• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Nopean ryhmän kuskit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kriisi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mites toi tankin profiili ylhäältä päin katsottuna? Onko siinä pyöreät kulmat jotka painaa ikävästi sisäreiteen jos roikkuu sivulla eksessivisesti? Eli ns välimallin ratkaisu tuon tankin osalta?

Aprilia-RSV-1000-R-Nera-Gas-Tank.jpg
 
Omalta kohdalta huomasin että jos sekä satulassa että tankkipatissa on se 5 mm solukumi, niin perseen siirto on äärimmäisen tarkkaa touhua, koska se jämähtää laakista ihan paikoilleen. Joten poistin tankkipatista tuon solukumin jolloin sisäreisi pääsee liukumaan sivusuunnassa esteettömästi, ja perseen sivuttainen siirto helpottui huomattavasti/ takaisin normaalille tasolle.
Kokeilin huvikseni myöskin satulaa ilman pehmustetta, ja mukavuuden osalta en huomannut juurikaan mitään eroa, mutta kiihdytyksissä liukuminen johti siihen että alkoi roikkua klipareista mikä on pahasta.
Juurikin sen liimautumisen ja heikon liikkumisen takia valitsin liukkaan penkin ja gripit tankkipatissa. Huono puoli on tuo avaus, mut tuki takaosassa muutaman sen sentin taaempana oli kompromissi.
 
Re: Nopean ryhmän kuskit

Minkälaisia senttimittoja muuten porukoilla on jalkatapin juuresta vaikka satulan keskelle (sivusta katsottuna)? Mulla jalkatapin tyvestä penkin keskelle on noin 42,5 cm ja tolla pituudella saan liikuteltua jalkojani jotakuinkin mukavasti, esim. kun vaihtaa pienempää pykälää ja pitää kallistaa vasemmalle heti perään.
Sama mitta 42,5 on nyt CBR:ssä.

Mutta kicksit ja vaihdekicksin tukipisteen pultti raapii tonttiin, jouduin jopa kaatumatutit lyhentään kun osui asfalttiin ajossa. Tarve olisi kickseja nostaa ja penkkiä siis senkin vuoksi korkeammalle puhumattakaan polvikulman helpottamisesta. Pituutta on 186 cm.
Kuitukatteen tulevaa penkin malleja juuri näistä syistä mietin, matala lätyskä ei istunut hanuriin.

Tankin muotoa (patti) pitää kans hahmotella, Sebimoton kuitusarjan malli on 1:1 orggiksen kanssa. Scuubalta tulikin hyviä kommentteja siihen.

e31b444fac9b1491fad8f5e04eff8a4f.jpg


30-vuotta vanhassa museopelissa parempi malli [emoji16]

384157903341ffdb8fc89de64e1ebf85.jpg
 
Pituutta on 186 cm.
Tankin muotoa (patti) pitää kans hahmotella, Sebimoton kuitusarjan malli on 1:1 orggiksen kanssa.
e31b444fac9b1491fad8f5e04eff8a4f.jpg
Yksi juttu mikä unohtui aikaisemmasta; eli jo se että tekee tankin takaosan profiilista pystymmän, eli lähtee liikkeelle tuosta tankin alareunasta, siirtää kuskia hieman taakseppäin koska reiden kohdalle tulee väkisinkin täytettä tankin pinnalle.
Tämä ihan vaan infona kaikille niille jotka innostuu talven aikana askartelemaan, ja haluavat välttää yhden iteraatiokierroksen.
Eli jos on lyhyt kuski, tai ei jostain syystä halua siirtää persettä nykysijainnista taakseppäin, niin kannattaa tehdä siitä reiden paikasta hieman kovera, tahi kallistaa sitä pintaa aavistuksen eteenpäin.
Lievä kallistus ei haittaa, koska jos ajatellaan jarrussa vaikuttavia voimia, niin painovoima (1.0G) on suoraa alaspäin ja massan inertia suoraan eteenpäin (jarrutehosta riippuen 0-1.5G tjsp), jolloin resultantti on noiden kahden summavektori. Eli vaikka tankin pinta ei ole kovinkaan lähellä pystysuoraa, niin se kyllä antaa tukivoiman tuolle kuskin massan pyrkimykselle liikkua etualaviistoon.
Jos vaakatasossa olevan mopon kuvia katsoo, niin pitää muistaa että jarrussa keula painuu kasaan ja perä venyy maksimiin, joten mopon kulkuasento jarrussa muuttuu, tosin vain noin 5 astetta.
Mutulla laskeskellen, jos tuo tankin takapinnan kallistuskulma on pystysuoraan verrattuna joku 30 astetta tai alle, niin toiminee vielä ihan ok huomioon ottaen alustan joustoliikkeiden aikaansaama pyrkimys hilata kuskia tankkia pitkin ylöspäin silloin kun tankin takaosa on liian kalteva.
Ja satulan pintaan verrattuna tuo tankin takaosan pinta on hyvä olla reilusti yli 90 astetta, koska muutoin se haittaa liikkumista puolenvaihdoissa.
 
Tuli ilmoittauduttua KVR-kurssille lauantaille Kymillä. Mielenkiintoista nähdä, miten ajot tuolla sujuu, kun viimeksi on mopolla käyty vuosi sitten kesäkuussa. Silloinkin eri kalustolla ja katurenkailla.

Mitä vinkkejä palstalta Kymille irtoaa? 3 poimintaa?
 
Tuli ilmoittauduttua KVR-kurssille lauantaille Kymillä. Mielenkiintoista nähdä, miten ajot tuolla sujuu, kun viimeksi on mopolla käyty vuosi sitten kesäkuussa. Silloinkin eri kalustolla ja katurenkailla.

Mitä vinkkejä palstalta Kymille irtoaa? 3 poimintaa?

Useamman Kymiringin ratapäivän ja yhden kisan kokemuksella sanoisin, että:

1. malttia
2. malttia
3. malttia

Porukka on pannuttanut tuolla aika huolella kaikilla ratapäivillä järjestäjään katsomatta.
 
Tosin korkeampi istuin vähentää tankista saatavaa tukea.

Mulla on penkkiä nostettu noin 50 mm ja samalla laitettu horisontin mukaisesti suoraksi. Eli ei viistä etukenoon, kuten vakiot.
Kun on vaakatasossa oleva penkki, niin silloin sen päällä on helppo liikkua.
226568313_10222725466617690_4110440535047954709_n.jpg


Tankin kuoren vaihdoin rataisampaan, jolloin juurikin tuo tankin takaosa on pysty. Siitä saa hyvin tukea. Nyt se on täynnä tankki-grippiä, mutta katotaan otanko pois. Missään muualla ei ole haitannut, paitsi Alastaron vikassa vasurissa pitää olla turhan tarkkana liikkumisen kanssa.

Ääripää tankin takaosan kanssa on R6:ssa. En ole sellaisella ikinä ajanut, mutta kovaa sellasellakin radalla pääsee. En kyllä ymmärrä, miten tuosta voi mitään tukea saada.
2020-yamaha-yzf-r6-20th-anniversary-yart-edition-price-specs-3.jpg


Emen penkkiä kun aikaisemmissa viesteissä katteltiin, niin mulla pisti silmään juurikin penkin korkeus. Taitaa siitä kengän kärjet yltää maahan, kun lähtögridissä valoja odottelee :grin: Turhaa tankkipattia ei promokuvassa ainakaan näy, että en tiiä miten ihmeessä tuollaisella jarrutetaan, kun reisillä ei pyörää saa jarrussa puristaa :cruising:
2141.png


PS. On ne R6:kin tankkipattia keksineet.
198108663_1055851388155383_994986185232039602_n.jpg
 
Mitä vinkkejä palstalta Kymille irtoaa? 3 poimintaa?

1. Selvitä millä vaihteella ajetaan missäkin.
2. Lähtösuoran ja takasuoran välisen pätkän saa ajaa ihan törkeen kovaa.
3. Lähtösuoralle itse lähden 600:lla ykkösvaihteella.
 
grin: Turhaa tankkipattia ei promokuvassa ainakaan näy, että en tiiä miten ihmeessä tuollaisella jarrutetaan, kun reisillä ei pyörää saa jarrussa puristaa :cruising:

Käsiä vastenhan ne kovat jarrut ajetaan perse penkin takaosassa. Mutkaan sisäänmenossa sit lasketaan alakroppa valumaan tankkia vasten.
 

Siinä oma uusi paras kierros Botniaringiltä. Monta mutkaa meni leveäksi ihan vain sen takia että toi MS4 luisti alta joka kerta ku sillä yritti vähänkää kovempaa jarrua ja/tai trailbrakee. Ihme että tolla irtos uus enkka... onpaha helppo enkka tulossa sit ens harkkakerralla :)
 
Noniin Kymillä oltiin viikonloppu ja kierrokset jäi aika vähäisiksi kelin takia (lauantaina 33 ja sunnuntaina 17). Jotakin kehitystä tässä on kuitenkin tullut ja hyvin pysyi muiden pikkupyörien kyydissä. Suorilla sitten tonnareille tulee aika lailla tasoitusta, omatkin huiput viime kesältä gikserillä 288 GPS vs. nyt Hondalla 240.

Olin tosiaan lauantain Emen vetämällä KVR-kurssilla ja tuli kyllä paljon apua. Eniten apuja oli ajolinjaan, missä olisin todennäköisesti edelleen pyörimässä ketunlenkillä siinä ekassa pitkässä vasurissa ja sen jälkeisessä ylämäkeen taittuvassa oikeassa.

Haaste Hondan kanssa on ollut kallistusvaran loppuminen ja Eme käski ottaa yläkropan selvästi voimakkaammin mukaan, mikä sitten auttoikin kummasti raapimisasiaan ja siitä jatkojalostuksena pitäisi taas päästä kovempaa mutkaan sisään. Tämä jäi vielä vähän puolitiehen eli treenit jatkuu sen osalta.

Samoin aivokapasiteetti on koetuksella, kun pitää siirtää samalla kertaa ahteri vasemmalta oikealle, vaihtaa isommalle, kiihdyttää ja taittaa oikealle. Vähän nykivää välillä ja nostan turhaan ahteria ja pompautan siten pyörää.

Luulen, että lauantaina sisällä odotteli 2:05-alkuinen mutta parhaaksi jäi 2:07,35 eikä se siitä sunnuntaina enää parantunut. Nopeimmalla kierroksella on pari selvää virhettä mutta laitetaan nyt kuitenkin jakoon. Videon tokalla kierroksella näkyy, miten iso ero takasuoralla on tonnarit vs. pienemmät.

https://youtu.be/sQs_AJqiqBc
 
Tässä muutama kierros meidän Juniorin kurvailuja tolla esihistoriallisella Suzukin raadolla. Mukava kanssaratailija tallensi parin kierroksen verran menoa.

Enkkariksi jäi 1:25,03. Hiukan on linjat kolmesatasen linjoja mutta eipä meillä nyt oo järkeä alkaa ison pyörän nopeimpia linjoja hakemaan. Ihan mukavaa humppaa näyttää menevän noinkin.

https://www.youtube.com/watch?v=kODOy_KxAVk&t=209s
 
Tässä muutama kierros meidän Juniorin kurvailuja tolla esihistoriallisella Suzukin raadolla. Mukava kanssaratailija tallensi parin kierroksen verran menoa.

Enkkariksi jäi 1:25,03. Hiukan on linjat kolmesatasen linjoja mutta eipä meillä nyt oo järkeä alkaa ison pyörän nopeimpia linjoja hakemaan. Ihan mukavaa humppaa näyttää menevän noinkin.

https://www.youtube.com/watch?v=kODOy_KxAVk&t=209s
Eipä noissakaan linjoissa paljoa vikaa ole, apekseista pakenee niin perkeleesti.
Mulla pisti silmään jarruttamisen hentous, joka ollee peruja siitä että kolmesatasella ei tarvinne pahemmin jarrutella. Ts normi ison pyörän jarruustyylillä kierrosajasta tippuis joku 5 sekunttia, ilman että muuttaa linjoja tai muuta ajamista.
Poikkeuksellisen nätin ja puhtaan näköstä ajamista vaikka ei aina ihan osukkaan, joka sit taas johtuu siitä että ajamisen ryhtmi ihan erilainen kuin kolmesatasella, eli joutuu hyppäämään paketista ihan toiseen.
 
Eipä noissakaan linjoissa paljoa vikaa ole, apekseista pakenee niin perkeleesti.
Mulla pisti silmään jarruttamisen hentous, joka ollee peruja siitä että kolmesatasella ei tarvinne pahemmin jarrutella. Ts normi ison pyörän jarruustyylillä kierrosajasta tippuis joku 5 sekunttia, ilman että muuttaa linjoja tai muuta ajamista.
Poikkeuksellisen nätin ja puhtaan näköstä ajamista vaikka ei aina ihan osukkaan, joka sit taas johtuu siitä että ajamisen ryhtmi ihan erilainen kuin kolmesatasella, eli joutuu hyppäämään paketista ihan toiseen.

Jarruttamisen hentouteen vaikuttaa se että tuossa katiskassa on kova kytkin, ei voi runtata niin myöhään jarrulle kuin kuski olis halunnut. Lisäksi kuulemma setin loppua kohti ne vähätkin jarrut alkoi häipymään.

Ajolinjoissa tulee hiukan liikaa vaihtelua, varmaankin menee oudon laitteen piikkiin. Lisäksi itse ainakin koin että on tosi vaikea osua mutkiin joka kerta samalla lailla tusta kytkimestä johtuen.

Kolmesatasella muuten jarrutetaan oikeesti kovaa ja myöhään.
 
Kait sitä uskaltaa omankin rävellyksen nyt laittaa esille, kun kauden oma tavoite meni vahingossa rikki tiistaina (25-alkuinen). Äkkiseltään itelle tulee mieleen, että vauhtimutkiin pitäisi mennä rohkeammalla kyydillä ja sitten tietty palmas leviää aika pahasti eikä kahvilan taitto osu lähellekään. Mutta onko vielä jotain muuta itsestäänselvää mistä lähtisi helppoja kymmenyksiä pois?

 
Palmas joo, lemminkäinen ei niinkään. Palmas yleensä osuu ihan hyvin, mutta nyt levis ulostulossa.
No siinä on sit muutama kymmenys, riippuen ihan siitä kuinka suoraviivaisesti (hidas) tai kaarevasti (nopea) ne sisääntulot (jarrumerkin ja apeksin välinen pätkä) noihin mutkiin ajaa. Jos ihan äärilaitoja vertailee ajolinjan osalta, niin yhteensä luokkaa sekuntti tjsp, ja se on suht koht runsaasti vielä tommosessa 1:25 vauhdissa.
Toki se että vaihtaa linjan, ei välttämättä välittömästi näy niin suurena erona, koska keskivertokuskilta menee hetki aikaa oikeasti muuttaa se ajolinja, jarrumerkki, jarrutus, rytmitys, ts koko paketti menee tuon pätkän osalta uusiksi.
 
Kait sitä uskaltaa omankin rävellyksen nyt laittaa esille, kun kauden oma tavoite meni vahingossa rikki tiistaina (25-alkuinen). Äkkiseltään itelle tulee mieleen, että vauhtimutkiin pitäisi mennä rohkeammalla kyydillä ja sitten tietty palmas leviää aika pahasti eikä kahvilan taitto osu lähellekään. Mutta onko vielä jotain muuta itsestäänselvää mistä lähtisi helppoja kymmenyksiä pois?


Käytä koko rata niin lähtee helppo sekka tai kaks pois. Nyt on aika paljon asvalttia renkaan ja kanttarin välissä joka mutkassa.

Ykkönen lähtee vähän valumaan ennen varsinaista taittoa ja ykkösen ulostulossa jää rataa käyttämättä -> Liian sisältä ja valuttamalla kakkoseen sisään. Kolmosessa ehkä inan aikanen apeksi. Palmas ja Lemminkäinen nopeempia yhdellä apeksilla kuin V-tyylillä. V tosin on helpompi ajaa ja blokkaa kisassa jarrun ohituslinjan. Kikkamutka menee aika kivasti. Vika vasuri ja kahvila jää apeksit aika pahasti auki.

Suunnanvaihdoissa vähän laiskaa kyydissä istuskelua, aktiivisempaa ajamista vaan niin saa mopon paremmin osoittamaan oikeaan suuntaan -> Lisää tehoa jarruihin ja apeksinopeutta.

Ajamisesta näkyy sekä hyvässä että pahassa tekemisen rutiini. Linjan osalta tuo on vähän semmonen, että sillä rutiinilla on annettu lupa ajaa itselle epätarkasti ja ne helpot sekunnit jää sen takia ottamatta.
 
Back
Ylös