpaikkana kolmannen rivin ulkolaita. Pikkasen taaempaa siis liikkeelle, mutta paremmalla linjalla ykköseen. Tokassa rivissä edellä olivat Paloranta, Kesseli, Kopponen ja Mannila.

Viivalta jälleen hyvä startti ja ekaan mutkaan viidentenä tai kuudentena. Tällä kertaa Palmasin jarruun rinnalle ilmestyi kovasti oman pyörän näköinen vihreä keula ja Paloranta kuittasi edelle. Palmasin avauksessa Kawan laatikko tuuttasi jälleen varattua ja välivapaan takia Kopponen livahti ohi. Ekan kierroksen jälkeen sijoitus taisi olla kahdeksas. Kahvilan jarrussa tokalla tai kolmannella kierroksella myös Mannila livahti ohi ja tästä alkoikin sitten ihan kunnon vääntö. Molemmilla oli omat heikot ja vahvat paikkansa. Mannila oli selvästi parempi kikkamutkassa ja kahvilan avauksessa. Itse taas sain eroa jarruissa aika reilusti kiinni.

Haeskelin ohituspaikkaa pari kierrosta, kunnes onnistuin Lemminkäisen jarrussa tulemaan sen verran rinnalle, että Heikin oli pakko jättää sisälle tilaa. Koska tiesin, että Mannila on radan loppuosalla parempi, päätin blokata ohituslinjan kahvilaan ja parkkeerata mopon apeksiin, ettei kaveri tulisi samoin tein ohi. Suunnitelma toimi puolittain, koska Heikki ei päässyt kahvilan jarrussa ohi, mutta sai sen verran paremman avauksen lähtösuoralle, että Bemari kipitti ykkösen jarruun rinnalle. Sen verta myöhään jäi molemmilla jarru, että ykköseen mentiin rinnakkain, mutta Mannilan ollessa sisälinjalla, oli pakko antautua ja jäädä taas kantaan roikkumaan. Seuraavalla kierroksella onnistuin poimimaan kasipaikan takaisin Palmasin jarrussa. Kilpakumppani roikkui sen verran lähellä perässä, että kuulin Bemarin murinan useammassa paikkaa ihan tappituntumalla.

Vähän odottelin, että Mannila yrittää ohi kahvilan jarruun kahdella viimeisellä kierroksella. Päätin, että toka vikalla en vielä peitä kahvilaa vaan jos Heikki tulee ohi niin poimin sijan takaisin Palmasin tai Lemminkäisen jarrussa. Ja viimeisellä kierroksella peitän kahvilan jarrun, jos kuulen kikkamutkassa murinaa ihan takaa. Viimeisellä kierroksella ihmettelin kikkamutkassa, että eipäs kuulu bemaria takana, joten ajan kahvilan normaalilla linjalla. Selityskin bemarin äänen puuttumiselle selvisi, kun kovasti tutun näköinen kuski nojaili rengasvalliin kahvilan mutkassa. Olin arvannut Mannilan suunnitelman kahvilaan oikein, mutta valitettavasti toiseksi viimeisellä kierroksella kilpakumppanilta lipsahti keula alta vikassa vasurissa pienen arviontivirheen seurauksena.

Tokasta kisasta sijoitus siis kahdeksas omat kisan nopeimmat kierrokset syntyivät kahdella vikalla. Selkeästi hyvä motivaattori ajamiselle tuommoinen bemari roikkumassa takarenkaassa kiinni. Vihdoin siis Kawalla 19-puolelle, mutta edelleen hieman jäljessä Suzukilla ajettuja.

Lopputunnelmat:

Pyörä alkaa olemaan vihdoin sillä tontilla, että tuntuma on hyvä ja takaseen pystyy nojaamaan avauksissa kunnolla. Hieman vielä omalla tekemisellä ja pyörän säädöillä kääntyvyyttä paremmaksi niin hyvä tulee. Ekan kisan rengasongelmien takia en oikein päässyt seuraamaan, että missä ero sijoilla 5-7 ajaviin tuolla tulee, joten ei osannut tehdä muutoksia pyörään tai omaan tekemiseen. Tokassa kisassa sitten löytyikin ne selvät paikat, joissa omaa tekemistä tai pyörää pitäisi hieman muuttaa, että saisi sen n. sekunnin nipistettyä vauhdista pois.

Isot kiitokset varikkotiimille ja kilpakumppaneille.

Seuraavaksi sitten taas kolistellaan kolikoita säästöpossun pohjalta ja lasketaan tyhjiä tölkkejä, että saadaanko budjetti Motoparkkiin kasaan.
 
Viimeksi muokattu:
Saakos muuten Esa sellasta tietoa pummia, että millasta 0-100 kiihdytystä oot saanu starttiviivalta parhaimmillaan?

Tossa ku Alastarolla otin ekan harkkalähdön kahteen vuoteen ni 4.2s meni 0-100. 2018 Motoparkin 1. lähdössä on toistaiseks mun omat pohjat 3.6s 0-100.

Millasta suoritusta ite oot saanu viivalta. Pirun vaikea tota on lähettää ku pieniki kytkinvirhe ja keula linkoaa ilmaan.

Siinä ne 3,4-4s haarukassa pyörii yleensä jos en ihan väärin muista.
 
Aika-ajon jälkeen arvottiin kisaan alle eteen sama MS3, jolla ajettiin aika-ajot ja taakse MS2.

Kisa 1: Hyvä startti ja sen jälkeen tasaista alamäkeä väärän rengasvalinnan takia

Suomen kesä näytti parastaan ja taivaalta ripotteli tasaisen epätasaisesti vettä vielä 10 minuuttia ennen kisan starttia. Lyhyttä kuuroa lukuunottamatta sade oli kuitenkin niin vähäistä, että se ei kunnolla kastellut rataa, mutta ei varsinaisesti herättänyt isompaa luottamusta pitoon. Eli ihan täydellinen puolihullu keli. Jotain kelin sekavuudesta kertoo se, että meidän starttia edeltänyt kusiaisten ensimmäisen kisan voitto vietiin sateisilla ja kakkospaikka slikseillä. Kisa oli merkattu wet raceksi, joten ohjelmassa oli kolme tutustumista ja lyhennetty 10 kierroksen lähtö. Koska sade loppui 10 minuuttia ennen portin aukeamista, päätettiin lähteä slikseillä katsomaan tilanne ja tulla sitten vaihtamaan jos tarve tulee. Sliksit osoittautuivatkin oikeaksi ratkaisuksi, koska radalla vain nopeassa oikeassa oli karvan kosteutta, joka sekin katosi tutustumiskierrosten aikana.

Tutustumiskierrosten jälkeen jouduttiin odottelemaan ruudussa vähän luvattoman kauan, kun kisaan ilmeisesti vielä laskettiin portista Matti Myöhäsiä. Meinas pyörä pirulainen keittää tolla korotetulla tyhjäkäynnillä ruutuun. Onneksi ei ollut tuon kuumempi keli...tai oikeastaan olisi saanut olla niin takanen ei olisi jäähtynyt niin paljon, mutta siitä lisää myöhemmin.
Tai sitten ne oli Ville Viisaita, jotka tiesi että ei kannata mennä jäähdyttelemään renkaitaan kolmelle tutustumiskierrokselle ja sen jälkeen odottelemaan ylimääräistä lähdönjärjestely hässäkkää, joka johtuu siitä että tutustumiskierrokset eivät ole pakollisia, vaan ne saa halutessaan jättää välistä, joten portista päästetään kisaan mukaan vielä niiden jälkeenkin.

Välimallin ratkasu on se että käväisee ajamassa vajaan tutustumiskierroksen, ja sen jälkeen mopo ratavarikolle ja lämppäreihin, ja sit kun muut on ajaneet ne, niin portista jne.
 
Tai sitten ne oli Ville Viisaita, jotka tiesi että ei kannata mennä jäähdyttelemään renkaitaan kolmelle tutustumiskierrokselle ja sen jälkeen odottelemaan ylimääräistä lähdönjärjestely hässäkkää, joka johtuu siitä että tutustumiskierrokset eivät ole pakollisia, vaan ne saa halutessaan jättää välistä, joten portista päästetään kisaan mukaan vielä niiden jälkeenkin.

Välimallin ratkasu on se että käväisee ajamassa vajaan tutustumiskierroksen, ja sen jälkeen mopo ratavarikolle ja lämppäreihin, ja sit kun muut on ajaneet ne, niin portista jne.

Jeps, todella viisasta jättää nuo kierrokset ajamatta, kun keli on puolihullu ja rata muuttuu muutamassa minuutissa paljon.

Vähän ehkä huonosti muotoiltu tuo mun lause Matti Myöhäsistä, kun kyseessä oli pari kuskia, jotka lähtivät radalle sateisilla ja kävivät vaihtamassa kuivat alle tutustumiskierrosten aikana. Ehtivät vaan just lähtä kierrokselle, kun itse tulin kahvilaan ekana ruutuun valujana.

Ja se mun virhe taktiikassa ei ollut tuo tutustumiskierrosten ajaminen vaan se, ettei sateen alkaessa hoksannu heittää kovempaa kumia alle. Med-hard olisi kestänyt helposti. Seuraavalla kerralla vastaavassa tilanteessa osaa olla fiksumpi ja miettiä myös sliksien seoksia sen sijaan, että arpoo sateisten ja sliksien välillä.

Isoa tappiotahan tuosta rengasvalinnasta ei tullut. Toimivalla kumilla olisi ehkä yksi sijoitus ollut mahdollista parantaa. Tosin hauskempaa varmaan olisi ollut ajaa kilpaa kuin luistella yksin.
 
Laitetaan tännekin tän viikon kuulumiset:

Julkaistu alunperin facebookissa 12.8.2020
Lyhyet kuulimiset Motoparkkiin valmistautumisesta:

Tämä kausi näyttää jatkuvan ns. helpon kaavan mukaan ja Motoparkin kisan osaltakin on vähän haastetta ilmassa. Viime viikon lopulla olin kontaktissa erääseen ihmiseen, joka ei katsonut tarpeelliseksi mainita, että on vähän flunssaa päällä. Tuo kevyt kesänuhahan sitten tietenkin tarttui meikäläiseen, jonka seurauksena kolmen päivän yrittämisen jälkeen pääsin tänään koronatestiin. Tällä hetkellä tilanne on se, että perjantaina aamupäivästä saan lääkäriltä ohjeistuksen, että onko mitään asiaa osallistua Motoparkin kisaan.

Perjantain treenipäivä siis ainakin jää kokonaan ajamatta. Tämä tietenkin tuo vähän lisähaastetta kisaviikonloppuun, koska en ole tänä vuonna ajanut kierrostakaan Motoparkissa. Treenit jäävät siis maksimissaan kolmeen 15 minuutin settiin lauantaina. Himpan on vähän aikaa siis pyörän välitysten ja säätöjen testaamiseen ja radan röykkyisyyteen tottumiseen.

Pidetään kuitenki peukkuja, että pääsen tuonne kisaan mukaan.


Julkaistu alunperin facebookissa 14.8.2020
Valitettavasti en pysty osallistumaan Motoparkin osakilpailuun AVI:n voimassa olevan epidemiaohjeistuksen perusteella. Koronatestin tulos ei ole vielä tullut, mutta sen kyllä pitäisi tulla tänään. Testissä on lääkärin mukaan 20% mahdollisuus väärälle negatiiviselle, joten tämän takia pitäisi olla yksi täysin oireeton päivä ennen kuin voi osallistua yleisötilaisuuksiin. Tänään kuitenkin vielä lieviä oireita on ilmennyt, joten tämän perusteella lekurilta tuli kielto ilmestyä Motoparkin varikolle huomenna.

Teoriassa olisi mahdollista tulla sunnuntaina suoraan aika-ajoon, jos huominen on oireeton päivä, mutta en ole ajanut parkissa yhtään kierrosta tänä vuonna tai tuolla pyörällä, joten en nää sillä tavalla osallistumisessa juurikaan järkeä.

Alkaa siis olemaan vahvat kiitos kaudesta 2020 merkit tässä ilmassa.

Nyt leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

P.S. Muistakaa itse kukin noiden flunssaoireiden kanssa, että vaikka ne eivät teitä itseänne haittaisi, tartuttamalla jonkun muun saatat hankaloittaa heidän elämäänsä merkittävästi. Tämä omakin tilanne todennäköisesti on vain yhden ihmisen välinpitämättömyyden seurausta.
 
Harmin paikka :no: Taitaa kuitenkin olla sun paras ratasi?

Mutta joo ei tollasella harkkamäärällä kannata kisaan lähteä, jää vain harmittamaan "vaisu" tulos jos menee alta oman keskiarvon.
 
Back
Ylös