"Oikein" vaihtaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Joikhu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
näin autoja ja kilpa-autoja rassanneena sanon, että pyörällä on ihan sama vaihtaako kytkimen kanssa vai ilman. pyörän vaihteisto(hammasrattaat ja kytkennät) on samanlainen kuin kilpa-autoissa suorakytkentävaihteisto. jos pyörissäkin olisi synkronoinnit niin silloin ois pakko käyttää kytkintä vaihtaessa vaihdetta, mutta kun se vaihteisto on toteutettu toisin niin silloin ei ole väliä, sitten vain riippuu siittä miten vaihteistoa käyttää että saako sen hajotettua
 
Pistäkää shifterit kiinni niin ei tarvi ressata..
ei voi ku ohjekirjassa ei lue
kaboom.gif
Itse vaihtelin ainakin katupyörälläkin ylös ja alas ilman kytkintä ja välillä kytkimen kanssa (riippuu hieman ajaako hissukseen vai kovvaa). Ei hajonnu saatana vaikka oli kawa. Jos pelottaa, niin ajelee sitten vaikka ykkösellä, kyllä nuo nykyset silläkin ihan tarpeeks kulkee.
 
Eli sitä vaihtajaa ei pidetä koko ajan pohjassa, vaan silloin kuin ruvetaan vaihtamaan vaihdetta, niin ensin paine päälle, sitten veto pois ja naks vaihde menee päälle itsestäänkin, mutta ei se nyt asiaa haittaa vaikka sitä vaihtajaa hiukan painaakin. Ei voimalla vaan kevyesti.
I’m also going to dispel another common bit of moto folklore, namely the practice of preloading the shifter. Yes, this may hasten the shift process and may even seem to make the shifts more positive in their engagement, but think about what it’s doing to the transmission. You’re now applying pressure to the shift selector mechanism and one of the shift forks. The transmission doesn’t shift yet because it’s in an acceleration or deceleration state. In fact, if you backed off the throttle momentarily, the transmission would likely complete the gear change just like any other clutchless shift. A lot of old timers will tell you this is the way to go. The problem is most of them don’t know how the transmission operates. I also see a lot of them complaining about how their transmission jumps out of gear if they don’t preload between shifts. If you need to preload the shifter to get the transmission to successfully complete shifts, chances are good it’s already damaged and needs repairs. Don’t preload the shifter, OK?

Jep jep..
033102beer_1_prv.gif
 
Tuleekohan tästä tän valmiimpaa...
Ei.

Tää kuuluu noihin TABU-aiheisiin.

Muita tabuja:

- onko mieltä käyttää Delvac'ia oikeiden öljyjen sijasta
- saako keulia
- saako ajaa ylinopeutta
- lisäävätkö korkeat sakot liikennepakoja
- saako poliisi ajaa takaa
- pitäisikö moottoripyörät katsastaa
- onko autoilija kusipää pestessään edelläsi ajaessaan tuulilasia
- oletko kusipäänössö™ ajaessasi rajoitusten mukaan
- voitko osata ajaa moottoripyörää ilman rata-ajoharjoittelua
....jnejne.... näitä riittää...
 
No mulle tuli keskustelusta seuraavanlainen mielikuva:
Vaihteisto voi kestää raakana vaihtamisen tietyissä tilanteissa jos sen osaa tehdä oikein. Eli perinteiseen tapaan "ammattilaiset" kykenevät tuohon eli ehkä 1% motoristeista. Raakana vaihtavat wannabeet tuhoavat enemmän tai vähemmän vaihteistoja.

Ja mulla on yhä viitseliäisyyttä ja aikaa käyttää kytkintä
cool.gif
 
Täälläkin aika moni tuntuis "raakana" vaihtavan, mut silti kukaan ei o ainakaan tunnustanu joutuneensa tekeen laatikkoremppaa... Eli kestääkö se laatikko, vai onko täällä oleva porukka sitä 1% valiota eli ammattilaisia... Mä taidan olla aikas pro kun vaihdan ilman kytintä mut koskaan (kopkop) ei o laatikkoa tarvinnu rempata
biggrin.gif
 
Tuleekohan tästä tän valmiimpaa...
Ei.

Tää kuuluu noihin TABU-aiheisiin.

Muita tabuja:

- onko mieltä käyttää Delvac'ia oikeiden öljyjen sijasta
- saako keulia
- saako ajaa ylinopeutta
- lisäävätkö korkeat sakot liikennepakoja
- saako poliisi ajaa takaa
- pitäisikö moottoripyörät katsastaa
- onko autoilija kusipää pestessään edelläsi ajaessaan tuulilasia
- oletko kusipäänössö™ ajaessasi rajoitusten mukaan
- voitko osata ajaa moottoripyörää ilman rata-ajoharjoittelua
....jnejne.... näitä riittää...
Veit jalat suustani ..
buttrock.gif
 
mikä ihme siinä on että niitä pitää särkemällä särkeä nuita laitteita..?

saahan ne laitteet paskaks vaikka paikallaan kierrättämällä.. mikään runnominen ei tee koneille hyvää, aikansa ne kestää ja sit kun hajoo niin hajottaa...

kukin tyylillään jos osaa ja haluaa korjata.
 
Nyt kun tuota pakkastikin on ollut hiukan enemmän, niin haluaisin nähdä miten "sujuvasti" porukka vaihtaisi tuolla ilman kytkintä.
Tuntuu se laatikko liikkeelle lähtiessä sen verran tahmealta ihan kytkimenkin kanssa, että tulee tosi nätisti ja varovasti vaihdeltua ennen kuin kone kunnolla lämpenee.
 
Täälläkin aika moni tuntuis "raakana" vaihtavan, mut silti kukaan ei o ainakaan tunnustanu joutuneensa tekeen laatikkoremppaa... Eli kestääkö se laatikko, vai onko täällä oleva porukka sitä 1% valiota eli ammattilaisia... Mä taidan olla aikas pro kun vaihdan ilman kytintä mut koskaan (kopkop) ei o laatikkoa tarvinnu rempata
biggrin.gif
Kyllä minä muistaisin nähneeni useampiakin kysymyksiä / keskusteluja koskien päällä pysymättömiä vaihteita. Jokainen sitten voi arvailla moniko tällaisista kulumista johtuu mistäkin.
 
Nyt kun tuota pakkastikin on ollut hiukan enemmän, niin haluaisin nähdä miten "sujuvasti" porukka vaihtaisi tuolla ilman kytkintä.
Tuntuu se laatikko liikkeelle lähtiessä sen verran tahmealta ihan kytkimenkin kanssa, että tulee tosi nätisti ja varovasti vaihdeltua ennen kuin kone kunnolla lämpenee.
Jaa no kyllä toi mun vehje vaihto ihan sutjakkaasti viime viikonloppuna. Vaihtojakin tuli varmaan useampi sata. Tosin ei kylmillä koneilla ajeta. Ne lämmitetään ensiksi.
 
Täälläkin aika moni tuntuis "raakana" vaihtavan, mut silti kukaan ei o ainakaan tunnustanu joutuneensa tekeen laatikkoremppaa... Eli kestääkö se laatikko, vai onko täällä oleva porukka sitä 1% valiota eli ammattilaisia... Mä taidan olla aikas pro kun vaihdan ilman kytintä mut koskaan (kopkop) ei o laatikkoa tarvinnu rempata
biggrin.gif
Kyllä minä muistaisin nähneeni useampiakin kysymyksiä / keskusteluja koskien päällä pysymättömiä vaihteita. Jokainen sitten voi arvailla moniko tällaisista kulumista johtuu mistäkin.
Haa. Olenpa monasti hiljaa mielessäni kiitellyt, että pyörämakuni on sellainen, ettei tarvitse ostaa käytettyä R-pyörää. Eipähän ne laatikot hetimiten räjähtele, mutta 50tkm jälkeen aletaan ihmetteleen miksei kakkonen pysy päällä...
 
Niin se kytkimen vetäisy katkaisee vedon moottorista lootaan... Silloinhan ei kohdistu niin suuret voimat akseleihin ja rattaisiin sun muihin... Kaasun hölläys, ajaako samaa asiaa.?.
nixweiss.gif
 
Nyt kun tuota pakkastikin on ollut hiukan enemmän, niin haluaisin nähdä miten "sujuvasti" porukka vaihtaisi tuolla ilman kytkintä.
Tuntuu se laatikko liikkeelle lähtiessä sen verran tahmealta ihan kytkimenkin kanssa, että tulee tosi nätisti ja varovasti vaihdeltua ennen kuin kone kunnolla lämpenee.
Eihän liikkeelle pidä lähteä ennen kuin kone on kunnolla lämminnyt. Tämähän on vielä tärkeämpää kuin tuo kytkimen käyttö, jos siis haluaa ajatella koneen ja laatikon kestoa/kulumista.
Itsellä on nyrkkisääntö talviajeluihin, että venakoppa pitää tuntua käteen lämpöiseltä ennenkuin lähdetään liikkeelle.

Syksyllä katselin, että aika moni lähtee parkkikselta kylmillä keleilläkin alle 10s. liikkeelle. Eihän se kone ole lämminnyt yhtään ja jos koneessa on vielä jotkut 15W öljyt niin ei varmasti kierrä noin nopeasti...
 
Ainakin kaikki crossit mitä mulla on ollut, ovat ottaneet urku auki pykälät nätisti sisään. Silti vaihdan kyllä kytkimellä, ellei maasto ole sellanen ettei sitä voi/ehdi tehdä. kai ne sen kestää mutta sitä vaihdemissiä ilman kytkintä ei sitten välttämättä enää kestäkkään.
 
Ketjun henkeä sivuten: mites nämä uuden fjr:n nappivaihteet toimivat? Onko idea sama kuin shifterissä vai onko niissä oikeasti jonkin sortin kytkinautomatiikka?
 
Jaa no kyllä toi mun vehje vaihto ihan sutjakkaasti viime viikonloppuna. Vaihtojakin tuli varmaan useampi sata. Tosin ei kylmillä koneilla ajeta. Ne lämmitetään ensiksi.
Juu, kyllä se sitten jonkun kilsan jälkeen ihan normaalisti vaihtaakin, kunhan se kone on lämmennyt kunnolla. Vaikka se mopo mulla pöriseen tyhjäkäyntiä joka aamu töihin lähtiessä tossa parkkiksella sen reilun 5min. ennen lähtöä, niin kyllä se vaan pakkasilla tahmea on.
 
Eihän liikkeelle pidä lähteä ennen kuin kone on kunnolla lämminnyt. Tämähän on vielä tärkeämpää kuin tuo kytkimen käyttö, jos siis haluaa ajatella koneen ja laatikon kestoa/kulumista.
Itsellä on nyrkkisääntö talviajeluihin, että venakoppa pitää tuntua käteen lämpöiseltä ennenkuin lähdetään liikkeelle.

Syksyllä katselin, että aika moni lähtee parkkikselta kylmillä keleilläkin alle 10s. liikkeelle. Eihän se kone ole lämminnyt yhtään ja jos koneessa on vielä jotkut 15W öljyt niin ei varmasti kierrä noin nopeasti...
Tuo mun ilmajäähyvekotin lämpenee vähän eri tavalla kuin vesijäähylliset. Lisäksi on hyvä öljysyyläri, joten kone ei vahingossakaan lämpene liian nopeasti.
 
Back
Ylös