Nykypyöristä klassikoiksi ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja imppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eipä näistä nykypyöristä juuri ole klassikoiksi, se on aika perinteikäs määritelmä.
No jotain:
Tietyt Daven mallit
Jotain Moto Gutzeja
Triumphit
Japseista tulee mieleen Busa ja Bläkkäri, Africa Twin. Ehkä myös Tuo Goldwing ku se nyt vaan on.

Aika näyttää, aika sieluttomia on nää nykypyörät. No eipä oikeesti kans tarvi olla kädet rasvas kanssa kokoajan. Plussaa siitä.
T. nimimerkki: Kädet rasvassa vuodesta -77 (ja ihan oma valinta)
 
Japsien aikaansaamat jonkinmoiset klassikot mun silmin:

- Tuutti
- Z1
- Z1300
- 1100Katana
- VF1100C / C65Magna
- GPZ900Ninja
- V-Max

V-Maxia ja Ninjaa lukuunottamatta jokaisen noist joskus omistanutkin, tuuttei useampiakin.
 
boss hoss, ekat mallit. vitun rumia ja järjettömiä, mutta kuitenkin aika munakkaita. Ensimmäisiä jättikoneella olevia pyöriä.

Triumph rocket 3

Buelit, ehkä, varsinkin kun valmistus loppu


Jos tehopyörille käy kuten muskeliautoille 70-luvulla, niin sitten suattaa noista muoviohjuksista tullakin aikanaan klassikoita.
 
Jokainen peli joka "ajallaan" herättää laajemmissa määrin intohimoja, on klassikkoainesta.
Näin on aina käynyt ja tulee käymäänkin. Kriteeri on juuri tuo edellä mainittu. Mopo... auto.... ei eroa tuossa suhteessa.
 
Kaikki merkit ja mallit jotka ovat voittaneet AMA, Superbike, TT, Suzuka, Man saaret yms ajoja aikanaan kovine kuskeineen.
Pyörät nuo ovat ehdottomasti klassikkoja
 
Classic Motorcycle Mechanics-lehti muistaa jatkuvasti mainostaa jutuissaan XJR 1300:aa maininnalla "future classic". Pitäneekö paikkansa, aika näyttää.
 
Veikkaisin myös busaa, ellei sitten valmistus jatku ikuisesti. Eikös kuitenkin ollut ensimmäinen sarjatuotanto vehe joka rikkoi 300km/h.

Muistan että aikoinaan kawa ZZR 1100 oli pitkän aikaa nopein, sitten tuli XX joka piti titteliä pari vuotta, jonka jälkeen tuli busa.
 
Vähän aiheen sivusta liipaten, mutta jotensakin kaikki 1990-2000- luvun pyörät, aivan kuten autotkin, muistuttavat liiaksi toisiaan. Tojotat, madzat, sitikat ja rellut yms... oudoilla kirjain/numero-yhdistelmillä.
Mp:t Suzukit, Hondat, Kawat + tietenkin elävät hd-muumiot.

Ja eipähän sitä äkkijannu edes erota 100 m. päästä toisistaan esim. cebaria tai gsxf:ää, tai tojota avensista mazdasta? Paatuneimmat fanit erottaa mokomat kauempaa ainoastaan värityksistä.

Nykypyörien erot toisistaan lienevät jotakin yli hilseen menevää hiteciä ja vimpanpäälle viilattua aerodynaamista muotoilua?

Että kyllä täältä äänet menee tuonne alle 80- luvun mopoille, ja mielummin alle sen vm:n, merkkiin ja malliin katsomatta.  
withstupid.gif


Vanhemmissa brittipyörissä on jotain mystistä ja aitoa, mutta kumminkin omintakeista. Kenties seuraava mp-hankinta?
 
Varmaan nyt sanotaan ettei nykypyöristä ole klassikoiksi, kuten nykyklassikoista on sanottu kun ne ovat olleet uudempia?
smile_org.gif


"Klassikko on arvostettu ja esimerkillinen teos miltä tahansa taiteen tai tieteen alueelta. "

Tuolla määritelmällä klassikon ei tarvitsisi olla edes mikään joukosta erottuva tai harvinainen.. Joten sanon kaikkien kiusaksi Honda Fireblade. Taisi olla tullessaan arvostettu ja esimerkillinen laitos?
 
Mulla on muutama minun mielestä classikko ollut. Kawasakin Z 900, z1000 ja nyt tämä josta pidän ehkä eniten  Z 1100. http://kuvablogi.com/nayta/2855757/ Oli mulla Hondan VF 1100 Customkin  mutta en siitä oikein tykännyt kun tuhnu ääni vaikka mitä teki. V maksiinkaan et hyvää ääntä saa millään putkella. Meikä oli pikku jäbä kun täällä kylillä oli Z 900 ja pakko oli semmonenkin saada. Hondan tuutista en ole ikinä tykännyt kun ei mitenkään Z 900 veroinen. Ensi keväänä ajelen Z 1100  pyörällä noin 22 vuoden tauon jälkeen. Mulla oli TUV hyväksytyt tuhnut vaimentimet ja avarsin ne pöntöt mutta tuli liian kova ääni ja täytyy kuristaa. No prikat panen.
smile_org.gif
 
 
Mulla on muutama minun mielestä classikko ollut. Kawasakin Z 900, z1000 ja nyt tämä josta pidän ehkä eniten  Z 1100. http://kuvablogi.com/nayta/2855757/ Oli mulla Hondan VF 1100 Customkin  mutta en siitä oikein tykännyt kun tuhnu ääni vaikka mitä teki. V maksiinkaan et hyvää ääntä saa millään putkella. Meikä oli pikku jäbä kun täällä kylillä oli Z 900 ja pakko oli semmonenkin saada. Hondan tuutista en ole ikinä tykännyt kun ei mitenkään Z 900 veroinen. Ensi keväänä ajelen Z 1100  pyörällä noin 22 vuoden tauon jälkeen. Mulla oli TUV hyväksytyt tuhnut vaimentimet ja avarsin ne pöntöt mutta tuli liian kova ääni ja täytyy kuristaa. No prikat panen.
smile_org.gif
 
Joo totta oli minunkin mielestä etten V-Maxiin saanut kunnon ääntä millään putkella. Silti se on minun mielestä klassikko. V-Rodiinkaan ei saa kunnon ääntä enkä kyllä pidäkään sitä tulevana klassikkona. Tänään minun klassikkolista näyttäisi tältä:

H-D pannu
Kawa H2 750
Honda CB 750
Honda Z50
Kawa Z900
Kawa 1300 möhkö
Suzuki 1100 Katana
Honda CX500 turbo
Kawa Gpz900
Yamaha V-Max
Suzuki GSXR 750 ja 1100 oliko se 1986 ensimmäiset vai 1987
Honda RC30
Honda GoldWing 1500
Ducati Monster
Suzuki Hayabusa
KTM Duke
Ducati 916
MV Agusta F4
Ducati Desmosedici
Ducati 1098R
BMW 1150-1200 GS
 
Hondan tuutista en ole ikinä tykännyt kun ei mitenkään Z 900 veroinen.
Vai ei tuutti ole ysi-zetorin veroinen... ei olekkaan se on parempi. Tuutti kestää kilahtamatta ajaa takapyörällä ku on märkäsumppu ja öljypumppu ei haro ilmaa, lisäks tuutti on kivikylän kaduilla nopeampi vietävä ku ysi-zetori. Muutoinkin tuutti toimii ja kestää huonoa kohtelua ja kovaa raippaa peremmin kuin kwaka. Ovat molemmat kuitenkin ihan hienoi laitteita ja aikakautensa ikoneita. Ysi-Zetorikin mulla on ollut, tuutteja useampia.

Oikeastaan vaan tuutti, ysi-kwaka, möhkö, cbx etc '70/'80-luvun ikonit on turhia enää nimetä tulevaisuuden klassikoiksi, kyllä ne kantaa sitä klassikkoviittaa jo nyt.
 
"Klassikko on arvostettu ja esimerkillinen teos miltä tahansa taiteen tai tieteen alueelta. "
Tohon määritelmään kun lisää vielä uutuuden eikä rajata arvostelua pelkän emootion puolelle vaan huomioidaan kylmät tekniset faktat niin S1000RR on ilmiselvää klassikkoainesta.
"Pappamopotehdas" tuli ja näytti mallia miten tehdään menevä pyörä.
tounge.gif
 
Moto Guzzi Griso. Siinä ei ole mitään liikaa ja kaikki moottoripyörälle olennainen on näkyvillä.
 
Omat klassikot:

Honda CB 250 RS
BMW K 75

Hondia olen ostanut 10, joista 5 vieläkin tallessa. Bemareita olen ostanut 4, joista 1 tallissa edelleen. Hoindilla olen ajanut liki 60 tkm ja Bemareilla noin 170 tkm.

Kaikilla on omat suosikkinsa mutta viime vuosikymmenien pyöristä ne ovat ainakin juuri Möhkö, Z 900 ja Tuutti. Ruisku Kawasta on kohkattu myös paljon.
 
Honda XRV750 Africa Twin puhuttelee aina ja on haluttu pyörä edelleen, kesän sellaisella ajoin ja saatan vielä ostaa jos löytyy hieno yksilö.
 
Minulle klassikko status tulee siitä että pyörä on ollut jollain tapaa uraauurtava tai valtaisan suosittu. Moderneja klassikoita KTM 990 SD, Busa, R1, Tuono, FJR, VFR. Tuossa ehkä ne mitä ensinmäiseksi tulee mieleen.
 
Re: Nykypyöristä klassikoiksi ?

Klassikko syntyy helpoiten lajinsa ensimäisestä tai viimeisestä. 1299 Panigale voisi olla yksi viimeisimmistä klassikoista.
 
Back
Ylös