"Oikein" vaihtaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Joikhu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Joikhu

New member
Pitää myöntää tyhmyytensä ja kysyä ihan julkisesti mikä on "oikea" tapa runnoa moottoripyörässä vaihteet sisään? Uusimmassa Bikessä testaajat kehuivat Versyksen ja V-Stormin vaihteiston toimivan hyvin ja vaihteiden loksahtelevan ylöspäin nätisti ilman kytkintä pienellä kaasun hölläämisellä. Tämä kuulostaa ikänsä autoilleena hieman vieraalle. Alaspäin vaihteita tullaan välikaasun kanssa mutta entäs sitten ylöspäin? Onko pyörämerkkien kesken isoja eroja vaihteiston rakenteessa? Valistakaa noviisia
smile_org.gif


Eipä olisi haitaksi vaikka jos joku selittäisi vaihteiston käyttöä hieman teknisemmästäkin näkökulmasta
wink.gif
 
So have you figured out why your bike clunks when going into first gear from neutral while stopped? Yep, the countershaft is stopped while the mainshaft is being spun by the engine. Your oil-bath clutch has some drag, especially when the engine is cold and doesn’t disengage all the way.

Meinaakos tuo nyt sit sitä että kaikkein paras tapa säästää pyörää on seistä liikennevaloissa ykkönen päällä ja kytkin pohjassa koko ajan? Sen sijaan että seisot vaihde vapaalla ja sitte vaihdat siitä ykkösen? Olen vain ollu siinä uskossa että kytkintä rassataa iha suotta siinä, että paras tapa ois seisottaa vapaalla... Mikä nyt sit on paras tapa?
 
Hehehe tää vaan pisti silmään, kun tuolla ratafoorumeilla joku heppu selitti vasta-alkajalle että kannattaa ylöspäin vaihtaessa nostaa valmiiks vaihtajaa ylöspäin, jolloin ei tartte ku päästää kaasu, niin vaihde hyppää isommalle vaihteelle. Nopeampaa jne jne jne jne....

Noh tää artikkeli sanoi näin:
I’m also going to dispel another common bit of moto folklore, namely the practice of preloading the shifter. Yes, this may hasten the shift process and may even seem to make the shifts more positive in their engagement, but think about what it’s doing to the transmission. You’re now applying pressure to the shift selector mechanism and one of the shift forks. The transmission doesn’t shift yet because it’s in an acceleration or deceleration state. In fact, if you backed off the throttle momentarily, the transmission would likely complete the gear change just like any other clutchless shift. A lot of old timers will tell you this is the way to go. The problem is most of them don’t know how the transmission operates. I also see a lot of them complaining about how their transmission jumps out of gear if they don’t preload between shifts. If you need to preload the shifter to get the transmission to successfully complete shifts, chances are good it’s already damaged and needs repairs. Don’t preload the shifter, OK?

062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
 
Hehehe tää vaan pisti silmään, kun tuolla ratafoorumeilla joku heppu selitti vasta-alkajalle että kannattaa ylöspäin vaihtaessa nostaa valmiiks vaihtajaa ylöspäin, jolloin ei tartte ku päästää kaasu, niin vaihde hyppää isommalle vaihteelle. Nopeampaa jne jne jne jne....
oma riumppi menee ainakin tosi sulavasti tollai en kylläkään harrasta moista kun ei ikinä niin kiirus ole etteikö kytkin kerkeisi vetämään
smile_org.gif
mutta kokeiltu on sen kertaalleen kun jostain riumppi foorumilta luin että tuollai vaihtuisi kun taas pelkästään kaasua löyhäämällä ja sit vaihtamalla on huomattavasti vaikeampi.
 
Meinaakos tuo nyt sit sitä että kaikkein paras tapa säästää pyörää on seistä liikennevaloissa ykkönen päällä ja kytkin pohjassa koko ajan? Sen sijaan että seisot vaihde vapaalla ja sitte vaihdat siitä ykkösen? Olen vain ollu siinä uskossa että kytkintä rassataa iha suotta siinä, että paras tapa ois seisottaa vapaalla... Mikä nyt sit on paras tapa?
Paras tapa lienee seisoa vaihde vapaalla, ja valojen vaihtuessa ponkaista jalalla pieni alkuvauhti ennen ykkösen survaisemista.

Goldwingillä saattaa olla vaikeaa, ja muillakin ylämäkeen. Kevyillä sporttipyörillä saattaa lisätä katu-uskottavuutta - Moto-GP miehethän välillä varikkopilttuusta lähtiessään eivät heti laita toista jalkaa tapille. Tässä se tulee ihan kuin luonnostaan.

biggrin.gif
 
Ylöspäin vaihto aina ilman kytkintä(paitsi ykköseltä kakkoselle), ihan aavistuksen verran kaasua vähemmälle ja "tsup", vaihde menee helposti isommalle , ja pysyy siinä
biggrin.gif
Hondien askit ainakin aika tarkkoja ja helppoja tällekin vaihtotyylille.
 
Jos nyt jätetään tuo rata-ajo pois (kuin siellä tuntuu olevan niin kiire eteenpäin), miksi ihmeessä jättäisin kytkintä käyttämättä myös ylöspäin ? Minusta ainakin varsinkin aloittelijalle riski epäonnistua vaihdossa ja jopa rikkoa lootansa on isompi. Tietysti voi vetomiesporukassa kehuskella kytkintä käyttävien olevan mamareita.
sport05.gif
 
Jos nyt jätetään tuo rata-ajo pois (kuin siellä tuntuu olevan niin kiire eteenpäin), miksi ihmeessä jättäisin kytkintä käyttämättä myös ylöspäin ? Minusta ainakin varsinkin aloittelijalle riski epäonnistua vaihdossa ja jopa rikkoa lootansa on isompi. Tietysti voi vetomiesporukassa kehuskella kytkintä käyttävien olevan mamareita.  
sport05.gif
Niinpä juuri...

Kummallista kuinka noihin normaaliajamiseen liittyvät asiat jätetään opettelematta ja keskitytään rata-ajon sekunnin murto-osien jahtaamiseen. Suurin osa wannabe-ratakuskeista ei osaa edes jarruttaa oikeaoppisesti eikä vaivaudu sitä edes opettelemaan
biggrin.gif
 
Radalla en ole koskaan käynyt ajamassa. Mutta normi liikenteessä kyllä vaihteet vaihtuu (ainakin ylöspäin joskus alaskin) ilman kytkintä. Siitä on vaan jotenkin tullut tapa.
 
Eipä sitä kytkintä vaan yksinkertasesti tarvita kun vaihdetaan ylöspäin.
Niinkö ohjekirja kertoo?
Jos laitteet kestää ja homma toimii, niin onko tässä joku ongelma? Eikös se nyt ole vain hienoa, että voi valita vaihtamistapansa..
Jos laitteet sen kestää niin tottakai kaikki on ok. Ja luonnollisesti laitteen valmistaja myös kertoo tämän olevan mahdollista laitetta rikkomatta. Eiks niin?
 
Tästäkin saatiin vääntö aikaiseksi... Voi veljet...

Mä vaihdan oikeestaan aina kytkimen kanssa, kokeillut toki olen myös ilman, ja onnistuuhan se ihan ok. Mulla on tullut tuosta kytkimen vetäsystä sellanen tapa.
 
Eipä sitä kytkintä vaan yksinkertasesti tarvita kun vaihdetaan ylöspäin.
Niinkö ohjekirja kertoo?
Jos laitteet kestää ja homma toimii, niin onko tässä joku ongelma? Eikös se nyt ole vain hienoa, että voi valita vaihtamistapansa..
Jos laitteet sen kestää niin tottakai kaikki on ok. Ja luonnollisesti laitteen valmistaja myös kertoo tämän olevan mahdollista laitetta rikkomatta. Eiks niin?
Laitteen valmistaja tai sen tekemä ohjekirja kertovat varmasti KAIKKI muutkin asiat miten mopon kanssa touhutessa tulee toimia. Luonnollisesti.
 
Jos laitteet sen kestää niin tottakai kaikki on ok. Ja luonnollisesti laitteen valmistaja myös kertoo tämän olevan mahdollista laitetta rikkomatta. Eiks niin?
Laitteen valmistaja tai sen tekemä ohjekirja kertovat varmasti KAIKKI muutkin asiat miten mopon kanssa touhutessa tulee toimia. Luonnollisesti.[/QUOTE]
Et vastannut kysymykseeni...
 
Mun pyörän käyttöohjekirja kertoo, että pitäisi vaihtaa aina vitoselta kutoselle, kun vauhti kiihtyy 50 -> 60 kmh, meneeköhän se nyt rikki kun en oli niin tehnyt? Auta Magna? Onko takuut nyt mennyt??111!!!
confused_orig.gif


Vanhassa SV:ssä tuli vaihdeltua enemmän ilman kytkintä, siinä ylöspäin pykälät loksahtelivat näppärästi päälle. Varsinkin rauhallisemmassa kaupunkiliikenne -vauhdissa, jos sattui ajelemaan vain oikea käsi tangossa kiinni.

Nykyisessa mopossa pykälät eivät mene yhtä helposti "raakana" sisään, joten siinä tulee vikkelästi vaihdettaessa hipaistua kyllä aina kytkintä. Kaikki noi quicksifterithän vetää pykälät myös raakana sisään. Katkaisee sytkää vaan vähäksi aikaa, ja nykäisee yhden ylöspäin. Ei kai sellainen pidemmän päälle voi ihan hirveän hyvää vaihteistolle tehdä (mutua), mutta eipä se sitä kyllä heti rikokkaan. Kulutusosiahan noi rattaat on. Jossain vaiheessa tulee kuitenkin kilsat täyteen.

Voi rähmä, tossa käyttöohjekirjassa lukee myös että renkaiden ilmanpaineet pitää tarkastaa ennen jokaista ajolenkkiä, enkä ole näin tehnyt. Myös "töötin" toiminta, kaikki valot ja vilkut, öljymäärä, jäähdytysjärjestelmä, tappokatkaisin, jne, jne pitää kokeilla aina ennen kuin lähtee liikenteeseen.
 
Back
Ylös