• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Nopean ryhmän kuskit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kriisi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Todistit juuri pointtini, kiitos :) Ilman venyttelyjä ei kukaan notkistu liikkumalla.

En ole koskaan tuota venyttelyä laskenut treeniksi eli sitä ei hpk:aan merkitä tunneiksi. Jos venyttely ei maistu, niin noi keppi- ja tankojumpat on tehokkaita. Syväkyykkyä juuri tehokkaampaa venytystä ei ole. Case is closed:bye:
 
Lahjakkaasti kuitenkin saatte väittelyn aikaiseksi aiheesta, josta olette samaa mieltä. :D
On kyl hyvää settiä, suorastaan syksyistä. Mietin vielä mitä tuo numerolappu rinnassa tarkoittaa...?

Oma kontribuutioni kyllä on aiheeseen että järkevä ajoasento ei vaadi mitään ihmeempää venymistä, jos mopon istuin ja kliparit on edes sinne päin. Taas miten pitkään jaksaa, on kunnosta ja siitä scuuban ergonometriasta kiinni. Lähinnä tuo kai tulee siitä kun pitää punnertaa itsensä ylös tavalla tai toisella, ja ei voi käyttää sisäreidestä voimaa vaan pitää repiä itsensä käsillä tai muuttaa olomuotonsa käärmeeksi. Kaikkeen tietysti tottuu.
 
On kyl hyvää settiä, suorastaan syksyistä. Mietin vielä mitä tuo numerolappu rinnassa tarkoittaa...?

Oma kontribuutioni kyllä on aiheeseen että järkevä ajoasento ei vaadi mitään ihmeempää venymistä, jos mopon istuin ja kliparit on edes sinne päin. Taas miten pitkään jaksaa, on kunnosta ja siitä scuuban ergonometriasta kiinni. Lähinnä tuo kai tulee siitä kun pitää punnertaa itsensä ylös tavalla tai toisella, ja ei voi käyttää sisäreidestä voimaa vaan pitää repiä itsensä käsillä tai muuttaa olomuotonsa käärmeeksi. Kaikkeen tietysti tottuu.

Tai sitten antaa nuorempien heilua ja pysyy turvallisesti keskemmällä pyörää :p Ei tässä enää 16 vuotiaita olla, jotka heiluu selässä miten sattuu. Apeksien välttelyyn voi osa syyllinen olla myös pyörä. Jos ei meinaa millään osua huolellisella ajolla, niin kannattaa säätää jotain ja johonkin suuntaan.
 
Tai sitten antaa nuorempien heilua ja pysyy turvallisesti keskemmällä pyörää :p Ei tässä enää 16 vuotiaita olla, jotka heiluu selässä miten sattuu. Apeksien välttelyyn voi osa syyllinen olla myös pyörä. Jos ei meinaa millään osua huolellisella ajolla, niin kannattaa säätää jotain ja johonkin suuntaan.
Sinä nyt et pahemmin ainakaan käärmettä matki pyörän päällä, mutta kun vauhtia piisaa ja apeksit osuu niin mikäpä siinä rullaillessa :jpstyle:

Eikös wehnäkin puskenu videon eetteriin missä lähinnä kävi ilmi paljonko sitä on tarvetta kenailla.

edit:

 
Lahjakkaasti kuitenkin saatte väittelyn aikaiseksi aiheesta, josta olette samaa mieltä.

On kyl hyvää settiä, suorastaan syksyistä. Mietin vielä mitä tuo numerolappu rinnassa tarkoittaa...?

.

Miki on vissiin joskus ajanut kisaa kurapyörillä.

Jostain olen kuullut että lihas pitää olla lämmin kun sitä venyttää. Eli jotta liikkuvuus lisääntyy pitää liikkua että lihaksia voi venyttää.:p
 
Jostain olen kuullut että lihas pitää olla lämmin kun sitä venyttää. Eli jotta liikkuvuus lisääntyy pitää liikkua että lihaksia voi venyttää.:p
Mistä päästänkin siihen että mielestäni staattiset venyttelyt ovat vahvasti yliarvostettuja. Liikettä vaan kivun limitille, jos liikkuvuutta haluaa lisää.

Alkaa vähän karata aihe.
 
Mistä päästänkin siihen että mielestäni staattiset venyttelyt ovat vahvasti yliarvostettuja. Liikettä vaan kivun limitille, jos liikkuvuutta haluaa lisää.

Alkaa vähän karata aihe.

Itse asiassa nyt ollaan ytimessä. Lainatakseni ketjun ensimmäistä viestiä.

Tässäpä nyt sitten toivottu ketju nopean ryhmän kuskien ajatusten vaihtoon.

Ja toista:blink:

Kuka kuuluu tai mahtuu nopeaan ryhmään? on yhtä hyvä kysymys, kuin "mahtuuko kahdeksan hengen torvisoittokunta soittamaan majakassa?" Mahtuu jos vähän kulmistä venyttää.
Kannatan venytettyjä majakoita:bye:

:D
 
Itse asiassa nyt ollaan ytimessä. Lainatakseni ketjun ensimmäistä viestiä.



Ja toista:blink:



:D

Tässä ketjussa oli asiaa paljon ja täytyy sanoa, että vaikka vain 12 ratapäivää Botnialla, niin jostain syystä paikat oli vähän kipeät koko syyskesän ja aina tuli tämä pois jäänyt VENYTTELY mieleen. Kun olisi siihen käyttänyt aikaa, niin monelta pikkukivulta olisi säästynyt, FAKTAA!
 
Olisko kenelläkään teistä kokeneemmista kiinnostusta tehdä selostettua kierrosta Alastarosta (miks ei muistakin)? Samaan tyyliin, kun Kallio teki Le Mansista. Vois osoittautua pirun hyödylliseksi monelle hitaammalle, jos samalla vähän avais mitä tulee ottaa huomioon yms yms..
 
Olisko kenelläkään teistä kokeneemmista kiinnostusta tehdä selostettua kierrosta Alastarosta (miks ei muistakin)? Samaan tyyliin, kun Kallio teki Le Mansista. Vois osoittautua pirun hyödylliseksi monelle hitaammalle, jos samalla vähän avais mitä tulee ottaa huomioon yms yms..
Tuolta mprata-foorumilta löytyy omat ratakohtaset osiot, ja niistä ihan oma triidi ajolinjoja varten. Kannattaa kysellä vaikka siellä. Löytyy sitten helpolla ensi keväänä, ja sitä seuraavana jne. Koska joku aina kuitenkin kyselee joka vuosi samoja juttuja (siis tänä vuonna joku, ja ensi vuonna joku toinen).
http://www.mprata.fi/index.php?topic=516.100
Täälä orgissa ne jutut hautautuu jonnekkin/ johonkin triidiin, joten ei oikein inspiroi kuluttaa omaa aikaa ja kirjoitella tuntitolkulla ihan turhaan.
 
Olisko kenelläkään teistä kokeneemmista kiinnostusta tehdä selostettua kierrosta Alastarosta (miks ei muistakin)? Samaan tyyliin, kun Kallio teki Le Mansista. Vois osoittautua pirun hyödylliseksi monelle hitaammalle, jos samalla vähän avais mitä tulee ottaa huomioon yms yms..
Mä voisin muuten tehdä, mutta täältä tulee pari Samarialaista samantien avautumaan kuinka kaikki mitä siinä videolla kerron on vituillaan/väärin/hulluutta/muuta ... enkä jaksa suljettua videota tehdä...

Mutta enhä mä oo kokenu enkä nopea.... säädän anaalitapilla, räplään kaasua kuin amatööri, ja käytän uusia renkaita vaikka vanhoillaki sais rataennätyksiä ku se on vaa korvien välissä... :jpstyle:
 
Anna palaa vain. Sul on kuitenkin silmää noille linjoille jonkin verran.

Tollanen video ajaa asiansa hitaampien ryhmien osalta aika sataprosenttisesti.
 
Tollanen video ajaa asiansa hitaampien ryhmien osalta aika sataprosenttisesti.
Videota näkemättä on paha sanoa sen asiasisällöstä ja hyödyllisyydestä yhtään mitään.

Tälläkin hetkellä esim youtubesta löytyy monia eri kanavia joissa on kymmeniä/satoja/tuhansia rata-ajoon liittyviä videoita, joissa asiasisältö on enemmän tai vähemmän poskellaan, ja joita mitään mistään tietämättömät kommentoi:"Upeeta! Mahtavaa! Just hyviä neuvoja! Lisää tälläista! Mahtavaa että viittit tehdä!"

Ja varsinkin jos video on hyvin toteutettu, ja aiheuttaa Fiiliksiä katsojassa, niin katsoja on sitä mieltä että "Upeeta-Mahtavaa!", riippumatta yhtään siitä, mikä sen videon todellinen asiasisältö on.

Tuo sama syy-seuraus-suhde toimii myös näissä kaikissa vanhoissa legendaarisissa bullshit-sloganeissa. Kuskit toistelevat niitä aina silloin tällöin, ja se aiheuttaa joko kuskissa itsessään tai muissa kuskeissa (varsinkin jos sanoja on kokenut ja nopea kuski, ja kuuntelija on hidas tai nopea alottelija) tuon "Upeeta-Mahtavaa!" tunnereaktion. Ja siten se bullshit-slogani pysyy elossa vuosikymmeniä, jopa vuosisatoja. Ja sitten kun joku viitsii oikaista asian, niin automaattinen tunnereaktio on välitön:"Sä loukkasit mun Fiiliksiä!" ja itse asiakysymys jää ihan sivuseikaksi.

Eli avainasemassa tuohon hyödyllisyyteen ei niinkään ole se tekijän kokemus tai nopeus tai kuka sanoo ja mitä. Vaan sen todellinen asiasisältö.
 
Vaikka tehtäisiin täydellinen video, jossa kerrotaan kaikki mahdollinen, jokaisen kuskin pitää kuitenkin pystyä hahmottamaan oma tekemisensä. Missä ne helpoimmat parannukset piilee. Esim miten jokin mutka meni, luulen tietäväni milloin se meni hyvin tai ainakin sinnepäin, mutta se toistettavuus.
Hyödynkö kovasta jarrusta apeksiin, vai löytyykö sieltä jotain muutakin parannettavaa? Teenkö asiat oikein mutta en vain uskalla ajaa sinne mutkaan tarpeeksi lujaa/ lyödä pyörää tarpeeksi kyljelleen/roikkua jotta se myös kääntyy siitä vauhdista, ilman että apeksi jää metrin päähän ja mutka menee leveäksi. Uskoisin että samat asiat olisivat myös nopeammilla kuskeilla, vaikka eri mittakaavassa, tietyssä pisteessä pitää tietysti myös kyetä tuntemaan milloin ollaan pidon rajoilla, koska pidon rajoilla ollaan koko ajan.

Nyt kun innostuin kirjoittamaan "viisauksia" niin lisätään vielä mitä mielestäni sisältää ajamisen perusteet, jotka nopeassa ryhmässä viimeistään pitäisi olla hallussa.

Katseen käyttö, eli katse siirtyy johdonmukaisesti pisteestä toiseen, katse on suunnattu riittävän pitkälle. Jarrumerkki, taittopiste, apeksi, exit minne keula osoittaa kun avaat ja minne tähtäät.

Ajolinja osuu kierroksesta toiseen ilman isoja poikkeamia.

Kaasun käyttö on johdonmukaista, ei kaasu kiinni rullausta, ja mutkista kaasu aukeaa tasaisesti ilman arpomista, avaukset oikeaan aikaan.

Jarrut on määrätietoisia ja jarrupaineet ei vaihtele vaan vähenee tasaisesti kohti apeksia.

Liikkuminen pyörän päällä on vähintään työn alla ja omasta liikkumisesta ja sen virheistä ollaan tietoisia.
Seuraava askel on pystyä käyttämään pyörän koko potentiaali. Jarrut, teho, kallistusvarat, renkaiden pito. Jotain muuta, vai oliko kaikki amatöörin sössötystä?
 
Eiköhän tommonen video näytä karkeesti oikein taitot ja apeksit sekä selostus mitä käyttää kiintopisteinä.

Sen tartte olla Niki Tuulen enkkakierros.

Jos kerran pääsee bussilla kaks päällä tourinkikumeilla 1.35 menemättä turvalleen, lienee linja siellä päin.

Tällaisella videolla ei ole tähtäimenä parannella sitä Nikin ajoa.
 
Eiköhän tommonen video näytä karkeesti oikein taitot ja apeksit sekä selostus mitä käyttää kiintopisteinä.

Sen tartte olla Niki Tuulen enkkakierros.

Jos kerran pääsee bussilla kaks päällä tourinkikumeilla 1.35 menemättä turvalleen, lienee linja siellä päin.

Tällaisella videolla ei ole tähtäimenä parannella sitä Nikin ajoa.

Tottakai tuollainen olisi hyödyllinen, en tiedä mihin viittasit mut mun kommenttin pointti oli et tuolla on netti täynnä videoita, aina Kallion veljesten linjoja myöten. Niistä vaan ei maksimaalista hyötyä ole ilman että hahmottaa mitä se oma tekeminen on vs nuo.
 
Back
Ylös