"Oikein" vaihtaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Joikhu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mun pyörän käyttöohjekirja kertoo, että pitäisi vaihtaa aina vitoselta kutoselle, kun vauhti kiihtyy 50 -> 60 kmh, meneeköhän se nyt rikki kun en oli niin tehnyt? Auta Magna? Onko takuut nyt mennyt??111!!!
confused_orig.gif


Vanhassa SV:ssä tuli vaihdeltua enemmän ilman kytkintä, siinä ylöspäin pykälät loksahtelivat näppärästi päälle. Varsinkin rauhallisemmassa kaupunkiliikenne -vauhdissa, jos sattui ajelemaan vain oikea käsi tangossa kiinni.

Nykyisessa mopossa pykälät eivät mene yhtä helposti "raakana" sisään, joten siinä tulee vikkelästi vaihdettaessa hipaistua kyllä aina kytkintä. Kaikki noi quicksifterithän vetää pykälät myös raakana sisään. Katkaisee sytkää vaan vähäksi aikaa, ja nykäisee yhden ylöspäin. Ei kai sellainen pidemmän päälle voi ihan hirveän hyvää vaihteistolle tehdä (mutua), mutta eipä se sitä kyllä heti rikokkaan. Kulutusosiahan noi rattaat on. Jossain vaiheessa tulee kuitenkin kilsat täyteen.
Ei riko heti, voi jessus sentään
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif


Turhaa Johu irvailet selvällä asialla ja varsinkin kun itsekin toteat, että ei raakana vaihtaminen hyvää varmaankaan tee. Joo tottakai kaikki särkyy aikanaan, mutta tahallaan särkemällä luonnollisesti aiemmin.

Näitä sivustoja lueskelee nuorempaakin kaartia ja on parempi ettei opeteta roskaa totuutena heille. Tai meille, miten vaan...
 
Itse vaihdan monesti ilman kytkintä. Jääny tavaks crossi hommista. Mitä sitten vaikka se käyttöohjekirja ei sanois siihen yhtään mitään? Ei se sano moneen muuhunkaan asiaan. Ihme vänkäämistä taas...
 
Jokku käyttää ja jotku laittaa paljaa.. eiku raakana. Kukaan voi kiistää etteikö kannattais käyttää.
 
Joo ilman kyrkintä vaihtelen. Ei kulu kytkin ja helpompaa niin. Pitää vaan muistaa, ettei survo väkisin sitä vaihdetta päälle, vaan löysää kaasua ja nostaa hellästi. Menee kuin itsestään.
 
Itselläkin on moottorihistoriaa takana kelkoilla ja autoilla - mutta ei isommilla mopoilla. Aina on kytkintä tullut käytettyä (paitsi joskus survottiin 240 Volvossa pykäliä sisään ilman - ihan tahallaan ja hajotusmielessä). En aja radalla ja kiirettäkään ei liikenteessä ole. Ihmetytti vaan ammattilaisten kirjoitukset alan lehdessä. Vaihteet ylöspäin ilman kytkintä ja siinäpä se. Kun lukee läpi tuon ylempänä olevan lontoon murteella kirjoitetun artikkelin viisastuu asiassa kovasti. Molemmat tavat on ok kunhan sen tekee oikein. Tulevana kesänä pitää kokeilla miten Hondan laatikko toimii ilman kytkintä, siis ihan kokeilumielessä. Kerta laitteeseen on kytkin laitettu niin kai sitä pitkää käyttääkin
wink.gif
 
Noh niille ketkä ei jaksa lukea tuota pirun valaisevaa dokumenttia mikä tuolla alussa linkattiin niin pasteen tähän pikku pätkän:

To upshift without the clutch, you shift pretty much as you normally would. As you back off the throttle, upshift and roll the throttle back on. If done properly, you should not feel any fore or aft jerking sensation. In fact, all your shifts up and down, clutch or no clutch, should be smooth. It’s one of your best indications you’ve made a good shift.

Downshifts are a little trickier. As you start to decelerate, you need to blip the throttle gently to unload the force on the gearbox and get it to that coasting state. This is a good practice for downshifts whether you use the clutch or not as it also helps keep everything spinning in synch. Then, as you blip the throttle, push down on the lever and complete your downshift while closing the throttle again if slowing or opening it back up if accelerating. Again, you shouldn’t feel any fore and aft jerkiness.

What’s a throttle blip? A very gentle and quick opening of the throttle that raises the engine speed 1-2 thousand rpm. You don’t need to grab a handful of throttle to complete these maneuvers.

You should also hear a positive mechanical acknowledgement that the engagement dogs have fully seated. On sportbike this might be a gentle click or "snick" while a big cruiser with give off a fairly loud metallic sound usually described as a "clank." If you don’t get this, you may not have fully engaged the dogs. Here, it’s best to shift to another gear and back again to make sure everything is fully engaged before applying much throttle. Otherwise the transmission may start popping out of gear with greater and greater frequency until repairs need to be made.

So, get out there and experiment a little. Start off by using full clutch disengagement during shifts. When you’ve gotten to the point where you’re smooth and proficient, try using less clutch lever travel, upshifts first and then downshifts. Finally, if you want, you can try a few shifts without the clutch, again starting with upshifts and then trying downshifts. If you’re doing it right, the motorcycle should remain smooth, there should be no extra noise from the transmission or drivetrain, and the shift should be completed quickly. If you’re holding pressure on the shift lever while the engagement dogs grind into place, you’re not doing it right.


Eli lyhykäisyydessään: KOKEILKAA! Aloittakaa täydellä kytkimen käytöllä joka vaihdossa. Sitten ku tuntuu että alkaa sujua, niin vähentäkää kytkimen käyttöä, ensin ylöspäin vaihtaessa ja sit ku alkaa sujua niin myös alaspäin vaihtaessa. Sitte jos/kun tämäkin sujuu, niin voi kokeilla vaihtaa kokonaan ilman kytkintä.

Mutta älkää nyt helvetti sentää menkö samantien ilman totuttelua runkkaamaan niitä vaihteita raakana pesään. Rikotte vaan vaihteistonne. Tuolla dokumentissa kerrottiin helvetin hyvin myöski raakavaihdon helvetin suuret riskit miten se voi rikkoa vaihteiston JOS sen tekee vähänkää väärin.

Jos ette oo edelleenkää lukenu tuota materiaalia, niin suosittelen lukemaan. Siellä on paljon sanoja joista ei saa tolkkua välttämättä mutta kokonaisuus valottuu siitä huolimatta kunhan perussanasto on hallussa.
 
JOVVAINKOHAN...
sport05.gif



......Naaaa, pithää meänkin sanoa jottain tähä:

Ku met lähemmä aikasi aamulla jutaammaan nii met laitamma vaihtehen päälle kytkimel, ja sitte tuota ei pois päältä oteta kun perillä illal ja sittenki kytkime kans. Näi siis täälä suomes.

Vaan sit ku on eesä paaaaljo sykkyrää ja sitte nuita passoja ja jochhei, nii ei sun sormes kuule jaksa koko aikaa olla siinä kytkinkahval ja puristel suotta, siitä vain tulee turha rasite tuolla eteläs kytkimellä vaihella ees ja taas. Tämä tulee tavaks hemmolle ku hemmol vaan eihä sitä ite huomaa täällä pohojolas.....suorilla teillä.

Edit: linkki TÄHÄ

sport05.gif
 
Ite viime kesänä kokeilin loppukesästä vaihdella ilman kytkintä ja vaihteet meni päälle niinku ajatus eli paremmin kuin kytkimellä vaihtaessa. Kawan vaihdelaatikko vaatii kytkimellä vaihtaessa tiettyä rivakkuutta ja joutuisuutta jotta se imaisee sen vaihteen päälle joten huomasin että joskus on parempi vaihtaa ilman kytkintä.
Joten kyllä sitä kannattaa kokeilla mutta vaihtaminen täytyy olla määrätietoista ja todella löysätä sitä kaasua sopivasti. Mutta en ota vastuuta rikoutuneista vaihdelaatikoista jokainen saa korjata ne itse ja päättää miten ne rikkoo
biggrin.gif

Mutta omaani en riko ilman kytkintä vaihtamalla koska se ei selvästikkään siitä mene rikki
 
Radalla ajelen ja tuosta raakana vaihtamisesta on vaan tullut yksinkertaisesti tapa ja rutinoitunut tilanteissa jossa pitää vaihtaa ylöspäin. Ei sen pitäis ainakaan hirveen paljoo vaihteistoo rikkoa jos sen tekee oikein
tounge.gif
Plus, että on kivempaa totutella siihen, ettei tarvii vaihdella aina ajotapoja. Esimerkiksi olen vaihtanut käänteisen vaihdejärjestyksen myös katupyörääni.

Tuosta etteikö pitäisi ottaa kaikkea tapoja radalta kun ajetaan liikenteessä niin täytyy sanoa, että kun ajan kyykkypyörällä jossa on radalta otetut "teknologiat", niin omasta mielestäni se jo tuo vähän sitä sporttisuuden/ratameiningin fiilistä, että tekee mieli joskus vähän ajaa "ratamaisesti" (esim. siirtää painoa, käyttää välikaasua ja tää raakana ylöspäin vaihtaminen).
 
No voi hemmetti...

Vaikka vaihdetaan ylöspäin ilman kytkintä, niin se mikä siitä moposta luutavasti ensimmäisenä hajoaa ei ole vaihdelaatikko.

Kannattaa joskus purkaa jostain mopasta tuo loota auki niin näkee miten se toimii. Ei se siitä hajoa että vaihtaa noita pykäliä ylöspäin ilman kytkintä, kunhan sen tekee oikein. Eli veto päällä ei saa noita vaihteita potkia ylöspäin ilman kytkintä, no ei ne oikein meinaa kyllä mennäkkään päälle veto päällä.

Eli juuri noin että ensin otetaan ns tyhjät pois vaihtajasta eli joko vedetään (tai jos käännetty loota niin painetaan) kevyesti se vaihtaja siihen asti kun se helposti menee, sen jälkeen kaasua vähän höllätään, eli otetaan veto pois vaihteistosta ja pidetään samalla se paino koko ajan vaihtajassa ja ne vaihteet menevät kuin itsestään päälle.

Mitään ei hajoa ja kytkin ei turhaan kulu.
 
Eli juuri noin että ensin otetaan ns tyhjät pois vaihtajasta eli joko vedetään (tai jos käännetty loota niin painetaan) kevyesti se vaihtaja siihen asti kun se helposti menee, sen jälkeen kaasua vähän höllätään, eli otetaan veto pois vaihteistosta ja pidetään samalla se paino koko ajan vaihtajassa ja ne vaihteet menevät kuin itsestään päälle.

Mitään ei hajoa ja kytkin ei turhaan kulu.
"If you’re holding pressure on the shift lever while the engagement dogs grind into place, you’re not doing it right."
Eikös toi just varota pitämästä painetta vaihdevivulla?

Juu itekin tulee harvakseltaan vaihdeltua ylöspäin ilman kytkytintä pyörästä riippuen, tosin Kawan sepelimyllyssä (lue:vaihteisto) ei mene vaihteet kovin nätisti päälle ilman kytkintä, joten en sitä sillä tee.

Hyvä vääntö.
062802jumpie_prv.gif
 
Mutta normi liikenteessä kyllä vaihteet vaihtuu (ainakin ylöspäin joskus alaskin) ilman kytkintä. Siitä on vaan jotenkin tullut tapa.
Miksi?
Tuohon en osaa syytä sanoa. Olen oppinut siihen. Omasta mielestä vaihtaminen on jopa helpompaa ilman kytkintä.
Ja jos vain kruisailee ja ohjaa yhdellä kädellä ei tarvitse vaihtaa asentoa että saisi painettua kytkintä.
 
So have you figured out why your bike clunks when going into first gear from neutral while stopped? Yep, the countershaft is stopped while the mainshaft is being spun by the engine. Your oil-bath clutch has some drag, especially when the engine is cold and doesn’t disengage all the way.

Meinaakos tuo nyt sit sitä että kaikkein paras tapa säästää pyörää on seistä liikennevaloissa ykkönen päällä ja kytkin pohjassa koko ajan? Sen sijaan että seisot vaihde vapaalla ja sitte vaihdat siitä ykkösen? Olen vain ollu siinä uskossa että kytkintä rassataa iha suotta siinä, että paras tapa ois seisottaa vapaalla... Mikä nyt sit on paras tapa?
Riippuu siitä mitä haluat säästää. Liikennevaloissa seistessä minä säästän itseäni, vaihtamalla vapaalle, jolloin ei tarvitse puristaa kytkintä ja jäkittää ajoasennossa koko aikaa.

Vapaalle vaihtaminen säästää myös kytkimen palautusjousta ja sitä laakeria (tai kuulaa) mikä välittää kytkintä avaavan voiman.

Kytkimen pohjassa pitäminen säästää vaihteiston siirtäjärenkaiden tappeja ja rattaiden kyljen reikiä kulumiselta kun vaihde kytkeytyy.

Käytännössä se on aivan herttaisen sama miten siinä liikennevaloissa seisot.
 
Hehehe tää vaan pisti silmään, kun tuolla ratafoorumeilla joku heppu selitti vasta-alkajalle että kannattaa ylöspäin vaihtaessa nostaa valmiiks vaihtajaa ylöspäin, jolloin ei tartte ku päästää kaasu, niin vaihde hyppää isommalle vaihteelle. Nopeampaa jne jne jne jne....

Noh tää artikkeli sanoi näin:
I’m also going to dispel another common bit of moto folklore, namely the practice of preloading the shifter. Yes, this may hasten the shift process and may even seem to make the shifts more positive in their engagement, but think about what it’s doing to the transmission. You’re now applying pressure to the shift selector mechanism and one of the shift forks. The transmission doesn’t shift yet because it’s in an acceleration or deceleration state. In fact, if you backed off the throttle momentarily, the transmission would likely complete the gear change just like any other clutchless shift. A lot of old timers will tell you this is the way to go. The problem is most of them don’t know how the transmission operates. I also see a lot of them complaining about how their transmission jumps out of gear if they don’t preload between shifts. If you need to preload the shifter to get the transmission to successfully complete shifts, chances are good it’s already damaged and needs repairs. Don’t preload the shifter, OK?

062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
Minä tuota ainakin olen suositellut ja suosittelen edelleen. Ja kyllä, tiedän myös miten moottoripyörän vaihteisto toimii. Kukin vaihtakoon tavallaan ja kukin uskokoon omia lähteitään.

Väitän, että puolen sekunnin kohtuullisen pienellä voimalla suoritettu polkimen esipainaminen/-nostaminen ei kuluta vaihteistoa juuri ollenkaan. Ja se tekee oikean ajoituksen etsimisen tarpeettomaksi. On nimittäin aikamoisen tarkkaa hommaa sovittaa vaihtaminen tarkalleen juuri siihen ohimenevän lyhyeen hetkeen kun vaihteisto ei siirrä momenttia kumpaankaan suuntaan.

Ja kun vaihdetaan ilman tuota pienen esijännityksen käyttöä, on mahdollista survaista poljinta niin kovaa, niin väärään aikaan, että se tekee laatikolle paljon enemmän hallaa kerralla kuin pientä esijännitystä käyttäen vaihtaminen vuodessa... Tietysti pitää aina muistaa se kohtuus kaikessa. Vaihteiston saa rikki kytkintä käyttämälläkin.
 
Eli juuri noin että ensin otetaan ns tyhjät pois vaihtajasta eli joko vedetään (tai jos käännetty loota niin painetaan) kevyesti se vaihtaja siihen asti kun se helposti menee, sen jälkeen kaasua vähän höllätään, eli otetaan veto pois vaihteistosta ja pidetään samalla se paino koko ajan vaihtajassa ja ne vaihteet menevät kuin itsestään päälle.

Mitään ei hajoa ja kytkin ei turhaan kulu.
"If you’re holding pressure on the shift lever while the engagement dogs grind into place, you’re not doing it right."
Eikös toi just varota pitämästä painetta vaihdevivulla?

Eli sitä vaihtajaa ei pidetä koko ajan pohjassa, vaan silloin kuin ruvetaan vaihtamaan vaihdetta, niin ensin paine päälle, sitten veto pois ja naks vaihde menee päälle itsestäänkin, mutta ei se nyt asiaa haittaa vaikka sitä vaihtajaa hiukan painaakin. Ei voimalla vaan kevyesti.

Sitten tärkeä juttu: siellä on jousi mikä vetää sen siihen ns lepoasentoon. Eli vaihtajan pitää käydä keskiasennossa jotta seuraava vaihto on mahdollinen. Eräältä tääläkin vaikuttavalta rataketulta voi kysyä miten se vaihto onnistuu kun se paluttava jousi on poikki vaihtajassa.

Eli varmaakaan tuon palautuksen takia ei suositella sitä painetta pidettävän siellä vaihtajalla -> nopeampi palautus, mutta ei se nyt mitään haittaakaan.
 
Väitän, että puolen sekunnin kohtuullisen pienellä voimalla suoritettu polkimen esipainaminen/-nostaminen ei kuluta vaihteistoa juuri ollenkaan.
Puoli sekuntia onki iha jees, eli toisin sanoen juuri ennen nostat sen ennakon ennenkuin vapautat kaasun. Mutta sillon sai edellisestä topicista, kun joku asiasta mainisti, sen käsityksen että sitä kannattaa pitää ikäänkuin valmiina sitä vaihdevipua siinä pykälässä kiinni. Ja nimenomaan tyyliin 3 sekkaa.

Mutta jos ny pilkkua iha viilataan ni periaatteessa sen vaihtoprosessin saa tehtyä niin nopeasti ettei sitä puolta sekuntiakaan tarvitse nostaa, vaan menee melkeen kaasukäden kanssa synkronissa...
 
Back
Ylös