Nokan ajoitus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ouzi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Ouzi

Turkulainen kiintiöpaha
No niin, kolmas kausi alkamassa Suzukin tl1000s:llä.
Ekan kesän ajelin ja tutustuin, toisena käytin korpiaholla penkissä ja säädettävänä, oma ecu siis flashattiin uusiksi. Tuloksena 110hp, teho jää 8krpm jälkeen tuolle tasolle.

Pitäisi olla n.130 muutoksilla jotka voi lukea tuosta allekirjoituksesta. Eli ei tyydytä, ajelin kuitenkin kesän ja tehoa oli tarpeeksi kaatoon alastarolla. Talvella ei voi kuitenkaan ajaa ja päätin etsiä piilevän tehoreservin myöhemmin.

Nyt olen siis pari päivää kolunnut pyörää läpi ja kaikki näytti olevan kunnossa, nyt tulee se suuri MUTTA! Venttiilivälyksiä tutkiessani kiinnitin huomiota nokan jakomerkkeihin, taaemman sylinterin jako näyttäisi olevan merkkien mukaan n.5 astetta myöhässä. Siis kampiakselin asteina 10. Kun tähän lisätään se että takasylinterin imunokasta mitataan koneen asento, päästään siihen että ruiskutusaika sekä sytytyshetki on molemmissa sylintereissä 10 astetta haluttua myöhässä.

Nyt haluan vain varmistaa Org:in "asiantuntijoiden" mielipiteen
että eikös näin ole, koska haarojenvälini sykkii n. 18% tehonlisäyksen tahtiin?
 
Milloin viimeksi oli nokat tai ketjunkiristin irti pyörästä? Ei kai se ketju hammasta sentään mahdu hyppäämään, jos kaikki on kunnossa?

Tellusta en ole sen kummemmin perillä, mutta jos merkit ovat selvästi vinossa niin pielessähän se ajoitus sitten on. Löytyiskö kuvaa tuosta nokkien merkeistä, miten ne asettuu kun kampura on kohdallaan? Millilleen ne merkit tuskin menee koskaan, varsinkin jos ketju on venynyt.
 
Todennäköisesti ei ole ollut koskaan irti, ei ainakaan minulla:
kampiakseli pyörittää ratasta, joka vetää ketjua, joka pyörittää ratasta joka pyörittää nokkia. Tuossa rattaassa joka pyörittää nokkia on kaksi hampaan kärkeä merkattu ja kannessa olevan merkin pitäisi osua näiden hampaiden väliin, eli rattaan "pohjaan", näin etummaisessa sylinterissä. Takana kuitenkin osuu aivan selvästi hampaan kärkeen, ja kun rattaassa on 36 hammasta saadaan "puolen hampaan" heitto helposti laskettua tuohon 5 asteeseen.

Jaon heitto on korjattavissa avaamalla konetta lisää, tämä ei minua pelota.
Pistän kuvat tuosta jaosta ja merkeistä kohta puoliin....


Edit: ei 36 ratasta vaan 31, eli heittoa voipi olla enemmänkin...
Edit2:korjauskäsikirja sanoo "theres a chance of 0,5 where the engraved line do not aligned the embossed line" ja sitten kuva vieressä että ei näin... prkl
mad.gif
 
Joup, tlzone.com:ia selailtuani ja kahta eri korjauskäsikirjaa tavattuani on edellä kuvaamani vika "helppo" saada aikaiseksi.

Nokkia pyörittävän rattaan asennuksessa täytyy katsoa että merkit matsaavat. Jollei, pyöräytetään konetta 360 astetta ja asennetaan ratas uudelleen jolloin pitäisi jaon olla paikallaan.
Tämä johtuu moniosaisesta käyttökoneiston "ominaisuudesta", eli
joku joskus, vaikka tehtaalla, on missannut/ole osannut tätä josta johtuen vikaan. Korjaus on helppoa, nokat pois, akselipultti kannen kyljestä irti, ratas pois, kone ympäri ja takaisin kasaan.
Ainut mikä koppaa on että tätä akselipulttia ei mahdu avaamaan kone paikallaan kun runko tulee eteen.

Avasin juuri 12 vuotiaan neuvoa antavan ja päätän raportoinnin.
Luvassa projektikuvia ja dynolappua mahdollisen onnistumisen sattuessa, jos nimittäin tuosta on kiinni...
033102ass_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
mad.gif
inlove.gif
 
samat modit omassa 99tls tosin kn eikä bmc,sliparit on leovincet,tehoja oli kx centerin penkissä109hp ecua ei säädetty eikä ollu tota airbox modia tehty,jakomerkit oli kans aavistuksen pielessä,mutta tais olla etummaisen pytyn merkki, eikös näillä modeilla pitäs takapyörältä ainakin  116-120hp tulla  ,ei kyllä ecun säädöllä luultavasti 7 hp lisää tule,pitää viedä samaan penkkiin niin näkee myös vähenikö tehot ton airbox modin ansioo
cool.gif
 
samat modit omassa 99tls tosin kn eikä bmc,sliparit on leovincet,tehoja oli kx centerin penkissä109hp ecua ei säädetty eikä ollu tota airbox modia tehty,jakomerkit oli kans aavistuksen pielessä,mutta tais olla etummaisen pytyn merkki, eikös näillä modeilla pitäs takapyörältä ainakin  116-120hp tulla  ,ei kyllä ecun säädöllä luultavasti 7 hp lisää tule,pitää viedä samaan penkkiin niin näkee myös vähenikö tehot ton airbox modin ansioo
cool.gif
No tykkään että ed.mainit.modeilla ja sähköjen päivityksellä pitäis irrota se vakio 125 kampiakselitehoja takarenkaalta.Sähköt on tehty, ei kylläkään penkitetty sen jälkeen, mutta kaasuunvastaavuus kyllä muuttui selvästi paremmaksi.

Otan koneen pois ja kuntoon ensi viikon aikana, sen jälkeen penkkiin niin kommentoin tänne. Luulis tuon nokka-ajotusmerkin vinossa olemisen vaikuttavan aikalailla...Ottaa kyllä kevyesti päähän...

Edit: nokkaajotusmerkillä tarkoitan siis nokassa olevaa tappia josta luetaan nokan asento....
 
sen kuuluukin olla niin, että joka toinen kierros ei mätsää.

tl suzukeissa lähes joka kone on avattu 30 tonniin....
biggrin.gif
 
katsoin ainoastaan noita merkkejä jotka pitäisi olla vaaka suorassa ja ne heitti samalla tavalla kun tossa tl zonen kuvassa,oli vähän vaikeuksia pyörittää konetta kun joku oli muljauttanut sen kuusiokoloruuvin joutu lykkiin vaihde päällä että sai merkit kohdalleen,pitää seuraavalla kerralla kun vaihdan öljyt ottaa koppa pois ja vaihtaa se ruuvi, oletko säätänyt ton tb:n omassa oli kyllä pielessä  kun käytin penkissä voi toi huono tulos johtua aikapaljon siitäkin,pakko viedä kyllä penkitettäväks uudestaan kun nyt pitäis olla säädöissä
 
sen kuuluukin olla niin, että joka toinen kierros ei mätsää.

tl suzukeissa lähes joka kone on avattu 30 tonniin....
biggrin.gif
Niinhän se kuuluu, jos vain se joku joskus olisi sen tiennyt/tarkistanut/osannut/huomannut/kiinnostunut/tarkistanut...
Saa nähdä rupeaako tuo menemään tällä, täysputki taitaa kyllä tulla vielä lisäksi.

Kyllähän noita vissiin aika lailla pistellään kuntoon jos vähänkin enemmän keulittu, tekniikka on hauska mutta valitettavan kallis harrstus. Jos olisi taalaa tekisin tuosta 1080cc ja vaihtaisin nokat ja y.m. Tlzone:lla on sam nimimerkin koneesta lähes 150 hp:ta.Kelpaisi.
bowdown.gif
 
katsoin ainoastaan noita merkkejä jotka pitäisi olla vaaka suorassa ja ne heitti samalla tavalla kun tossa tl zonen kuvassa,oli vähän vaikeuksia pyörittää konetta kun joku oli muljauttanut sen kuusiokoloruuvin joutu lykkiin vaihde päällä että sai merkit kohdalleen,pitää seuraavalla kerralla kun vaihdan öljyt ottaa koppa pois ja vaihtaa se ruuvi, oletko säätänyt ton tb:n omassa oli kyllä pielessä  kun käytin penkissä voi toi huono tulos johtua aikapaljon siitäkin,pakko viedä kyllä penkitettäväks uudestaan kun nyt pitäis olla säädöissä
TP on säadöissään, eikä sen asento paljoa pitäisi vaikuttaa, kunhan saa ecu tiedon että on täyskaasu päällä. Eniten se vaikuttaa tyhjäkäyntiin jollei ecu saa tietoa kaasun "0"-asennosta.
Näin siis oma uskomukseni
nixweiss.gif
 
Sainpas kuvat, eli tuo idle gear sprocket joka noissa 3 kuvassa esiintyy on juurikin hammas sen jakomerkin kohdalla, eikä pohjassa kuten pitäisi:
KUVA1

Tuossa on nyt yleisesti tuo jakopään rakenne:
KUVA2
 
katsoin ainoastaan noita merkkejä jotka pitäisi olla vaaka suorassa ja ne heitti samalla tavalla kun tossa tl zonen kuvassa,oli vähän vaikeuksia pyörittää konetta kun joku oli muljauttanut sen kuusiokoloruuvin joutu lykkiin vaihde päällä että sai merkit kohdalleen,pitää seuraavalla kerralla kun vaihdan öljyt ottaa koppa pois ja vaihtaa se ruuvi, oletko säätänyt ton tb:n omassa oli kyllä pielessä  kun käytin penkissä voi toi huono tulos johtua aikapaljon siitäkin,pakko viedä kyllä penkitettäväks uudestaan kun nyt pitäis olla säädöissä
TP on säadöissään, eikä sen asento paljoa pitäisi vaikuttaa, kunhan saa ecu tiedon että on täyskaasu päällä. Eniten se vaikuttaa tyhjäkäyntiin jollei ecu saa tietoa kaasun "0"-asennosta.
Näin siis oma uskomukseni  
nixweiss.gif
TP on säadöissään, eikä sen asento paljoa pitäisi vaikuttaa, kunhan saa ecu tiedon että on täyskaasu päällä. Eniten se vaikuttaa tyhjäkäyntiin jollei ecu saa tietoa kaasun "0"-asennosta.
tarkoitin tota throtlebody hommaa.mikä perkele se nyt on suomeksi ,kaasutin runkojen synkronointiko ?? kyllä sen luulisi vaikuttavan tehoihin, mitä tulppia ootte käyttänyt ?iridium kesti 7tkm
 
sanoi:
tarkoitin tota throtlebody hommaa.mikä perkele se nyt on suomeksi ,kaasutin runkojen synkronointiko ?? kyllä sen luulisi vaikuttavan tehoihin
Joo, siis ruisku-/läppärunkojen synkkaus?
Ei kokemusta/tietoa mutta mutuna senkin suurin vaikutus on pienillä kierroksilla kun kaasuläpät ovat lähes kiinni. En usko että kaasuläppien asteen osien suuntaero täyskaasulla vaikuttaa paljoa.

Tosin ne kannattaa kyllä synkata, omani kun laitoin niin meno muuttui pehmeämmäksi.
 
kyllähän toi tarpeeks kulkee ,lukee noissa papruissa mitä vaan,
ainakin ekan viikon taas
biggrin.gif
 
Kun tähän lisätään se että takasylinterin imunokasta mitataan koneen asento, päästään siihen että ruiskutusaika sekä sytytyshetki on molemmissa sylintereissä 10 astetta haluttua myöhässä.
Moottorin asento mitataan Tellussa niinkuin kaikissa muissakin prätkissä kampiakselilta. Nokka-akselilta katsotaan ainoastaan mikä tahti on meneillään. Toisin sanoen se että nokka-akselin ajoitus on pielessä ei vaikuta ruiskun ja sytkän ajoitukseen.
 
kaikki muut merkit kohdillaan myös kampiakseli,mutta kuten tossa kuvassa, minulla etummaisen pytyn pako nokka ei ollut linjassa noitten viivojen osalta??
 
Moottorin asento mitataan Tellussa niinkuin kaikissa muissakin prätkissä kampiakselilta. Nokka-akselilta katsotaan ainoastaan mikä tahti on meneillään. Toisin sanoen se että nokka-akselin ajoitus on pielessä ei vaikuta ruiskun ja sytkän ajoitukseen.
Joo, oikeassa olet... Innostuin enkä ajatellut tuota ihan loppuun...
bawling.gif
 
Back
Ylös