• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Nordkapp

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja murkula
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

murkula

New member
eli meneekös tonne lautta vai tunneli? täs on nyt kovat piipussa... pullakahvi veto
biggrin.gif
eli tuli tänään vänkäys töissä että kummalla sinne pääsee, jos sinne pääsee tunnelia pitkin niin mä pääsen töissä ensi maanantaina herkuttelemaan!! eli miten on? auttakee miestä mäjessä
 
Sinä voitit.
smile_org.gif


Tai no meneehän sinne lauttojakin, mutta on siellä se tunnelikin...
 
Viime kesänä mentiin tunnelia pitkin...Tietulli molemmin puolin, makso euroissa ehken n.6-7egee suuntaansa(muistaakseni?).

Tunnelin nimi Kuldeport(kultainenportti) ja pituutta tunnelilla 6870m. Taisi olla joku 4km alamäkeä ja loput ylöspäin.
Tunneli on jo sen verran pitkä ja hidas(60km/h), että ahtaanpaikankammoinen tms. ehtii hyvin tulla mielisairaaksi tuossa ajassa.
crazy.gif


Voin laittaa sulle kuvia reissusta jos kiinnostaa...

-B52_
 
Juuh, saapi laittaa kuvia, jos vaikka itsekin innostuisi
062802moto_prv.gif
 
Tunneli on käytännössä ainoa vaihtoehto, ei ne lautat kulje enää tuolla "päätien" eli E69:n suunnalla. Köllefjordin ja Honningsvågin välillä tosin taitaa paatti vielä kulkea.

Kuten B52 muisti, maksu menee molempiin suuntin, vaikka rahastuspaikka onkin vain toisessa päässä. Kesällä 2003, kun viimeksi kävin, se oli 68 NOK, ja vuotta aiemmin 65 NOK, eli taitaa tänä kesänä olla 70 NOK, eli noin 9 EUR. (Tämä siis kerrottava kahdella, ellei mene toista suuntaa paatilla Köllefjordin kautta. Siitä hinnasta ja reitistä en tiedä, kun itse en ole koskaan ajanut).

Rahastaminen ei kyllä lopu siihen, sillä varsinaiselle Nordkapp-niemen kärjelle, jossa on kahvila/ravintola, museo, posti, myymälä, pääsystä pitää maksaa myös. Se taasen oli luokkaa 185 NOK/per nuppi vuonna 2003, joten voinee olla tänä vuonna jo 200 NOK. Kannattaa tuo silti käydä katsastamassa, samaan hintaan sisältyy ihan kelvollinen multivisioesitys, jossa esitellään Nordkapp sekä kesä- että talviasussa.

Minulla on kyllä aivan päinvastainen mielikuva tuosta isosta tunnelista (siis se vajaa 7 km). Sehän on todella avara ja valoisa verrattuna niihin kahteen tosin lyhyeen, mutta ahtaaseen, pimeään ja märkään tunneliin, jotka joutuu ajamaan ensin tullessaan etelästäpäin E69-tietä. Niiden jälkeen tuo iso on jo ihan herkkua. Paitsi tietysti silloin, kun ylämäessä jää vanhan (itä)saksalaisen turistibussin taakse, joka savuttaa niin ¤#%#¤#/:leesti

Itse annoin kerran, kun ei ollut muuta liikennettä, mennä vapaalla alas tuon 3 km. Kawa otti rullaamalla mittariin (sigma) noin 160 km/h, eli aika jyrkkä nousu/lasku! Yleensä mulla on mennyt läpiajoon sellainen 5 min, joten siinä ei vielä ole alkanut ahistaa, mutta lienee kuitenkin parempi noudatella tuota 60 km/h nopeusrajoitusta. Niillä voi olla nykyisin jopa kamerat siellä...

Minusta tuo Nordkapp on kyllä käymisen arvoinen (itse olen käynyt 6 kertaa, ja tänä kesänä on taas mielessä!), ja tuo E69-tie välillä Olderfjord-Honninsgvåg on hieno pätkä, varsinkin nuo viimeiset noin 15 km Kåjfordin vanhan lauttalaiturin tienoilta tuonne isolle tunnelille.
 
Jos ei nyt välttämättä halua käydä Nordkappissa sen sijainnin vuoksi, niin mitään nähtävää tuolla ei ole. Lännempänä vuonot ja vuoret ovat huomattavasti kauniimpia ja jylhempiä, tuo Nordkappin alue aika aakeeta laakeeta, voisi jopa Norjan mittakaavassa sanoa rumaa... Tämän vahvistaa myös .Orgin pressa, joten sen pitää olla Totuus!
wink.gif


Mutta se joka ei tuolla Pohjois-Norjassa ole suhannut, niin vauhdilla sinne, upea paikka! Eiköhän tässä itsekin taas pian pidä ottaa suunta sinne...
 
Voin laittaa sulle kuvia reissusta jos kiinnostaa...
Laita vaikka johonkin yleiseen jakoon niin me muutkin nähdään. Tuo tunneli kuulostaa todella kivalta ja vahvistaa entisestään mun käsitystäni siitä mihin kesälomareissun tulisi suuntautua.

Kyllä siellä kannatta ainakin kerran elämäsään käydä ja toivottavasti silloin on hyvä ilma. Viime kesänä olin Suomen aikaan illalla puoli yhdeksän aikoihin perillä siellä ja ilma oli todella hyvä. Joskus sanobat että voi olla niin vahva merisumu ettei siellä näe mitään. Mielellään siellä jotain näkisi kun sinne menee ja siitä vielä tosiaan joutuu pulittamaan aika ison rahan.

Jos tunneleita rakastat niin suuntaa matkasi esimerkiksi Bergenin suuntaan. Norjan länsiosassa riittää useita tunneleita joiden pituus on yli 10 km ja siellä on kyllä ihan oikeasti enemmän katseltavaa kuin pohjoisen karuissa maisemissa.
No musta se tunneli ei ainakaan ollut mikään kiva. Ensin mennään melkein neljä kilometriä ales aika jyrkastikin ja sitten sama matka ylös. Pimeetä ja kylmää, ulkona oli jotain +20 astetta ja siellä tunnelin pohjalla ei varmaan paljoa päälle 5 astetta. Käy syvimmillään 212 metriä merenpinnan alla.
Muutenkin niiden tunneleiden kanssa kannattaa olla tarkkana, osa on märkiä sisältä ja yksi niistä kääntyy alku ja loppu päässä.
Sattui takaisin tullessa että Sveitsin kaveri veti musta ohi juuri ennen yhtä tunnelia ja mentiin sellaisen sadan metrin erolla peräkkäin sitten. Tullaan tunnelin päähän jossa pieni mutka niin ihmettelen miksi se veti liinat kiinni. No siellähän oli porotokka aamupäivän varjoon tunnelin suulle. Oli viileempää siinä.
 
Maisemien kauneus on aina katsojan silmässä, siksi ymmärrän, ettei kaikkia Nordkappin karut ja paljaat kalliot välttämättä viehätä. Itselle tuollaiset minimaaliset ympäristöt ovat aina olleet jotenkin viehättäviä, kuten vaikkapa ulkosaaristo Turun suunnalla. Kuvia on mullakin, joista voisi ennakkoon arvioida, kannattaako sinne mennä. (pitänee siis kai alkaa harjoitella .orgin kuvapalstan käyttöä...)

Hyvä, että Pena otti puheeksi myös nuo porot, joita tosiaan saa varoa tuolla(kin) pätkällä. Jyrkissä kohdissa ne on aina tiellä, kun muualla on niin vaikeata kulkea.

Kommenttini tämän tien, varsinkin loppupään, upeudesta ei niinkään liittynyt maisemiin, vaan siihen, että baana on hyväkuntoinen, leveä, sopivasti mutkainen ja näkyvyys on useimmissa paikoissa hyvä, ei ole sokkomutkia, joten ajaminen on pelkkää nautintoa.

Tunnelien kylmyyttä en ole juuri huomannut kuin vasta kesällä 2003, jolloin oli ensimmäinen kerta, kun lämpötila ulkona oli yli 10 astetta, yleensä kun on ollut siinä 5 - 10 astetta, sisällä ja ulkona, vaikka on ollut heinäkuun loppu. Kun ulkona on yli +20, niin tuollainen pitkä, kylmä tunneli on tosiaan kalsea.

Sumuisuus, kylmyys (ja ajoittain tosi kova tuuli) ovat tuolla suunnalla yleisiä. Jos niitä pelkää, ei sinnepäin kannata mennä. On myös tosiaan totta, että Nordkappin niemi voi olla ihan sumun peitossa. Kerran kävin siellä sellaisessa "rokassa", ettei näkyvyyttä ollut siinä portti- ja parkkitasanteella kuin joku 20 m. Ei tarvinnut mennä portista maksulliselle puolelle!

Olosuhteet myös vaihtelevat suht nopeasti, joten hyvän sään osuminen just siihen ajankohtaan, jolloin sinne on menossa, on aina onnenkauppa. Mutta voi siellä olla tosiaan lämmintäkin, harvemmin tosin. Itselle on osunut 1 kerta kuudesta.
 
Vai on ne tunnelin tehneet...
sad_orig.gif


Avotunturissa on sitä jotain, kaikki ei vain sitä kauneutta ymmärrä tai huomaa, sääli...
033102ass_1_prv.gif


Pari kertaa tuolla "vanhoina hyvinä aikoina" käyneenä ei siellä kyllä muuta ihmeellistä ole kuin paikan "speksit" ja mahtavat mittasuhteet (kuten muuallakin avotunturissa). Sumua on joskus aivan tolkuttomasti, mutta auringon sattuessa hienoja näkymiä. Honningsvåg on jännä norjalaiskylä, jossa kannattaa hieman pyörähtää.

Jos muuten ajelette jostain tuolta pohjoisesta, Kirkkenesistä rantaa pitkin etelää kohti, niin käykää vaikkapa ihan hupilenkki ajamassa Altasta Kautokeinoon päin Eibyelvan kanjonia pitkin. Mehevää mutkatietä jylhien kallioiden alla, joen virratessa vierellä.
inlove.gif
 
Jos on lähdössä tuonnepäin reissuun niin mihin aikaan kesästä se kannattaisi tehdä?

Lähinnä huolettaa majoituksen järjestyminen ilman ennakkovarauksia. Pahimpaan sesonkiaikaan kun voi olla hotelleissa täyttä ja telttaahan ei mukaan oteta.
 
Tunneleiden suille rekennetaan usein tarkoituksella pieni mutka ettei ulkoa kajastava valo häikäise tunnelissa ajavia.

Pitkän ja pimeän tunnelin loppussa kannattaa vähän hiljennellä että saapi reaktioaikaa kun silmät ei ole vielä tottunut kirkkaaseen.
 
Tunneleiden suille rekennetaan usein tarkoituksella pieni mutka ettei ulkoa kajastava valo häikäise tunnelissa ajavia.

Pitkän ja pimeän tunnelin loppussa kannattaa vähän hiljennellä että saapi reaktioaikaa kun silmät ei ole vielä tottunut kirkkaaseen.
Juu, näin on ja tunneliin mennessä on syytä riisua aurinkolasit... Voi tietysti ajaa ne päässäkin mutta ensimmäinen kilometri täytyy ajaa tyyliin "USE YOUR FORCE", niin hyvin menee.

-B52-
 
hienoa!
062802jumpie_prv.gif
mun tarvii ruveta miettimään mitä pullaa tarvii käskeä tuomaan
tounge.gif
kiitokset kaikille vastanneille
 
Jos on lähdössä tuonnepäin reissuun niin mihin aikaan kesästä se kannattaisi tehdä?

Lähinnä huolettaa majoituksen järjestyminen ilman ennakkovarauksia. Pahimpaan sesonkiaikaan kun voi olla hotelleissa täyttä ja telttaahan ei mukaan oteta.
Itse suosin elokuun alkua. Silloin on suomalaiset poissa ja suurin osa eteläeurooppalaisista vielä matkalla. Tosin kyllä italiaanoja riittää heti elokuun alkuunkin ja saksalaisbusseja. Kuitenkin tuo majoitus onnistuu ilman ennakkovarausta siihen aikaan, ainakin mulla on käynyt niin.
 
Ensi viikolla pitäisi sitten lähteä ajelemaan kohti Nordkappia. Aika paljon tietoa löytyi jo aiemmista viestiketjuista ja Googlella, mutta vielä jäi muutama asia askarruttamaan.

Mitään majoituksia ei varata etukäteen ja telttaahan ei mukaan oteta. Toivottavasti tämä ratkaisu ei ala kaduttamaan matkan varrella...
confused_orig.gif


Reittisuunnitelma on vähintäänkin joustava. Alustavan suunnitelman mukaan tarkoitus olisi lähteä Vantaalta ja ajaa nelostietä Inarin pohjoispuolelle asti, kääntyä siitä kohti Karigasniemeä ja sieltä Nordkappiin. Paluumatka tapahtuisi sitten vähän fiiliksen mukaan, mutta luultavasti Altan ja Kautokeinon kautta. Sitä reittiä tuossa joku jo kehuikin.

Yöpymisiä menomatkalla tulisi varmaankin Oulussa, jossakin Ivalo-Inari-Karigasniemi-suunnalla ja sitten tietysti Nordkappissa. Tästä herääkin jo ensimmäinen kysymys eli ehtiikö Nordkappiin ajaa päivässä jostakin Ivalon nurkilta? Kilometreinähän matka ei ole kovin pitkä, mutta isot pojat ovat vähän varoitelleet Norjan teiden hitaudesta. Ja majoituskin pitäisi vielä ehtiä varaamaan jostakin Nordkappin suunnalta ennen kuin kaikki paikat ovat täynnä.

Tästä saatiinkin oiva aasinsilta seuraavaan kysymykseen eli löytyykö Nordkappista inhimillisen hintaista majoitusta paikan päältä vai kannattaisiko sitä etsiä jo aiemmin?

Tankkaamisen suhteen tuskin tulee ongelmia. Kerrankin jotain hyötyä siitä, että ajelee 500-kuutioisella ompelukoneella.
tounge.gif


Tuossa tupakilla käydessä joku selitti, että sellainen kirjanen on ainakin jokunen vuosi sitten ollut olemassa mistä löytyy kaikki lapin majoituspaikat. Mistäköhän tuollaisen löytäisi?

Tämän lisäksi on kuulemma vielä joku maksuton (
omg.gif
) puhelinpalvelu, josta voi varata majoituksensa jostakin päin lappia. Täti etsii kuulemma vapaan huoneen tai mökin halutulta suunnalta ja varaa sen. Onko tällainen palvelu ihan oikeasti olemassa vielä tänäkin päivänä? Kuulostaa aivan liian hyvältä ollakseen totta.

Kaikki vinkit reitin ja ennen kaikkea majoituksen suhteen (myös Suomen puolella) otetaan erittäin kiitollisena vastaan.
 
Ainakin jotain majoituspaikkoja on helposti löydettävissä visitnorway.comin sivuilta. Siellä on mm. kartan kautta haettavissa tietyn alueen mökit, hotellit, hostellit ym. majoituspalvelut, myös ruokapaikat taitaa löytyä ja myös bensa-asemat. Kannattanee tutustua... Vastaaviakin netistä kuulemma löytyy, eli ei muuta kuin etsimään!  
wink.gif


Karttapalvelun osoite: http://app.fleximap.com/ntr/default.aspx?lan=en

(vinkki) Nordkappiin matkalla on siinä ennen tunnelia ihan kiva majoituspaikka (mökki) jossain Repvågin paikkeilla, tuulinen paikka tosin jos sopivana päivänä sinne sattuu...

Siitä puhelinpalvelusta ei mulla ainakaan ole enempää tietoa, kyllä me ainakin sieltä ollaan aina majoituspaikka löydetty kun on menty kyselemään.

Eipä tässä muuta kuin hauskaa reissua!  
cool.gif


edit: ja-sana
biggrin.gif
 
>Yöpymisiä menomatkalla tulisi varmaankin Oulussa, jossakin
>Ivalo-Inari-Karigasniemi-suunnalla ja sitten tietysti
>Nordkappissa. Tästä herääkin jo ensimmäinen kysymys eli
>ehtiikö Nordkappiin ajaa päivässä jostakin Ivalon nurkilta?


Kyllä ajaa. Lähdimme aamulla poikain kanssa Inarista ja
ajoimme Lakselvin kautta Nordkappiin. Paluu Altan ja
Kautokeinon kautta suomeen. Illan grillailut ja bissen juonnit
suoritettiin Kätkäsuvannosso Muoniojoen rannalla.
Tämä siis yhden päivän aikana.
 
Back
Ylös